Ontvochtigen keldertje: modding ontvochtiger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb een kleine kelderruimte (~10M3) welke een open verbinding heeft met de kruipruimte onder het huis. Deze heeft de vorige bewoner uitgegraven/gehakt en blijkbaar ondervond deze bewoner al dat het grondwater binnenliep, want hij heeft een extra gat in de vloer gemaakt met een forse dompelpomp en afvoer.

Dat werkte goed totdat vorige jaar blijkbaar die dompelpomp kapot ging en ik een compleet zwembad had.

Inmiddels is de dompelpomp vervangen, heb ik in het afgelopen jaar al het water afgevoerd en de hele kelder opgeruimt en met kelderepoxy de muren en de vloer 2x behandeld. Tot nu toe is er geen plasje water meer te bekennen en is de dompelpomp al maanden niet meer aangeslagen.

De volgende stap is de luchtvochtigheid naar beneden krijgen; deze is al maanden 100%. Er staat nu een maand een luchtontvochtiger te draaien en deze kan ~350ml /dag uit de lucht trekken in een reservoir van 1.5l.

Dat werkt prima (al is er nog niks te zien in het luchtvochtigheidsgehalte), maar ik moet dus elke week het reservoir legen anders staat hij stil.

Ik wil dus het reservoir tweaken. Opties die ik bedacht had:

1. Groter maken. Unit plaatsen op een groter vat, afsluiting maken. Is natuurlijk niet echt een oplossing, maar stelt het legen wel uit.
2. pompje plaatsen. Er is een afvoer aanwezig, maar zie niet echt hoe ik een vlottersysteempje en stroom voor het pomptje krijg gemaakt.
3. Afzuigen. Kan ik een slangetje maken in het reservoir en ergens buiten de kelder een pompje/zuiger die het water aftapt?

Iemand andere ideen of zelfs voorbeelden van een oplossing die goed werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Condensaatpomp, wordt ook toegepast bij CV ketels.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
Het is nogal vochtig de laatste tijd buiten, de relatieve vochtigheid ligt al weken dik boven de 80%.
De kelder is (denk ik) niet verwarmd, waarschijnlijk het koudste punt in het huis dus het vocht zal daar blijven condenseren. Het enige wat je kon doen heb je al gedaan, wat je nog kunt doen is verwarmen en dan luchten. Dat luchten moet je dus wel doen wanneer de relatieve vochtigheid buiten een stuk lager is dan binnen. Hopen op een goede vorstperiode dus. O ja, meten is weten, koop een paar goede vochtmeters om de boel te monitoren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:56:
Condensaatpomp, wordt ook toegepast bij CV ketels.
Thx, lijkt idd wel een optie. Helaas wel prijzig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
12v dompelpompje en een simpele vlotterschakelaar?

denk dat je beide wel kan vinden bij een watersport zaak

[ Voor 37% gewijzigd door SMSfreakie op 27-10-2024 18:57 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Je kan een 25L emmer met deksel kopen, daar het water in laten lopen (unit kan erbovenop lijkt me) en dan 1x in de zoveel maanden die emmer legen. Als je die omkiepert in het gat met de dompelpomp dan is het water zo weg lijkt me.

Je kan de condensafvoer ook direct naar dat gat laten lopen, maar dan laat je weer wat afgevangen vocht vrij dus daarvoor de emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
UUDIBUUDI schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:23:
Je kan een 25L emmer met deksel kopen, daar het water in laten lopen (unit kan erbovenop lijkt me) en dan 1x in de zoveel maanden die emmer legen. Als je die omkiepert in het gat met de dompelpomp dan is het water zo weg lijkt me.

Je kan de condensafvoer ook direct naar dat gat laten lopen, maar dan laat je weer wat afgevangen vocht vrij dus daarvoor de emmer.
Denk dat ik idd voor zoiets ga, grotere opvang bak waar ik dan veel makkelijker een pompje en vlotter in kan maken dan in de kleine 1.5 l bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Beetje lastig in te schatten zonder te weten hoe de situatie er precies uit ziet en wat voor ontvochtiger je hebt, maar kun je niet ipv een opvangbak direct een afvoerslang aansluiten op de ontvochtiger?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb deze: Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61b4njAJTpL._AC_SX522_.jpg

Denk dat afvoeren direct uit het apparaat wel wat lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

superduper schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:44:
Denk dat afvoeren direct uit het apparaat wel wat lastig is.
Niks wat een boortje, een siliconen slangetje en een rubber plugje niet snel kan verhelpen toch?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
DexterDee schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Niks wat een boortje, een siliconen slangetje en een rubber plugje niet snel kan verhelpen toch?
naar een emmer inderdaad, doelde meer op pompje in dit reservoir. Die condenspompjes kan nog wel maar zijn prijzig. Zelf een vlotter maken en een minipompje is te krap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:17
Waarom laat je de ontvochtiger niet gewoon lozen op het gat met de dompelpomp? Dan hoef je alleen maar een gaatje onder in het reservoir te boren en hem erbovenop te zetten. Je pompinstallatie heb je verder al, en dan blijft die ook af en toe in beweging tegen het vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:45
Maar gebruik je de kelder nu ook ergens voor of wat is de reden dat je er een ontvochtiger laat draaien? Wat kost zo een apparaat aan stroom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 16:22
jeroenchi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:10:
Dan hoef je alleen maar een gaatje onder in het reservoir te boren en hem erbovenop te zetten.
Kan je niet gewoon het reservoir er onder weg halen en het apparaat op een soort stelling boven het gat plaatsen? Scheelt weer boren.

[ Voor 24% gewijzigd door Rieverst op 30-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie. Ik heb een Trotec ontvochtiger aangesloten op een jerrycan van 25L. Draait elke nacht en in het weekend (daltarief voor stroom), en moet ik 1x in de paar weken legen.

Heb 'm aangesloten op een slim stopcontact en aan de bovenkant van de jerrycan hangt een watersensor. Als die onder water staat wordt het contact uitgeschakeld en krijg ik een pushbericht om de jerrycan te leven (allemaal via Home Assistant).

Het is geen ideale oplossing, maar een stuk beter dan het ingebouwde 3L reservoir van die Trotec. Ik snap echt niet dat al die ontvochtigers zo'n klein reservoir hebben. Dit hele grapje kost me per jaar ongeveer €120 aan stroom (@No Hands). Het is of dit, of een kelder die ik niet kan gebruiken om voedsel en gereedschap in op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
jeroenchi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:10:
Waarom laat je de ontvochtiger niet gewoon lozen op het gat met de dompelpomp? Dan hoef je alleen maar een gaatje onder in het reservoir te boren en hem erbovenop te zetten. Je pompinstallatie heb je verder al, en dan blijft die ook af en toe in beweging tegen het vastlopen.
Die dompelpomp is veel te groot. Dan moet je eerst ~10l in het open gat hebben staan en dan slaat hij heel even aan. En als het water in de openlucht staat helpt het ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Rieverst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Kan je niet gewoon het reservoir er onder weg halen en het apparaat op een soort stelling boven het gat plaatsen? Scheelt weer boren.
Zoiets ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:13:
Maar gebruik je de kelder nu ook ergens voor of wat is de reden dat je er een ontvochtiger laat draaien? Wat kost zo een apparaat aan stroom?
Ik wil daar wel het eea gaan opslaan ja (winter/zomer wielen etc) , en dat is niet goed bij 100% luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:36
superduper schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Ik wil daar wel het eea gaan opslaan ja (winter/zomer wielen etc) , en dat is niet goed bij 100% luchtvochtigheid.
Die zou ik sowieso luchtdicht verpakken in plastic als je ze gaat opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb nu een grotere 30l tank eronder zitten en dat gaat goed; hier wil ik een simpel 12V opvoerpompje inzetten maar zoek ik een simpele vlotterschakelaar. Helaas gaan de meeste maar tot 1A terwijl die 12V pompjes bijna allemaal 1.5A zijn.. :(

Heeft iemand hier nog een simpele (goedkope) oplossing voor? De gewenste opvoerhoogte is ~ 1M

[ Voor 5% gewijzigd door superduper op 01-11-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vlotterschakelaars die 12~24VDC bij 15A kunnen schakelen genoeg.. alleen of het niveau bereik dan groot genoeg gaat zijn.... :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
SMSfreakie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:07:
vlotterschakelaars die 12~24VDC bij 15A kunnen schakelen genoeg.. alleen of het niveau bereik dan groot genoeg gaat zijn.... :?
Dat snap ik, maar die zijn veels te groot voor in een jerrycan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:04
Laat de vlotterschakelaar een relais schakelen, het relais bedient dan de pomp. Een willekeurig 12V relais van de autosloop bijv. is al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:13:
Laat de vlotterschakelaar een relais schakelen, het relais bedient dan de pomp. Een willekeurig 12V relais van de autosloop bijv. is al prima.
Ik denk dat ik dat maar doe idd. inmiddels alles besteld, pompje, vlottertjes en relais. Morgen knutselen! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Een condensaatpompje heb je ook voor 25 piek op aliexpress.
Scheelt echt veel gedonder en omkijken.
Ik heb een beetje hetzelfde als @sOid . Kelder is 27m2 maar een oud huis en een vochtige kelder als ik het niet actief op peil houd. Er staat een 300W compressorontvochtiger, en ipv in het (4l) reservoir gaat een slangetje naar de condensaatpomp naar boven.
Eens in de zoveel maanden controleer ik alles even, maar dat was het dan ook wel. Het is altijd 55~60%.

Zal me best wel 150-200 euro aan stroom kosten per jaar, maar het alternatief is een klus van 9-11k, en fingers crossed dat dat alles dan oplost.

Overigens, 350ml/24h is niks. Dat is dweilen met de kraan open.
Ik denk dat je minder afvoert dan dat er bij komt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-11-2024 10:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 21:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is het niet mogelijk om de ruimte waterdicht te maken?

Onze kelder komt geen water in, ook niet toen hier het hele dorp onderwater stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is ventilatie geen optie? 2 tegenover elkaar liggende gaten? Aanvoer en afvoer van lucht, desnoods geforceerd met een fan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Accretion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:15:
Is het niet mogelijk om de ruimte waterdicht te maken?

Onze kelder komt geen water in, ook niet toen hier het hele dorp onderwater stond.
Dit stap heb ik al gezet; kelder is behandeld met kelder-epoxy en er komt zeker geen water meer binnen in de hoeveelheden die ik eerst zag....

Dus dit is een -hopelijk- tijdelijk project om de luchtvochtigheid wat op normale niveuas te krijgen/houden zodat ik ook wat gebruik kan maken van de kelder voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:18:
Is ventilatie geen optie? 2 tegenover elkaar liggende gaten? Aanvoer en afvoer van lucht, desnoods geforceerd met een fan?
de kelder staat ik open verbinding met de gehele kruipruimte onder het huis. Ik zou het eens kunnen proberen met een ventilator, maar ik weet niet waar ik frisse lucht vandaan zou moeten halen.

Kan ook eens meten op een heel andere plek in de kruipruimte hoe vochtig die is. Als alle lucht >95% vochtig is heeft rondblazen niet zo veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
superduper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:25:
[...]
de kelder staat ik open verbinding met de gehele kruipruimte onder het huis. Ik zou het eens kunnen proberen met een ventilator, maar ik weet niet waar ik frisse lucht vandaan zou moeten halen. [...]
Als het goed is heeft die kruipruimte ook beluchtingsgaten en is daar natuurlijke trek om het vocht af te voeren.
Als dat niet zo is dan zou ik overwegen wat gaten te laten voren en wat luchtschachten aan te brengen. Kost je een paar honderd euro, maar dan hoef je ook niet meer bang te zijn dat het vocht ophoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
superduper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:25:[...]de kelder staat ik open verbinding met de gehele kruipruimte onder het huis. Ik zou het eens kunnen proberen met een ventilator, maar ik weet niet waar ik frisse lucht vandaan zou moeten halen.

Kan ook eens meten op een heel andere plek in de kruipruimte hoe vochtig die is. Als alle lucht >95% vochtig is heeft rondblazen niet zo veel zin.
Wat je meet is wat je weet!
Tenminste, op dat moment, want een meting is geen meting.
Het heeft helemaal geen zin om op basis van 1 meting maatregelen te treffen, misschien is op dat moment de relatieve vochtigheid buiten wel heel hoog (zoals gisteren > 90%) en dan ga je verkeerde conclusies trekken.
Ennuh, natuurlijke ventilatie is altijd aan te brengen middels een aantal buizen naar buiten.
Maar dan wel ventileren wanneer de lucht buiten minder vocht bevat dan de lucht binnen.
Kun je ook automatiseren, met een ventilator met een vochtsensor er in.
Qua meten zijn voor minder dan 100 euro kleine thermo- hygrometers (met kleurenscherm) te koop met 3 draadloze sensoren die je een goed inzicht geven wat de vochtpercentages gedurende langere tijd zijn. Ik heb ze ook, ze liggen zelfs buiten in afgesloten plastic doosjes (met strategisch geplaatste luchtgaatjes).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:17:
[...]

Wat je meet is wat je weet!
Tenminste, op dat moment, want een meting is geen meting.
Het heeft helemaal geen zin om op basis van 1 meting maatregelen te treffen, misschien is op dat moment de relatieve vochtigheid buiten wel heel hoog (zoals gisteren > 90%) en dan ga je verkeerde conclusies trekken.
Ennuh, natuurlijke ventilatie is altijd aan te brengen middels een aantal buizen naar buiten.
Maar dan wel ventileren wanneer de lucht buiten minder vocht bevat dan de lucht binnen.
Kun je ook automatiseren, met een ventilator met een vochtsensor er in.
Qua meten zijn voor minder dan 100 euro kleine thermo- hygrometers (met kleurenscherm) te koop met 3 draadloze sensoren die je een goed inzicht geven wat de vochtpercentages gedurende langere tijd zijn. Ik heb ze ook, ze liggen zelfs buiten in afgesloten plastic doosjes (met strategisch geplaatste luchtgaatjes).
Ik meet al maanden lang hoor, wel nog maar met 1 sensor maar die is goed te verplaaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Caelorum schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:11:
[...]

Als het goed is heeft die kruipruimte ook beluchtingsgaten en is daar natuurlijke trek om het vocht af te voeren.
Als dat niet zo is dan zou ik overwegen wat gaten te laten voren en wat luchtschachten aan te brengen. Kost je een paar honderd euro, maar dan hoef je ook niet meer bang te zijn dat het vocht ophoopt.
Ik zal eens kijken of ik die kan vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Hmm, kwam er vannacht achter dat ik een denkfout maak... Ik heb nu een dompelpomp, een vlotter schakelaar (zit op vast punt en heeft een kleine uitslag; een soort dichtslaand bekje) en een relais. Nu lijkt dat leuk maar nu wil ik eigenlijk dat de pomp even blijft draaien en niet maar heel even zodra de vlotter schakelt... Dat wordt veel te hysterisch. Is er iets wat een delay kan geven?

Ik heb meerdere vlotters dus ik zou ook een minimum kunnen meten. Kan ik die ertussen monteren dat de relais aanschakelt als vlotter1 en vlotter2 dicht zijn, en afschakelt als vlotter 1 en 2 open gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 04-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
superduper schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:31:
Hmm, kwam er vannacht achter dat ik een denkfout maak... Ik heb nu een dompelpomp, een vlotter schakelaar (zit op vast punt en heeft een kleine uitslag; een soort dichtslaand bekje) en een relais. Nu lijkt dat leuk maar nu wil ik eigenlijk dat de pomp even blijft draaien en niet maar heel even zodra de vlotter schakelt... Dat wordt veel te hysterisch. Is er iets wat een delay kan geven?

Ik heb meerdere vlotters dus ik zou ook een minimum kunnen meten. Kan ik die ertussen monteren dat de relais aanschakelt als vlotter1 en vlotter2 dicht zijn, en afschakelt als vlotter 1 en 2 open gaan?
De Finder 72.C1.0.000.0201 is ideaal voor zo'n pompput.
Je kan de minimale en maximale waterhoogte instellen.
Zo voorkom je dat de pomp droog pompt, en staat hij toch langer aan dan wanneer je maar 2cm water wegpompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Is er een mogelijkheid om de open verbinding met de kruipruimte af te sluiten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1