Kan Engenius ECW160 outdoor AP als client bridge dienen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 19:46
Opgelost. Zie post 10-02-2025

Ik heb een woning met internet en een outdoor Engenius ECW160 AP.
Voor een bijgebouw heb ik bedraad internet nodig, welke ik via het Engenius AP wil binnenhalen. In het bijgebouw heb ik namelijk een satelliet ontvanger die via internet ook terugkijk TV kan geven.
Het bijgebouw heeft een vrij zicht naar het AP aan mijn woning en staat op ongeveer 15 meter. Ik woon in buitengebied.
Vanwege omstandigheden kan ik geen bekabelde verbinding maken tussen woning en bijgebouw.
Het AP aan mijn woning moet een AP functie voor wifi apparatuur blijven. Daarom wil ik het dus niet opzetten als een peer to peer, omdat dan de wifi voor andere apparatuur weg valt.
Het ECW ondersteund mesh.

Mij werd een 2e Engenius ECW160 AP aangeraden om deze via mesh met het AP aan mijn huis te verbinden.
Ik zou dan een netwerk kabel in het 2e AP kunnen steken welke dan bedraad internet zou geven. Het 2e AP zou dan als Client Bridge werken.

De mesh verbinding werkt. Ik krijg echter geen internet uit de netwerk kabel. Om het simpel te zeggen: ik denk dat de router in mijn woning geen IP adres aan apparatuur aan het LAN in.

Nu twijfel ik sterk of de ECW160 wel de functie van een Client Bridge kan geven. In de instellingen van het AP kan ik geen Client Bridge modes instellen. Er is een setting die zegt 'IPv4 Settings: As DHCP Client: Get IP from LAN DHCP Server (default)' maar dit zou betekenen dat ik in bijgebouw een DHCP server moet opzetten. Ander optie is 'Úset static IP'. Dus de mesh zorgt er voor dat wifi functionaliteit in mijn bijgebouw in orde is, maar dat ik geen bedraad netwerk heb.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM-BmQ49QK4rgfjf3pBHcnfNGn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MotTlVDtdEqHC6w4IdayeU0b.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrGlhFS5vdUaqxPfXwQLSBlLIL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rwUMU7n18HAQWwLEbxi4HFvm.png?f=user_large

Klopt het dat Enginius ECW160 niet de functionaliteit kan leveren die nodig heb?

[ Voor 0% gewijzigd door GerkeJ op 10-02-2025 21:01 . Reden: Probleem is opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
Heb je al gekeken in de EnGenius Cloud omgeving?

Ik heb zelf geen ervaring met EnGenius, maar ik verwacht dat je het daar kan instellen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
Nee, ik had het daar verwacht of door lokaal op het AP in te loggen.
In de AP software kan ik niks betreffende de modes instellen, zoals ik al eerder melde.
In de cloud kan ik SSID en Radio instellen voor alle AP's of per AP bepaalde SSID verbergen of AP uitsluiten van mesh. De general settings zijn ook generiek voor alle AP's. Ik zie geen mogelijkheid om modes per AP in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:23
Op mesh nodes kan je meestal ook apparaten bedraad aansluiten. Kan je ze instellen als twee mesh, waarvan één bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
Ik kan nergens vinden waar ik iets van bedrade instellingen kan doen. Bijgevoegd de radio instellingen, waarin ik mesh kan aan en uit zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1EUl4W8KnzdV4PZTvFhYA8mcb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTt1HjqE47W0JOXhdyRUnfXt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
Verder kan ik mogelijk nog system protocol instellingen doen onder Switch (als dat tenminste kan zonder een Engius switch in mijn systeem?), maar ook hier zie ik geen mogelijkheid om iets over LAN te zeggen vanuit de Mesh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRl-idwjlNXaGeXHf3JW_IgXvEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mW9Gx5NqaUVlM1BZ61SQMQM8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Ik ken het specifieke apparaat helaas niet. Wat ik begrijp is dat er in het bijgebouw geen apparaten zijn die via WiFi moeten worden aangesloten maar dat je alleen de satellietontvanger hebt waar een UTP kabel in moet.

Een client mode zou dan het meest praktisch zijn met de minste impact op de rest van je netwerk. Maar die lijkt hij niet te hebben.

Als je ze als mesh instelt dan behoud je de wifi verbinding bij je woning en krijg je hetzelfde netwerk in je bijgebouw. Mesh is altijd met minimaal 2 apparaten, dus het klinkt voor mij onlogisch dat je het op één van de twee aan zou hebben staan. Ik zou ze allebei op mesh zetten. Het was je al wel gelukt om WiFi in het bijgebouw te hebben begrijp ik, maar het ging nou net om bedraad internet wat je daar wilt krijgen.

Nu is de vraag is de LAN poort in dit geval alleen geschikt om hem met met de rest van je netwerk te verbinden, of kan hier de satellietontvanger op aangesloten worden? Ik kan daar niets over vinden. Je kan het nogmaals proberen met beide apparaten met mesh ingeschakeld en anders houd het denk ik op.

Is de tweede ECW eigenlijk ook buiten geplaatst? Het lijkt wat duurder dan nodig als je alleen een client mode nodig hebt. Aan de andere kant vroeg of laat wil je waarschijnlijk ook gewoon WiFi in het bijgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
se77en schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:17:
Ik ken het specifieke apparaat helaas niet. Wat ik begrijp is dat er in het bijgebouw geen apparaten zijn die via WiFi moeten worden aangesloten maar dat je alleen de satellietontvanger hebt waar een UTP kabel in moet.
Correct.
Een client mode zou dan het meest praktisch zijn met de minste impact op de rest van je netwerk. Maar die lijkt hij niet te hebben.
Correct
Als je ze als mesh instelt dan behoud je de wifi verbinding bij je woning en krijg je hetzelfde netwerk in je bijgebouw. Mesh is altijd met minimaal 2 apparaten, dus het klinkt voor mij onlogisch dat je het op één van de twee aan zou hebben staan. Ik zou ze allebei op mesh zetten. Het was je al wel gelukt om WiFi in het bijgebouw te hebben begrijp ik, maar het ging nou net om bedraad internet wat je daar wilt krijgen.
Correct. Beide staan in mesh. Een als gateway (die van het huis), de ander als AP (die van het bijgebouw). Volgens de verkoper van de ECW160 zou ik nu ook via de LAN poort internet hebben. Met een switch zou ik in de toekomst meerdere apparaten kunnen aansluiten, maar nu gaat het nog om mijn primaire behoefte: LAN internet aanbieden aan de satelliet ontvanger EN buiten aan mijn huis wifi.
Nu is de vraag is de LAN poort in dit geval alleen geschikt om hem met met de rest van je netwerk te verbinden, of kan hier de satellietontvanger op aangesloten worden? Ik kan daar niets over vinden. Je kan het nogmaals proberen met beide apparaten met mesh ingeschakeld en anders houd het denk ik op.

Is de tweede ECW eigenlijk ook buiten geplaatst? Het lijkt wat duurder dan nodig als je alleen een client mode nodig hebt. Aan de andere kant vroeg of laat wil je waarschijnlijk ook gewoon WiFi in het bijgebouw.
Het tweede ECW160 is buiten geplaatst en heeft een zichtverbinding met het eerste.
Het tweede ECW is zuiver gekocht op advies van de winkel (WifiShop.nl) omdat ze perfect met het eerste ECW zou communiceren (via mesh) en mij LAN internet zou geven in het bijgebouw. Ik heb kosten genegeerd boven advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
GerkeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Correct.

[...]

Correct

[...]

Correct. Beide staan in mesh. Een als gateway (die van het huis), de ander als AP (die van het bijgebouw). Volgens de verkoper van de ECW160 zou ik nu ook via de LAN poort internet hebben. Met een switch zou ik in de toekomst meerdere apparaten kunnen aansluiten, maar nu gaat het nog om mijn primaire behoefte: LAN internet aanbieden aan de satelliet ontvanger EN buiten aan mijn huis wifi.

[...]

Het tweede ECW160 is buiten geplaatst en heeft een zichtverbinding met het eerste.
Het tweede ECW is zuiver gekocht op advies van de winkel (WifiShop.nl) omdat ze perfect met het eerste ECW zou communiceren (via mesh) en mij LAN internet zou geven in het bijgebouw. Ik heb kosten genegeerd boven advies _/-\o_
Is de winkel bereikbaar voor commentaar? Ik zie nergens een bevestiging dat de ECW160 zo gebruikt kan worden als ze zeggen. Je kan het ook bij de fabrikant navragen.

Als beide apparaten buiten hangen hebben je waarschijnlijk wel een sterk signaal, dat is ook wat waard. Als je er voor een paar tientjes iets bij koopt met een client mode dan kan je daarmee de satellietontvanger aansluiten. Maar die switch gaat er dan niet komen, alle toekomstige apparaten zullen ook via WiFi moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeJ
Opgelost

Probleem is opgelost. Een remote Engenius ECW160 outdoor AP kan als client bridge werken!
Initieel werkte mijn opstelling niet omdat de LAN kabel tussen PoE injector en remote AP voor een storing zorgde. Vervanging van deze kabel door een andere loste het probleem op.

Mogelijke verklaring: LAN kabel had ongeveer een lengte van 15 meter en was cat5, koper gecoate. Ik vermoed dat de weerstand van de geleiders te hoog was voor een goede stroom doorvoer om het remote AP goed te laten werken, maar het zou ook kunnen zijn dat een connectie niet voldoende goed was.
Vervangen door een zwaardere LAN kabel van 15 meter met massieve koper geleiders en aarde schild loste het probleem op. Of het de geleiders of contacten waren heb ik niet onderzocht.
Pagina: 1