Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43
In huis druk bezig met wat kleine klusjes, onder andere wat stopcontact vervangen.

Toen ik in de groepenkast de spanning er af haalde, viel me op dat de aarde aansluiting die uit de meterkast naar de grond gaat,niet helemaal goed klem zat.
Toen ik die draad,en de klem in de meterkast, vastpakte, kreeg ik een stroomstoot....
Niks ernstigs, maar wel vreemd.

Toch maar even met de multimeter in de weer (side note...paar euro geval van de Action, werkt opzich goed).

Lang verhaal kort, op alle geaarde wandcontactdozen, staat er 230v tussen de 0 (nul) en aard pen.

Wat ik zie, zitten alle aard aansluitingen in de meterkast goed aangesloten.
Er gaat 1 (kale) aardkabel vanuit de groepenkast naar boven, oorspronkelijk naar de kachel in de badkamer.
Die kachel is weg, dus die kabel is "los" aan 1 kant,maar zit nog wel aangesloten in de meterkast.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waar/wat ik nog meer zou kunnen checken?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Beste antwoord (via hansie_k op 28-10-2024 18:37)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:17
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:34:

@Ramon 73 waar zou de fase en nul verwisseld kunnen zijn?
In de groepenkast zitten alle blauwe en zwarte/bruine kabels op de zelfde aansluiting.
Alles op dezelfde aansluiting? Oei! ;)
Bedoel je blauw op blauwe en bruin op bruin? Zwart hoort in principe niet thuis in een groepenkast, hooguit als er een 3 fasen groep direct op kabel is aangesloten.

Waar verwisseld? Bij een maatje was het (waarschijnlijk) in de verdeler op straat al verwisseld. Voor de hoofdzekering was fase en nul al omgekeerd (België....1997....zelf opgelost en nieuw zegelloodje gezet).

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon 73 op 27-10-2024 16:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-05 21:46
Je kan het een en ander proberen uit te sluiten, de bron van de spanning zien te vinden.
-Stekkers van de apparatuur er uit en kijken of het nog aanwezig is.
-Alle aardedraden in de meterkast lost koppelen en 1 voor 1 doormeten tot dat je gevonden hebt vanaf welke kant/draad de spanning zit.

En misschien is de meterkast moderniseren ook geen verkeerde stap m.b.t. de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Fase en nul omgewisseld?
Is de spanning ook aanwezig zodra je belasting hebt tussen nul en aarde? Een digitale multimeter heeft zo'n hoge weerstand dat er wel eens vaker een geïnduceerde spanning voor voedingsspanning wordt aangezien, daarom ook een lampje oid parallel aan de multimeter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is toch iets meer voor DEI.

BK > DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Gotenx dat idee had ik ja, straks maar even doen
De groepenkast is net een half jaar oud 😉
Geen idee sinds wanneer dit euvel is, nooit op gelet eigenlijk...
In de groepenkast zitten alle blauwe en zwarte/bruine kabels op de zelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-05 11:03
De fase en nul hoeven niet verwisseld te zijn om spanning op de nuldraad te hebben.
Zie: Wikipedia: Installatiedraad
Het hoeft niet te betekenen dat er ook grote stromen gaan lopen als je de nul met de aarde verbind. Best kans dat de spanning dan snel inzakt. Omdat een voltmeter een hoge weerstand heeft kan je dat niet meten.
Coax kabel staat ook wel eens onder spanning, maar dit is niet gevaarlijk.

Ik weet er niet genoeg vanaf om te kunnen zeggen of je er iets aan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Als de klem los zit en je pakt hem vast is het wel logisch dat je een schok krijgt.
Jij wordt als het ware de aardpen dan.

Wat heb je nu precies gemeten?
Begin eens met meten in het stopcontact tussen bruin en groen/geel daarna blauw en groen/geel. Welke voltages meet je dan?
En ga geen aardedraden loskoppelen, dit is gewoon gevaarlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laat een elektricien gewoon even je installatie doormeten, weet je gelijk of alles nog goed is.

Sommige dingen waar je onvoldoende kennis van hebt moet je niet zelf willen oplossen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
@Jim423
Tussen bruin en groen/geel 0v
Tussen blauw en groen/geel 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:58:
@Jim423
Ook met de hoofdschakelaar en/of alle groepen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@AlphaRomeo dat ga ik zo even checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

Reptile209

- gers -

Als je groepenkast een half jaar oud is, dan neem ik aan dat elke groep achter een aardlek zit? Dan heb je niet de netspanning op je vingers gehad, want dan had de aardlek er uit moeten gaan. Pro-tip: test je aardlekschakelaars even met de testknop om fouten daar uit te sluiten.

Tussen je stopcontact en de meterkast zit ergens de bruin en blauw omgewisseld, waardoor je 230V meet tussen blauw en aarde en niks tussen bruin en aarde. Alles draden naar dat stopcontact nalopen om te zien waar het mis gaat.

De optater van de aarde zullen waarschijnlijk wat ongevaarlijke maar irritante zwerfstromen van bijvoorbeeld de ziggo-coax zijn. Zorg dat alle aarddraden goed verbonden zijn met je aardpunt en dan is dat verholpen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:03
@hansie_k er staat ergens iets gigantisch te lekken kwa stroom cv ketel vaatwasser wasmachine etc. begin eerst met alle stekkers eruit te halen. meet dan nog eens je installatie door zoals dat je nu doet. met je niks dan is het prima. maak je aarde draad vast aan de aardpin. als je dat nog niet gedaan. (deze beïnvloed eigenlijk niet je proces. wat betreft het zoeken naar de storing. en kan je ook gelijk al vast maken. zet desnoods even alle groepen uit. en meet nogmaals je spanning.(dat hij los is kan wel je meting wel beïnvloeden voor de duilijkheid, maar we gaan hier niet meer meten we gaan hier op zoek naar stroingen problemen etc)

na je aarding weer in orde is zal tijdens het opschakelen van de verschillende groepen waarschijnlijk een aardlek schakelaar naar benden klappen in die groep moet je gaan zoeken. (met name de laatste groep
voordat de aarlekschakelaar eruit klapt. (na kan het ook een losse draadje in de meterkast zijn. maar daar
zet ik voor deze keer niet mijn geld op in. ik ga voor een kapot apparaat. maar een foutje ergens kan ook.

@Reptile209 zwerfstroom geven geen 230 volt meting met een multimeter.. tegelijkertijd had tijdens het meten de aardlek al uit moeten gaan. afhankelijk van de doorlaat capecieteit van de meter maar die 30 mili ampere halen action meters ook nog wel. (vast zittende aardlek schakelaars. van youtube al gezien. :+ .)

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 27-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bijzonder. Tussen je fase en aarding hoort juist 230 V te staan.. Tenzij de aarding zweeft en nergens op aangesloten is :+ (Maar dan zou je geen 230 V tussen de aarding en de nul moeten kunnen meten.)

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 27-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
@Jim423
Misschien zijn er in de groepenkast ergens een fase en nuldraad gewisseld.

Ik ben benieuwd naar foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:44:
In huis druk bezig met wat kleine klusjes, onder andere wat stopcontact vervangen.

Toen ik in de groepenkast de spanning er af haalde, viel me op dat de aarde aansluiting die uit de meterkast naar de grond gaat,niet helemaal goed klem zat.
Toen ik die draad,en de klem in de meterkast, vastpakte, kreeg ik een stroomstoot....
Niks ernstigs, maar wel vreemd.

Toch maar even met de multimeter in de weer (side note...paar euro geval van de Action, werkt opzich goed).

Lang verhaal kort, op alle geaarde wandcontactdozen, staat er 230v tussen de 0 (nul) en aard pen.

Wat ik zie, zitten alle aard aansluitingen in de meterkast goed aangesloten.
Er gaat 1 (kale) aardkabel vanuit de groepenkast naar boven, oorspronkelijk naar de kachel in de badkamer.
Die kachel is weg, dus die kabel is "los" aan 1 kant,maar zit nog wel aangesloten in de meterkast.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waar/wat ik nog meer zou kunnen checken?
Het kan zijn dan er een spanningkje van de aardrail, door je hand, naar de aardedraad liep. Het hoeft niet te betekenen dat er sprake is van een storing. Als de draad nu goed vast en er springen geen aardlekschakelaars uit dan is er niets aan de hand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
@Baxke een snelle blik op de groepenkast...bij de overspanningsbeveiliging is de uitgaande blauwe draad, niet op N aangesloten...daar zit de zwarte op.
De blauwe draad gaat naar een verdeel blok, waar wel alle blauwe kabels op zitten, die gaan naar de groepen waar alles wel blauw op N zit.

Zou dit het kunnen zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:34:

Alles op dezelfde aansluiting? Oei! ;)
Bedoel je blauw op blauwe en bruin op bruin? Zwart hoort in principe niet thuis in een groepenkast, hooguit als er een 3 fasen groep direct op kabel is aangesloten.

Waar verwisseld? Bij een maatje was het (waarschijnlijk) in de verdeler op straat al verwisseld. Voor de hoofdzekering was fase en nul al omgekeerd (België....1997....zelf opgelost en nieuw zegelloodje gezet).

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon 73 op 27-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
@Jim423
Fase en nul verwisseld. Precies wat ik al in mijn eerste post als mogelijke oorzaak aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Ramon 73 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Fase en nul verwisseld. Precies wat ik al in mijn eerste post als mogelijke oorzaak aanhaalde.
Zie mijn post boven deze...iets is er inderdaad verwisseld.

En nee, niet alles op 1 aansluiting 🤪
Inderdaad blauw -> blauw, bruin -> bruin (en/zwart).
Nouja, blijkbaar niet helemaal achteraf gezien dus.
Ik ga straks bij de overspanningsbeveiliging de boel even omdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:54:
@Baxke een snelle blik op de groepenkast...bij de overspanningsbeveiliging is de uitgaande blauwe draad, niet op N aangesloten...daar zit de zwarte op.
De blauwe draad gaat naar een verdeel blok, waar wel alle blauwe kabels op zitten, die gaan naar de groepen waar alles wel blauw op N zit.

Zou dit het kunnen zijn?
Waar zit de blauwe draad dan op? Op L dan zeker?
if yes, then source of issue found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Ramon 73 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Waar zit de blauwe draad dan op? Op L dan zeker?
if yes, then source of issue found.
Yep, zwart op N, blauw op L.
Zwart gaat wel 'netjes' naar het verdeel blok zwart.
Blauw gaat naar verdeel blok blauw.
Vandaaruit alles wel alles op de juiste aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
hansie_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Yep, zwart op N, blauw op L.
Zwart gaat wel 'netjes' naar het verdeel blok zwart.
Blauw gaat naar verdeel blok blauw.
Vandaaruit alles wel alles op de juiste aansluiting.
Nah, oorzaak gevonden.
Spanningsloos maken, draden omwisselen, kappen weer monteren en spanning weer erop. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ramon 73 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Dat kon ook eigenlijk niet anders. Echter heb ik een aantal situaties gehad waar er dus wel daadwerkelijk 230V tussen nul en aarde stond. De aarde was namelijk aangesloten op de groene draad in de centraaldoos. Alle apparatuur incl. de trommel van de wasmachine stond onder netspanning. De aardlekschakelaar is er nooit uitgegaan (ook niet bij het gebruik van de wasmachine).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:43
Jim423 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Dat kon ook eigenlijk niet anders. Echter heb ik een aantal situaties gehad waar er dus wel daadwerkelijk 230V tussen nul en aarde stond. De aarde was namelijk aangesloten op de groene draad in de centraaldoos. Alle apparatuur incl. de trommel van de wasmachine stond onder netspanning. De aardlekschakelaar is er nooit uitgegaan (ook niet bij het gebruik van de wasmachine).
Aardlekschakelaar en randaarde staan dan ook totaal los van elkaar.

Zolang er een pad naar aarde is kun je een metalen behuizing onder spanning zetten. Dan is het nog steeds aanraakveilig.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zie even niet hoe een metalen behuizing onder spanning zetten aanraakveilig is.
Overigens staan randaarde en een aardlekschakelaar niet echt los van elkaar op het moment dat je de randaarde op de faseleiding aansluit. Vandaar dus mijn post over de 2 metingen (fase-PE en N-PE). Hetgeen in die situatie geeft namelijk ook 230v tussen de nul en de randaarde. Gelukkig was dat niet het geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 27-10-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Iedereen bedankt voor de tips, hints en meedenken.
In de groepenkast alle "blauw" netjes op N aangesloten, en "zwart" op de L.

Lekstroom waardoor klein LED lampje bleef branden als de schakelaar uit was is ook opgelost...

Nu wel 230v tussen aarde en L maar dat klopt volgens mij.

Normaal gebruik ik een multimeter voor dit soort zaken.
Misschien offtopic, maar zou ik hiervoor beter een duspol kunnen gebruiken voortaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ben nog steeds wel benieuwd wat in vredesnaam "zwart" in jouw groepenkast doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Osiris schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:49:
Ben nog steeds wel benieuwd wat in vredesnaam "zwart" in jouw groepenkast doet..
Tja, zo was de Schneider kast al deels aangesloten toen ik die nieuw kocht, daar op voort geborduurd...
Mag toch verwachen dat ze bij Schneider wel weten hoe het hoort in een 1 fase kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Knowbody schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Aardlekschakelaar en randaarde staan dan ook totaal los van elkaar.
euhh, nee?
Zolang er een pad naar aarde is kun je een metalen behuizing onder spanning zetten. Dan is het nog steeds aanraakveilig.
Euhh, nee?
Op zijn minst gaat de aardlekschakelaar eruit. Met een beetje kans ook de zekering (automaat).

Niet of je af te slachten hoor, maar een behuizing onder spanning zetten kan nooit veilig zijn. Hypothetisch gezien kun je wel aanvoeren dat een persoon een spanningsvoerende behuizing zou kunnen aanraken, mits die persoon geen verbinding naar aarde heeft. Theoretisch is dat mogelijk, praktisch lastig uitvoerbaar in echte praktijk situaties. Daarom kun je dergelijke stellingen beter achterwege laten, zodat n00bs geen ongelukken veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-05 21:46
Osiris schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:49:
Bij nieuwe installaties wordt er eigenlijk altijd zwart gebruikt in de meterkast voor de 6 en 4 mm² draden als zijnde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Gotenx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Bij nieuwe installaties wordt er eigenlijk altijd zwart gebruikt in de meterkast voor de 6 en 4 mm² draden als zijnde fase.
Dat is ook precies wat ik gebruikt heb, ook qua dikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik lees 't idd. Zelfs bij 3 fasen mag je L1, L2 en L3 allemaal in zwart uitvoeren :+

Persoonlijk zou ik gewoon bruin gebruiken en bij 3 fasen de kleurcoderingen om 't overzichtelijker te houden, maargoed. 't Mag idd blijkbaar wel. (Heb de NEN1010 er niet op nageslagen though :P)
Pagina: 1