Hoog energieverbruik ondanks duurzame maatregelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 15:46
Voor de zomer hebben we tijdens een verbouwing een warmtepomp (LG HM143MR U34 Therma V Monoblock), een warmtepompboiler (LG WH27S), en 24 zonnepanelen laten installeren. We wonen in een vrijstaande woning en hebben een dakopbouw van 100 m² gerealiseerd. De buitengevel is grotendeels geïsoleerd (tot R-waarde 2,5), maar bodemisolatie is niet aangebracht vanwege de beperkte hoogte van de kruipruimte.

De woning is grotendeels uitgerust met vloerverwarming, die de woonkamer, ongeveer 60 m², en de opbouw verwarmt (de overige verwarmingssystemen/radiatoren staan nog uit). We zijn volledig van het gas af doordat de cv-ketel is verwijderd. Wat echter opvalt, is het relatief hoge energieverbruik. Hoewel we een groot huis hebben (340 m²), staat de verwarming in de andere ruimtes uit. Het huidige verbruik is al vrij hoog, en ik maak me zorgen over de komende winter.

Ik heb al geprobeerd de instellingen te optimaliseren. De aanvoertemperatuur van de warmtepomp is verlaagd naar 55 graden, en de boiler, die qua verbruik redelijk binnen de perken blijft, staat ook ingesteld op 55 graden. Daarnaast hebben we een 10-liter close-in boiler laten plaatsen, omdat het lang duurde (ongeveer twee minuten) voordat het water in de keuken op temperatuur was.

Bijgevoegd zijn enkele afbeeldingen van het huidige verbruik. Ik vraag me af of er nog mogelijkheden zijn om de instellingen verder te optimaliseren, de aansturingen/pompen te vervangen en zo het energieverbruik te verminderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl7E1kpGKC6Vr4BVXPGl-0kIUkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GuIeA3xB4flv3aM24Un3nyy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27tjyayYxBFRtptxHMJPfHwU8TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAWY2mZYLEfXDubugLz8x1x3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3MdaEOuPlraBe2pN2pxCiVT814=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ3327u03Ve4GgcjRL58w8dz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0ldP-FOdMV7O5Qdtv-QHonDXZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88Lat0uJRsNuCTVok3ACd7cu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XtpO8cgHmA09-wB1bZ44_USwQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPYG1EPDQL8JEjWJzhnt8KSX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZodX5QdRT9C3WZBxmLrp-JAKsKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnjsdMKArWezz6Gr5ZYeLaD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CefBFfzlwV-mb_DJcFGO3p2L-hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VvmNaeh1I7NjlawCMziZeHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MGxd_dbRxOsUV7Ibw2CdrPrLf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNLjy1bvu2k9T8sX5IjKqHti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV8-owfd1iXVePuny5Cm_eJeI7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2wUlgNtEksFIdagf7yaHtk7.jpg?f=fotoalbum_large
Hoor graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
55 graden voor een warmtepomp lijkt me vrij hoog. Door de vloer is waarschijnlijk ook maximaal ongeveer 30 graden?

Ik stook nog met radiatoren en dat lukt nu nog prima met 40.
(Van de winter kom ik daarmee te kort)

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 27-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou willen voorstellen dat je eerst eens een flowschema opsteld van hoe één en ander leidingtechnisch aan elkaar hangt.
Hoe en waar is de wp aan de bestaande installatie gekoppeld?
En hoe is het verdere leidingwerk aan elkaar geknoopt in de woning ik zie nogal wat kleppen en pompen namelijk.

De 14 Kw zou volgens mij niet veel meer dan 4 kw elektrisch mogen opnemen, in je daggrafiek zie ik hogere pieken.
Heb je elektrische backup elementen die bij schakelen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:29
Wij hebben een hoekwoning, geen gas. Alle ruimtes verwarmen we met vloerverwarming (LTV). We hebben 19 zonnepanelen.

Verbruik tot 25 oktober is 245kWh, teruglevering is 241kWh. Netto verbruik 4 kWh. Jij hebt in 1 week bijna het dubbele verbruikt wat wij in 1 maand verbruiken.

Is de aanvoertemperatuur niet (te) hoog?

Wat zegt de installateur?

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 27-10-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-05 15:08
Ik heb al geprobeerd de instellingen te optimaliseren. De aanvoertemperatuur van de warmtepomp is verlaagd naar 55 graden, en de boiler, die qua verbruik redelijk binnen de perken blijft, staat ook ingesteld op 55 graden. Daarnaast hebben we een 10-liter close-in boiler laten plaatsen, omdat het lang duurde (ongeveer twee minuten) voordat het water in de keuken op temperatuur was.
Wordt de boiler regelmatig verwarmt tot 60 graden (of hoger)? Anders loop je kans op problemen met legionella.

55 graden is ook best wel hoog voor een warmtepomp, zeker met vloerverwarming. Is er een stooklijn ingesteld? Met een stooklijn wordt de retourtemperatuur van de verwarming gekoppeld aan de buitentemperatuur (met bijsturing door de binnentemperatuur). Daardoor hoeft de warmtepomp minder hard te werken als het buiten niet erg koud is.

De "energie" die op de thermostaat staat, is dat verbruikte elektriciteit of opgewekte warmte? Dat maakt nogal een verschil. Kan je dit vergelijken met de standen van je elektriciteitsmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Ik lees nergens welke andere vormen van isolatie aanwezig zijn. (Dak bijvoorbeeld).
Het lijkt er op dat er warmte weglekt naar de ruimtes die niet 'gestookt' worden.
Spleten en kieren al 'ns goed naar gekeken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Je schiet er in een dag 100kWh doorheen, weet je zeker dat die warmtepomp ook warmte van buiten naar binnen pompt en niet op de interne waterkoker (verwarmingsspiraal/element/weerstand) draait? Dat scheelt zo factor vier in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 21:53
En andere grootverbruikers? Zwembad/hottub dat soort zaken? Tevens kan een continu draaiende vloerverwarmingspomp ook veel stroom vreten. Ik heb er zelf zo’n ding aanhangen die ervoor zorgt dat de pomp 1x per 24 uur aanschakelte voor een paar minuten en alleen continu draait als de leiding boven een ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik zou eerst de installateur hier op aanspreken. Hier zie ik nog een "antenne", is de installatie wel gereed en opgeleverd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCQrbH31R1Fjhbb9BIpSdvQz9xY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lfeLCzbA0mviFZD7YN17902z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
Waar hangt de thermostaat en op hoeveel graden staat die ingesteld?
en wordt het ook zo warm in de ruimte waar de thermostaat hangt?

[ Voor 33% gewijzigd door FredvZ op 27-10-2024 12:36 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 12:24
Heb je iets van een schema van hoe de verwarmingsinstallatie is gemaakt?

Daarnaast is de temperatuur (mocht die voor vloerverwarming worden gebruikt) die verlaagd is naar 55 graden ook nog behoorlijk. Zitten er radiatoren in het huis of is het compleet voorzien van vloerverwarming?

Wat doen jullie met de energie? Bijvoorbeeld in juli wordt er 400 kWh gebruikt volgens je afbeeldingen.
Bij mij verbruik ik bijvoorbeeld in juli 182 kWh. Dat zonder zonnepanelen.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RudolfR schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:13:
55 graden voor een warmtepomp lijkt me vrij hoog. Door de vloer is waarschijnlijk ook maximaal ongeveer 30 graden?

Hier komt over 2 weken de full electric L/W en kan met 45 graden max toe bij harde vorst met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 78. Verbruik L/L Wp afgelopen maand is te verwaarlozen met 24,3kWh. Hele huis is hier nog ruim 21 graden binnen. Zou bijna de luchtkoeling aanzetten. 8)

@Hamsterhein Op max 35 graden zetten, pomploze verdeler laten plaatsen en flow verhogen van je systeem. En aparte Homewizard op je WP zetten zodat je kan zien hoe hij loopt tbv optimaal inregelen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 27-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Ronald.42 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:42:
Ik zou willen voorstellen dat je eerst eens een flowschema opsteld van hoe één en ander leidingtechnisch aan elkaar hangt.
Hoe en waar is de wp aan de bestaande installatie gekoppeld?
En hoe is het verdere leidingwerk aan elkaar geknoopt in de woning ik zie nogal wat kleppen en pompen namelijk.

De 14 Kw zou volgens mij niet veel meer dan 4 kw elektrisch mogen opnemen, in je daggrafiek zie ik hogere pieken.
Heb je elektrische backup elementen die bij schakelen?
Mooie feedback. Hoe kom ik erachter of ik andere elektirsche backup elementen heb die inschakelen? Ik heb een P1 meter (nog geen 3 fase abonnement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Schnarfle schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Wordt de boiler regelmatig verwarmt tot 60 graden (of hoger)? Anders loop je kans op problemen met legionella.

55 graden is ook best wel hoog voor een warmtepomp, zeker met vloerverwarming. Is er een stooklijn ingesteld? Met een stooklijn wordt de retourtemperatuur van de verwarming gekoppeld aan de buitentemperatuur (met bijsturing door de binnentemperatuur). Daardoor hoeft de warmtepomp minder hard te werken als het buiten niet erg koud is.

De "energie" die op de thermostaat staat, is dat verbruikte elektriciteit of opgewekte warmte? Dat maakt nogal een verschil. Kan je dit vergelijken met de standen van je elektriciteitsmeter?
Volgens mij is de energie die op de thermostaat staat de verbruikte warmte van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
jadjong schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:15:
Je schiet er in een dag 100kWh doorheen, weet je zeker dat die warmtepomp ook warmte van buiten naar binnen pompt en niet op de interne waterkoker (verwarmingsspiraal/element/weerstand) draait? Dat scheelt zo factor vier in verbruik.
Nee, dat weet ik niet zeker, Hoe kan ik dat nagaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
OcNewB schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:28:
En andere grootverbruikers? Zwembad/hottub dat soort zaken? Tevens kan een continu draaiende vloerverwarmingspomp ook veel stroom vreten. Ik heb er zelf zo’n ding aanhangen die ervoor zorgt dat de pomp 1x per 24 uur aanschakelte voor een paar minuten en alleen continu draait als de leiding boven een ingestelde temperatuur komt.
En wat kost zo'n ding. Ik vermoed dat de vloerverwarmingspomp de hele dag draait. Aan de andere kant verklaar dat niet de pieken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Prisma16 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:35:
Ik zou eerst de installateur hier op aanspreken. Hier zie ik nog een "antenne", is de installatie wel gereed en opgeleverd?
[Afbeelding]
Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
FredvZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:35:
Waar hangt de thermostaat en op hoeveel graden staat die ingesteld?
en wordt het ook zo warm in de ruimte waar de thermostaat hangt?
De thermostaat staat ingesteld op 19 graden en hangt op de gang naast de woonkamer (waar de vloerverwarming ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
MotorBeast schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Hier komt over 2 weken de full electric L/W en kan met 45 graden max toe bij harde vorst met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 78. Verbruik L/L Wp afgelopen maand is te verwaarlozen met 24,3kWh. Hele huis is hier nog ruim 21 graden binnen. Zou bijna de luchtkoeling aanzetten. 8)

@Hamsterhein Op max 35 graden zetten, pomploze verdeler laten plaatsen en flow verhogen van je systeem. En aparte Homewizard op je WP zetten zodat je kan zien hoe hij loopt tbv optimaal inregelen.
Ik heb de homewizard nu aan de meterkast hangen. Deze koppelen aan de thermostaat van de warmtepomp. Kan dat uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
RudolfR schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:13:

Pak ik op. Wat raad je aan? 40 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hamsterhein schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Mooie feedback. Hoe kom ik erachter of ik andere elektirsche backup elementen heb die inschakelen? Ik heb een P1 meter (nog geen 3 fase abonnement)
Ik heb even zitten grasduinen in je andere topics over je verwarming.
Het lijkt mij verstandig dat er even iemand de boel komt bekijken.
Je hebt nog iets van een middeleeuwse zone regeling gebeuren hangen die zal waarschijnlijk in conflict zijn met de wp.
Zoals ik het nu zo vlug even gezien heb ga je er met dit topic niet uitkomen. (Mede omdat je zelf denk ik niet het benodigde inzicht hebt om deze installatie te doorgronden, en dat is niet om je aan te vallen maar het is vrij complex opgebouwd als ik de diverse foto's in ook de andere topics zie)
Wat je in ieder geval zou kunnen doen om wat meer inzicht te krijgen is extra homewizard kwh meters te plaatsen voor de warmtepomp en de warmtepomp boiler.
Dan kun je zien waneer er hoeveel stroom wordt gebruikt.

Of je extra backup elementen hebt zou je moeten kunnen zien in je installatie en zou ook beschreven moeten zijn in de offerte van je installateur.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hamsterhein schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb de homewizard nu aan de meterkast hangen. Deze koppelen aan de thermostaat van de warmtepomp. Kan dat uberhaupt?
Als het goed is hangt je WP aan een aparte groep. Daar deze op aansluiten https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hamsterhein schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

40 graden met VV? :N Lager.

Ik zou heeeeeeeeeel snel er een echte expert bij laten komen. Ik denk dat je anders een heel groot probleem gaat krijgen, lees een giga energierekening.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 27-10-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
[...]

31

Wat er nu gebeurd is dat de WP 55 graden aanmaakt en er ter hoogte van de vloerverwarming koud restwater bijgemengd wordt om de vloer niet te slopen.
Die pomp staat een partij moeilijk te doen om de 55 graden te halen terwijl die ook constant 31 kan leveren zonder dat er iets bijgemengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Hamsterhein schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Nee, dat weet ik niet zeker, Hoe kan ik dat nagaan?
Meestal zijn die apart aangesloten en ook voorzien van een aparte zekering in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hangt er wel van af of er mengverdelers hangen.
Ik heb die van mij inmiddels zo afgericht dat hij met 30 graden het nog red maar dat is geen vanzelfsprekendheid.
Ik doe dat ivm houtcv dus ik kan ook met 60 graden plus aankomen op de verdeler.

Maar heb je alleen een wp zou je sowieso afscheid moeten nemen van dergelijke verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jadjong schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

31

Wat er nu gebeurd is dat de WP 55 graden aanmaakt en er ter hoogte van de vloerverwarming koud restwater bijgemengd wordt om de vloer niet te slopen.
Die pomp staat een partij moeilijk te doen om de 55 graden te halen terwijl die ook constant 31 kan leveren zonder dat er iets bijgemengd wordt.
Al die 3 (???) pompen zijn al een probleem. Je hebt een pomploze verdeler nodig en gewoon max 35 graden de vloer in.

Ik moet er al niet aan denken dat ik straks 55 graden mijn radiatoren in moet jagen. En zeker niet als het buiten echt koud wordt. Daar gaat je COP.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 27-10-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Al die 3 (???) pompen zijn al een probleem. Je hebt een pomploze verdeler nodig en gewoon max 35 graden de vloer in.
En dan is er ook nog een klep waar de motor van mist.

Zoals ik zei het is handiger om iemand met inzicht en kennis van warmtepompen even mee te laten kijken in de complete opzet van de installatie.
Er valt daar een hoop te winnen dat is wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik had met mijn ketel al het streven om maar max 45 graden te doen ivm condensatie. Ik zou dolgraag VV willen hebben om juist met nog lagere aanvoer te kunnen stoken maar de massieve houtvloer gaat er niet uit. Voor de beeldvorming van TS ..... afgelopen week een Ace Hybride afgesteld en afgifte verbetert bij kennis op schat ik 55/60m2 en verbruik ..... 2 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zat afgelopen woensdag op 7,7kwh in een vrijstaand 150m2 1930 huis wel redelijk nageisoleerd. Maar 22 graden overal continu.

Iets meer nog volgens de Homewizard display maar die is altijd wat overenthousiast, tussen de middag stond alles wagenwijd open even doorwaaien vandaar de scherpe dip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDsS8tUUcAo7Qp7tY2M-J7BULz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmKIaDIldFgn5AAx1aEQjEC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Ronald.42 op 27-10-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Ronald.42 Dat klopt dan wel toch? Bij kennis heb ik hem op 19 graden nacht en ochtend gezet en 20 vanaf 1300 uur. En afgifte is niet top daar met een convectorput met fans erop en een radiator in de keuken. Met VV zou het beter zijn.

Dan heeft TS een mooie indruk wat enigszins normaal is nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:48:
@Ronald.42 Dat klopt dan wel toch? Bij kennis heb ik hem op 19 graden nacht en ochtend gezet en 20 vanaf 1300 uur. En afgifte is niet top daar met een convectorput met fans erop en een radiator in de keuken. Met VV zou het beter zijn.

Dan heeft TS een mooie indruk wat enigszins normaal is nu.
Inderdaad daarom zeg ik ook daar valt veel te winnen.
Installatie goed in kaart brengen en dan beginnen met aanpassen.
Ik vermoed aan sommige grafieken te zien dat er een hoop bijgestookt wordt met een element, maar zeker weten doen we dat niet omdat er nogal wat info ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-05 23:56
Kijk ook even in de settings van de WP zelf:
https://www.lg.com/nl/ond...ondersteuning/cs-HM143MR/

Daar lijk je ook nog behoorlijk wat info uit te kunnen halen over het een en ander.

Daarnaast zou ik zelf eens alles uit tekenen, hoe alles loopt en waar een pomp zit e.d. Het klinkt een beetje alsof iemand er gewoon een WP heeft neergeknald. Tevens alles in 1 WP, dus ik snap niet waarom je ook nog een WP-boiler hebt (??). Dan vervolgens aanvoertemperatuur maar op 55 graden heeft gezet zodat alles wel warm zou worden. Je loopt nog het risico dat het ding als een malle staat te pendelen denk ik zo. Vooral als je nog losse pompen op alle VVW groepen hebt staan.

Is de ruimte waar je thermostaat hangt wel verwarmd? Want als het naast de verwarmingsruimte hangt, blijft hij natuurlijk zeggen dat het niet warm (genoeg) is...

Het systeem lijkt me ook tamelijk complex opgebouwd...Je hebt losse pompen en driewegkleppen om wat ik aanneem vloerverwarmingflow andere kanten op te sturen? Zie ik dat goed?

[ Voor 9% gewijzigd door Yaldair op 27-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaldair schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:52:
Kijk ook even in de settings van de WP zelf:
https://www.lg.com/nl/ond...ondersteuning/cs-HM143MR/

Daar lijk je ook nog behoorlijk wat info uit te kunnen halen over het een en ander.

Daarnaast zou ik zelf eens alles uit tekenen, hoe alles loopt en waar een pomp zit e.d. Het klinkt een beetje alsof iemand er gewoon een WP heeft neergeknald. Tevens alles in 1 WP, dus ik snap niet waarom je ook nog een WP-boiler hebt (??). Dan vervolgens aanvoertemperatuur maar op 55 graden heeft gezet zodat alles wel warm zou worden. Je loopt nog het risico dat het ding als een malle staat te pendelen denk ik zo. Vooral als je nog losse pompen op alle VVW groepen hebt staan.

Is de ruimte waar je thermostaat hangt wel verwarmd? Want als het naast de verwarmingsruimte hangt, blijft hij natuurlijk zeggen dat het niet warm (genoeg) is...
Het punt dat de installatie moeten worden uitgetekend of op zijn minst moet worden bekeken door iemand met verstand van zaken en bij voorkeur een ander dan de huidige installateur lijkt mij ook noodzakelijk.

Dan het punt van een wpb naast een wp, daar is wat voor te zeggen.
Ik heb die keuze ook gemaakt enerzijds zodat je niet meteen zonder warm water en verwarming zit als er wat stuk gaat.
Anderzijds omdat de wp dan lekker rustig kan doorpruttelen en hij niet zijn werkzaamheden hoeft te onderbreken om een vat water warm te stoken.
Daarnaast in het geval van een monoblock op grotere afstand van een sww vat komt de efficiency ook niet ten goede.

En toen was er F1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08
Je probleem is dat de WP is geknoopt aan een installatie uit de jaren 80-90 met een shitload aan pompen en stooklijn kasten. Waardoor je (blijkbaar) TA55 nodig bent om de boel warm te krijgen.

Wie heeft die zo aangesloten? Iedereen die ooit een WP heeft geplaatst weet dat dit niet kan.

Dit gaat nooit werken zonder alles om te gooien. Aanvoer naar 30 graden, pompen eruit.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 27-10-2024 21:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
Hamsterhein schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:51:
De thermostaat staat ingesteld op 19 graden en hangt op de gang naast de woonkamer (waar de vloerverwarming ligt)
Wordt het ook (uiteindelijk) 19 graden in de gang?
Als dat niet gehaald wordt dan blijft je warmte installatie continu warmte leveren (en energieverbruiken)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Ronald.42 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Ik heb even zitten grasduinen in je andere topics over je verwarming.
Het lijkt mij verstandig dat er even iemand de boel komt bekijken.
Je hebt nog iets van een middeleeuwse zone regeling gebeuren hangen die zal waarschijnlijk in conflict zijn met de wp.
Zoals ik het nu zo vlug even gezien heb ga je er met dit topic niet uitkomen. (Mede omdat je zelf denk ik niet het benodigde inzicht hebt om deze installatie te doorgronden, en dat is niet om je aan te vallen maar het is vrij complex opgebouwd als ik de diverse foto's in ook de andere topics zie)
Wat je in ieder geval zou kunnen doen om wat meer inzicht te krijgen is extra homewizard kwh meters te plaatsen voor de warmtepomp en de warmtepomp boiler.
Dan kun je zien waneer er hoeveel stroom wordt gebruikt.

Of je extra backup elementen hebt zou je moeten kunnen zien in je installatie en zou ook beschreven moeten zijn in de offerte van je installateur.
Dank voor de reacties. Wordt zeer gewaardeerd. Ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
hesselbeertje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:12:
Je probleem is dat de WP is geknoopt aan een installatie uit de jaren 80-90 met een shitload aan pompen en stooklijn kasten. Waardoor je (blijkbaar) TA55 nodig bent om de boel warm te krijgen.

Wie heeft die zo aangesloten? Iedereen die ooit een WP heeft geplaatst weet dat dit niet kan.

Dit gaat nooit werken zonder alles om te gooien. Aanvoer naar 30 graden, pompen eruit.
Thanks. Begreep van de vrouw dat de TA op 60-65 graden stond en ze deze al had verlaagd. Ga het nu rustig afbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hamsterhein schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Thanks. Begreep van de vrouw dat de TA op 60-65 graden stond en ze deze al had verlaagd. Ga het nu rustig afbouwen
Heeft je installateur überhaupt wel ervaring met warmtepompen? :? Dat is echt extreem hoog en funest voor je rendement.

De echte oplossing is inderdaad al die pompen en kleppen eruit, meer flow realiseren dus een herziening van het geheel; niet puur een warmtepomp knopen aan een 80's/ 90's HT installatie.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08
Hamsterhein schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Begin maar met het maken van een plan dat verder gaat dan het aanknopen van een warmtepomp. Op deze installatie zomaar een WP knopen echt prutswerk en gaat je heel veel geld kosten.

De eerste stap zal vermoedelijk zijn het weghalen van al die mengers en pompen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Ronald.42 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Het punt dat de installatie moeten worden uitgetekend of op zijn minst moet worden bekeken door iemand met verstand van zaken en bij voorkeur een ander dan de huidige installateur lijkt mij ook noodzakelijk.

Dan het punt van een wpb naast een wp, daar is wat voor te zeggen.
Ik heb die keuze ook gemaakt enerzijds zodat je niet meteen zonder warm water en verwarming zit als er wat stuk gaat.
Anderzijds omdat de wp dan lekker rustig kan doorpruttelen en hij niet zijn werkzaamheden hoeft te onderbreken om een vat water warm te stoken.
Daarnaast in het geval van een monoblock op grotere afstand van een sww vat komt de efficiency ook niet ten goede.

En toen was er F1
Heb je suggesties voor bedrijven in de omgeving van Rotterdam die een beoordeling kunnen uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hamsterhein schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:26:
[...]

Heb je suggesties voor bedrijven in de omgeving van Rotterdam die een beoordeling kunnen uitvoeren?
Misschien kan @DutchWing tijd voor je vrij maken. Die woont redelijk dicht bij je in de buurt.
https://dd-warmtepomptechniek.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hamsterhein schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:26:
[...]

Wat @MotorBeast zegt.
Ik heb verder geen idee in die omgeving.
Friesland hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Is het nog eenvoudig om op te zoeken of de installateur / monteur over de juiste certificeringen beschikt voor het plaatsen van een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Hamsterhein Mijn advies. Lees je goed in en dan weet je snel genoeg als er iemand binnenkomt wat zijn kennisniveau is. @DutchWing weet in ieder geval meer dan genoeg en is eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Zo laag mogelijk.
Een WP laten draaien op 55°C is economische waanzin.
Het rendement van de WP stijgt naarmate de gevraagde aanvoertemp. lager is (en uiteraard de buitentemp. hoger en die is nu nog relatief aan de hoge kant).
Bij vloerverwarming zou dat max. tussen de 27-35°C mogen liggen.
En dan bij winterse omstandigheden en niet bij buitentemp. tussen de 10 en 12°C.

Je bent toch zeker dat je - zonder vloerisolatie - niet je leefruimte maar de kelderverdieping aan het warmstoken bent?

Gisteren hier de A2A WP in gang gezet (dus GEEN VV maar gewoon luchtverwarming) en dat verbruikt op een dag 1,2 kWh om de leefruimte op 20°C te houden (bij een buitentemp. van gemiddeld 10,2°C - min. 6°C/max. 11,3°C). Voor de A2W CV is het momenteel nog te warm buiten.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Afgezien van het tweaken de temperatuur, mijn vrouw gaf als tip: WKO-verwarming (w/w warmtepomp dus) icm bijverwarming via de warmtepomp kan het verbruik aanzienlijk laten toenemen, het bijverwarming uitschakelen zou dit moeten verhelpen en mogelijk dat je dit door de installateur moet laten doen of dat het mogelijk komt door een issue in de WP

[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 02-11-2024 15:14 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Pagina: 1