Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb de volgende situatie:
Op de overloop heb ik een lamp hangen. Op de begane grond heb ik een schakelaar om deze te bedienen. Daarnaast heb ik op de eerste etage een schakelaar om deze te bedienen. Nu zit ik met het probleem dat ik de lamp alleen kan aanzetten op de plek waar ik hem heb uitgeschakeld. Voorbeeld:
De lamp staat aan, ik schakel de lamp uit op de begane grond. Nu kan ik de lamp alleen inschakelen op de begane grond, de schakelaar op de 1e verdieping werkt nu niet. Sterker nog, stel ik zet de schakelaar op de eerste verdieping nu om, en ik schakel daarna de lamp in op de begane grond, dan blijft de lamp uit omdat deze op de eerst verdieping is uitgeschakeld. De lamp moet dus zowel op de begane grond als op de eerste verdieping zijn ingeschakeld.

Ik zou dit graag willen oplossen zonder het trekken van nieuwe kabels. Ik heb toevallig laatst een SONOFF ZBMINI geïnstalleerd bij een andere lamp zodat ik deze in de Philips Hue app kon bedienen, dit werkt goed. Nu zat ik te denken, zou het mogelijk zijn om achter beide knoppen een SONOFF ZBMINI te installeren (ik heb er nog drie liggen namelijk). Dan zou ik het zo moeten instellen dat 1 van de 2 de lamp bedient en de ander die bedient alleen de SONOFF ZBMINI die de lamp bedient, dit zodat beide schakelaar de lamp ik kunnen schakelen.

Is zoiets mogelijk? Of misschien is er een andere oplossing?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 27-10-2024 19:14)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@miicker De schakelaar op de beganegrond ziet er goed uit. Volgens de fabrikant is 2 de common en zijn 3 en 6 dan de contacten.

Op de schakelaar boven zou de schakeldraad naar de lamp op een van de twee met het label L moeten. En de twee schakeldraden van beneden juist op die zonder L markering.

Ik zou alle 3 eens loshalen en dan kijken welke spanning heeft (met schroevendraaier met lampje). Dan is dat de eerste schakeldraad van beneden. Dan schakelaar beneden om, dan heeft de tweede schakeldraad van beneden spanning. De derde is die naar de lamp.

Bij het loshalen en vastzetten netjes de spanning eraf halen. En als je toch bezig gaat, de aders moeten er echt verder in, zeker ook beneden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is het niet handiger om eerst precies uit te leggen wat je gedaan hebt? Bijvoorbeeld, welke draden heb je bij welke schakelaar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat de oplossing heel simpel is: 2 draden omdraaien. De vraag is alleen: welke 2 draden?

Kun je de schakelaar eens loshalen en kijken welke draden je waar hebt? Vanaf daar ga je meten. Want, meten is weten.

Je hebt op één van de twee schakelaars een fasedraad (bruin). Die voedt de schakeling met 230V. Aan de andere kant van die schakelaar zitten 2 zwarte draden als het goed is. Eén van die twee geeft 230V door. (meet dit met een duspol!). Die draad moet je boven kunnen vinden. Zodra je die gevonden hebt ga je die markeren, uiteraard met de stroom er af.

Daarna ga je de schakelaar waar de bruine draad in zit omzetten. Nu staat op de andere zwarte draad een spanning van 230V. Die ga je ook boven opzoeken en markeren.

Nu heb je in de schakelaar boven twee gemarkeerde zwarte draden én een ongemarkeerde zwarte draad. De ongemarkeerde zwarte draad gaat in het P-contact, meestal met een rode markering, een L of een andere kleur schroef aangeduid. De twee gemarkeerde draden komen in de contacten die de uitgangen (in theorie) van deze schakelaar zijn.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/329325/files/436440202/900x900x2/kopp-wisselschakelaar-503600006.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nouwja, voor dat je weet of je er een module kunt plaatsen zal je toch moeten weten welke draden er zitten. Dus ik zou eens beginnen om dat te bekijken.

Want de kans is ook heel groot dat de juiste draden voor een wisselschakeling er wel liggen maar dat iemand ze verkeerd in de schakelaar gestoken heeft. Had ik ook toen ik in mijn appartement kwam :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Je hebt waarschijnlijk gewoon de aanwezige draden niet goed aangesloten, of je hebt geen wisselschakelaars gebruikt, maar normale. Een wisselschakelaar wisselt tussen 2 zwarte draden.

Ik zit ook altijd te klooien hiermee en had dit laatst ook. Kwestie van even spelen met de draden aansluiten en dan zal je ineens de goede aansluiting hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door t14wo op 26-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@DukeBox, @sypie, @Septillion @t14wo

Thanks voor de antwoorden tot nu toe.
Ik heb wat foto's gemaakt van hoe het nu is aangesloten.

Dit is op de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BglCkfkQ0f4PICvDS5FLE1cNAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G4qkpXKjCYfLzI6u2d8HJ38.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzMt7suXVNaGE6qqKIIzBsI4YtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxNAtZWX0s8H0UCnTOR20yiG.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is zijn de ingangen genummerd. Bij het cijfer 2 zitten de groene en bruine kabel aangesloten, bij 3 en 6 zit een zwarte kabel aangesloten. Als ik de schakelaar om zet, krijgt de kabel bij 6 stroom.

Op de eerste verdieping ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j9r7Ar60gJ6-mwtm229iWmm6tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kQtUMQcqxAqNC2y7xXz53Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHrhIbHiJ-i9DRb7l38SZNYW4DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbDY0O7dQNdQHOKLIyegfmU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdM-DK3D2kIuFASAzEjKZr8JGUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoR3YoIJgskYKM2UUlqLUqtG.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zijn dus drie zwarte draden aangesloten...
Nu heb ik geen multimeter of iets dergelijks, enkel zo'n schroevendraaiertje met een lampje er in.

Enig idee hoe ik het probleem kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die dlink ziet hoe dan ook verkeerd, de wissel contacten zie ik er maar 1 aangesloten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@miicker De schakelaar op de beganegrond ziet er goed uit. Volgens de fabrikant is 2 de common en zijn 3 en 6 dan de contacten.

Op de schakelaar boven zou de schakeldraad naar de lamp op een van de twee met het label L moeten. En de twee schakeldraden van beneden juist op die zonder L markering.

Ik zou alle 3 eens loshalen en dan kijken welke spanning heeft (met schroevendraaier met lampje). Dan is dat de eerste schakeldraad van beneden. Dan schakelaar beneden om, dan heeft de tweede schakeldraad van beneden spanning. De derde is die naar de lamp.

Bij het loshalen en vastzetten netjes de spanning eraf halen. En als je toch bezig gaat, de aders moeten er echt verder in, zeker ook beneden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25
En een groene draad? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMfmzdITf1DNIES-UVoP1UoTt7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LYSWLJSMmxnfi2vO5Zn6ypFD.jpg?f=user_large

Deze schakelaar is een kruisschakelaar. Weet je zeker dat er niet nog een wisselschakelaar aanwezig is? Waarschijnlijk niet omdat er maar 3 zwarte draden zitten. Zoek de draad welke naar de lamp toe gaat of meet met de spanningszoeker welke 2 draden oplichten als je de andere wisselschakelaar omzet. De draad welke dan niet oplicht is de draad naar de lamp. Sluit dan aan zoals in het plaatje. De lamp op L en de andere 2 zwarte op de 2 klemmen met de pijl "in". Let op met de onder spanning staande draden. Altijd uitschakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Wellicht een (hele) oude installatie. Vroeger was groen de fasedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25
bello2011 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Wellicht een (hele) oude installatie. Vroeger was groen de fasedraad.
Met een bruine draad erbij? Je mag de kleurcodes toch niet door elkaar gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Pjotrofsky op 27-10-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Pjotrofsky schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Met een bruine draad erbij?
Dat kan kloppen. De groene komt uit de leiding. Daarna is met bruin doorgelust naar de wcd daaronder. Zo te zien op de foto zitten deze samen op 1 aansluiting op de schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je hoort het niet te mengen maar ik heb het hier ook nog. Ik heb alle bedrading (en bekabeling :+) boven vernieuwd behalve de badkamer. Wegens onbereikbare lasdozen kan ik dat laatste niet vervangen voor ik de hele badkamer sloop. Staat op de planning maar dat gaat mij ook even niet tegenhouden de rest al wel te doen :+ Dus als de badkamer op de schop gaat zal ik het daar ook aanpassen en zorgen dat ik geen onbereikbare lasdoos heb zitten.

Dus zolang bruin netjes aan groen zit (en niet aan rood ofzo....) heb ik er zelf ook niet zo'n moeite mee. Of ja, mijn innerlijke demon vindt het verschrikkelijk maar snap dat het af en toe niet praktisch haalbaar is :+

edit:
Verdere fix voor @sypie gezien ik ook YMVK gedaan heb :+

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 27-10-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27
Op deze pagina is een pinout te zien van de Wuyun Elek W15-K120FB (begane grond)
https://www.wuyunelek.com...outlet-switch-socket.html
Afbeeldingslocatie: https://www.wuyunelek.com/wuyunelek/2021/12/16/1216-1.jpg
(rechtsboven)

En dan is ie momenteel vermoedelijk zoals de linker van de twee rechtsboven bedoelt.

[ Voor 29% gewijzigd door OnTracK op 27-10-2024 18:14 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:10:
Ik heb alle bekabeling bedrading boven vernieuwd behalve de badkamer.
Gefixt. Laten we wel de juiste termen blijven gebruiken, voor future reference. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:33:

Thanks! Opgelost idd. De kabels zoals je zei boven nagelopen en juist aangesloten en nu werkt het. Heel fijn.

Pagina: 1