Sub klinkt vervormd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 00:17
Ik gebruik 2x vrij oude active subs (Yamaha YST-SW40) in de garage voor als ik daar aan het klussen ben. Ze zijn beide aangesloten op de pre-out van een oude stereo versterker waarop 2 bookshelfs aangesloten zijn.

Recente merkte ik dat 1 van de 2 subs vrij bagger klonk: de bas was heel vervormd, en maakte een ratelend geluid in vergelijking met de andere nog goed werkende sub. Ik heb er toen niet meteen verder naar gekeken en schakelde de slechte klinkende sub uit omdat de andere nog wel goed geluid gaf.

De dag erna had de 2de sub hetzelfde issue. Ik ben toen wel verder gaan kijken of ik een probleem kon terugvinden en zag dat beide een scheur in de speaker hadden.

Ik ging er van uit dat dit het probleem was en bestelde 2 eenvoudige woofers: Fenton WPP20 8 inch.
Deze zijn wel 8 ohm tegenover de originele Yamaha subs van 6 ohm, en ook 100W i.p.v. 50W. Het is niet de bedoeling op hoog volume muziek af te spelen dus dacht wel dat dit ok is.

Na het vervangen van de speaker klinkt de sub nog steeds bagger, vervormd en ratelend geluid. Ook op standje 2 (normaal staan ze op standje 4, dan hoor je de bas maar is niet extreem aanwezig). + en - zijn correct aangesloten.

Ik stel me dus de vraag of de ingebouwde versterker niet stuk kan zijn? Kan ik dit eenvoudig testen? Het is wel heel sterk dat beide bijna op hetzelfde moment het probleem vertoonde. De gescheurde speaker was misschien al langer zo en was misschien ook niet de oorzaak?

De printplaat en onderdelen van de versterker zien er mij op het eerste zicht ok uit. De condensators staan ook niet bol ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWZpFTj4bjtxdDzcAbBnaXXtV5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4NEb0BVIhFFtclfkHKHUIO84.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEJYyAqREGhG2jZIIt2u-wyNnv0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cH7gv6j9DyvN3MOR4QfGLRu0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYdH2UDAVUfW9A9w5HSSoYs4IUA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n1aBfGGFXm4x4VcD14dQRsmA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JbimoQvbXO9OadCC4UBn5nBzJ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tr73FjhxZMpV5sZkMjYYvnMO.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08

Jag

Je kan niet zomaar een andere woofer erin schroeven, zeker niet van die cheape units. Je kan wel de orginele woofers reconen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Ik ben niet bekend met die Yamaha's. Maar van mijn oude BK subwoofer weet ik dat niet goed werkende condensators ook dit soort rare geluiden konden geven. Ook al zagen ze er wel nog goed uit.

De oude drivers zou ik denk ik proberen te repareren. Of met lijm of met een nieuwe rubberen rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
Jag schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:21:
Je kan niet zomaar een andere woofer erin schroeven, zeker niet van die cheape units. Je kan wel de orginele woofers reconen
Normaal kan dat echt wel... er zal wel iets verchil zitten maar verder zal er niet veel gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08

Jag

mangahuisman schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Normaal kan dat echt wel... er zal wel iets verchil zitten maar verder zal er niet veel gebeuren.
Als het criterium is dat er geluid uit komt en dat het heel blijft; dan kan het. Als het ook nog als sub moet werken, dan zou ik verder kijken en de juiste woofer waar dan ook echt laag uitkomt in die specifieke behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:25
Fenton is natuurlijk wel een baggermerk in vergelijking met Yamaha.
Toen de wooferranden van mijn sub loslieten was het geluid ook niet meer je van het. Met een nieuwe rubberen rand weer prima.

Maar voor een dergelijke sub van 25 jaar oud zou ik trouwens niet veel meer investeren.
Is 1 subwoofer niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 00:17
Is inderdaad big fail van me. Dacht het even te fixen door er nieuwe speakers in te schroeven :)
Leuk om te doen en het was toch maar voor in garage, helaas. Een herstelkit voor de speaker had ik gevonden maar dat kostte net iets minder dan een (brakke) Fenton.
Ik ga er niets meer aan uitgeven.
Pagina: 1