Ombouwen LED armaturen naar dimbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik heb twee LED armaturen in verschillende groottes. De armaturen worden aangestuurd door LED Constant Current drivers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxJFWy8XXL6uScx8NsT8UAfbDGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcd407KMFTO1XRoK7UGW8HdS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvCVh31QLli7EaWnPpTyIVnzOv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gnij8v8Il0YI3CCqMirnE13R.jpg?f=fotoalbum_large

De LEDs vormen een combinatie van in serieel geschakelde LED balkjes en flexibele LED strip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTSIssXeC7X23HjNsFt4JvW44pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWznmFoatC4P5ClynYEHy5ky.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edqnkoxrXOBiSait2rxg87eAQQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KLxfBGQiwqiOJ0iJlzZkqIB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik graag deze lampen dimbaar maken. Ik heb inmiddels flink gezocht naar dimbare CC drivers met soortgelijke specificaties, maar die zoektocht lijkt een beetje dood te lopen. De combinatie van 200mA of 240mA met een hoog DC output voltage is niet te vinden. Althans, op de plaatsen waar ik zoek dan :P

Dus misschien zoek ik verkeerd en kan iemand mij de juiste weg op helpen.

Een alternatieve route is om de LED balkjes en strips uit het armatuur te halen en te vervangen voor parallelle varianten die bijvoorbeeld aangestuurd kunnen worden door een dimbare CV driver van 12V of 24V.

De ruimte binnen de armaturen waar een nieuwe driver past is maximaal 210 x 125 x 30mm. Een nieuwe driver moet dus binnen die afmetingen passen.

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen hoe jullie een dergelijk project zouden aanpakken. Het uiteindelijke resultaat zou moeten zijn dat ik deze armaturen betrouwbaar met een trailing/leading egde dimmer kan dimmen. Zijn er nog mogelijkheden met een Constant Current route die ik gemist heb? En als ik voor de route van Constant Voltage zou gaan, wat zijn dan de "best practices"? Of is er misschien nog een andere route waar ik nog niks van weet?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit beter in Smarthome past, als de soldeerbout erbij komt om zelf een dimmer te gaan bouwen kan hij wel een tikje terug naar MME krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Ik weet niet of de Tweakers in Smarthome perse het verschil weten tussen een CC led driver en een CV led driver en hoe je precies een armatuur opnieuw bedraadt rekening houdend met eventuele spanningsval en draaddikte. Dat leek me echt iets voor het EL forum eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 15:55

V-8

Kun je de secundaire spanning meten onder belasting?

Kan het zijn dat het 48V strips zijn?
Zo op het oog lijken het dus 4 seriegeschakelde elementen.

Spanning Uit is 150-210V, en 180-250V, wellicht is de werkelijke spanning (4x48V) is 192V ongeveer.

Zo ja, dan kun je ze wellicht parallel met een 48V PWM-dimmer aansturen..

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
V-8 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:44:
Kun je de secundaire spanning meten onder belasting?

Kan het zijn dat het 48V strips zijn?
Zo op het oog lijken het dus 4 seriegeschakelde elementen.

Spanning Uit is 150-210V, en 180-250V, wellicht is de werkelijke spanning (4x48V) is 192V ongeveer.

Zo ja, dan kun je ze wellicht parallel met een 48V PWM-dimmer aansturen..
De spanning aan het begin van de string is 209VDC. Aan het eind van de string nog maar 9,4mV. Er zijn in totaal 9 LED balkjes met 4 LEDs. Na het eerste balkje meet ik 190V, dan 172V, 153V enzovoorts.

Tussen balkje 4 en 5 zit de flexibele LED strip. Deze levert een spanningsval van 45V op. De individuele LED balkjes leveren 17-19V spanningsval op per stuk.

Hier een poging tot een diagram van het kleine armatuur:
 230VAC
   |
[DRIVER]
   |
   |    +----+    +------+      +----+    +----+
  |0|  |0|  |0|  |0|    /o/    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|
  |0|  |0|  |0|  |0|    \o\    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|
  |0|  |0|  |0|  |0|    /o/    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|
  |0|  |0|  |0|  |0|    \o\    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|
   +----+    +----+       +-----+    +----+    +----+

De grote armatuur heeft dezelfde componenten, maar in een andere uitgebreidere configuratie:

230VAC
   |
[DRIVER]
   |
   |      +----+    +----+    +----+      +------+    +----+ 
  /o/    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|  |0|    /o/    |0|  |0|  |0|   \o\ 
  \o\    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|  |0|    \o\    |0|  |0|  |0|   /o/
  /o/    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|  |0|    /o/    |0|  |0|  |0|   \o\
  \o\    |0|  |0|  |0|  |0|  |0|  |0|    \o\    |0|  |0|  |0|   /o/
   +------+    +----+    +----+    +------+      +----+    +-----+

Omdat de LED strip als eerste op de string zit is het wat lastiger meten wat de beginspanning is zonder de boel te demonteren. Achter de eerste LED strip meet ik 253V in ieder geval onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Mocht iemand alsnog mee willen denken, dan hoor ik het uiteraard graag. Het is een beetje windstil in het topic ;)

Het hergebruiken van de bestaande LED balkjes en strips vind ik misschien wat tricky, dus ik wil graag naar de mogelijkheid kijken om het om te bouwen naar een constant voltage systeem.

Ik heb beide lampen / armaturen wat verder uitgetekend (groot / klein):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyJRuaM_Mix22nM4Kg2kEgd9ko8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2KCphbGMOgU3muc4q5HHL1Gw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbpbofuhXo8p4KNo-0oVMbOVFIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UO2A7B7WYI3z9dP0xeSZKzMg.png?f=fotoalbum_tile

De openingen tussen de hexagons illustreren de plaatsen waar er een kabeldoorgang is.

In feite kan elke hexagon bestaan uit óf 3 LED balkjes óf een LED strip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGp1Ct5_GpLsemshUTcZ96GRb4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12Xjhuj2I1AE4G3XUIXTHo7i.png?f=fotoalbum_large

De LED strip volgt de binnenzijden van de hexagon en is per hexagon 60cm lang (5 x 12cm)
De LED balkjes komen in drievoud en zijn ongeveer 45cm lang (3 x 15cm)

Ik maak even de aanname dat een LED balkje uitgewisseld kan worden voor een stukje LED strip van dezelfde lengte.

Een snelle berekening leert het volgende:

Groot: (3 x 60xm + 3 x 45cm) = 315cm
Klein: (1 x 60cm + 3 x 45cm) = 195cm

Stel dat ik alle LEDs vervang door LED strip, dan heb ik op basis van 8-10 watt / meter het volgende vermogen nodig:

Groot: (3,15 x 10W) = 31,5W
Klein: (1,95 x 10W) = 19,5W

Mijn eerste idee is om een 24V LED strip te kopen die op maat te knippen is en die ik verder kan bedraden met "wire-to-strip" connectors, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrJrYD-UxvjuHSqDRcGdy1xd3mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBHTuSdBzU3rfYt2B2s4bSw0.jpg?f=fotoalbum_large

Om de spanningsval zo klein mogelijk te houden denk ik dat het verstandig is om elke hexagon in een "ster" topologie te bedraden. Dus vanuit de driver individuele (voldoende dikke) voedingsdraden naar elke hexagon.

Dit alles zou dat aangestuurd moeten worden door een constant voltage LED driver met ongeveer deze specs:
- 230V AC input
- 24V DC output
- compatible met leading edge/trailing edge Triac dimmer
- PWM dimregeling

Een driver met bovenstaande specificaties is niet heel moeilijk te vinden. De meesten hebben echter een opgegeven vermogen van 40 of 75 watt. Zou het erg zijn om bijvoorbeeld een belasting van 20 watt op een 40 watt voeding te zetten?

Zou dit zo kunnen werken? Waar moet ik rekening mee houden qua LED strip? Ik neem aan dat alle (niet individueel adresseerbare) 24V LED strips met PWM gedimd kunnen worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een warm-white kleurtemperatuur. Is mijn aanname correct dat bovenstaande driver specs zullen werken?

Tips welke specifieke LED strip of driver ik nodig heb zijn welkom, inclusief waar aan te schaffen ;)
Verder zijn alle tips, trucs of misschien totaal andere oplossingen welkom!

Pagina: 1