Woning met eigenwijze kap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:57
Beste iedereen,

Ik heb een casus die ik graag aan jullie wil voorleggen. Ik moet volgende week gaan bieden op een kavel waar ik dacht een woning er op te kunnen bouwen die ik zelf wilde. Ben er vandaag achter gekomen dat deze woning helaas toch aan twee sterke eisen moet voldoen (welstand). Dat zijn de kleur stenen en de dakvorm (zie onderstaande afbeelding). Op zich heb ik daar niet heel veel moeite mee echter wil ik eigenlijk het huis laten bouwen door een catalogusbouwer of prefabbouwer. De kleur stenen zullen zij wel kunnen leveren maar ik weet niet of zij een dergelijke dakvorm kunnen bouwen. Het probleem is als ik dit via de architect moet laten doen en dan een aanbestedingstraject in moet dat ik budgettechnisch niet helemaal uit kom, vandaar mijn keuze voor een catalogus- prefabbouwer.. Heeft iemand een prefabbouwer/catalogusbouwer die dergelijk maatwerk kan leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWtYf9B98HCen8kLQTT1prUMhnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3Y8EjphBWZSggdcWqvUZJvj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
De hoeken staan vast of is elk sterk asymmetrisch zadeldak voldoende? Daar kun je namelijk nog een beetje op zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Hele goeie, ik denk dat de hoeken redelijk vast staan maar durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vleesworst schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:24:
Hele goeie, ik denk dat de hoeken redelijk vast staan maar durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Ik lees een aanname... Ik zou dat eerst eens uitzoeken, wat zijn de precieze eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als het aan moet sluiten op buren (bestaand of volgens dezelfde eisen te bouwen) dan zouden hoeken wel 'ns muurvast kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
42erik schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Ik lees een aanname... Ik zou dat eerst eens uitzoeken, wat zijn de precieze eisen
Nee dat kan niet want dan moet ik een officieel verzoek bij de gemeente in dienen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Nee dat kan niet want dan moet ik een officieel verzoek bij de gemeente in dienen..
Maar wat verwacht je hier dan voor antwoorden?
Een prefab/catalogusbouwer die aan elke willekeurige welstandseis kan (en wil!) voldoen bestaat niet. Dan is elk item in je catalogus een one-off.

Als de eis alleen “een asymmetrisch dak” is, dan kan je rondbellen en vragen: “ he heb je ook asymmetrische daken in je catalogus?”

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 26-10-2024 13:57 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Illusion schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Maar wat verwacht je hier dan voor antwoorden?
Een prefab/catalogusbouwer die aan elke willekeurige welstandseis kan (en wil!) voldoen bestaat niet. Dan is elk item in je catalogus een one-off.

Als de eis alleen “een asymmetrisch dak” is, dan kan je rondbellen en vragen: “ he heb je ook asymmetrische daken in je catalogus?”
Precies dat laatste. En als iemand hier daar antwoord op heeft scheelt mij dat belrondje. Niet meer en niet minder..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:04

jjust

Het leven is een strijd

[...]

Het lijkt me vreemd dat je moet bieden op een kavel zonder te weten welke exacte eisen er worden gesteld aan het te bouwen huis. Ik zou verwachten dat dit beschikbaar wordt gesteld in het verkoopproces.

Anders weet je toch niet waar je aan begint?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Ze verwachten dat je een bod doet terwijl de eisen van de welstand niet duidelijk zijn....? Dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Of doe gewoon zo'n verzoek.

Op dese manier weet je niet eens wat je aan je prefab bouwer moet vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
jjust schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Het lijkt me vreemd dat je moet bieden op een kavel zonder te weten welke exacte eisen er worden gesteld aan het te bouwen huis. Ik zou verwachten dat dit beschikbaar wordt gesteld in het verkoopproces.

Anders weet je toch niet waar je aan begint?
Ja en nee. In de tekst staat letterlijk dat er voor de uitgangspunten van de nieuw te bouwen woning verwezen wordt naar het bestemmingsplan en de bijlage. In dit bestemmingsplan staan een drietal woningen met een dergelijke kap.
Ben ook bij de gemeente geweest en die geven aan dat ze de voorkeur geven aan het ingediende plan maar dat het niet helemaal dichtgetimmerd is en als u met uw plannen blijft binnen de regels van het bestemmingsplan en de toelichting dan zijn er mogelijkheden. Let wel er zal vanuit Welstand/Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ook kritisch gekeken worden naar de eventuele aanvraag voor deze locatie.

Dus zeg het maar, wat zijn de mogelijkheden? Dat wordt pas duidelijk als ik een officieel plan in dien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
42erik schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Ze verwachten dat je een bod doet terwijl de eisen van de welstand niet duidelijk zijn....? Dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Of doe gewoon zo'n verzoek.

Op dese manier weet je niet eens wat je aan je prefab bouwer moet vragen
Ja dat maakt het ook lastig. Als ik een dergelijke vorm woning neer zet welke ik hiervoor in afbeelding heb staan en ik gebruik een rode baksteen, dan zullen ze akkoord en een bouwvergunning afgeven. Ik vind deze woning niet perse lelijk maar mijn voorkeur gaat uit naar een normale kap. Maar zoals gezegd is het plan met asymetrische kappen ingediend voor 3 woningen en goedgekeurd door de gemeente. 2 van de 3 kavels komt een dergelijke woning op te staan en de kavel waar ik voor zou willen gaan is de andere kavel. Dus als ik daar een andere woning neer zet weet ik niet of de welstand dat leuk vindt. Maar onduidelijk is wat dan eventueel wel de mogelijkheden zijn. En de tijd om dat helemaal uit te zoeken heb je niet want ik moet eind volgende week bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
als u met uw plannen blijft binnen de regels van het bestemmingsplan en de toelichting dan zijn er mogelijkheden.
Hier in staat dus precies waar u bouwwerk aan moet voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
saaltink schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Hier in staat dus precies waar u bouwwerk aan moet voldoen
Tenzij bepaalde regels voor meerdere opvattingen uitlegbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Voor jou of iemand die in deze wereld werkzaam is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Sorry, maar uit zo'n plan valt echt wel te halen of een normale kap binnen de voorschriften valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
saaltink schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Voor jou of iemand die in deze wereld werkzaam is?
Om een voorbeeld te noemen wordt er in de welstandsnota gesproken over 'elk cluster moet een sterke samenhang in dakvorm behouden'. Wat is een cluster (is dat de buren of is dat de straat of is dat de wijk?) en wat is een sterke samenhang? Ik denk dat het dus voor een ieder op verschillende wijzen interpreteerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:04

jjust

Het leven is een strijd

Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Ja en nee. In de tekst staat letterlijk dat er voor de uitgangspunten van de nieuw te bouwen woning verwezen wordt naar het bestemmingsplan en de bijlage. In dit bestemmingsplan staan een drietal woningen met een dergelijke kap.
Ben ook bij de gemeente geweest en die geven aan dat ze de voorkeur geven aan het ingediende plan maar dat het niet helemaal dichtgetimmerd is en als u met uw plannen blijft binnen de regels van het bestemmingsplan en de toelichting dan zijn er mogelijkheden. Let wel er zal vanuit Welstand/Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ook kritisch gekeken worden naar de eventuele aanvraag voor deze locatie.

Dus zeg het maar, wat zijn de mogelijkheden? Dat wordt pas duidelijk als ik een officieel plan in dien..
Wat bedoel je precies met het ingediende plan? Is er al een plan in gediend voor die kavels? En je spreekt over drie woningen in het bestemmingsplan. Hebben die een exact gelijke (hoek van) de kap? Zijn dan al bestaande woningen in die wijk? Dat geeft misschien wat houvast. Maar als je wilt afwijken van een bestaand plan en je wilt het invullen met een cataloguswoning lijkt me dat wel een risicovol plan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:33
Heeft iemand hier wel eens een willekeurige welstandsnota of beeldkwaliteitsplan in een bestemmingsplan gelezen? Die dingen zijn vaak belachelijk vaag en totaal niet SMART.

Als je geluk hebt staat er een impressie in van kapvormen die voldoen maar technische eisen staan er nooit in. Dus de exacte dalhoek, lengte van de dakvlakken etc. Daar kom je pas in de vergunningprocedure achter.

Typisch weer Nederland enorm huizenprobleem maar gewoon iemand een cataloguswoning later bouwen moeten we natuurlijk haast onmogelijk maken vanwege de kleur van een dakpan, daktrim of baksteen. Geef me wat dat betreft maar de Belgische regels😄😊

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Let wel er zal vanuit Welstand/Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ook kritisch gekeken worden naar de eventuele aanvraag voor deze locatie.
Zo’n commissie bestaat uit zeker 1 architect, die gaan echt niet akkoord met een fanriekswoning.
Je fabriek moet dus aanpassingen op het ontwerp doen, ik denk niet dat een prefab boer zich daarvoor leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
jjust schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Wat bedoel je precies met het ingediende plan? Is er al een plan in gediend voor die kavels? En je spreekt over drie woningen in het bestemmingsplan. Hebben die een exact gelijke (hoek van) de kap? Zijn dan al bestaande woningen in die wijk? Dat geeft misschien wat houvast. Maar als je wilt afwijken van een bestaand plan en je wilt het invullen met een cataloguswoning lijkt me dat wel een risicovol plan.
Het betreffen 3 gezinnen (senioren).Hebben allemaal diepe tuinen. Wilden hun kavels alle 3 splitsen zodat zij in hun 'achtertuin' een levensloop bestendige woning konden bouwen. Aan de achterzijde sluiten die tuinen aan op een andere straat. Hebben bestemmingsplan dus weten te wijzigen in woonbestemming en er is goedkeuring gegeven voor deze woningen. Nu ziet 1 gezin het niet meer zitten en verkoopt hun kavel. Alle 3 de woningen hebben een gelijke hoek zoals boven is afgebeeld. Ik denkidd dat catalogusbouw lastig gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Zo’n commissie bestaat uit zeker 1 architect, die gaan echt niet akkoord met een fanriekswoning.
Hoezo niet? Toch niks mis met een prefabwoning, als ie aan de eisen voldoet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is zijn de eisen multi interpretabel. Zo’n architect (en commissie) wil er altijd “een eigen sausje” aan geven.

Lees de verslagen van de commissie ruimtelijke kwaliteit van je eigen gemeente er maar eens op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:04
Je kan ook een catalogus woning plan gewoon indienen en dan hoor je wel wat ze aangepast willen zien of akkoord mee gaan.

Meestal kan dat wel als vooroverleg plan oid.

[ Voor 16% gewijzigd door kaboom1555 op 27-10-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Yucon

*broem*

42erik schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Als hij prefabwoningen neer had willen zetten was hij geen architect geworden. Dus de kans is groot dat er een zekere vooringenomenheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Als hij prefabwoningen neer had willen zetten was hij geen architect geworden. Dus de kans is groot dat er een zekere vooringenomenheid is.
Wolly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is zijn de eisen multi interpretabel. Zo’n architect (en commissie) wil er altijd “een eigen sausje” aan geven.

Lees de verslagen van de commissie ruimtelijke kwaliteit van je eigen gemeente er maar eens op na.
Dat zegt alleen absoluut niet dat ie dan maar woningen die binnen het plan vallen, zomaar af zou schieten he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Yucon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:55:
[...]
Zo zwart/wit is dat zeker niet. Ik een redelijk groot architectenbureau dat ook als huisarchitect voor een grote prefabbouwer optrad.

Maar verder ben ik het met de rest eens: een afwijkende kapconstructie zal je bij een prefabbouwer niet lukken, maar de aanname dat het via een architect altijd duurder is, is ook onjuist. Architecten zijn niet alleen maar ontwerpers, maar ook bouwkundigen en kostendeskundigen.

En juist als de vorm al redelijk vast staat, kun je ook volstaan met een bouwkundige, die hoeft helemaal geen architect te zijn.

En wat die prefabbouwers betreft: de oude garde zal dit mogelijk niet willen bouwen, maar er zijn ook steeds meer bouwtechnieken waarbij elke woning of elk woningblok vanuit 3D model gefabriceerd wordt van bijvoorbeeld HSB of SIP elementen. Isokern is een voorbeeld van één uit de laatste categorie en ik weet zeker dat zij dit prefab kunnen maken.

En juist het zelf kunnen ontwerpen van je woning is iets waar je geen spijt van krijgt, terwijl je bij een catalogusbouwer altijd aan beperkingen of forse meerprijzen vast zit. Dat is voor mij geweest waarom ik toen ik ging bouwen snel klaar was met die catalogusmensen en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door StevenK op 27-10-2024 09:19 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

[...]

Dat zegt alleen absoluut niet dat ie dan maar woningen die binnen het plan vallen, zomaar af zou schieten he
Je hebt duidelijk nog geen verslag opgezocht. Die figuren willen overal een eigen plasje over doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vleesworst
kaboom1555 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:31:
Je kan ook een catalogus woning plan gewoon indienen en dan hoor je wel wat ze aangepast willen zien of akkoord mee gaan.

Meestal kan dat wel als vooroverleg plan oid.
Ja dat wil ik misschien ook proberen. Hebben vrijdag een gesprek met een catalogusbouwer. Het enige is dat de verkopers dan wel akkoord moeten gaan met een langere ontbindende voorwaarde. Want ik wil er namelijk wel een ontbindende voorwaarde in opnemen mbt het krijgen van een bouwvergunning. Die vergunning zal ik wel krijgen maar dan misschien voor een woning die ik echt niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heb je voor de financiering ook geen onherroepelijke bouwvergunning nodig? Zou ik even goed checken met je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Gijsje22 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:18:
Heb je voor de financiering ook geen onherroepelijke bouwvergunning nodig? Zou ik even goed checken met je bank.
Dat is de hypotheekadviseur nu aan het uitzoeken. De bank waar ik zit zei van niet maar de hypotheekadviseur geloofde dat niet helemaal dus doet nu dubbelcheck.
Dan heb ik gelijk nog een vraag (misschien ff nieuwe topic openen) welke ontbindende voorwaarde ik op moet nemen mbt een bouwvergunning. Wat ik al zei, een bouwvergunning zal ik uiteindelijk wel krijgen, maar in het ergste geval is dat voor een woning die ik oerlelijk vind. Dus ergens wil ik in de ontbindende voorwaarde op laten nemen dat het een woning wordt die ik zelf ook wil. Echter kan ik me voorstellen dat de verkopers daar niet happig op zijn want dan zou je in theorie altijd onder de koop uit kunnen omdat je dan gewoon zegt dat je een woning wilt waarvan je zeker weet dat je daar geen vergunning voor krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Je hebt duidelijk nog geen verslag opgezocht. Die figuren willen overal een eigen plasje over doen.
Wel gezocht, maar die staan blijkbaar niet zomaar online en zoveel moeite ga ik er niet in je vooroordelen steken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Vleesworst schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Ja dat wil ik misschien ook proberen. Hebben vrijdag een gesprek met een catalogusbouwer. Het enige is dat de verkopers dan wel akkoord moeten gaan met een langere ontbindende voorwaarde. Want ik wil er namelijk wel een ontbindende voorwaarde in opnemen mbt het krijgen van een bouwvergunning. Die vergunning zal ik wel krijgen maar dan misschien voor een woning die ik echt niet wil.
Ontwikkelaar de Bunte Vastgoed bouwt in Nijkerk project Spaanse Leger met vrijstaande projectmatige woningen met asymmetrische kappen. Misschien kan je het ontwerp wel 1 op 1 van ze overnemen en hoef je het zelf niet opnieuw uit te vinden / duur ontwerp via een architect te laten maken? Zijn vast nog wel meer projecten in het land te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXeHPysMzWhRQYUYWF_qjhBHcMw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L50O9YjKO41u1qvKDTcvK7rm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kCZi422pEDNqj6QDIHyHF6XL8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEuKcMAaKAdqLRLOhDB7jbof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door kaboom1555 op 27-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-05 01:28
Ik vind dit echt geen lelijke woningen hoor. Ik zou alleen meer glas willen:-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:36:
[...]
Nu ziet 1 gezin het niet meer zitten en verkoopt hun kavel. Alle 3 de woningen hebben een gelijke hoek zoals boven is afgebeeld. Ik denk idd dat catalogusbouw lastig gaat worden..
Wat je mogelijk wil is niet geschikt voor die locatie. Je zal echt goed in het kavelpaspoort moeten kijken. Wil je het echt: Neem contact op met een architect die kan kijken of wat je wil kan. Het is de vraag wil je echt alleen een "cataloguswoning"? Of staat in het kavelpaspoort: "Onder architectuur bouwen"?
Vleesworst schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:13:
Het probleem is als ik dit via de architect moet laten doen en dan een aanbestedingstraject in moet dat ik budgettechnisch niet helemaal uit kom, vandaar mijn keuze voor een catalogus- prefabbouwer.. Heeft iemand een prefabbouwer/catalogusbouwer die dergelijk maatwerk kan leveren?
Waarom moet je het aanbesteden? Wie heeft jou dat wijs gemaakt? Of staat het in de voorwaarden van het kavelpaspoort? In principe kan je een architect bellen met de vraag ontwerp een woning voor mij. Regel ook het proces met vergunning voor mij. Daarna kan je een bouwer bellen met de vraag of ze de woning voor je willen bouwen. Je bent geen overheid die zich aan de aanbestedingswet moet houden. Je bent een particulier die gaat bouwen.

De vraag is alleen: Als je één prijs opvraagt dan kan het wel eens tegenvallen. Met meerdere prijzen is het wat beter vergelijken. Dan kan je ook meer vergelijken zoals duur van de bouw en afwerking van je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ga er maar vanuit dat het ontwerp een paar keer op en neer moet tussen welstand en architect. Catalogus woning kun je vergeten in dit geval. Als ze nu al zo specifieke wensen hebben gaan ze gewoon moeilijk doen. Zo werkt het jammer genoeg in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
AtomicShockwave schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:31:
Ga er maar vanuit dat het ontwerp een paar keer op en neer moet tussen welstand en architect. Catalogus woning kun je vergeten in dit geval. Als ze nu al zo specifieke wensen hebben gaan ze gewoon moeilijk doen. Zo werkt het jammer genoeg in dit land.
Niet zozeer dit land.

3 buren splitsen hun perceel en gebruiken daarvoor een ontwerp van wat zij willen bouwen op het afgesplitste deel. 2 Buren gaan dit uitvoeren en OP zou dan het 3e kavel kopen omdat 1 buur is afgehaakt.

Al zou de gemeente het wel goedkeuren dan is nog maar te bezien of de omwonenden wel akkoord gaan met een afwijkend/sterk afwijkend ontwerp.

De buren zullen niet snel akkoord gaan want 3 gelijke woning bouwen is goedkoper per woning dan 2 gelijke woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Prefabwoning ≠ cataloguswoning

Prefab is een bouwmethode zoals stapelbouw en gietbouw en kan je in elke gewenste vorm krijgen zolang dit technisch gezien kan. de woning wordt als een een soort bouwpakket in een fabriek grotendeels gemaakt en op de bouwplaats in elkaar geschroeft. Catalogus woning is een vooraf ontworpen woning en wordt gemaakt in een bepaalde bouwmethode, je hebt niet alle vrijheid in hoe de woning eruit komt te zien, je koopt de woning uit een "catalogus" eigen inbreng is beperkt tot wat de catalogus bouwer toelaat.

Prefab woning in projectbouw hebben vaak wel veel beperkingen voor kopers omdat anders 1 van de voordelen van prefab in projectbouw ( herhaling) teniet wordt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:39
@Vleesworst , al eens gepraat met de 2 die blijkbaar al een vergunning hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 17:14
Wij hebben ons (houten) huis laten maken met het Blokiwood (frans, willekeurige NL link) systeem.

Dat is soortvan prefab. Ipv een hele muur zijn het allemaal standaard blokken, en bij een raam oid veranderen de blokjes gewoon. Beetje als Lego. Ze kunnen custom onderdelen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5S7NQEOFsBbz6I04cO9N6fRzAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGArqDJyDA2tposWJ3GCfOs8.jpg?f=fotoalbum_large

Koste 1 week voor begane grond, 1 week voor 1e verdieping en 1 week voor het dak. Met de toevoeging dat het team dat het maakte dit nog nooit gebruikt hadden, maar ze waren er erg over te spreken.

Wat je daarna aan de buitenkant doet ter afwerking is geheel aan jezelf weer. Wij hebben ook nog het hele huis in kurk gestopt (die blokken laten 40mm ruimte over, je hebt 40mm kurk platen) om de Rc 5->6 te doen.

Vloerverwarming erbij en het is een heel comfortabel huis om in te zijn :) Ik had meer beweeg verwacht van hout, maar dat valt me heel erg mee.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
kaboom1555 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:35:
Ontwikkelaar de Bunte Vastgoed bouwt in Nijkerk project Spaanse Leger met vrijstaande projectmatige woningen met asymmetrische kappen.
Ik zie alleen asymmetrische goothoogte, geen asymmetrische kap zoals de OP aangeeft.

Maar het belangrijkste punt is inmiddels al meermaals gemaakt: de (inflexibele) 'cataloguswoning' is inmiddels ruimschoots ingehaald door een aanbod aan prefab waarin wel veel flexibiliteit mogelijk is.

Aanvullend: er zijn kennelijk al twee goedgekeurde ontwerpen. Wellicht kan de OP er ook daar eentje van (als basis) gebruik om de kosten te drukken, mogelijk incl. gelijktijdige uitvoering door dezelfde aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Gwaihir schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Ik zie alleen asymmetrische goothoogte, geen asymmetrische kap zoals de OP aangeeft.

Maar het belangrijkste punt is inmiddels al meermaals gemaakt: de (inflexibele) 'cataloguswoning' is inmiddels ruimschoots ingehaald door een aanbod aan prefab waarin wel veel flexibiliteit mogelijk is.

Aanvullend: er zijn kennelijk al twee goedgekeurde ontwerpen. Wellicht kan de OP er ook daar eentje van (als basis) gebruik om de kosten te drukken, mogelijk incl. gelijktijdige uitvoering door dezelfde aannemer.
De tweede foto is de linker kant van het dak toch echt een andere hellingshoek t.o.v. de rechterzijde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zou kunnen, vond ik moeilijk te zien. De eerste in elk geval niet, dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:31:
Exact. Zo werkt het.

Lees je in, de verslagen van bijeenkomsten van de welstand staan vaak gewoon online en je ziet vanzelf dat ze graag hun eigen ideeën terugzien in het ontwerp.

https://www.google.com/se...e+kwaliteit+filetype:pdf&
Pagina: 1