Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-02 13:43
First of all, ik ben geen systeem of IT netwerkbeheerder. Maar gewoon een thuisgebruiker.
Achteraf gezien had ik dus ook beter w11 pro kunnen kopen ipv Windows Server Essentials 2019

Maar goed ik heb dit product nu eenmaal. En al heel lang worstel ik met dit probleem.

de windows server is geen domain controller, maar gewoon een stand alone member met standaard workgroup.

Ik heb 4 users die allemaal Administrator rechten hebben. Al deze users hebben rechten op bepaalde files/shares.

Ik heb altijd begrepen dat windows 2019 essentials geen CAL's nodig hebben voor Remote Access.
Ik wil alleen van mijn laptop (w10 pro) naar netwerkomgeving van de win 2019 essentials server.
Op de server ben ik ingelogd als Administrator. Op de w10 laptop maakt het niet uit. Alle users krijgen deze foutmelding.

Ik kan overigens wel een RDP sessie opbouwen met de server
Dit zou dan de 2e RDS connectie zijn. Wat zie ik dan nog over het hoofd ?

Maar krijg een foutmelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_LkQgAkj8wMMemOWBuPnEEisSM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1old5IDqMArZ8NAYvgRcHjYs.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door rubberbutt op 26-10-2024 12:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:58
Je hebt in principe voor zowat alles een CAL nodig, daarom ook dat Windows Server edities niet echt geschikt zijn voor thuisgebruik. Maar een CAL is in bijna alle gevallen puur een "papiertje" dat aantoont dat je in orde bent met je licenties, niet iets dat je actief moet ingeven. 1 van de weinige uitzonderingen daarop is als je RDS gaat doen bijvoorbeeld.

Kleine tip: je taal op Engels zetten en dan op zoek gaan naar wat deze melding kan veroorzaken. Want er zijn wel wat bronnen online te vinden voor "Multiple connections to a server or shared resource by the same user, using more than one user name, are not allowed"

simpelweg gezegd: even alle shares weggooien op je client met net use * /d

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het klopt dat je geen CAL's nodig hebt voor Windows Server Essentials, want het product komt met 25 ingebouwde CAL's en dat is gelijk de max. Dat is niet de oorzaak van je probleem/foutmelding.

Ik hoop/verwacht dat je shares hebt aangemaakt op je Windows Server want zo te zien wil je een gedeelde map benaderen, als je \\W19ESS of gedeelde mappen op die server wilt benaderen.

Dan ook credential vault checken of je niet meerdere credentials hebt opgeslagen voor dezelfde bron:

WIN+R en typ bij Uitvoeren:
control keymgr.dll
Druk op OK of Enter
Bij Windows Referenties kijk of je niet meerdere of verkeerde credentials hebt opgeslagen voor w19ess

[ Voor 19% gewijzigd door akimosan op 27-10-2024 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

De root (\\w19ess) is zelden toegestaan om te browsen vanaf een niet-vertrouwde client (bijv. domain member). Daarvoor zul je je deelinstellingen in het netwerkcentrum moeten aanpassen.

Het is gebruikelijk bij servers dat je je UNC paden weet en direct daarop de shares benadert, ook omdat je bewust shares kunt verbergen (door een dollarteken achter het pad te zetten bij configuratie).

Je hebt al gedeeld mappen aangemaakt? Zo ja, dan koppel of browse je ernaar via \\w19ess\naamvangedeeldemap

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
Vandaag even verder gekeken bij de web credantial manager.
Maar er staan geen windows credentials opgeslagen

Ook rechstreeks de netwerkshare invoeren geeft een foutmelding

\\w19ess\Movies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIcGFrophDPH9-e5vrwufVGNryI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o5cjsNZ0o97ji0Q6Ga8BDTMC.jpg?f=user_large

Nu moet ik wel vermelden dat ik al maanden lang de Accounts in control panel niet werkt.
Ik kwam er niet uit. Wellicht heeft het een met het ander te maken.

Dit wordt niet eenvoudig. Ik denk dat ik of windows herstel moet doen, of in het ergste geval een clean install moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:37

Metalfreak

Hoije woh!

Accounts in control panel en Windows Server werken bij mijn weten ook niet.

Start: lusrmgr.msc, daar kun je je users beheren.

Maar het kan ook nog de firewall zijn. Heb je File en Printer sharing toegestaan in Windows Firewall?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
Ja file en printer sharing staat aan bij alle profielen.status enabled en allow all. Als ik windows defender in zijn geheel uitzet, heb ik nog steeds het probleem..
Op deze site staat mogelijk een goede tip:
https://woshub.com/multip...hared-resource-same-user/

[ Voor 29% gewijzigd door rubberbutt op 01-11-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubberbutt
Probleem gevonden. Bleek achteraf simpele oplossing.
Had nog idd een netwerkverbinding-gekoppeld aan een drive letter- open staan.

Kan nu wel de root v/d netwrkshare benaderen.
Problem solved !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1K6c5xadCVRrwft1su74DX4cM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmxCVLFpJw4zAKJhim1kqdpm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rubberbutt op 02-11-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
:) Zoals @Blokker_1999 dus al opmerkte:
even alle shares weggooien op je client met net use * /d
Pagina: 1