Bestelauto grijs kenteken particulier gebruik, mrb voordeel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik wil een occasion bestelauto (met grijs kenteken) particulier aanschaffen. Op de website van de belastingdienst zie ik bij het MRB rekentooltje dat een particuliere bestelauto minder belasting betaalt dan een personenwagen van dezelfde gewichtsklasse.

Een bestelauto op benzine in de klasse 1350-1450 kost 144 per kwartaal. Een personenauto op benzine kost 227 per kwartaal. Begrijp ik goed dat ik deze bestelauto gewoon op eigen naam kan aanschaffen (+btw) en dan met dit MRB voordeeltje kan rijden zonder dat ik dan bijtelling moet betalen? En als dat zo is, waarom?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En dan blijven rijden met grijs kenteken bedoel je ? Want dan is het simpel: kijk nog eens naar de voorwaarden van een grijs kenteken rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Nee in principe omzetten naar standaard kenteken, dus rijden als particulier. Dan dus ook btw afdragen voor de aanschaf. Maar blijft het dan een bestelwagen in de ogen van de belastingdienst? Ter informatie, het MRB tarief voor particulier wat op dat tooltje staat is weer net anders dan de MRB voor een zakelijke bestelwagen, dat tarief is 131 euro per maand.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:27

Destruction

(ex-)Automonteur

Als de bestelauto op benzine rijdt heb je ook als particulier het lagere MRB tarief inderdaad. Met bijtelling heb je niks te maken, omdat een particulier geen ondernemer is die een zakelijk goed privé gebruikt en daar belasting over moet betalen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:42
Wil je de bestelauto met de gebruikelijke 2 of 3 voorstoelen gaan rijden? Geen achterbank etc er in?
Particulier met grijs kenteken

Hoe zit het nu met de wegenbelasting wanneer je als particulier in een auto met grijs kenteken rijdt? Op de website van de Belastingdienst is dat eenvoudig uit te rekenen. Rijd je als particulier in een bestelauto met grijs kenteken, dan betaal je een iets aangepast tarief. Dat is minder dan dezelfde auto met geel kenteken, maar nog altijd fors meer dan het bedrag dat een ondernemer betaalt.
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/grijs-kenteken
U heeft een vraag over het overzetten van een auto van 'grijs kenteken' naar 'geel'.

Een auto met een 'grijs kenteken' is na 5 jaar BPM vrij. Je kunt deze auto als particulier kopen zónder dat er BPM nog verwerkt wordt in de aanschafprijs. De auto blijft overigens 'grijs' en wordt niet ineens 'geel'. Aan de auto verandert technisch niks en blijft bij de RDW gewoon geregistreerd als Bedrijfswagen.

Maar wanneer u de betreffende auto van 'grijs' naar 'geel' wilt krijgen wordt de auto feitelijk een personenauto en moet deze als zodanig ingericht gaan worden én is er altijd BPM verschuldigd op basis van bruto BPM van de meest overeenkomstige auto op geel kenteken. Hoe hoog die kosten zijn kan ik op basis van deze info u niet geven. Maar van 'grijs' naar 'geel' houdt in dat er een wezenlijke gedaantewisseling ontstaat waar inrichtingseisen aan verbonden zijn en u het om die reden nog eens goed moet overpeinzen.
https://www.anwb.nl/exper...-grijs-naar-geel-kenteken