Hoe pomp pelletketel schakelen op temperatuur buffervat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-03 15:06
Mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pellet cv ketel zich bij in- en uitschakelen baseert op de temperatuur van het buffervat ipv de temperatuur van het water in de pellet cv ketel?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: EvaCalor EV34 pellet cv ketel met 1000 liter hygiëneboiler.
De kachel (EV34) verwarmt het water van de hygiëneboiler door het water van de boiler door de warmtewisselaar van de kachel te pompen. Als het water van het systeem onder de ingestelde temperatuur komt gaat de kachel aan. Om die temperatuur te meten is de pomp die het water door het systeem pompt continu aan. Daardoor wordt het water ook rondgepompt als er geen warmtevraag is en de kachel uitstaat.
Stel dat de temperatuur in het vat 70 graden bedraagt en de in/uitschakeltemperatuur van de pomp is ingesteld op 55 graden dan zal hij het vat afkoelen tot 55 graden. Dat is enorm zonde van de warmte.

Voorbeeldsituatie: ik wil het water 60 graden hebben dan kan ik een deltaT instellen. Deze staat nu op 3 graden (maar zou deze liever hoger instellen zodat de kachel niet zo vaak aanslaat en langer op vol vermogen kan branden). Als de kachel merkt dat het water afgekoeld is naar 57 graden (dat water wordt dus steeds rondgepompt in het systeem) dan gaat de kachel aan. Bij 60 graden gaat hij moduleren en brandt hij in de laagste stand. Daarmee wordt het water verder verwarmd en als hij 63 graden bereikt gaat de kachel in stand-by en gaat hij zichzelf koelen door de rookgasventilator vol te laten draaien tot de temperatuur in het rookgaskanaal 40 graden is geworden. Door dit proces en het feit dat de pomp aan blijft staan (gaat aan/uit bij 55 graden) wordt het water in de hygiëneboiler snel afgekoeld van 63 naar 57 graden en gaat de kachel vervolgens weer aan.
Ook dit is erg zonde van de warmte
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ik kan een externe thermostaat aansluiten. Ik vraag me af of ik die kan aansluiten op een temperatuursonde in het buffervat (liefst 2: 1 boven en 1 onder in het vat).
Maar ik lees in de handleiding het volgende:
EXTERNAL THERMOSTAT

In these stoves it is possible to install an external thermostat. This operation may only be performed by authorised personnel. Use a 2-pole cable
with everyday double insulation. Connect the two poles to the 7 connector of the electronic board. In the event that the thermostat is closed,
the stove functions at the power set. If the thermostat opened, the stove would work in MODULATE mode until the thermostat closed.There are 3 standby modes:

Mode 1
WITH RESPECT TO THE AMBIENT SENSOR AND THE TEMPERATURE OF THE WATER
Having set the water temperature, commence operation of the stove.
1 - With the Set Environment reached the stove goes into stand by.
2 - With the Set Air not reached the stove is operational.
Nearing Set Water, the stove goes into modulation and remains in modulation.
It only goes into stand by when the Set Air has been reached.
It comes on again with a value below air Set.
The ambient sensor takes priority.
In this case, the pump will shut off to maintain the temperature in the stove.
Mode 2:
WITH RESPECT ONLY TO THE WATER TEMPERATURE
Nearing the Water Set, the stove goes into modulation and when the Set is exceeded, modulation and then stand by.
Below Set the stove comes on again and resumes operation.
The stove in no way considers the temperature measured by the ambient sensor of the same stove.
The WATER TAKES PRIORITY
Mode 3:
WITH RESPECT TO THE THERMOSTAT AND TO THE TEMPERATURE OF THE WATER
1 - With thermostat open the stove goes into modulation and then stand by
2 - With thermostat closed the stove is operational
Nearing Set Water, the stove goes into modulation and remains in modulation. It only goes into stand by mode when the thermostat
opens the contact. It turns on when the thermostat closes the contact.
The stove in no way considers the temperature measured by the ambient sensor of the same stove.
The THERMOSTAT TAKES PRIORITY
In this case, the pump will shut off to maintain the temperature in the stove

Hij staat nu op mode 2 en ik vraag me af of ik met mode 3 mijn vraag beantwoord krijg en hoe dan? Ik begrijp niet goed wat er nu precies in de handleiding staat.
....

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.

[edit] Ps: Ik heet Frank, woon op een oude boerderij in Noord Limburg en zal dit topic in de gaten houden, reageren op jullie vragen/opmerkingen en mijn ervaringen ook delen na de oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie
Stel dat ik een thermostaat met voeler op/in het buffervat zet. Hoe stel ik deze dan in als ik wil dat de kachel en de pomp bij 70 graden uitgaat en bij 45 graden weer aanspringt?

Dan gaat het dus om Mode 3:
WITH RESPECT TO THE THERMOSTAT AND TO THE TEMPERATURE OF THE WATER
1 - With thermostat open the stove goes into modulation and then stand by
2 - With thermostat closed the stove is operational
Nearing Set Water, the stove goes into modulation and remains in modulation. It only goes into stand by mode when the thermostat
opens the contact. It turns on when the thermostat closes the contact.
The THERMOSTAT TAKES PRIORITY
In this case, the pump will shut off to maintain the temperature in the stove

Stel ik dan de thermostaat in op 45 graden en de 'set water' temperatuur op 70 graden? En gaat de pomp van de kachel dan daadwerkelijk uit als de 70 graden wordt bereikt en pas bij een temperatuur van 45 graden in het buffervat weer aan (of welke temperatuur ik daar instel, nu 55 graden)?

[ Voor 14% gewijzigd door Valkyrie op 27-10-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie
Ik schijn ook een puffer probe aan te kunnen sluiten in plaats van de ambient temperatuur sensor: PUFFER probe installation
Once the probe is installed in the AMB terminal, choose the type of system from the Technical Menu. When you have chosen type 1, keys 1 and
2 of the initial screen offer the possibility to set the temperature for the PUFFER. The stove water is automatically calculated at 10°C higher than
the SET PUFFER. Once the SET PUFFER plus the preset Delta have been reached, the stove will move into modulation and then stand-by.

Moet ik dan de temperatuur (set puffer) instellen op 58 graden met een delta t van 12 graden om hem bij 70 graden in standby te laten gaan (incl uitschakeling pomp?) en bij 46 graden weer aan? En wat betekent die automatisch 10 graden hoger gecalculeerde temp van het kachelwater?

Hartelijk dank nogmaals voor het meedenken

[ Voor 59% gewijzigd door Valkyrie op 27-10-2024 23:21 ]