Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert55
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-10-2024
Sinds augustus is mijn gasverbruik verdubbelt in vergelijking met het vorige jaar.

De thermostaat is (nog steeds) ingesteld op zomerstand, dus we gebruiken de ketel in principe alleen voor de warmwatervoorziening. Behalve de CV ketel is er geen sprake van andere gasapparatuur.

De CV monteur is inmiddels twee keer langs geweest, maar geeft aan dat er met de ketel niets mis is. Ook heb ik e.e.a. gemeld bij Liander (voor de slimme meter) Die hebben over een periode van 3 weken “van alles opgemeten” en mailen dat de slimme meter geen afwijking vertoont. (Kreeg een nogal verwaand mailtje, waarin men zich zo ongeveer afvroeg hoe ik het in m’n hoofd haalde om te twijfelen aan de slimme meter).

Kortom, ik ben geen steek verder gekomen en verbruik nog steeds het dubbele van vorig jaar en het stookseizoen moet nog beginnen.

Overwegingen:
Er is niets aan de situatie veranderd in relatie tot het vorige jaar
Dubbel verbruik dus op alleen de zomerstand
De ketel is een Vaillant ecoTEC pure van ruim twee jaar oud
De ketel krijg altijd het jaarlijkse onderhoud
Sommige radiatoren worden iets warm tijdens de warmwaterafname, maar volgens de monteur is dat de afgifte van restwarme.
Bij twee radiatoren, die eigenlijk constant “warm” aanvoelen meet ik met infrarood temperaturen van 42,9 respectievelijk 31.4 graden in de ochtend, dus als er nog geen warmwater is gebruikt.
Is er iemand die me hiermee verder kan helpen door aan te geven in welke richting ik moet zoeken om een oplossing te vinden?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 15:06
Als ik het zo lees, ben je gewoon op een lage temp aan het stoken en niet alleen gas aan het opstoken tbv van sww. Daar zal je verbruik extra in zitten . Je kan het testen door je thermostaat even een paar dagen op 10 graden te zetten ofzo . Dan zal er geen radiator meer warm worden

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:07
Bert55 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:07:
Bij twee radiatoren, die eigenlijk constant “warm” aanvoelen meet ik met infrarood temperaturen van 42,9 respectievelijk 31.4 graden in de ochtend, dus als er nog geen warmwater is gebruikt.
Is er iemand die me hiermee verder kan helpen door aan te geven in welke richting ik moet zoeken om een oplossing te vinden?

Alvast bedankt!
Je gasverbruik is dus van pak en beet april t/m juli gewoon hetzelfde als vorig jaar? Gaat puur om de maanden vanaf augustus?

Gezien je verwarmingselement warm wordt lijkt het toch een CV instelling te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 22:20
Op 1 of andere manier krijgt de ketel een signaal om te gaan stoken, anders zouden die radiatoren niet warm worden. Wat voor thermostaat hangt eraan? Zit er ook een kleine boiler in die constant op temperatuur wordt gehouden. Dat zou ik uitschakelen. Ik monitor mijn ketel met home assistant dmv een temperatuurvoeler op de uitgaande verwarmingsbuis. Een paar meter van de ketel af, anders registreert hij inderdaad ook het aanslaan voor warm water. Daarnaast eventueel een slimme stekker met kwh meter ( Zo kun je precies zien wanneer hij aanslaat. Heeft voor mij geholpen om inzicht te krijgen in het stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 22:20
Bij mij ging de ketel aan omdat er ruimtes waren waar het onder de ingestelde temperatuur kwam, S'nachts onder de 14 Graden kan ook in oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Je hebt het over een verdubbeling, maar over welke orde van grootte hebben we het dan? Als het van 5 naar 10 m3 is gegaan zou ik me nog geen zorgen maken, van 100 naar 200 m3 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is “de zomerstand” van je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ik mis een paar belangrijke zaken:
- meten = weten. Heb je al per uur/dag de meterstanden opgeschreven en deze naast je warmwater gebruik gelegd?
- je geeft aan dat 2 radiatoren constant warm zijn. --> Dat gebeurt niet vanzelf. Is er op dat moment warmtevraag? Is de ketel actief? Wat is er exact te zien op je thermostaat? Welke thermostaat heb je? enz
- Sommige radiatoren worden iets warm tijdens warmwater afname. --> Dat is ongebruikelijk. Om meerdere radiatoren warm te krijgen moet er wel verdomd veel restwarmte het systeem ingepompt worden. Zou het niet kunnen dat de drie-wegklep niet goed werkt waardoor een deel van de warmte naar je radiatoren gaat en een deel naar je sanitair? Dan stook je inderdaad extra veel. Je kan dat testen door warm water af te nemen. Als dan gelijktijdig de leidingen naar de radiatoren warm worden, klopt er iets niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 28-10-2024 08:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:03
Probeer de "comfortfunctie" van het warme water eens uit te zetten. Zodat de ketel de warmtewisselaar niet meer de hele dag warm houdt. Als de radiatoren dan ook niet meer warm zijn, weet je in mijn ogen genoeg: dan zal dan de driewegklep zijn.

Dat er een beetje "restwarmte" het cv-circuit in gaat kan ik me voorstellen, maar een radiator van 42 graden is wel veel. Is dat een momentopname, of is dat constant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:49
Driewegklep loopt niet helemaal om, daardoor warmen de radiatoren ongewenst op. En verbruik je dus onnodig gas.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

eLScha schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:49:
Wat is “de zomerstand” van je thermostaat?
Dat vroeg ik me ook al af. Waarschijnlijk gewoon een geprogrammeerde 'temperatuur' welke de Thermostaat in de woonkamer, of een willekeurige andere plek waar de thermostaat zich bevind, wenst te zien?

Als je zeker wil weten dat er maar een minimale hoeveelheid gas gebruikt gaat worden door je CV Combi-Ketel dan zet je het CV deel gedurende de 'zomertijd' (eigen invulling qua periode) op de ketel zélf naar '0o graden Celsius en laat je het WarmTapWater deel op de gewenste temperatuur staan waarbij je uiteraard rekening houdt met de ontwikkeling van legionella,

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:41
Heb je zelf een P1 meter toevallig, dan kun je exact zien wat je verbruikt. Het lijkt er namelijk op dat je thermostaat niet meer goed werkt (als je er eentje hebt) of bij multi zone dat er eentje een lage temp registreert en dus gaat stoken..

Zucht...

Pagina: 1