Voor de zomer hebben we tijdens een verbouwing een warmtepomp (LG HM143MR U34 Therma V Monoblock), een warmtepompboiler (LG WH27S), en 24 zonnepanelen laten installeren. We wonen in een vrijstaande woning en hebben een dakopbouw van 100 m² gerealiseerd. De buitengevel is grotendeels geïsoleerd (tot R-waarde 2,5), maar bodemisolatie is niet aangebracht vanwege de beperkte hoogte van de kruipruimte.
De woning is grotendeels uitgerust met vloerverwarming, die de woonkamer, ongeveer 60 m², en de opbouw verwarmt (de overige verwarmingssystemen/radiatoren staan nog uit). We zijn volledig van het gas af doordat de cv-ketel is verwijderd. Wat echter opvalt, is het relatief hoge energieverbruik. Hoewel we een groot huis hebben (340 m²), staat de verwarming in de andere ruimtes uit. Het huidige verbruik is al vrij hoog, en ik maak me zorgen over de komende winter.
Ik heb al geprobeerd de instellingen te optimaliseren. De aanvoertemperatuur van de warmtepomp is verlaagd naar 55 graden, en de boiler, die qua verbruik redelijk binnen de perken blijft, staat ook ingesteld op 55 graden. Daarnaast hebben we een 10-liter close-in boiler laten plaatsen, omdat het lang duurde (ongeveer twee minuten) voordat het water in de keuken op temperatuur was.
Bijgevoegd zijn enkele afbeeldingen van het huidige verbruik. Ik vraag me af of er nog mogelijkheden zijn om de instellingen verder te optimaliseren, de aansturingen/pompen te vervangen en zo het energieverbruik te verminderen
:strip_exif()/f/image/8GuIeA3xB4flv3aM24Un3nyy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lAWY2mZYLEfXDubugLz8x1x3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xJ3327u03Ve4GgcjRL58w8dz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/88Lat0uJRsNuCTVok3ACd7cu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FPYG1EPDQL8JEjWJzhnt8KSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CnjsdMKArWezz6Gr5ZYeLaD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6VvmNaeh1I7NjlawCMziZeHP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TNLjy1bvu2k9T8sX5IjKqHti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y2wUlgNtEksFIdagf7yaHtk7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoor graag
De woning is grotendeels uitgerust met vloerverwarming, die de woonkamer, ongeveer 60 m², en de opbouw verwarmt (de overige verwarmingssystemen/radiatoren staan nog uit). We zijn volledig van het gas af doordat de cv-ketel is verwijderd. Wat echter opvalt, is het relatief hoge energieverbruik. Hoewel we een groot huis hebben (340 m²), staat de verwarming in de andere ruimtes uit. Het huidige verbruik is al vrij hoog, en ik maak me zorgen over de komende winter.
Ik heb al geprobeerd de instellingen te optimaliseren. De aanvoertemperatuur van de warmtepomp is verlaagd naar 55 graden, en de boiler, die qua verbruik redelijk binnen de perken blijft, staat ook ingesteld op 55 graden. Daarnaast hebben we een 10-liter close-in boiler laten plaatsen, omdat het lang duurde (ongeveer twee minuten) voordat het water in de keuken op temperatuur was.
Bijgevoegd zijn enkele afbeeldingen van het huidige verbruik. Ik vraag me af of er nog mogelijkheden zijn om de instellingen verder te optimaliseren, de aansturingen/pompen te vervangen en zo het energieverbruik te verminderen
:strip_exif()/f/image/8GuIeA3xB4flv3aM24Un3nyy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lAWY2mZYLEfXDubugLz8x1x3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xJ3327u03Ve4GgcjRL58w8dz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/88Lat0uJRsNuCTVok3ACd7cu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FPYG1EPDQL8JEjWJzhnt8KSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CnjsdMKArWezz6Gr5ZYeLaD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6VvmNaeh1I7NjlawCMziZeHP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TNLjy1bvu2k9T8sX5IjKqHti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y2wUlgNtEksFIdagf7yaHtk7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoor graag