EXPO Advies gezocht, systeem zeer instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo_rdk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-03 00:24
Hey,

Ik heb het volgende systeem in elkaar gezet maar ik ervaar super veel instabiliteit als ik EXPO aanzet.
wenslijst: PC

Dit is niet de eerste keer dat ik met een default overclocking profiel van mem super veel uitval ervaar.
Laatste keer was het met een Intel systeem en nu dus ook met een nieuw AMD systeem.
(op het intel systeem heb ik het uiteindelijk maar gewoon uitgezet omdat ik het niet gefixed kreeg, volledig stabiel daarna)

Nu ben ik redelijk bedreven in het bouwen van systemen maar schijnbaar niet in OC.

Ik heb hem van het predefined profiel afgehaald en zelf alleen de snelheid iets omhoog gezet (lager dan de rated speed) om te zien of het dan beter gaat maar hij blijft Satifactory crashen. (soms na 20 min, soms na 4 uur)
Voor de duidelijkheid, met het predefined EXPO profiel crasht tie nog veel sneller en wil Satisfactory vaak niet eens starten, dus dit heetf al geholpen maar ik wil het mem niet op standard speeds draaien want dat voelt enig sinds zonde.

Warhammer 3 wil niet eens starten en er worden ook geen BSOD dumps gemaakt.
Ook de event logs laten geen rare meldingen zien ten tijden van de crashes.
oh ja hij crashed niet alleen het spel maar, met het predefined profiel, crashed tie volledig uit windows. (hele korte BSOD)

Uiteraard WH3 en Satifactory al een volledig verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Prime95 geeft direct fout meldingen met het predefined profiel, maar helemaal geen meldingen zoals mem OC nu staat. (slight OC zoals eerder genoemd) Helaas weet ik even niet meer wat die meldingen ook alweer precies waren maar het was duidelijk een mem error.
3DMark was het zelfde verhaal, met het predefined profiel crashte die en nu met minimale OC, draait het als een zonnetje.

Heb ik iets gemist, zie ik iets over het hoofd.
Volgens mij zouden al deze parts prima bij elkaar moeten passen en de mobo specs geven ook aan dat dit geheugen en deze snelheid ondersteund worden.

Of heb ik gewoon pech met bad parts?

Twisted, Warped, Depraved and Rotten. I like that in a person.

Beste antwoord (via Diablo_rdk op 06-11-2024 23:43)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
Hou er rekening mee dat EXPO nog altijd overklokken is, en dus niet gegarandeerd. Vaak zal het werken, maar je zal combinaties tegenkomen van processor / moederbord en geheugen waarbij EXPO niet stabiel zal zijn, bijvoorbeeld doordat je een cpu hebt met een matige memory controller op de I/O die. Dat hoeft niet te betekenen dat het een 'bad part' is, diezelfde cpu kan immers prima binnen spec vallen.

Bij een 7800X3D garandeert AMD niet meer dan DDR5 5200MT/s, begin daar eens mee, en ga dan, wanneer dat 100% stabiel is (getest in meerdere workloads, over langere tijd) zodat je weet dat je onderdelen in orde zijn en niet defect, in stapjes omhoog totdat je instabiliteit ziet, dat zal dan je maximale overclock zijn voor deze onderdelen. Voor de AMD spec, zie: https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html

Ik zou ook niet stellen dat standaard speed 'zonde is', het is immers niet voor niets de maximaal gegarandeerde spec door AMD, en alles daarboven een overlock.

Bij geheugen ben je helaas van 3 zaken afhankelijk, de kit zelf moet het supporten (dat zal hier niet het probleem zijn, tenzij de kit defect is), het moederbord moet het supporten en de cpu moet ook nog eens stabiel zijn met de memory overclock.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 27-10-2024 00:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
Hou er rekening mee dat EXPO nog altijd overklokken is, en dus niet gegarandeerd. Vaak zal het werken, maar je zal combinaties tegenkomen van processor / moederbord en geheugen waarbij EXPO niet stabiel zal zijn, bijvoorbeeld doordat je een cpu hebt met een matige memory controller op de I/O die. Dat hoeft niet te betekenen dat het een 'bad part' is, diezelfde cpu kan immers prima binnen spec vallen.

Bij een 7800X3D garandeert AMD niet meer dan DDR5 5200MT/s, begin daar eens mee, en ga dan, wanneer dat 100% stabiel is (getest in meerdere workloads, over langere tijd) zodat je weet dat je onderdelen in orde zijn en niet defect, in stapjes omhoog totdat je instabiliteit ziet, dat zal dan je maximale overclock zijn voor deze onderdelen. Voor de AMD spec, zie: https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html

Ik zou ook niet stellen dat standaard speed 'zonde is', het is immers niet voor niets de maximaal gegarandeerde spec door AMD, en alles daarboven een overlock.

Bij geheugen ben je helaas van 3 zaken afhankelijk, de kit zelf moet het supporten (dat zal hier niet het probleem zijn, tenzij de kit defect is), het moederbord moet het supporten en de cpu moet ook nog eens stabiel zijn met de memory overclock.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 27-10-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo_rdk
Thanks, helder, ik zal hem inderdaad eens stock laten draaien en kijken wat tie doet.

Ik post over een week ofzo wel de results.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablo_rdk
Dus het was iets langer dan een week. (life happens)

Alles op stock speeds draaien maakt eea een heel stuk stabieler maar helaas nog steeds 1 a 2x per week een crash.
Vooral in Satisfactory. Mogelijk dat dat echter meer met het spel te maken heeft dan met de hardware.
Geen idee.

Ik ben een beetje uitgezocht, dus ik denk dat ik er maar mee moet leren leven oid.

Maar ik wilde toch even nog de results posten, mochten er nog lezers in de toekomst zijn of mensen die het nu interreseerd. :)

Thanks