Afhandeling verdwenen pakket postNL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
Ik heb via V&A wat spulletjes van een andere tweaker overgenomen. Deze zijn vanwege het vrij geringe bedrag verstuurd als brievenbuspakketje. Helaas is zijn ze ondanks dat ze volgens t&t bezorgd zijn nooit bij mij aangekomen.

Uiteraard is postNL nergens verantwoordelijk voor.

Ondanks dat het in mijn ogen met de verkopende partij nu netjes is afgehandeld (op mijn verzoek hebben we de schade gedeeld) was mijn standpunt dat het eigenlijk het risico van de verkopende partij was en ik krijg het idee dat hij het daar niet helemaal mee eens was.

Nou wil ik de beroerdste niet zijn dus ik denk laat ik hier eens navragen hoe dat nou ook alweer zit. Mocht ik het mis hebben dan wil ik dat namelijk gewoon corrigeren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:08
Klopt is risico verzender en die legt z’n claim neer bij de koerier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Inderdaad eigen risico, volgende keer gewoon aangetekend doen waarbij het verzekerd is tot 500 euro.

Het ging bij mij jaren goed via PostNL, nu in 2024 al 3 pakketten verloren en/of constant vertraagde pakketten, ik hou het mooi bij aangetekende zendingen voortaan.

Overigens mag je van geluk spreken met deze verkoper, hij is niet verplicht om je hierin tegemoet te komen, niet te lang bij stilstaan, loslaten en meenemen als leergeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:12
Het is enkel eigen risico als dat wordt aangegeven door de verkoper. Geeft hij je de keuze tussen verzekerd en onverzekerd versturen en jij kiest onverzekerd ben jij verantwoordelijk. Staat er niets vermeld is de verkoper verantwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Reptielenbrein schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:39:
Het is enkel eigen risico als dat wordt aangegeven door de verkoper. Geeft hij je de keuze tussen verzekerd en onverzekerd versturen en jij kiest onverzekerd ben jij verantwoordelijk. Staat er niets vermeld is de verkoper verantwoordelijk.
Weet je dat zeker? Ik lees online wat anders:

Bij verkoop tussen particulieren (consumenten) onderling geldt artikel 7:11 BW dus niet. Je valt dan terug op de hoofdregel uit de wet (art. 7:9 BW): de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper. En ‘aflevering’ betekent hier niet ‘bezorging’ maar ‘plek waar de overeenkomst wordt uitgevoerd’. Volgens artikel 6:41 BW is die plek de plaats waar het product zich bevindt (zie ook de Tekst & Commentaar, p. 1038). Oftewel: de koper moet de producten komen halen. Hij kan ze laten opsturen, maar dat is dan op zijn eigen risico (art. 7:10 BW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@EValentino
Je verhaal is inderdaad deels waar. Zoals je hier echter kunt lezen (ik denk ik ga het ook maar eens googlen) is het maar net hoe je het afspeekt:
https://www.ictrecht.nl/b...-bij-particuliere-verkoop
Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
Ik heb de spullen gekocht incl. verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Klopt, maar op het moment dat hij het artikel afgeeft bij PostNL stoppen zijn verantwoordelijkheden heb ik begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 13:32
EValentino schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:48:
Klopt, maar op het moment dat hij het artikel afgeeft bij PostNL stoppen zijn verantwoordelijkheden heb ik begrepen
Waarom zou dat bij particulieren anders zijn dan voor bedrijven die verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:14:
[...]

Waarom zou dat bij particulieren anders zijn dan voor bedrijven die verkopen?
Consumenten en bedrijven zijn per definitie anders, met ieder andere/eigen wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 13:32
EValentino schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:42:
[...]

Consumenten en bedrijven zijn per definitie anders, met ieder andere/eigen wetten.
Kun je ook aangeven hoe je aan deze informatie bent gekomen? Ik heb namelijk het tegenovergestelde gehoord en ben wel heel benieuwd welke informatie correct is in geval van dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 05-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Gadgeteer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:50:
[...]

Kun je ook aangeven hoe je aan deze informatie bent gekomen? Ik heb namelijk het tegenovergestelde gehoord en ben wel heel benieuwd welke informatie correct is in geval van dit topic.
Hij heeft inderdaad gelijk. De paragraaf in het burgerlijk wetboek betreffende consumenten koop geldt alleen tussen een beroepshandelaar (“ enig persoon die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit”) en een consument.

Een consument (“koper”) is onder de bepalingen van boek 7 BW titel 1 extra beschermd t.o.v. de professionele handelaar. Maar dat geldt dus niet tussen twee consumenten.

Bron: burgerlijk wetboek

[ Voor 12% gewijzigd door WouterL op 17-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Maak ik hier nou uit op dat het toch volledig voor het risoco van de koper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:35
Ik denk ook van wel. Een brievenbus pakketje met track&trace is een wassen neus. Het wordt na scan bij PostNL overgedragen en de reguliere post. Ze krijgen dan nog 1 scan als zijnde afgeleverd. Vaak duurt het dan nog minimaal 1 dag en vaak meer voordat het bezorgt wordt. (als je geluk hebt).

Dat is ook de reden waarom wij beroepsmatig geen brievenbus pakketjes meer verzenden.

Jij hebt het risico genomen voor een goedkope verzending als ik het goed lees i.p.v. een regulier pakket dus daarmee ligt het risico bij jou.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
jbhc schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:04:
Maak ik hier nou uit op dat het toch volledig voor het risoco van de koper is?
Dat hangt er vanaf; hoe heeft de verkoper geadverteerd? Als de verkoper heeft aangegeven dat hij het product verzendt (ipv ophalen) dan is het voor risico van de verkoper, tenzij hij uitdrukkelijk dit risico verwerpt. Dat is anders als jij expliciet de methode en manier van verzenden kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
wodkabuikje schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:25:
Ik denk ook van wel. Een brievenbus pakketje met track&trace is een wassen neus. Het wordt na scan bij PostNL overgedragen en de reguliere post. Ze krijgen dan nog 1 scan als zijnde afgeleverd. Vaak duurt het dan nog minimaal 1 dag en vaak meer voordat het bezorgt wordt. (als je geluk hebt).
Een maat van mij is postbezorger. Voor brievenbuspakketjes hebben ze de logica een paar jaar geleden omgekeerd. Ze hoeven niet meer te scannen aan de deur als ze het afleveren. Maar aan het einde van hun ronde moeten ze alles scannen wat nog niet is afgeleverd. Dus alles wat aan het einde van de dag niet meer in de tas zit (of bezorgd, of gestolen, of eruit gevallen) wordt gezien als afgeleverd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
WouterL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:06:
[...]

Dat hangt er vanaf; hoe heeft de verkoper geadverteerd? Als de verkoper heeft aangegeven dat hij het product verzendt (ipv ophalen) dan is het voor risico van de verkoper, tenzij hij uitdrukkelijk dit risico verwerpt. Dat is anders als jij expliciet de methode en manier van verzenden kiest.
Ik heb even in de advertentie gekeken en daar stond het als volgt geadverteerd:

code:
1
Verzending  ophalen en (pakket)post nationaal

Zowel ophalen als verzenden werd aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 03-12-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
jbhc schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:50:
[...]

Ik heb even in de advertentie gekeken en daar stond het als volgt geadverteerd:

code:
1
Verzending  ophalen en (pakket)post nationaal

Zowel ophalen als verzenden werd aangeboden.
En wie heeft gekozen voor de brievenbus verzending bij PostNL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@WouterL

Ik heb gevraagd om verzending en de verkoper heeft zelf brievenbusverzending aangeboden waarmee ik akkoord ben gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 04-12-2024 12:13 ]

Pagina: 1