Speaker kabel en afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvin012
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 20:08
Mijn vraag

Ik ben pas verhuisd en heb nieuwe speakerkabels nodig voor mijn surround speakers. Nu gebruikte ik hiervoor kabels van oehlbach maar deze zijn erg dik en moeilijk weg te werken.

Wie heeft er ervaring met verschillende kabels die goed weg te werken zijn langs onze schuifpui.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denon AVR x3500H
Klipsch RP 600M (als surrounds)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc_2Ydf8FCjfkOSlR857yFxleys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4Vmf9mZJx9uMJBo8xgctF58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIxtSzSSMBc4Smjb7wekWTnDA0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pqbb7cO8R8mqLZumVVSLzx8C.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In ons vorige huis heb ik simpelweg langs de schuifpui tegen het zwarte stuk en vervolgens langs/door de plint een eenvoudige witte kabelgoot gebruikt, dat werkte prima en zag er prima uit. Wij hadden daar wel de voorzetplintvariant van de overige plinten gebruikt om achter de plint de kabel weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 20:46
De vloer ligt er al in, anders had je misschien iets langs of onder de plint kunnen leggen (misschien dat dat nu nog kan). Meest ideaal was natuurlijk geweest als je tijdens de bouw aan beide zijden van de woonkamer een inbouwdoos had laten maken met een buis er tussen. Dan had je je huidige kabels met een trekveer of trekdraad er zo door getrokken.

Hetzelfde probleem zie je vaak met Wifi. Komen mensen er achter dat wifi niet lekker werkt als de router in de meterkast staat. En ook dan is er niet van tevoren aan gedacht om een buisje naar de woonkamer te leggen. Dan krijg je een plintgoot door het huis, of een mesh-set als noodoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

calvin012 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:06:
Wie heeft er ervaring met verschillende kabels die goed weg te werken zijn langs onze schuifpui.
Kijk eens naar boven / maak daar eens een foto van.
Zit daar een gordijnrails waar b.v. een gootje achter kan?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvin012
remco_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Aan de bovenkant zit nog helemaal niks. Gordijnen moeten nog komen helaas, maar dat zou eventueel een optie kunnen zijn.

Een kabelgootje onder zou ook niet heel verkeerd staan. Echter zou ik zo niet weten welke kabels ik daar het beste voor kan gebruiken. Mijn huidige zijn veel te dik, maar ik weet niet of ik voor zo'n afstand wegkom met een kleine kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvin012
HansMij schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:14:
De vloer ligt er al in, anders had je misschien iets langs of onder de plint kunnen leggen (misschien dat dat nu nog kan). Meest ideaal was natuurlijk geweest als je tijdens de bouw aan beide zijden van de woonkamer een inbouwdoos had laten maken met een buis er tussen. Dan had je je huidige kabels met een trekveer of trekdraad er zo door getrokken.

Hetzelfde probleem zie je vaak met Wifi. Komen mensen er achter dat wifi niet lekker werkt als de router in de meterkast staat. En ook dan is er niet van tevoren aan gedacht om een buisje naar de woonkamer te leggen. Dan krijg je een plintgoot door het huis, of een mesh-set als noodoplossing.
Dat zijn helaas dingen waar je inderdaad later pas aan denkt..

Dit is de onderkant van de schuifpui. Een plint zetten gaat hier niet meer gebeuren. Het zal waarschijnlijk een kabelgootje worden dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW_bhdkZLkOyeyQSC3oOvPzkiSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nggXerDEshb0pL6ecuZLKMBX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 20:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

calvin012 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:30:
[...]
Mijn huidige zijn veel te dik, maar ik weet niet of ik voor zo'n afstand wegkom met een kleine kabel..
2,5mm2 (koper) standaard speaker of elektra kabel is voor een meter of 10 voor een surround speaker ruim voldoende.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij een surroundspeaker van 15W werkt een stuk dropveter van Jamin ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je gewoon goedkope flexibele speakerkabel nemen. Evt het laatste stukje voor het oog (en de “beleving / ruimtelijkheid / detaillering / scherpte / stereobeeld / andere pseudowetenschappelijke term”) een mooi afgewerkte kabel nemen.
Heb je geen kruipruimte? Bij mij liggen ze onderdoor naar de andere zijde.

Ik zou de route onderlangs bij de pui absoluut vermijden. Daar loop je overheen, je dweilt er, er komt vocht, en je hebt het nu echt superstrak liggen. Een plint gaat daar afbreuk aan doen.
Nevermind, het leek of de pui verzonken was tot vloerniveau maar je hebt al een opstaande rand. Dan idd een gootje zoeken die er qua hoogte mooi tegenaanpast ipv de huidige plint.
Of met een beetje mazzel zit er nog een sparing die de huidige plint afdekt en kun je de kabels daar in kwijt?

[ Voor 58% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-10-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:59

inhico

pw

Je hebt meestal geen dikke, stugge kabels nodig. De vereiste diameter is afhankelijk van het gebruikte materiaal, de lengte van de kabel, de impedantie van de luidsprekers en het vermogen dat je over de kabels wil sturen. Ga voor puur koperen geleiders (geen cca): dan heb je meestal al voldoende aan 1,5 mm2. (tot 300W, tot 15m en bij 8 Ohm speakers). Of neem 2,5 mm2: dan heb je wat meer reserve.
Dat soort kabels/snoeren zijn flexibel en compact: dus eenvoudig weg te werken. En ze zijn goedkoop.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
Via de kruipruimte inderdaad, als die er is tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Eventueel zou je de kabel achter de plint kunnen doen dan een gat naar buiten boren en dan buitenlangs langs de schuifpui onder de grond laten lopen en dan weer naar binnen achter de plint.
Je kan een dunnen kabel gebruiken waardoor je maar een klein gaatje hoeft te boren.

Of misschien onder dat zilveren strip waar de schroefjes in zitten, zit daar niet toevallig ruimte onder?

Of via de andere kant van je huiskamer?

Of dat kitrandje wegsnijden, misschien heb je daar genoeg ruimte zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 27-10-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-08 09:34
Dat wegwerken doe je maar 1x. Gewoon even de plint weg, kit weghalen en dan netjes wegwerken. Zonde om een kabelgoot te maken in je nieuwe woning, blijf ook alleen maar stof achter hangen wat lastig schoonmaken is (op de knietjes met een doekje). Nu even wat extra moeite, maar straks levert het je tijd op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

remco_k schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Zo heb ik het hier ook opgelost. Zie je echt niks van en iets van gordijnen wil je toch :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AA4Td4hrZtHd9FPFcUBldIvTMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFyLKk9MZDhOgmqe1jopGZhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1JEYNF9DExreRT3El6-znktrJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTBEC3QSdPd9ztaqPJlu3CZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 1 is de kabelgoot achter de gordijnrails. Je moet echt goed kijken wil je hem zien.
Foto 2 is hoe de zaak in de hoeken naar beneden komt. Kwestie van de deksel iets korter maken. En als je dat aan 1 kant doet en dan met ruimte voor beide kanten, overlapt de deksel in het midden beide goten en heb je daar een gegarandeerd een strakke afwerking en extra stevigheid :)

Wel goten pakken die je moet schroeven. Plakgoten met de zon er op komt geheid naar beneden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:46
Volgend nieuwbouwhuis loze leidingen aan laten leggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Snuurtje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:59:
Volgend nieuwbouwhuis loze leidingen aan laten leggen :-)
Ringleiding is hier het sleutelwoord op de meerwerklijst. Een loze leiding loopt meestal van punt X naar de meterkast. Wat je hier wilt is een setje leidingen van het punt waar je versterker komt naar punt A t/m hoeveel speakers je hebt.

Dat was bij ons een optie en gelukkig hebben we die toen ook gespot op die meerwerklijst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kruipruimte zou ik doen inderdaad. En wel als volgt:

Gat boren in de vloer. Zodra de boor er helemaal doorheen is, de boor loskoppelen van het apparaat (Dus NIET de boor eruit halen!). Dan direct de kabel aan de boor vastmaken, of eerst een trekkabel en dan de boor aantrekken. (anders zit je straks te pielen met de kabel of iets anders en zit je tegen de onderkant van de kanaalplaten te frunniken).

En vervolgens op een andere plek dezelfde methode toepassen. Alleen dan vanuit de kruipruimte de kabel vast maken en omhoog trekken. Kopkant tegen kopkant, en dan dun stukje tape eromheen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:46
Jheroun schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Ringleiding is hier het sleutelwoord op de meerwerklijst. Een loze leiding loopt meestal van punt X naar de meterkast. Wat je hier wilt is een setje leidingen van het punt waar je versterker komt naar punt A t/m hoeveel speakers je hebt.

Dat was bij ons een optie en gelukkig hebben we die toen ook gespot op die meerwerklijst :P
Ja klopt, was gewoon een loze leiding bij ons, je kan aangeven waar die naar toe moet. Heel blij mee!
Pagina: 1