Upgrade Sonos Beam, budget €1000-1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-07 09:38
Ik zoek een?
Nieuwe geluidsinstallatie voor in de woonkamer die alles moet kunnen.

Wat is je budget?
€1000-1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In mijn nieuwe huis wil ik een impuls geven aan mijn audio-setup die nu slechts bestaat uit een Sonos Beam. Het systeem moet aan te sluiten zijn op de tv en daarnaast te gebruiken zijn om muziek te streamen (daarnaast overweeg ik nog naar een andere streaming service dan Spotify te gaan voor hogere kwaliteit stream, maar dat moet ik nog onderzoeken). Ik wil ook zoveel mogelijk gebruiksgemak en zo min mogelijk poespas. Mijn vriendin wil ook graag dat de set zo min mogelijk zichtbaar en aanwezig is.

Ik luister zelf veel Jazz, Blues en hip-hop dus dat zoek ik een beetje qua geluidsprofiel.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg met name een set boekenplank luidsprekers. Ik ben al langs geweest bij de lokale hi-fi store en heb daar een Bluesound Powernode Edge getest met (volgens mij) Dali Oberon 3 luidsprekers. Setje is volgens mij zo'n €1000. Dat was al prachtig vergeleken met de Beam, al heb ik niet getest hoe tv eruit komt (of de stem mooi helder is). Ik denk dat een sub niet nodig is (en er niet inkomt, haha).
Een soundbar leek me niet goed genoeg qua upgrade, maar laatst bij een vriend de Naim Mu-so 2 gehoord en daar was ik wel heel erg van onder de indruk. Qua gemak ook een hele chille keuze en prachtig geluid. Ik weet niet of het voor die prijs veel beter kan met boekenplank luidsprekers. Dus nu ben ik wel aan het twijfelen gebracht.

Welke vragen heb je hier nog over?
- zie ik nog opties over het hoofd?
- is er binnen het budget een grote sprong te maken in de kwaliteit luidsprekers?
- ik hoef geen 5.1 setup of iets dergelijks maar zijn er nog overwegingen om mee te nemen om eventuele upgrade ruimte te houden richting de toekomst?

Alvast dank voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:52
Imo is een 3.0 opstelling met een center channel aanbevolen wanneer je ook films, series en TV ermee wilt kijken. Wanneer je voor boekenplank speakers kiest krijg je een veel betere stereo weergave, en in de regel ook een betere geluidskwaliteit.

Bluesound Pulse+ is ook een goede optie wanneer je onder de indruk was van de Naim Mu-so 2, en het gemak ook meeweegt.

De Q Acoustics 3030i is imo een goed alternatief voor de Dali’s met de genres waar jij naar luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DennisCle schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:25:
Ik zoek een?
Nieuwe geluidsinstallatie voor in de woonkamer die alles moet kunnen.

Wat is je budget?
€1000-1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In mijn nieuwe huis wil ik een impuls geven aan mijn audio-setup die nu slechts bestaat uit een Sonos Beam. Het systeem moet aan te sluiten zijn op de tv en daarnaast te gebruiken zijn om muziek te streamen
Dan kom je al gauw uit bij een receiver, soundbar of alles-in-1 (homecinema) set.
(daarnaast overweeg ik nog naar een andere streaming service dan Spotify te gaan voor hogere kwaliteit stream, maar dat moet ik nog onderzoeken).
Het is weliswaar mogelijk om streamingservicies te vinden die hi-res audio spelen, maar de vraag is altijd of je zulke dingen biologisch gezien ook kunt horen. Er zullen altijd mensen zeggen van wel, of niet.
Ik wil ook zoveel mogelijk gebruiksgemak en zo min mogelijk poespas. Mijn vriendin wil ook graag dat de set zo min mogelijk zichtbaar en aanwezig is.
Van de 3 opties neigt het advies richting soundbar.
Ik luister zelf veel Jazz, Blues en hip-hop dus dat zoek ik een beetje qua geluidsprofiel.
Dat maakt echt niet uit. Je kunt alle soorten muziek luisteren op alle soorten speakers. Als dat niet zo zou zijn, is de speaker slecht ontworpen.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg met name een set boekenplank luidsprekers.
Als muziek belangrijk voor je is, dan geven boekenplankspeakers én vloerstaande speakers altijd een veel beter geluid dan een soundbar.
Ik ben al langs geweest bij de lokale hi-fi store en heb daar een Bluesound Powernode Edge getest met (volgens mij) Dali Oberon 3 luidsprekers. Setje is volgens mij zo'n €1000. Dat was al prachtig vergeleken met de Beam, al heb ik niet getest hoe tv eruit komt (of de stem mooi helder is). Ik denk dat een sub niet nodig is (en er niet inkomt, haha).
Een soundbar leek me niet goed genoeg qua upgrade, maar laatst bij een vriend de Naim Mu-so 2 gehoord en daar was ik wel heel erg van onder de indruk. Qua gemak ook een hele chille keuze en prachtig geluid. Ik weet niet of het voor die prijs veel beter kan met boekenplank luidsprekers. Dus nu ben ik wel aan het twijfelen gebracht.
Er zijn zeker soundbars die mooi klinken bij films en muziek, máár ze zijn vooral ontworpen voor het gebruiksgemak en de kleine formfactor en geluidsverbetering tov de tv. Iedere soundbar, ook de hele dure van Naim en Sennheiser zal het altijd afleggen tegen losse speakers op de exacte locatie. Zowel bij spraakverbetering, bij surround en ook bij muziek.
Welke vragen heb je hier nog over?
- zie ik nog opties over het hoofd?
- is er binnen het budget een grote sprong te maken in de kwaliteit luidsprekers?
Luidsprekers moet je echt zelf beluisteren. Dat is het enige onderdeel van je setup dat een grote invloed op het geluid heeft. De andere dingen hebben nauwelijks of geen invloed.
- ik hoef geen 5.1 setup of iets dergelijks maar zijn er nog overwegingen om mee te nemen om eventuele upgrade ruimte te houden richting de toekomst?
een 5.1 of hogere receiver kan in elk geval ook alles.
Alvast dank voor het meedenken
De afweging is dus allereerst waar de balans voor jullie ligt. Is dat meer in gebruiksgemak en formfactor? Kies dan een soundbar. Is het meer richting geluidskwaliteit en aansluitmogelijkheiden? Kies dan een receiver met zelfgekozen speakers. Is het ergens daartussenin? Kies dan een alles-in-1 setje met bijbehorende speakers.

Zie oa Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic" en Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:04
Een subwoofer is altijd nodig, helemaal met boekenplank speakers die je op het oog hebt. Kijk eens naar een SVS SB of PB 1000. De SB is een gesloten sub en qua omvang niet zo groot als de gepoorte (PB) variant. Een gesloten sub is in de regel muzikaler dan een gepoorte sub, maar de gepoorte sub gaat veelal lager dan een gesloten model.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-07 09:38
@Hulleman met een sub kom ik toch weer in de knel qua budget en qua WAF. Ik hoop dat ik een mooi resultaat kan boeken zonder. Dan misschien op termijn toch nog proberen toe te voegen.

@Jorgen thanks, dan ga ik toch maar wat boekenplank speakers testen ipv de soundbars.
@Freshouttheoven thanks voor de suggesties. Ga kijken of ik die speakers kan proberen.