vraag over koper-/glasvezelnetwerk van mijn ouders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins Enzo
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo, een vraagje namens mijn bejaarde ouders, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Mijn ouders hebben een huurwoning en telefoon en internet van KPN. Ze hebben geen glasvezel. Nu krijgen ze een brief op de mat, hun aansluiting zal gratis worden omgezet naar glasvezel, omdat hun huidige aansluiting binnenkort "stopt".

Wat betekent dit "stoppen" van de aansluiting precies? Ze hebben niks gehoord van de huisbaas of iets dergelijks.

Nu zitten ze zo op hun oude dag ook helemaal niet te wachten op gedoe aan het huis en willen ze gewoon hun oude aansluiting blijven gebruiken.

Ze overwegen nu over te stappen naar Ziggo (daarvan hebben ze ook hun analoge tv en radio), kunnen ze met zo'n overstap de glasvezel-monteur vermijden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:20
Klinkt alsof je ouders wonen in een gebied waar KPN gaat stoppen met het koper netwerk.

Volgens mij doen ze dat alleen in gebieden waar al glasvezel ligt. Dus je ouders hebben al een glasvezel aansluiting. Vandaar dat je ook niets van de huisbaas hoort, er hoeft niets aangelegd te worden.
KPN stop met dienstverlening over koper. Ze gaan geen kabels verwijderen.

Overstappen van koper naar glazvezel of kabel is in principe hetzelfde. Iemand moet een nieuw kastje plaatsen die je interne netwerk aan het nieuwe type verbinding koppelt. Het oude kastje voor koper is hiervoor waarschijnlijk niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins Enzo
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
dank voor je antwoord

er ligt wel glasvezel in de wijk, maar nog geen aansluiting naar het huis van mijn ouders, het heeft hun voorkeur dat zo te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:22
Als je geen glas naar binnen wilt hebben dan wordt het Ziggo, of FWA van Odido.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prins Enzo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:46:
dank voor je antwoord

er ligt wel glasvezel in de wijk, maar nog geen aansluiting naar het huis van mijn ouders, het heeft hun voorkeur dat zo te houden
Waarom die strijd om een eeuwenoude kabel te behouden? Men knutselt die vezel naar binnen, je krijgt een nieuw modem en alles werkt weer zoals het was.
Ongeveer net zo veel moeite als overstappen op Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:27
Dan kunnen ze voor telefoon en internet over op Ziggo. Wel opmerkelijk dat ze hiervoor al die tijd meerdere contracten hebben aangehouden. Analoge radio en televisie is overigens ook iets waar Ziggo mee stopt.

Ik heb mijn buren in de tachtig geholpen met overgaan van koper op glasvezel en het is iets wat niet heel veel impact op hen heeft. Uiteindelijk is het alleen hoe het signaal binnenkomt, geen nieuwe afstandsbediening of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
dank voor je antwoord

Die aansluiting behoord bij 't huis en de keuze behoort wellicht bij de eigenaar.
OF je er gebruik van wil maken dat mag je zelf bepalen.

Door 't woord stoppen gaan mensen gelijk op hun achterste poten staan. Het abbonement stopt niet, alleen het kabeltje waarover het binnen komt, dat gaat vervangen worden door een nieuw type.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Prins Enzo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:17:
Ze overwegen nu over te stappen naar Ziggo (daarvan hebben ze ook hun analoge tv en radio), kunnen ze met zo'n overstap de glasvezel-monteur vermijden?
Dat is knap want Ziggo heeft beide al een tijdje uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00
Lijkt mij echt een no-brained, 100% overstappen naar ziggo. Signaal wat ze ontvangen is al lang geen analoog signaal meer, dat staat al een poosje uit. (Waarschijnlijk kijken ze al langer digitaal) en ik vermoed dat ze voor de radio gewoon het fm signaal uit de ether plukken.

Overstappen naar ziggo internet zal voor ouders waarschijnlijk niets veranderen (tenzij ze gebruik maken van een kpn e-mail adres. )

Hooguit is het 10-30 minuten alle apparaten omzetten naar een nieuw wifi. (Ook tenzij je de nieuwe modem instelt met de oude kpn wifi gegevens, dan verandert er nog minder)

Scheelt ook nog eens dubbele kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door nachtnet op 27-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
@Prins Enzo
KPN gaat gewoon het kopernetwerk vervangen voor glasvezel tot in het huis.
Beste is gewoon hieraan meewerken want de overlast is echt minimaal. In de basis niet meer dan een klein kastje in je meterkast.
Bij mijn bovenbuurvrouw van 82! heeft kpn alles netjes aangelegd. Zelf binnen is de netwerkkabel keurig naar de juiste plek gebracht.

En waarom help jij je ouders hier niet bij?

En ja, je kan overstappen naar Ziggo, maar ook dan zal KPN glas in de woning willen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:08
PolarBear schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is knap want Ziggo heeft beide al een tijdje uitgezet.
Ik snap het heel goed. Analoog of digitaal, het zal mensen een zorg zijn, het signaal komt gewoon binnen op de tv. Met ziggo blijft het mogelijk zonder "extra kastje" om tv te kijken doorngewoon de coax kabel erin te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:56
nachtnet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:40:
Overstappen naar ziggo internet zal voor ouders waarschijnlijk niets veranderen (tenzij ze gebruik maken van een kpn e-mail adres. )
Dat is dus wel een dingetje wat vaak wordt vergeten.
Ik kom die situaties dus ook wel regelmatig tegen als (meestal) wat oudere gebruikers willen overstappen naar een andere provider, vaak dan ook op aanraden van hun kinderen.

Het voor velen extra gedoe, email omzetten/ander systeem TV/decoder, kan dan toch een reden zijn om er maar vanaf te zien.

Bij kennissen is ook de oude KPN telefoonlijn vervangen door glasvezel zonder dat er iets is veranderd, alleen een ander modem geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
/heb je KPN al gebeld voor uitleg, grote kans dat daar ergens een antwoord bekend is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:22
nachtnet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:40:
(tenzij ze gebruik maken van een kpn e-mail adres. )
7,50/m om het te behouden, persoonlijk zou ik het zonde vinden van het geld, maar in de meeste gevallen niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24
XiMMiX schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:32:
Volgens mij doen ze dat alleen in gebieden waar al glasvezel ligt. Dus je ouders hebben al een glasvezel aansluiting. Vandaar dat je ook niets van de huisbaas hoort, er hoeft niets aangelegd te worden.
Daar zijn ze veel voortvarender in. Bij het aanleunwoningcomplex van mijn oma hebben ze in keer het hele complex "omgecat" van koper naar glas. In een paar weken tijd was het koper er fysiek uit en het glas erin.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Prins Enzo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:17:
Mijn ervaring is dat je met dit soort dingen gewoon moet meebewegen. Tegen de stroom in gaan levert veel meer frustratie op.

Nu je toch in gesprek bent met je ouders over dit onderwerp: Ook de analoge tv en radio hebben bij Ziggo de langste tijd gehad. Dus misschien is het nu geen gek moment om het hele pakket van radio, tv en internet eens tegen het licht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Scheurbuik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:43:
Met ziggo blijft het mogelijk zonder "extra kastje" om tv te kijken doorngewoon de coax kabel erin te pluggen.
Dat komt binnen niet al te lange termijn ook tot een einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:35
Ziggo is achterhaalde techniek en vergeleken met een aantal providers inmiddels te duur. Meebewegen is een prima optie, het koper gaat ook niet uit voordat alles op het glas opgeleverd is. Glas wordt gratis aangelegd en daarmee heb je met Ziggo erbij in ieder geval een keuze om partijen - indien nodig - uit te kunnen spelen voor de beste korting.

https://netwerk.kpn.com/glas-aan-koper-uit/

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 27-10-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
FredvZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Dat komt binnen niet al te lange termijn ook tot een einde.
Bron? Dat lijkt me heel stug. Ziggo verkoopt ook nog gewoon CI+ modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:16

Wildfire

Joy to the world!

dank voor je antwoord

Dat gaat dus niet lukken. Het oude kopernetwerk van KPN gaat eruit, daar is geen ontkomen aan, daar hebben je ouders geen keuze in. Vandaar dat KPN gratis overzet naar glasvezel. Ook al ligt er nog geen glasvezel binnen, dat wordt dus nu alsnog gratis gedaan en de bestaande verbinding gaat daarna over van de telefoonlijn naar de glasvezel. Kost je ouders alleen even wat tijd dat monteurs die werkzaamheden moeten verrichten.

Alles blijft hetzelfde werken en in praktisch alle gevallen verandert het abonnement ook niet in prijs.

Kortom -- waarom niet laten doen? :?

Als er vragen zijn, laat maar weten, ik ben zelf KPN monteur dus ik zit dag in, dag uit in dat wereldje. :)

MarcoC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Ziggo is bezig met overstappen naar IP en dat zal uiteindelijk ook IP-only worden, om zodoende meer bandbreedte op de coax vrij te maken die voor internet gebruikt kan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 27-10-2024 22:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
Wildfire schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Ziggo is bezig met overstappen naar IP en dat zal uiteindelijk ook IP-only worden, om zodoende meer bandbreedte op de coax vrij te maken die voor internet gebruikt kan worden.
Jij zegt "niet al te lange termijn", welke termijn is dat dan? En waarom verkoopt Ziggo dan nog CI+ modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:16

Wildfire

Joy to the world!

MarcoC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Jij zegt "niet al te lange termijn", welke termijn is dat dan? En waarom verkoopt Ziggo dan nog CI+ modules?
Omdat het momenteel nog niet zover is en ze nog geen einddatum hebben voor heel die overstap.

Zal net zo gaan als stoppen met analoge radio, ooit moeten ze uiteindelijk eens zeggen dat er genoeg klanten over zijn dat ze echt gaan stoppen. Maar wanneer dat is? Dat weet Ziggo zelf denk ik ook niet eens. Is zo'n meerjaren project zonder duidelijke einddatum.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:35
MarcoC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Sorry voor het offtopic zijn. Met all-IP hoeft Ziggo niet te voldoen aan de keuze voor eigen randapparatuur, ze verhuren liever hun eigen spullen net zoals ze nu al doen met CI+ kaarten. Dat is één. Daarmee kunnen ze ook het doorspoelen van reclame's tegen gaan (Twee) en zelfs eigen reclames injecteren bij streaming video (Drie). En het levert inderdaad technische voordelen op. Simpelere techniek, minder (verschillende) apparatuur in het netwerk en een beter schaalbaar netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:08
Ik denk dat ziggo nog wel een tijdje de standaard zenders via coax houdt. Het is gewoon de usp dat voor veel klanten meer waarde heeft dan wat extra snelheid. Overschakelen betekent dat ook die groep (slapers) naar alternatieven kan gaan, risicotje wat wel zullen berekenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Prins Enzo er is nog een ander punt, gezien dit een huurwoning betreft, kan het zo maar zijn dat ze wel mee moeten werken. Als ze op een later moment (of een volgend huurder) ineens wel glasvezel willen, die dan moet er betaald worden voor de aansluiting terwijl dat nu gratis gedaan kan worden.

Als je ouders opteren om over te stappen naar een coax-aanbieder (ik zie persoonlijk geen reden reden voor die overstap) boven de ingebruikneming van glasvezel zal ik dit ook even bij de verhuurder bevestigen dat dat akkoord is dat er geen 'gedoe' is voor glasvezel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
MarcoC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:17:
De context was de analoge signalen. Maar als ik de rest van de posts lees is dat al lang gebeurd :)

Geen idee of Ziggo ook stopt met DVB-C.

Pagina: 1