Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:56
Ik heb een LT warmtepompsysteem en kan het huis 24/24 prima warmhouden met water van 25-35oC. Maar klassieke radiatoren in badkamer of slaapkamer vragen een hogere temperatuur. Vervangen door LT is niet echt een optie, een studeerkamer wil je 's-middags in kortere tijd warmkrijgen, en zeker in de badkamer hangen nu mooie designradiatoren. Kortom, voor één of enkele momenten per dag voor 1 of 2 radiatoren (badkamer 's-morgens om 7h, studeerkmer na schooltijd) zou ik wat willen bijstoken.

Ik wil niet in het WP-circuit met hogere temperaturen, temperatuurzones, buffers en mengverdelers werken. Een klein CV-circuitje met elektrische CV is een optie. Ik weet, de COP is 1, maar voor dat kleine paneeltje en enkele uren per dag kom ik daar wel overheen.

Nu zie ik flinke prijsverschillen tussen (hogedruk) doorstroomboilers 6-12kW en pomploze CV-ketels 6-12kW. Er lijkt hetzelfde in te ziten, thermostaat, max thermostaat, doorstroom-element.

Hogedruk doorstroomboilers lijken 4bar aan te kunnen, en zouden vanzelf aan moeten schakelen bij flow:
https://electraboiler.nl/...oomboiler-tr-5000-11-13kw
https://www.groenehoedduu...kJ0tnFMtJ824aAsWdEALw_wcB

Is er een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
Als je op 1/2 kamers wat wil bij stoken is het dan niet handiger om een elektrische verwarming op die kamer(s) te plaatsen? Scheelt jouw een cv circuit los van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
tonwes99 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:57:
Ik heb een LT warmtepompsysteem en kan het huis 24/24 prima warmhouden met water van 25-35oC. Maar klassieke radiatoren in badkamer of slaapkamer vragen een hogere temperatuur. Vervangen door LT is niet echt een optie, een studeerkamer wil je 's-middags in kortere tijd warmkrijgen, en zeker in de badkamer hangen nu mooie designradiatoren. Kortom, voor één of enkele momenten per dag voor 1 of 2 radiatoren (badkamer 's-morgens om 7h, studeerkmer na schooltijd) zou ik wat willen bijstoken.

Ik wil niet in het WP-circuit met hogere temperaturen, temperatuurzones, buffers en mengverdelers werken. Een klein CV-circuitje met elektrische CV is een optie. Ik weet, de COP is 1, maar voor dat kleine paneeltje en enkele uren per dag kom ik daar wel overheen.

Nu zie ik flinke prijsverschillen tussen (hogedruk) doorstroomboilers 6-12kW en pomploze CV-ketels 6-12kW. Er lijkt hetzelfde in te ziten, thermostaat, max thermostaat, doorstroom-element.

Hogedruk doorstroomboilers lijken 4bar aan te kunnen, en zouden vanzelf aan moeten schakelen bij flow:
https://electraboiler.nl/...oomboiler-tr-5000-11-13kw
https://www.groenehoedduu...kJ0tnFMtJ824aAsWdEALw_wcB

Is er een verschil?
Een doorstroomboiler is precies wat het zegt, doorstroom, dus met een uitgang voor de douche of zo.
Jij bent op zoek naar een elektrische CV ketel met een gesloten circuit.

Andere optie is misschien een L/L waterpomp, dan kan je de kamers ook koelen in de zomer. En dan op de badkamer een IR paneel of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 26-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:56
@Ernemmer Maar de cv is ook niets meer dan doorstroom, heeft geen pomp, niets. Vandaar de vraag.

Ik weet dat er goedkope lagedruk doorstromers zijn. dan zit de kraan voor de doorsromer en komt er nooit teveel druk op, maar deze kunnen 4 bar aan, meer dan de 1.4bar van je cv

@Dijkstraat gaat om 3 slaapkamers en 1 badkamer waar nu klassieke gietijzeren radiatoren staan.op maat in de erkers, Is een monument, airco aan de gevel is ook niet echt een optie,

[ Voor 26% gewijzigd door tonwes99 op 26-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Veel te complex.

Badkamer zijn elektrische radiatoren voor.
En bij de volgende renovatie leg je er vloerverwarming in.

Slaapkamer haal je een ventilator kachel voor…
Of indien structureel een airco.

Of je gaat er gewoon een correct gedimensioneerde geventileerde convector in hangen en houdt hem gewoon warm…

Je huis is intern niet goed geïsoleerd. Dus je verliest dat nu al warmte heen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 26-10-2024 14:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.