Advies nieuwe mifi-router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Ik heb sinds kort internet mbv een simkaart (Truus01 in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2").
Ik heb nu nog een simpele 4G-mifi-router`TP-Link M7350, maar ik heb een upgrade nodig.

Momenteel is mijn snelheid gemiddeld zo'n 50Mbps, met een max van rond de 80.
Ik heb uit het andere topic al begrepen dat dit 'normaal' is, dat je maar ongeveer de helft behaald van wat is opgegeven.
Wel heb ik de mast bijna naast het huis staan (op een flat een straat verder, hemelsbreed 81m).
Wat ik me onder andere afvraag, mijn mifi/router zou nu maximaal 150Mbit/s doen en ik krijg max. 80. Als ik dan een mifi die 300 (of 600) Mbit/s doet, is dat dan wel 150 (of 300?), of is 80 ook het maximum en zou ik dus alleen sneller internet hebben met een mifi die meerdere carriers kan koppelen, zoals @Jassy in het eerder genoemde topic aangaf.
En 5G, is dat altijd sneller, dus moet ik sowieso over naar een 5G router? Mijn huidige heeft dat niet.

Zelf zat ik, op advies van @Roy Tollenaar al te denken aan deze: uitvoering: ZTE MU5001 5G MiFi
Kan deze meerdere carriers koppelen? Waar kan ik dat aan zien?

Wat zijn andere geschikte modellen?

Wat ik specifiek zoek:
Het doel is dus vooral om een hogere snelheid te krijgen.
Het moet werken met een (e)simkaart.
Het liefst met een accu (en mobiel), maar ik sta ook open voor vaste modellen.
Al het andere, bepaalde poorten, aansluiting voor externe antenne, etc. zijn nice to have, zeker niet noodzakelijk.
Prijs is nog wel een dingetje, want €500 of meer heb ik er (nog) niet voor over. Dus bv een Nighthawk valt af.

Dit is wat ik hier zoal gevonden heb:
https://tweakers.net/pric...;2040944;2078614;1856942/
Maar ik zou zelfs daaruit geen keuze kunnen maken. Cat vanwege pijs? ZTE MU5001 vanwege de 5 sterren beoordeling? ZTE MU5120 vanwege de accu?
Het is me totaal onduidelijk wat nu significante verschillen tussen deze 4 zijn en wat ik dus voor mijn situatie het beste zou moeten kiezen.
Dus advies in waarop te letten, graag.

Alvast bedankt voor alle info en hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
In geval van 4G heb je meerdere categorieën modems. De ene doet 80mbit download, de andere 1200mbit download. Daarnaast ben je in alle gevallen afhankelijk van de frequentiebanden die de provider gebruikt en of jouw modem die frequenties ook kan ontvangen. In de regel haal je op 700MHz minder doorvoer dan op 2600MHz. De keerzijde is dan weer dat 2600MHz in elkaar stort als er een huismus door het signaal heen vliegt en 700MHz misschien de betonnen kelder nog bereikt.

Je kan dus prima naast Vodafone mast wonen met een 2600MHz zender, maar geen compatible modem hebben, of een 2600MHz modem hebben terwijl de mast naast je huis alleen 700MHz doet. Er zijn veel meer variabelen in het spel die een goed en bruikbaar signaal beïnvloeden, naast drukte van andere gebruikers.

Als je meerdere carriers wilt bundelen heb je routers nodig waarin meerdere simkaarten geplaatst kunnen worden en een VPN service die je daar overheen knutselt. Zonder VPN zal je alleen de maximale snelheid kunnen halen bij twee downloads tegelijk, een enkele blijft beperkt tot de bandbreedte van een enkele carrier. Let er ook op dat je bij een dubbele verbinding met twee ip-adressen het internet op gaat. Als die verbindingen random verdeelt worden over de twee carriers denken sommige online diensten dat er iets mis gaat en blokkeren de handel, vooral banken vinden het vreemd als je binnen een enkele sessie steeds van extern ip wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@jadjong Bedankt voor de uitleg, eea is mij nu wat meer duidelijk.

Meerdere carriers heeft voor mij dus geen nut, want ik houd het op 1 sim.
Overgaan van 4G naar 5G en een betere modem lijkt me wel nuttig.
Heb je daar nog advies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
Op www.antennekaart.nl kan je bekijken welke antenne's van welke providers er bij jou in de buurt staan. Bijvoorbeeld in de buurt van de Industrieweg Culemborg staan er twee van Odido en KPN die 5G techniek gebruiken. Die eerste zend uit op 700MHz en 3600MHz terwijl KPN 700MHz en 2100MHz gebruikt. Als je daar in de buurt snel internet wil hebben zal een modem wat die frequenties ondersteunt het beste werken.
Zit je vast aan een Vodafone sim dan is de dichtstbijzijnde antenne er eentje die op 1800MHz werkt en heb je mogelijk weer een ander modem nodig.
Voor het beste ontvangst helpt een antenne buiten het pand enorm, maar ook daar moet je er op letten dat de antenne en bekabeling geschikt is voor de gewenste frequenties van de gekozen carrier. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de technisch mogelijke snelheid.
Ik heb helaas voor je geen ervaring met de apparatuur die binnen jouw budget ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik denk dat ik ga (en dus wacht op) deze: https://www.tp-link.com/se/home-networking/mifi/m8550/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Mooie opvolger van TP-Link dikke plus LAN-Poort
Kan alleen zo 123 geen prijs vinden wat die in NL gaat kosten. Schat 300 - 400 euro. 5G is aardig aan de prijs.

Netgear is inderdaad helemaal belachelijk duur.

Je hebt de opvolger al gevonden.

Iets minder mobiel:
uitvoering: AVM FRITZ!Box 6850 5G (internationaal model)

Zeer nieuwsgierig misschien wat offtopic. Wat voor simkaart heb je nu en hoe of waarvoor gebruik je het? Is een hotspot met de tel geen alternatief?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RobbyTown schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:25:
Zeer nieuwsgierig misschien wat offtopic. Wat voor simkaart heb je nu en hoe of waarvoor gebruik je het? Is een hotspot met de tel geen alternatief?
Eerste link in de TS... ;)

Nou, ik heb daar aan zitten te denken, maar mij lijkt dat niet snelheid verhogend. Ook vraag ik me af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hotspot door muren en zo.
Maar eea is meer een gevoel dan gestaafd op feiten.
Zou jij een goedkope 5G telefoon weten waarmee hetzelfde kan als een in prijs vergelijkbare MIFI?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 09:43
Even voor de duidelijkheid - is dit voor je internet thuis?

Want dan zoek je helemaal verkeerd met MIFI. Dat is voor onderweg, thuis heb je veel, veel meer aan een full-size 4/5G router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Truus01 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:22:
[...]

Eerste link in de TS... ;)

Nou, ik heb daar aan zitten te denken, maar mij lijkt dat niet snelheid verhogend. Ook vraag ik me af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hotspot door muren en zo.
Maar eea is meer een gevoel dan gestaafd op feiten.
Zou jij een goedkope 5G telefoon weten waarmee hetzelfde kan als een in prijs vergelijkbare MIFI?
Aha ja ik zie het B).

https://www.belsimpel.nl/poco-m4-5g/64gb-blauw
Tevens is het dan legaal. Aangezien je nu dus een 06 in een mifi hebt zitten daar moet officieel een data sim in. Zie ACM. AVM FRITZ!Box 6850 5G (internationaal model) tevens ook legaal met een 06 sim erin. Kunt ermee bellen als je een DECT koppelt :P.

Als zo lees lijkt je abbo in grootste geval voor thuis te zijn? Dan is dit goedkoper pm in vergelijking met KPN. Moet dekking wel goed zijn uiteraard. Toch KPN dan liever een goeie 4G/5G router zoals @XelaRetak ook al aangeeft.

[ Voor 20% gewijzigd door RobbyTown op 04-11-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
XelaRetak schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:27:
Even voor de duidelijkheid - is dit voor je internet thuis?

Want dan zoek je helemaal verkeerd met MIFI. Dat is voor onderweg, thuis heb je veel, veel meer aan een full-size 4/5G router.
Ja, internet thuis (NL). En een beetje onderweg (niet per se noodzakelijk). En dan weer thuis (in het buitenland).

Ik sta zeker ook open voor een vaste full-size 4/5G router, maar daar zijn de prijzen ook gelijk full-size van.
Dus mocht je er een aan willen raden, graag.

Het gaat me er ook om dat ik eea kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RobbyTown schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
https://www.belsimpel.nl/poco-m4-5g/64gb-blauw
Tevens is het dan legaal. Aangezien je nu dus een 06 in een mifi hebt zitten daar moet officieel een data sim in. Zie ACM. AVM FRITZ!Box 6850 5G (internationaal model) tevens ook legaal met een 06 sim erin. Kunt ermee bellen als je een DECT koppelt :P.

Als zo lees lijkt je abbo in grootste geval voor thuis te zijn? Dan is dit goedkoper pm in vergelijking met KPN. Moet dekking wel goed zijn uiteraard. Toch KPN dan liever een goeie 4G/5G router zoals @XelaRetak ook al aangeeft.
Het is ook voor in het buitenland, en helaas is daardoor klik en klaar van Odido geen optie.

Heej, aardige prijs van die Poco.

Maar ik blijf het idee houden dat een router toch beter zal werken dan een hotspot via een mobiel.
Ik heb ook dit gelezen ergens: "Meerdere apparaten tegelijk: Met een MiFi kun je vaak meer apparaten tegelijk aansluiten dan met een telefoon. Perfect dus voor als je met meerdere mensen bent. Een MiFi behoudt hierbij hoge internetsnelheden en een sterke dekking / signaal; dat geldt niet voor mobiele telefoons.
Sterker signaal: MiFi's hebben krachtige antennes, wat betekent dat ze vaak een stabieler en sterker signaal kunnen geven, zelfs op plekken waar je mobiel het moeilijk heeft. Dit komt omdat een router gebruik maakt van meerdere frequenties."
Ik heb ook de ervaring gehad dat mijn het signaal op mijn mobiel binnenshuis wegvalt, terwijl de mifi het nog wel oppakt.

Ik vraag me ook af hoe het zit met het signaal ná de mifi of mobiel. Met een mifi heb ik door het hele huis wifi. Is dat met een hotspot van de mobiel ook?

En, ik heb laatst mijn werklaptop proberen te laten verbinden met de hotspot van mijn werkmobiel, maar dit werd geweigerd. Geen idee waar dat aan ligt. Maar op de wifi van de mifi werkt het gewoon.

(Ik besef nu dat ik eea nog zelf kan testen. Zoals de bereikbaarheid van de hotspot van de werkmobiel in heel het huis...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En, ik heb laatst mijn werklaptop proberen te laten verbinden met de hotspot van mijn werkmobiel, maar dit werd geweigerd. Geen idee waar dat aan ligt. Maar op de wifi van de mifi werkt het gewoon.
Op het werk hier ook af en toe mensen last van (iPhones van het werk). 2 fixen ervoor
1) pas Hotspot wachtwoord aan ! Erachter ofzo
2) werkt dat dan nog niet vergeet oude verbonden punt en maak opnieuw verbinding

Betreft verschil. Ben helaas geen expert maar ervaring en gevoel zegt het volgende
4G router beste, ook uitgebreider met opties en wat solidie. Maar ja iets minder mobiel. Als je veel reist dan word het hem niet en lijkt de coming soon van TP-Link de waardige opvolger.

Mifi of een telefoon hotspot gevoel zegt dat het weinig uitmaakt behalve dat je met mifi is makkelijker en sneller op een display ziet dan via een tel.
Met een mifi heb ik door het hele huis wifi. Is dat met een hotspot van de mobiel ook?
Zal ook sterk van de welke mifi en mobiel afhangen. Het ene is de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 09:43
Truus01 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:20:
[...]

Ja, internet thuis (NL). En een beetje onderweg (niet per se noodzakelijk). En dan weer thuis (in het buitenland).

Ik sta zeker ook open voor een vaste full-size 4/5G router, maar daar zijn de prijzen ook gelijk full-size van.
Dus mocht je er een aan willen raden, graag.

Het gaat me er ook om dat ik eea kan vergelijken.
Ik heb thuis een oud ZTE modem staan waarmee ik stabiel 150mbps haal, de max van mijn 4G abo.

Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats naar de ZTE MF289D, voor 50 euro ben je klaar, soms minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan ook nog gewoon je telefoon als hotspot aan een gl.iNet router hangen (tethering). En dan die gl.iNet router de WiFi laten uitzenden. Of eventueel kan je dan zelfs met externe APs werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Bedankt voor de adviezen, maar ik snap niet zo goed hoe dat beter zou zijn dan de uitvoering: ZTE MU5001 5G MiFi die mij in eerste instantie aangeraden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:27
Dat is een mooie, alleen irritant dat nergens te vinden is wanneer deze leverbaar is.
Ook mooi dat een externe antenne mogelijk is.

Ik ben ook nog opzoek naar een Mifi router voor een tijdelijk onderkomen met enkel camping wifi, dus een antenne zou voor ons wel makkelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
FabianGTI schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:02:
[...]
Dat is een mooie, alleen irritant dat nergens te vinden is wanneer deze leverbaar is.
Ook mooi dat een externe antenne mogelijk is.
Ik heb contact opgenomen met sales, hun reactie was:
"We’re pushing hard on launching this product at this moment. Estimated time of sale would be March in NL."
Dus waarschijnlijk maart. Helaas ook geen verwachte prijs gekregen, kan alleen dit vinden:
https://aceperipherals.co...ry-mobile-wi-fi-6e-router
€280. En dat zou een hele mooie prijs zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Truus01 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb contact opgenomen met sales, hun reactie was:
"We’re pushing hard on launching this product at this moment. Estimated time of sale would be March in NL."
Dus waarschijnlijk maart. Helaas ook geen verwachte prijs gekregen, kan alleen dit vinden:
https://aceperipherals.co...ry-mobile-wi-fi-6e-router
€280. En dat zou een hele mooie prijs zijn!
Mooie prijs, alleen voor ons dan te laat helaas, ik heb er eind volgende maand al eentje nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
FabianGTI schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:00:
Mooie prijs, alleen voor ons dan te laat helaas, ik heb er eind volgende maand al eentje nodig. :P
Heb jij al een keuze kunnen maken?

Een kennis heeft namelijk deze gekocht, misschien is dat nog een optie voor jou:
uitvoering: TP-Link Archer NX200 (5G versie).
Is helaas geen mifi, dus moet aan de stroom (of een aparte accu of zo), maar is dus wel voor mobiel internet.

Zelf wacht ik nog even, denk toch, afhankelijk van de prijs, dat ik tzt dan voor die TP Link M8550 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Truus01 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:23:
[...]

Heb jij al een keuze kunnen maken?

Een kennis heeft namelijk deze gekocht, misschien is dat nog een optie voor jou:
uitvoering: TP-Link Archer NX200 (5G versie).
Is helaas geen mifi, dus moet aan de stroom (of een aparte accu of zo), maar is dus wel voor mobiel internet.

Zelf wacht ik nog even, denk toch, afhankelijk van de prijs, dat ik tzt dan voor die TP Link M8550 ga.
Nee, eigenlijk nog steeds niet, terwijl ik niet eens zolang meer heb. 8)7

Ik zit te denken aan de ZTE MU5001, vind hem alleen wel best aan de prijs.
Ik zou er graag wel eentje met een accu willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
FabianGTI schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:13:
Nee, eigenlijk nog steeds niet, terwijl ik niet eens zolang meer heb. 8)7

Ik zit te denken aan de ZTE MU5001, vind hem alleen wel best aan de prijs.
Ik zou er graag wel eentje met een accu willen.
Die kost toch ook onder de €300? Die zou mijn keuze zijn, als ik nu zou moeten kopen.
Maar op zich voldoet mijn TP-Link M7350 nog, maar die is niet 5G. Wel goedkoop!

(Je zou die andere altijd nog aan een losse auto-accu kunnen verbinden... ;) )

Benieuwd naar je uiteindelijke keuze en ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:40
Ik ben de afgelopen maand verschillende routers aan het testen waaronder ook 1 van Ali. De ZTE F50 is voor zijn €80 echt geweldig. Pakt op 5G zowel N78 als N28 met een snelheid van rond de 300mbps. Het nadeel is dat bij sessies van 20GB+ hij overhit en terugvalt naar zo'n 130mbps. https://nl.aliexpress.com...Vq3e0CZw_Q3hoCkKkQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Roy Tollenaar schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:45:
Ik ben de afgelopen maand verschillende routers aan het testen waaronder ook 1 van Ali. De ZTE F50 is voor zijn €80 echt geweldig. Pakt op 5G zowel N78 als N28 met een snelheid van rond de 300mbps. Het nadeel is dat bij sessies van 20GB+ hij overhit en terugvalt naar zo'n 130mbps. https://nl.aliexpress.com/item/1005006187066694.html?
En is het een blijvertje?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:40
Voor mij wel heb hem nu aan een GL inet router hangen zodat ik de wifi van dan de mifi uit kan zetten, met de wifi uit wordt die ook niet meer te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik ben eigenlijk nog altijd aan het wachten op die TP-Link M8550
Maar die komt maar niet.
Ondertussen wel 2 (toekomstige!) prijzen op Finse websites gevonden, €384 en €358.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 15:17
Truus01 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:44:
Ik ben eigenlijk nog altijd aan het wachten op die TP-Link M8550
Maar die komt maar niet.
Ondertussen wel 2 (toekomstige!) prijzen op Finse websites gevonden, €384 en €358.
Hier hetzelfde. Waarom duurt dat zo lang!

Vimo Fotografie - www.vimo.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 00:13
Roy Tollenaar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:15:
[...]

Voor mij wel heb hem nu aan een GL inet router hangen zodat ik de wifi van dan de mifi uit kan zetten, met de wifi uit wordt die ook niet meer te warm.
Hoe heb je deze verbonden met de GL inet router? Ik heb zelf de reis ac router.
Pagina: 1