Pas gemonteerde 5kw airco, buitenunit maakt rammelend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-01 13:21
Hoi allemaal,

Ik heb een Aux airco (5kw) geinstalleerd. Deze is volgens alle voorwaarde getest, afgeperst met stikstof op 42 Bar 3 uur en natuurlijk een half uur gevacumeerd. Airco werkt op zich prima, moet wel zeggen dat de 3,5kw aux die ik ook heb hangen op slaapkamer net iets koelere uitstroom lucht heeft bij koelen(7 graden) en de 5 kw (9 graden) maar ook bij verwarmen heeft de 3,5 kw net 4 graden hogere uitstroomtemperatuur. 43 graden voor de 5 kw en 48 graden voor de 3,5 kw wat ik op zich een beetje vreemd vind. Anderzijd zijn de buitenunit dezelfde afmetingen alleen heeft de 5kw een zwaardere Compressor/warmtepomp wat wellicht iets kan verklaren. 3,5 kw is het nieuwste type en de 5 kw ouder( 12-2023).
Iemand een idee of dit normaal is?

Nu de belangrijkste vraag:
Na het in werking stellen duurde het even voordat de 5kw zijn temperaturen bereikte maar daarna deed hij het best geruisloos. Een dag later (gisteren) bij het opnieuw aanzetten en alleen bij verwarmen maar de buitenunit een ratelend geluid. En deze gaat niet meer weg. Verschillende ventilatorstanden schillen af en toe wel iets in het geluid maar niet veel.
Ik heb een filmpje gemaakt maar ik kan alleen een foto posten. Ik probeer als het topic gestart is nog even het filmpje toe te voegen met de vraag of iemand dit herkent.

Alvast bedankt voor het lezen en event reageren!!!

Gr jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
betreft het binnen of buiten unit ? Wat zitten pielen met de lamelen van de lucht uitblaas bij de binnen unit bijvoorbeeld ? Dan kan geluid wel kloppen . kap zit er goed op , unit juiste manier dicht ? Niet getordeerd gemonteerd ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Bedankt voor de snelle reactie, nee het zit in de buitenunit en lamelen heb ik al gecontroleerd. Puur met gebruik van warmtepomp komt het geluid. Ik heb een filmpje maar weet niet hoe iik die kan posten. Alleen foto staat bij mijn venster. Een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kap eraf schroeven en kijken of de ventilator ergens aanloopt. Puur met warmtepomp? Je bedoelt met verwarmen alleen en niet met koelen? Compressor probleem.

Filmje posten you tube met linkje hier.

[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 27-10-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Even het filmpje middels een link op yt geplaatst. Ik moet er wel bij vermelden dat het geluid van het filmpje gisteren was opgenomen en het geluid nu een stuk minder is. Op de achtergrond wel nog steeds aanwezig. Ik dacht eerst ook dat het luchtverplaatsing door de lamelen zou zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Klinkt mij als een compressor die niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als het nu minder is , zit ik toch eerder te denken aan resonantie/ schuur/ aanlopen geluid ofzo . Even de kappen open halen , en kijken of alles wel goed vrij van elkaar kan bewegen en dat leidingen niet te dicht tegen elkaar aan liggen . Compressor (hoewel nu wel vaak inverter gestuurd maakt naar mijn idee herrie of hij maakt t niet

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:31
Bij mijn vorige huis zat het rooster aan de achterzijde van de buiten unit een beetje los wat bij bepaalde toeren rammelde. Toen heb ik er een stukje vilt tussen gestopt en was het over.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Klinkt normaal geluid van een compressor.
Maar je kan kijken of het blad goed vast zit van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Dank voor alle snelle reacties!!! Ventilator zit vast en loopt niet aan, had ik al gekeken. Het is inderdaad alleen bij verwarmen. Bij koelen normaal compressor geluid. Het lijkt ook van het rechter gedeelte van de buitenunit te komen aan de warmptepomp kan zeg maar. Het geluid begint niet bij het opstarten als alleen de fan draaid maar pas na 10 sec als de compressor toeten begint op te voeren. Omdat het voorgevulde units zijn dacht ik eerst ook aan te weinig koudemiddel maar hij haalt zijn waardes wel (uitstroomlucht temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
YouTube: Airco 2

Filmpje bij opstarten . Fan draaid ——>. Geen geluid

Compressor slaat in ——>. Begin geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
YouTube: Airco 3

Lijkt wel of het geluid uit de leidingen van de condensor komen (nouja verdamper in geval van verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Ik heb ondertussen al een leidingpaar dat tegen elkaar aan lag iets verbogen maar geen resultaat . In filmpje 3 hoor je ook goed dat het door alle leidingen dit geluid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Draakje5 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:16:
Klinkt normaal geluid van een compressor.
Maar je kan kijken of het blad goed vast zit van de ventilator.
Normaal? Als mijn unit draait moet ik echt gaan luisteren of hij wel draait. Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jeronimo3 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:26:
Dank voor alle snelle reacties!!! Ventilator zit vast en loopt niet aan, had ik al gekeken. Het is inderdaad alleen bij verwarmen. Bij koelen normaal compressor geluid. Het lijkt ook van het rechter gedeelte van de buitenunit te komen aan de warmptepomp kan zeg maar. Het geluid begint niet bij het opstarten als alleen de fan draaid maar pas na 10 sec als de compressor toeten begint op te voeren. Omdat het voorgevulde units zijn dacht ik eerst ook aan te weinig koudemiddel maar hij haalt zijn waardes wel (uitstroomlucht temp).
Hoeveel meter leiding heb je dan? Volgens mij zijn die dingen maar voorgevuld tot 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Klopt je mag tot 5mtr gaan en ik heb maar 3 meter leiding gemonteerd. Ik vraag me vooral af of het geluid kwaad kan aangezien het een net nieuw systeem is. De 3,5 kw die ik heb hangen maakt dit geluid iig niet. Lijkt toch uit de compressor te komen maar wel raar dat dit bij nieuw al zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Zojuist ook nog even gekeken op de cool stand en dan hoor je hetzelfde geluid maar wel heel zachtjes. Dit zal komen doordat de werkdruk dan maar 1/3 van de druk is dan bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Normaal? Als mijn unit draait moet ik echt gaan luisteren of hij wel draait. Daikin.
Tja. Niet iedere unit is hetzelfde. Ga maar naar menig compressoren luisteren als ze op volle kracht aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Draakje5 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

Tja. Niet iedere unit is hetzelfde. Ga maar naar menig compressoren luisteren als ze op volle kracht aan staan.
Volle kracht met dit weer? Onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jeronimo3 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:55:
Klopt je mag tot 5mtr gaan en ik heb maar 3 meter leiding gemonteerd. Ik vraag me vooral af of het geluid kwaad kan aangezien het een net nieuw systeem is. De 3,5 kw die ik heb hangen maakt dit geluid iig niet. Lijkt toch uit de compressor te komen maar wel raar dat dit bij nieuw al zo is.
Ik zou de leverancier maar even benaderen en dat ding omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo3
Draakje5 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

Mee eens maar ik heb al eenzelfde unit hangen en die maakt geen geluid.
Pagina: 1