Spam vanuit Eventbrite accounts op variaties van mijn Gmail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Mijn vraag

Sinds deze week is me een aantal keer het volgende overkomen:

1. ik krijg een email vanuit Eventbrite: "Woohoo, you've published your first event".
- Dit is geen spam, de links kloppen.
- de mail is gericht aan een variatie met punten en + tekens op mijn mailadres. Volgens Gmail kan dat.
- het event heet "mon event" en in de mail staat een link om het te beheren
2. even later komt er een spam mail in mijn inbox over Bitvavo, gericht aan dit variatie mailadres en verstuurd vanuit Eventbrite, vermoedelijk om het spam filter van Gmail te omzeilen
-3.Nog een paar uur later krijg ik een mail van Eventbrite dat dit account is geblokkeerd voor het schenden van de servicevoorwaarden.

Mijn vraag is of dit kwaad kan (ik heb namelijk ook een eigen account op mijn echte mailadres voor tickets) of gewoon spam is die vanzelf stopt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Gmail

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Documentatie Gmail gelezen (zie link)
- Gekeken of er verdachte logins bij Google waren. Dit is niet zo.
- Voor de zekerheid het wachtwoord van mijn Google account aangepast
- Geprobeerd een event te annuleren of hier iets in aan te passen via de Beheren link, maar bij inloggen staat dan dat het account al is geblokkeerd

[ Voor 4% gewijzigd door arjan1995 op 26-10-2024 09:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Als de mails niet daadwerkelijk zijn gericht aan jouw e-mailadres zou ik me niet zo snel zorgen maken.

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie waarbij er op mijn mailadres “voornaam.achternaam@provider.com” mail binnenkomt, geadresseerd aan “voornaamachternaam@provider.com”. Het gaat hier dan om mails bestemd voor mijn voor- en achternaamgenoot en niet voor mij: mails van een school van zoon/dochter, mails een bank, mails van een internetprovider,…

Ik heb mijn naamgenoot wel eens geprobeerd te waarschuwen, maar mails komen niet aan of er wordt niet op gereageerd.

Ik weet niet of je een een beetje een generiek mailadres hebt?

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Mwah, mijn e-mailadres is niet extreem generiek (als in pietjepuk@gmail.com) maar ook weer niet extreem ingewikkeld of lang.

Ik krijg idd ook steeds een paar andere mails van anderen, van een verzekering en telecom provider uit India, waarbij het wel duidelijk is dat iemand per ongeluk een verkeerd mailadres heeft opgegeven.
Omdat die mails niet frauduleus zijn maak ik me daar geen zorgen over.

Het lastige aan de eventbrite vind ik, dat ik niet weet of ze daar nog meer gegevens van mij hebben gebruikt (zoals naam, adres), waardoor dit wel gevolgen voor mij zou kunnen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door arjan1995 op 26-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die van Eventbrite viel mij ook al op. Mocht het allemaal kloppen dan zal daar ook vast gehackt zijn. Die van Bitvavo komen hier ook herhaaldelijk, samen met telefoontjes van “De Bank”. Vanochtend weer 2 keer gebeld door “De Nederlandsche Bank N.V.”. Uiteraard is het telefoonnummer gespoofed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Hier ook regelmatig die mails van eventbrite. Heb ze maar handmatig op de spam lijst gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22-09 19:26

Klippy

Still Game

Ik heb ze ook. Wel blij dat ik dit topic lees, want ik kon er online niet veel over vinden.
Eventbrite zal hun automatische detectie denk ik redelijk in orde hebben omdat de accounts binnen een paar minuten worden geblokkeerd. Maar het is vrij irritant dat iemand met je gegevens aan de slag is, al is het geautomatiseerd.

Ik ben er vrij zeker van dat het data is van deze hack nieuws: Cryptocurrencyhandelaar LiteBit meldt datalek van Nederlandse persoon...

Want ze gebruiken voornaam.achternaam+litebit<apestaart>gmail.com als adres. Met inderdaad wat variaties als +litebi.t@ etc.
Dus als je ook een litebit account had in het verleden dan weet je mogelijk al de oorzaak.

Of je er verder wat aan kan doen betwijfel ik.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan1995
Blijkbaar ben ik dus niet de enige.

Ik heb inderdaad ooit een Litebit account gehad, dus dat zou het wellicht kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20
arjan1995 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:37:
Mijn vraag

Sinds deze week is me een aantal keer het volgende overkomen:

1. ik krijg een email vanuit Eventbrite: "Woohoo, you've published your first event".
- Dit is geen spam, de links kloppen.
- de mail is gericht aan een variatie met punten en + tekens op mijn mailadres. Volgens Gmail kan dat.
- het event heet "mon event" en in de mail staat een link om het te beheren
2. even later komt er een spam mail in mijn inbox over Bitvavo, gericht aan dit variatie mailadres en verstuurd vanuit Eventbrite, vermoedelijk om het spam filter van Gmail te omzeilen
-3.Nog een paar uur later krijg ik een mail van Eventbrite dat dit account is geblokkeerd voor het schenden van de servicevoorwaarden.

Mijn vraag is of dit kwaad kan (ik heb namelijk ook een eigen account op mijn echte mailadres voor tickets) of gewoon spam is die vanzelf stopt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Gmail

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Documentatie Gmail gelezen (zie link)
- Gekeken of er verdachte logins bij Google waren. Dit is niet zo.
- Voor de zekerheid het wachtwoord van mijn Google account aangepast
- Geprobeerd een event te annuleren of hier iets in aan te passen via de Beheren link, maar bij inloggen staat dan dat het account al is geblokkeerd
Als de links kloppen kan het nog steeds spam zijn. Het kan zelfs phishing zijn.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22-09 19:26

Klippy

Still Game

repmeer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Als de links kloppen kan het nog steeds spam zijn. Het kan zelfs phishing zijn.
De afzender klopt ook. Het zijn echte mails van Eventbrite.
Maar het kan zeker phishing zijn, als het account niet werd verwijderd door Eventbrite zou je kunnen inloggen en misschien gegevens achter laten.
Ik heb nooit gezien welk "event" ze aanmaken, dus het exacte doel weet ik nog niet.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20
Klippy schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

De afzender klopt ook. Het zijn echte mails van Eventbrite.
Maar het kan zeker phishing zijn, als het account niet werd verwijderd door Eventbrite zou je kunnen inloggen en misschien gegevens achter laten.
Ik heb nooit gezien welk "event" ze aanmaken, dus het exacte doel weet ik nog niet.
Ik heb er ook een paar gehad. Bij 1 was ik op tijd om in het nepaccount in te loggen na een wachtwoord reset.
Staat heel weinig in.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb dit ook precies hetzelfde, met mail van de belastingdienst dat ik iets voor crypto moet doen om boete te voorkomen. Komt vanuit Eventbrite campaign, phishing dus.

En idd precies dat Litebit adres, heb daar ooit ook een account gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 13:11

chromeeh

the Gnome

Ik heb ze ook gehad...
Ik heb zit pluizen, maar als ik met een soort gelijk account een "forgot password" doe op de Eventbrite website dan krijg ik een "Your account has been banned" melding.

Mark as spam en door :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-08 04:23
Hier ook sinds 2 weken, sinds dezelfde tijd vind je ook een reddit thread.
Komt wereldwijd voor.

Zelfde patroon, Gmail mailadres met een puntje er tussen, eventbrite mail gevolgd meestal door bitvavo.
Nooit een account daar gehad, wel ooit willen maken maar proces nooit afgerond, daar valt dan nog veel meer over te zeggen als ook zulke gegevens zijn aangehouden maar enfin.

Eventbrite mail adres is fake.. het lijkt echt, maar meerdere malen op spamlijst gezet, komt toch weer terug.
Dit kan alleen als het gespoofed is.

Bitvavo is dan weer echt.

Maar hoe er een account word geverifieerd op eventbrite of bitvavo zonder dat dit via mijn mail is gegaan voor goedkeuring, is mijn een raadsel.
Enige wat ik kan bedenken is eerst een ander mail adres gebruiken, om vervolgens dit te veranderen naar dat van mij. (Hetzij met een puntje)

Mijn mail adres is niet gehackt of wat dan ook, dit zit enorm dichtgetimmerd en kom je alleen in met Pegasus software of iets in die geest.

[ Voor 9% gewijzigd door Bozebeer38 op 29-10-2024 21:14 ]

Pagina: 1