Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSmunt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-04 20:20
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht in een gebied waar een warmtenet is. Gezien de hoge kosten die hier aan verbonden en een negatieve ervaring met vattenvall willen we graag een alternatief vinden hiervoor.

De woning is in juni dit jaar opgeleverd en we wonen er nog niet. We hebben ook nog geen contract met vattenvall afgesloten ondanks vele brieven met dwingende toon. Wel hebben we een CW 5 aansluiting in de kast hangen.

We hebben 12 zonnepanelen en vloerverwarming.

Mijn vraag is: kunnen we gewoon tegen vattenval zeggen dat we geen gebruik willen maken van hun warmtenet? Zijn daar dan kosten aan verbonden?

En daarnaast is een electrische boiler of warmte boiler geschikt om warm water te leveren voor keuken, badkamer en vloerverwarming? Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt.

Groet,
M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Dit had je moeten bedenken voor het tekenen van het koopcontract. Meestal staat daar een clausule in over verplicht aansluiten op het warmtenet.

Elektrische COP=1 boiler gaat je meer kosten dan het warmtenet, kan je ook niet mee verwarmen zonder allerlei knutsel oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:29
MSmunt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 03:54:
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht in een gebied waar een warmtenet is. Gezien de hoge kosten die hier aan verbonden en een negatieve ervaring met vattenvall willen we graag een alternatief vinden hiervoor.

De woning is in juni dit jaar opgeleverd en we wonen er nog niet. We hebben ook nog geen contract met vattenvall afgesloten ondanks vele brieven met dwingende toon. Wel hebben we een CW 5 aansluiting in de kast hangen.

We hebben 12 zonnepanelen en vloerverwarming.

Mijn vraag is: kunnen we gewoon tegen vattenval zeggen dat we geen gebruik willen maken van hun warmtenet? Zijn daar dan kosten aan verbonden?

En daarnaast is een electrische boiler of warmte boiler geschikt om warm water te leveren voor keuken, badkamer en vloerverwarming? Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt.

Groet,
M
Je vragen zijn niet uniek en te beantwoorden met -ja- en er zijn al hele topics over vol geschreven.

Als 1e het advies om alle papieren waar je een handtekening op gezet hebt nog eens goed na te lezen. Het negeren van brieven maakt niet dat je geen verplichtingen hebt met dito kosten.

Andere vraag, je hebt bij oplevering de hoofdkranen van Vattenfall dicht gezet en hierna ook dicht gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:52
Wat was het antwoord van Vattenfall op je vragen?
Bij het ondertekenen van het koopcontract ben je vrijwel zeker ook akkoord gegaan met de aansluiting op het warmtenet. Afsluiten zal je rond de 5500 Euro kosten.
Het alternatief is de installatie van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSmunt
Dank voor de reacties. Ik had al even rondgelezen op het forum, maar vind het lastige materie.

Er staat in de aanneemovereenkomst.

De woning is bij de oplevering aangesloten op het collectieve warmtenet. De Verkrijger is verplicht te dulden dat deze aansluiting en installatie in de woning aanwezig is en zal deze in stand houden, de toegang hiertoe mogelijk maken en het onderhoud daarvan toestaan. Voor deze aansluiting en installatie is de Verkrijger een vastrecht aan Vattenvall verschuldigd. De Verkrijger zal voor de verwarming van de woning en de productie van warmtapwater warmte afnemen vanuit deze installatie en is hiervoor verbruikskosten verschuldigd aan Vattenvall. Deze bepaling wordt als kwalitatieve verplichting met kettingbeding vastgelegd in de akte van levering. De levering door derden van warmte en / of warm (tap)water (bijvoorbeeld stadsverwarming) en / of door derden geleverde en geïnstalleerde warmwater- en verwarmingsinstallaties (met uitzondering van de dimensionering van de verwarmingslichamen en de leidingen op basis van de technische gegevens van de stadsverwarming en technische gebreken aan de verwarmingslichamen, leidingen en toebehoren) vallen niet onder de van toepassing zijnde Garantie- en waarborgregeling, hetgeen impliceert dat iedere schade alsmede directe en / of indirecte gevolgschade en / of het niet voldoen aan de garantienormen ter zake, zijn uitgesloten van de van toepassing zijnde Garantie- en Waarborgregeling.

Hier staat dus niks in over een mogelijke exit. Betekent dit dat het helemaal niet mogelijk is?
Ik zal vattenvall hierover bellen en aan ze vragen wat mogelijk is.

Wat betreft een alternatief is een electrische boiler, ook icm zonnepanelen, onvoldoende effient en goed te instaleren om een logisch alternatief te zijn. Is een warmtepomp het enige alternatief? En een warmtepompboiler?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:19
Lijkt me duidelijk inderdaad

"Deze bepaling wordt als kwalitatieve verplichting met kettingbeding vastgelegd in de akte van levering"

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Duidelijk. En je moet dus vanaf de oplevering van je huis de vastrechtkosten betalen. Brieven negeren is nooit verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46

Yucon

*broem*

"en zal deze in stand houden" ... daar lijken me niet veel nuances in te zitten.

Dus laten we het positief zien: je hebt tenminste geen twijfelgeval. De uitkomst is anders dan je had gewild, maar je hebt nu wel duidelijkheid om mee verder te kunnen.

[ Voor 51% gewijzigd door Yucon op 26-10-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSmunt
Ja we hebben ze niet genegeerd, we hebben contact met ze gehad en kregen reactie van: betalen moet je toch wel, of je het leuk vindt of niet.

Het ging om de hoge vastrechtkosten die we 5-6 maanden lang zouden betalen voordat we onze nieuwe woning zouden betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSmunt
We woning nu in een eigen appartement dat heel wat goed geisloleerd is met een warmtepomp. De kosten die we straks gaan hebben met het warmtenet zijn echt significant hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
MSmunt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:13:
Ja we hebben ze niet genegeerd, we hebben contact met ze gehad en kregen reactie van: betalen moet je toch wel, of je het leuk vindt of niet.

Het ging om de hoge vastrechtkosten die we 5-6 maanden lang zouden betalen voordat we onze nieuwe woning zouden betrekken.
De woning is in juni opgeleverd, vanaf dat moment is de woning van jullie. Dat je er nu nog niet woont is je eigen keuze. Dat vastrecht zul je gewoon moeten betalen.

Wacht je ook met afsluiten van je opstalverzekering tot je er woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Maar even terug naar de oorspronkelijke vraag: vanwege de doorlopende kosten voor vastrecht zal geen enkele decentrale verwarmingsoplossing rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSmunt
Dank voor alle input, ik ga er verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:45
@MSmunt
Het is dus nu duidelijk dat je "letterlijk" eraan vast zit. Dus het vastrecht zal je sowieso moeten betalen. Meestal is het zo dat de verbruikskosten relatief laag zijn, dus het is meestal verstandiger om het gewoon af te nemen via het warmtenet.
Enige alternatief wat je kan doen is in de keuken een quooker plaatsen en die alleen gebruiken voor warm water. Voor douchen zou je ook je warm water via een (warmtepomp)boiler kunnen laten lopen. Maar ik gok dat het kostentechnisch niet heel gunstig zal zijn.

TLDR: Helaas, had je dit niet gewild had je een andere woning moeten kopen.
Voordeel wel is dat je geen gedoe hebt met onderhoud aan een CV of warmtepomp. Enkel betalen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
MSmunt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:15:
We woning nu in een eigen appartement dat heel wat goed geisloleerd is met een warmtepomp. De kosten die we straks gaan hebben met het warmtenet zijn echt significant hoger.
Significant hoger dan een vergelijkbare woning als je nieuwe woning met een andere warmtebron of significant hoger dan je huidige appartement?

Je gaat waarschijnlijk groter wonen, dan gaan je stookkosten altijd omhoog.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
FredvZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Significant hoger dan een vergelijkbare woning als je nieuwe woning met een andere warmtebron of significant hoger dan je huidige appartement?

Mwa, zoals altijd: it depends. Als je van een kleiner, slecht geïsoleerd huis, naar een groter, beter geïsoleerd huis gaat, hoeven stookkosten niet per se omhoog te gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
FredvZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

In dit geval gaat het vastrecht vooral heel erg omhoog. Verbruik van een warmtenet is nauwelijks duurder, soms zelfs goedkoper dan gas.
Vastrecht, meettarief en de huur voor de afleverset is samen al snel 750 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Yucon schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:11:
"en zal deze in stand houden" ... daar lijken me niet veel nuances in te zitten.

Dus laten we het positief zien: je hebt tenminste geen twijfelgeval. De uitkomst is anders dan je had gewild, maar je hebt nu wel duidelijkheid om mee verder te kunnen.
Het in stand houden is niet zo van belang, dat kan ook zonder dat je er voor zou moeten betalen en voor een andere optie kiest, je mag dan alleen de boel niet eruit slopen.
Maar het belangrijke hier is de verplichting van het betalen van vastrecht.

@MSmunt Je kan het vastrecht betalen en dan alsnog voor een andere optie kiezen, maar ik vermoed dat je dan vele malen duurder uit bent, omdat je dus niet onder dat vastrecht uitkomt.

Succes en veel woonplezier alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Verkrijger zal voor de verwarming van de woning en de productie van warmtapwater warmte afnemen vanuit deze installatie en is hiervoor verbruikskosten verschuldigd aan Vattenvall.
niet alleen vastrecht, maar ook afname warmte is verplicht!
de zin beginnend met "levering van .... klopt van geen kanten, maar uit de tekst blijkt dat vattenfall niet het UITSLUITENDE recht van levering heeft. dit was in deze zin kennelijk wel de bedoeling.
is de de EXACTE passage uit de akte van levering, dus het exemplaar dat je bij de notaris hebt getekend?
dan is dit een enorme blunder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Je kan nooit verplicht worden om je huis te verwarmen. Is warm water uit een boiler of Quooker dan ook verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
devriesjande schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:58:
Je kan nooit verplicht worden om je huis te verwarmen. Is warm water uit een boiler of Quooker dan ook verboden?
bij deze formulering is alternatieve verwarming niet uitgesloten, maar van belang is wat in de akte van levering staat. ik heb in mijn appartement een hele discussie gehad met de warmteleverancier over het gebruik van close-in boilers, qookers ed, met als argument dat het verschil tussen alle inkomende en uitgaande energie in een systeem - mijn appartement - uiteindelijk wordt omgezet in warmte, zie de wetten van de thermodynamica. met de voorwaarden die zij hadden geformuleerd - die alternativeve aanvoer of opwekking van warmte uitsloten - zou je dus niet eens in je appartement mogen wonen, want jijzelf straalt ook warmte uit.

lang verhaal kort: qookers ed worden gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
_JGC_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:53:
In dit geval gaat het vastrecht vooral heel erg omhoog. Verbruik van een warmtenet is nauwelijks duurder, soms zelfs goedkoper dan gas.
Vastrecht, meettarief en de huur voor de afleverset is samen al snel 750 per jaar.
Daar staat dan wel tegenover dat er geen warmtepomp à 15k gekocht hoeft te worden.

Dus per saldo maakt het dan niet zoveel uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
FredvZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Daar staat dan wel tegenover dat er geen warmtepomp à 15k gekocht hoeft te worden.

Dus per saldo maakt het dan niet zoveel uit :)
Die hoeft ook geen 15K te kosten. Voor nieuwbouw heb je genoeg aan een 5KW pomp met een boilervat. Installatiebedrijven mogen graag met zulke offertes komen want die hangen liever voor 3K weer een ketel waar ze dan 15 jaar het onderhoud aan mogen doen.

Voordeel van stadswarmte is vooral dat je geen plek hoeft te maken voor een boilervat en dat je geen klagende buren hebt over de opstelling van je buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
_JGC_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:
Die hoeft ook geen 15K te kosten. Voor nieuwbouw heb je genoeg aan een 5KW pomp met een boilervat.
Toch is die 15K het reguliere tarief wat gerekend wordt bij een gemiddeld nieuwbouwproject voor een warmtepomp, incl boiler en installatie.

Met 750 Euro vastrecht op jaarbasis zit je met de eerste 20 jaar dus nog altijd gunstiger dan met een eigen warmtepomp als je meedoet met een gemiddeld nieuwbouwproject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 11:27
Niet helemaal waar.

Als je stroom in koopt voor €0,30 dan maakt de WP een kWh warmte voor rond de €0,075. (COP4 moet te doen zijn bij een nieuwbouwwoning)*

HVC rekent €44,36/GJ, ofwel €0,16/kWh

Als Warmtenetten zo goed zouden zijn voor de woningeigenaren, dan zouden de langlopende afname verplichtingen niet nodig zijn.

* En moet zonnepanelen kan die kWh prijs dus lager worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 26-10-2024 19:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FredvZ De aannemer wil ook graag wat verdienen ja. Dat komt nog bovenop het bedrag van de installateur.

Maargoed, het is nu 750. Wat denk je wat er gebeurt met het vastrecht als steeds meer mensen hun gasaansluiting opzeggen? Dan wordt het vastrecht voor gas duurder en stijgt de "niet meer dan anders" gewoon mee. Komt bij dat CV ketels ook fors duurder geworden zijn sinds invoering van de gasketelwet (en ook het onderhoud ervan), die bedragen werken ook door in de "niet meer dan anders" berekening.

Verder is een warmtepomp fors goedkoper qua gebruik dan gas of een warmtenet. 1GJ gaat nu voor 46 euro, daar zou je 31,6 kuub gas voor moeten kopen. Komende maand gaat mijn nieuwe gascontract in met 1,30 per kuub, dan is de gasketel 5 euro per GJ goedkoper. Een warmtepomp kan zo'n kuub vervangen met 2-3KWh afhankelijk van de buitentemperatuur, dan kost een kuub ineens nog maar 84 cent. Dan kost een GJ vanaf het net ineens nog maar 26 euro ipv 46.
(daarnaast krijg ik bij mijn veel te dure gas waar ik 850 kuub van verbruik een cashback van 400 euro aan het eind van het contractjaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 11:27
En wat ik zo lees kost een nieuwe warmtenet aansluiting maximaal €5.250,24. Bij nieuwbouw kan daar nog een bijdrage bovenop komen.

Dus dat mogen we zo weer wegstrepen tegen die installatiekosten van alternatieve verwarming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1