Gigabyte PC vindt geen bootable USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik heb deze week een PC laten samenstellen en deze laten assembleren.

Gigabyte B650 EAGLE - MoederbordAMD B650 - Socket AM5 - ATX - DDR5

Hij boot tot de BIOS maar daar blijft het ook bij. Hij ziet de Lexar NVMe als bootable device maar daar staat logischerwijs nog geen OS op. Ik heb een bootable USB drive gemaakt via de 'Create Windows 11 Installation Media' wizard maar het moederbord ziet deze USB-stick nog steeds niet als bootable. Ik heb al meerdere USB-sloten geprobeerd maar niets werkt.

Ik las ook al dat CSM support ingeschakeld moet worden en dat storage boot option control op UEFI Only of Legacy gezet moet worden maar dit alles baat niet. Legacy USB support staat enabled net als USB mass stroage driver support. Ik heb de BIOS ook al gereset maar dat helpt ook niet. Heeft iemand nog enige ideeën? Het zou normaal gesproken toch inpluggen en gaan moeten zijn zou je zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door blatenja op 26-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:16
Kan je de USB kiezen in je boot menu?
Start de USB stick op een andere PC?
Andere USB stick proberen?

Met een modern Windows 11 systeem gebruik je normaal geen Legacy/CSM mode, alleen UEFI
Probeer het anders eens met Rufus?
Rufus: Create bootable USB drives the easy way

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 26-10-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Nu online
Zodra ik CSM support aanzet en UEFI (of legacy only) aanzet, geen idee welke ik precies moet gebruiken, zie ik de NVMe als bootable device. Via F12 zie ik Lexar SSD NVMe (waar nog niets opstaat) en een USB drive, echter, als ik deze USB instel als primary, knippert het gewoon linksboven en gebeurt er niets. Ik zal ook nog eens een andere stick proberen en Rufus proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
blatenja schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:38:
Zodra ik CSM support aanzet en UEFI (of legacy only) aanzet, geen idee welke ik precies moet gebruiken, zie ik de NVMe als bootable device. Via F12 zie ik Lexar SSD NVMe (waar nog niets opstaat) en een USB drive, echter, als ik deze USB instel als primary, knippert het gewoon linksboven en gebeurt er niets. Ik zal ook nog eens een andere stick proberen en Rufus proberen.
Alleen een knipperende cursor duidt vaak op een falende legacy/CSM boot.
Je wilt alleen in UEFI mode starten, zet dus alle CSM opties/support uit om verwarring te voorkomen.
En probeer te starten via het bootmenu (F12?), soms zit het bootmenu apart bij de bios opties (boot selectie/override)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Nu online
Ok het opnieuw maken van de USB flash werkt nu grotendeels, maar nu kan ik geen Lexar SSD selecteren bij de Windows installatie (Please select driver). Met CSM boot uit zie ik ook niets om mijn OS op te installeren. Het betreft een AMD Ryzen mobo.

Error: install driver to show hardware (NVMe is een Lexar 2 tb SSD)

Ik lees dat bij I/O de VMD uitgezet moet worden maar deze setting heb ik helemaal niet.

[ Voor 24% gewijzigd door blatenja op 26-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
blatenja schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:03:
Ok het opnieuw maken van de USB flash werkt nu grotendeels, maar nu kan ik geen Lexar SSD selecteren bij de Windows installatie (Please select driver).
Kijk bij de opslag/NVME instellingen dat deze niet ingesteld staat op RAID/RST mode.
Anders kan het zijn dat er een NVME driver nodig is?
Maar ik heb (nog) geen ervaring met deze chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Het probleem "install driver to show hardware" kan ook veroorzaakt worden door een niet correcte USB installatie stick.
Test dus voor de zekerheid ook met een nieuwe/andere met Rufus gemaakte USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Nu online
Rufus gedownload en de iso daarmee geladen, zelfde resultaat: Install driver to show hardware.

Hoe moeilijk kunnen ze het mij maken zou je zeggen... Wat voor driver zoekt Windows? Raid/RSD staat niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
Van de gigabyte site de nvme driver downloaden. Op de usb plaatsen. Tijdens de installatie als extra driver plaatsen

Let er wel op dat er voor booten vanaf usb vaak alleen de aansluitingen aan de achterkant of eerste poort frontaansluiting werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Nu online
Dat lijkt te werken inderdaad met de drivers, althans, ik kan nu een schijf selecteren en installatie uitvoeren, let's hope for the best. Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door blatenja op 26-10-2024 13:35 ]

Pagina: 1