Advies Netwerkapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 21:51
Mijn vraag
Mede na aanleiding van de recente review ben ik eens wat verder gaan kijken naar het upgraden van mijn netwerkapparatuur (want al langer niet 100% tevreden onder het motto van "dit moet zeker beter kunnen"). Echter is mijn netwerkkennis bij lange na niet goed genoeg om te bepalen wat nu de "beste" keuze is.

In het kort, wat zoek ik/zou ik willen:
  • Mesh setup (twee of drie stations)
  • Gebruiksvriendelijke interface / setup
  • Guest WiFi SSID (zonder toegang tot lokaal netwerk)
  • IoT WiFi SSID (idealiter met alleen toegang tot lokaal netwerk)
  • Wireguard VPN
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Proxmox server met verschillende VMs/LXCs (oa HAOS/Z2M)
  • ESPHome Devices
  • IP Camera's (Reolink)
  • NAS server voor data opslag
  • UTP kabels vanuit meterkast naar een aantal punten door het huis
  • Managed switches in meterkast/bij televisie voor aansluiten apparatuur)
  • verschillende TP-Link routers geconfigureerd als AP (deze wil ik dus vervangen!)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanuit de eerder aangehaalde review kwam voor mij de XT9 naar boven. Maar is dat wel zo? Mij wordt niet duidelijk of de combinatie Guest/IoT SSID inderdaad ook met AsusWRT in te stellen is? Of moet je dan juist naar AsusWRT Merlin gaan (en een XT12 wellicht?). Of zouden Ubiquiti (UniFi Dream Router) of router van Synology opties zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 12:27
Toch zijn meerdere bedrade APs beslist niet slechter dan mesh. Waar ben je precies ontevreden over?
Ook mesh kan je bedraad aansluiten, maar dan is je enige voordeel dat je centraal kan managen in plaats van 2-3 APs handmatig instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
rafvhoof schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:59:

• Managed switches in meterkast/bij televisie voor aansluiten apparatuur)
• verschillende TP-Link routers geconfigureerd als AP (deze wil ik dus vervangen!)
Het ligt er natuurlijk sterk aan wat je er aan uit wil geven, maar wellicht is het een idee om ook je switches mee te nemen en dan te kiezen voor producten uit een ecosysteem als Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada. Je hebt dan een centraal platform waarin je alles kan regelen en voldoet aan je wensenlijstje.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
se77en schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:39:
Toch zijn meerdere bedrade APs beslist niet slechter dan mesh. Waar ben je precies ontevreden over?
Ook mesh kan je bedraad aansluiten, maar dan is je enige voordeel dat je centraal kan managen in plaats van 2-3 APs handmatig instellen.
Juist vooral het instelgemak icm mijn gebrek aan netwerkkkennis. Nu draait dd wrt op de routers/APs en loop ik vast op juist instellen van (gewenste) gasten en IoT WiFi netwerk. En dan in bijzonder de firewall op de router en DHCP op de APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
FredvZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Het ligt er natuurlijk sterk aan wat je er aan uit wil geven, maar wellicht is het een idee om ook je switches mee te nemen en dan te kiezen voor producten uit een ecosysteem als Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada. Je hebt dan een centraal platform waarin je alles kan regelen en voldoet aan je wensenlijstje.
Zeker een goed idee om in achterhoofd te houden!
Aan elk budget zit natuurlijk een grens, maar goedkoop is meestal ook duurkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rafvhoof schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Juist vooral het instelgemak icm mijn gebrek aan netwerkkkennis. Nu draait dd wrt op de routers/APs en loop ik vast op juist instellen van (gewenste) gasten en IoT WiFi netwerk. En dan in bijzonder de firewall op de router en DHCP op de APs.
Je kunt prima instelgemak krijgen terwijl je alles voor beste prestaties en dekking bedraad aangesloten houdt. Mesh is een lapmiddel voor mensen die geen kabels (denken te) kunnen trekken. Jij hebt kabels dus nadrukkelijk geen mesh nodig.

Kijk gewoon naar managed WiFi waarbij je alle APs uit zelfde reeks koopt. Dat mogen ook mesh -geschikte units zijn, maar mesh zelf wil je nadrukkelijk niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1