Vaatwasser issues, tijd voor een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessli
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 13:14
Hi,

Ik heb ontzettend veel problemen met mijn vaatwasser. Hij loopt steeds vol met vet, waardoor ik verschillende handelingen moet verrichten om de leidingen weer vrij te krijgen. Ik maak mijn borden altijd schoon met een doekje, zodat het vet er niet op blijft zitten, maar het probleem doet zich nu elke maand voor. Ik overweeg om de vaatwasser te vervangen, , omdat hij al 8 jaar oud is. Ik ben echter bang dat het probleem ook bij een nieuw apparaat zal blijven bestaan, heb 800-1000 budget maar het blijft een flinke investering. Ik hoor graag jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoezo loopt je vaatwasser vol met vet?
Je stopt er toch geen volle frituurpan in? ;)

Reinig je je vaatwasser wel eens?

En/of doe er eens een flinke eetlepel soda in, tijdens een reguliere (hete) wasbeurt. Dat ontvet goed.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
Al 8 jaar oud..?

Maak hem eens schoon met azijn en baking soda: YouTube: How to CLEAN Dishwasher ⭐️ (Baking soda & vinegar test!)

En wissel eens van tabletten, die van de Lidl schijnen bovengemiddeld goed te zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door pennywiser op 26-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Reiniging draaien, zout bijvullen, en het juiste wasmiddel gebruiken.

Als je last hebt van vet zou je eens kunnen overwegen om poeder of losse vloeistof te gebruiken, die kan beter gedoseerd worden toegepast (als het goed is heb je twee klepjes waarvan er eentje pas halverwege de cyclus open gaat). Dat helpt veel met vet oplossen en afvoeren.

En als hij volloopt met vet zit er toch nog te veel vet in, zo simpel is het ook weer. Wij schrapen borden eerst met een vork of mes schoon boven de prullenbak (zodat alle etensresten en 90% van de saus eraf is), daarna even afspoelen onder de lauwwarme kraan en ze zijn vaak op het oog al schoon. De vaatwasser hoeft ze dan alleen maar nog een keer te spoelen met een hogere temperatuur zodat alles terug de kast in kan.

Als je pannen e.d. in de vaatwasser doet (wat met de meeste pannen eigenlijk helemaal niet mag) dan moet je die ook eerst goed leeg maken.

Onze vaatwasser is nu zeker 10-15 jaar oud en draait echt als een zonnetje, als we merken dat hij wat minder draait is het een kwestie van een keer zonder iets erin draaien op het korte programma en daarna zout bijvullen en hij doet het weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 26-10-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nessli
Ik schraap dus veel van het vet weg, maar ik denk dat hij gewoon niet goed is gereinigd. Uit de reacties begrijp ik dat ik de hoop niet moet opgeven en het apparaat nog eens grondig moet laten spoelen. Ik gebruik geen tabletten meer, maar losse poeder, zodat ik beter kan doseren. Het probleem nu is dat hij halverwege stopt doordat de leiding verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03

franssie

Save the albatross

Kijk ook of de zeef onder nog goed is, als daar een scheurtje in zit komt er meuk in de sproeiers waardoor die niet meer goed reinigen (die kan je meestal afkoppelen of met een tanden rager kunnen kijken of er wat in de gaten zit)
Verder, wordt je machine nog wel heet genoeg? Je verwarmingselement zou wat verkalkt kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 26-10-2024 16:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:50
Probeer eens deze methode met zilversoda (o.a. bij Action en AH te koop):
Voor vaatwassers welke nog wel normaal het programma kunnen afwerken, is de volgende reingingsmethode toe te passen:
  • Laat de machine een half uur op het programma met de hoogste temperatuur draaien;
  • Onderbreek het programma en voeg een kopje vloeibare- of in heet water opgeloste soda toe;
  • Laat het programma nu 10 minuten verder draaien;
  • Onderbreek het programma nu voor enkele uren;
  • Laat het programma daarna tot het einde doorlopen.
Indien het niet mogelijk is om de machine een programma te laten afwerken, pas dan de methode van de "Witgoedmonteur" toe.
Bron: https://www.klusidee.nl/F...twassers.7084/post-117783

Ik voer dat eens in de 3 mnd. uit. Met name doordat je het pas later toevoegt is het een stuk effectiever heb ik het idee.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:50
@pennywiser Baking soda en azijn combineren geeft als reactie hoofdzakelijk koolstofdioxide (CO₂) en water. Het ziet er vrij spectaculair uit omdat het zo gaat bruisen, maar doet in de praktijk vrij weinig. Een fles spa rood heeft dezelfde geringe werking waarschijnlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Nessli schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:35:
Ik schraap dus veel van het vet weg, maar ik denk dat hij gewoon niet goed is gereinigd. Uit de reacties begrijp ik dat ik de hoop niet moet opgeven en het apparaat nog eens grondig moet laten spoelen. Ik gebruik geen tabletten meer, maar losse poeder, zodat ik beter kan doseren. Het probleem nu is dat hij halverwege stopt doordat de leiding verstopt zit.
Dat is een ander issue, als je afvoer verstopt is dan zal een nieuwe vaatwasser ook hetzelfde euvel krijgen.

Dan moet je je daar op focussen. Als dat probleem weg is kan je je vaatwasser reinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wordt hij nog wel warm?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
ThinkPad schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:48:
@pennywiser Baking soda en azijn combineren geeft als reactie hoofdzakelijk koolstofdioxide (CO₂) en water. Het ziet er vrij spectaculair uit omdat het zo gaat bruisen, maar doet in de praktijk vrij weinig. Een fles spa rood heeft dezelfde geringe werking waarschijnlijk :+
Dit roept iedereen altijd maar klopt in de praktijk niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik denk dat je vuil.water bedoelt.
Dan wil waarschijnlijk de terugslagklep, die in de afvoerslang na het zeefhuis zit, niet (goed) dicht.
Het water uit de afvoerslang loopt dan terug het zeefhuis in.
Kan komen door haren, touw, eierschalen, plastic, etc. etc. etc.

Je moet het wel zelf uitzoeken want je hebt niet gemeld welk merk en model je hebt.
Nessli schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:35:
Het probleem nu is dat hij halverwege stopt doordat de leiding verstopt zit.
Wat is de foutmelding dan?

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 26-10-2024 23:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03

franssie

Save the albatross

@Nessli en heb je de gebruiksaanwijzing al gevonden en de stappen ondernomen om te reinigingen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessli
Excuses voor de late reactie (persoonlijke situatie), Hoe weet ik of ik warm water heb, gewoon starten en dan later opendoen?
DJMaze schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:45:
[...]
ik denk dat je vuil.water bedoelt.
Dan wil waarschijnlijk de terugslagklep, die in de afvoerslang na het zeefhuis zit, niet (goed) dicht.
Het water uit de afvoerslang loopt dan terug het zeefhuis in.
Kan komen door haren, touw, eierschalen, plastic, etc. etc. etc.

Je moet het wel zelf uitzoeken want je hebt niet gemeld welk merk en model je hebt.

[...]

Wat is de foutmelding dan?
Het is de Bosch Silence Plus smv25a01n/48 met foutmelding rood lampje bij "watertoevoer". Dit zou het geval kunnen zijn... na de foutmelding zit me vaatwasser vaak met een laagje water die dan niet doorloopt. Wat is handig om te doen?
Pagina: 1