Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_dv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 15:09
Hallo Tweakers!

Ik heb mijn oude PC ~9jr geleden gebouwd met de volgende specs:

Moederbord: ASUS VANGUARD B85
CPU: intel core i5-4590 3.3GHz 1150
GPU: STRIX-GT970-DC2OC-4GD5
RAM: 16GB DDR3-1600

De PC runt op Windows 11, destijds geinstalleerd via een omweg, aangezien er standaard geen TPM1.2/2.0 aanwezig was.

Nu is bij verschillende games TPM 2.0 vereist door de anti-cheat software die erbij zit. Aangezien er een TPM slot op mijn moederbord zit, heb ik een TPM 2.0 module gekocht en bevestigd. Windows herkent echter nog steeds niet dat er nu wel iets zou moeten zitten. Ook is er in de BIOS geen mogelijkheid om iets in de buurt van TPM in- of uit te schakelen.

Mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? Zorgt een clean Windows 11 install er voor dat het nu wel zichtbaar zou moeten zijn? Ik overweeg een BIOS update, maar zie dat de meest recente ook uit 2015 komt, dus of dat uitkomst biedt ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Niet specifiek voor jouw moederbord, maar misschien kom je hier verder mee: https://www.asus.com/me-en/support/FAQ/1046215

Overigens volledig Windows 11 compatible zal je setup niet worden aangezien je niet minimaal een 8e gen Intel cpu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-05 21:46
Je kan met rufus volgens mij een w11
Maken zonder tpm heb een systeem staan socket 1151 met w11 pro 24 h2
Met een dual core van Intel .

[ Voor 6% gewijzigd door Beaudog op 25-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53

jgj82

Ja, maar = nee

Beaudog schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:11:
Je kan met rufus volgens mij een w11
Maken zonder tpm heb een systeem staan socket 1151 met w11 pro 24 h2
Met een dual core van Intel .
Ik zie bij de TS geen edit dus ik ga er van uit dat je in de consternatie niet gezien hebt dat er al W11 op zijn systeem draait.

@koen_dv staat er in de manual van je moederbord ook niets over TPM vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
Je zou met een Linux live cd/iso kunnen kijken of die m wel herkend.
Dan hoef je wellicht nog niet opnieuw te installeren.

Handleiding https://www.baeldung.com/linux/tpm-support-check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

koen_dv schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:48:
Hallo Tweakers!

Ik heb mijn oude PC ~9jr geleden gebouwd met de volgende specs:

Moederbord: ASUS VANGUARD B85
CPU: intel core i5-4590 3.3GHz 1150
GPU: STRIX-GT970-DC2OC-4GD5
RAM: 16GB DDR3-1600

De PC runt op Windows 11, destijds geinstalleerd via een omweg, aangezien er standaard geen TPM1.2/2.0 aanwezig was.

Nu is bij verschillende games TPM 2.0 vereist door de anti-cheat software die erbij zit. Aangezien er een TPM slot op mijn moederbord zit, heb ik een TPM 2.0 module gekocht en bevestigd. Windows herkent echter nog steeds niet dat er nu wel iets zou moeten zitten. Ook is er in de BIOS geen mogelijkheid om iets in de buurt van TPM in- of uit te schakelen.

Mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? Zorgt een clean Windows 11 install er voor dat het nu wel zichtbaar zou moeten zijn? Ik overweeg een BIOS update, maar zie dat de meest recente ook uit 2015 komt, dus of dat uitkomst biedt ....
toon volledige bericht
Niet relevant voor je vraag maar kun je wellicht vermelden welke games TPM 2.0 nodig hebben?
Dat vind ik wel interessant om te weten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:34:
Niet relevant voor je vraag maar kun je wellicht vermelden welke games TPM 2.0 nodig hebben?
Dat vind ik wel interessant om te weten. _/-\o_
Als je zoekt: Games require TPM 2.0
Kom je Valorant en League of Legends tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Windows herkent echter nog steeds niet dat er nu wel iets zou moeten zitten. Ook is er in de BIOS geen mogelijkheid om iets in de buurt van TPM in- of uit te schakelen.
Als er bij apparaatbeheer geen TPM is te zien kom je niet verder natuurlijk.
Staat je PC wel in UEFI mode?
Mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? Zorgt een clean Windows 11 install er voor dat het nu wel zichtbaar zou moeten zijn?
Ja zou als test de officiële Windows 11 installatie USB (dus zonder aanpassingen via Rufus/Ventoy enz) kunnen starten en zien of je PC je TPM herkent en wil installeren?
Je kan dan het installeren daarbij natuurlijk afbreken als je TPM wel/niet herkent wordt
The_Doman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:06:
Dat kan wel kloppen.
Als je een schone installatie van Windows 11 direct van USB doet zijn de eisen die gesteld worden aan je hardware blijkbaar opeens heel veel lager.
De laatste officiële 23H2 W11 ISO installeert namelijk zonder problemen op systemen met TPM 1.2 / UEFI/secureboot (hoeft actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU (I3/I5) hier.
Doe je het via een upgrade/update vanuit Windows zelf dan krijg je opeens wel allemaal zwaardere eisen om dat te mogen doen.
Ik ben benieuwd hoe is met de aankomende 24h2?
Dit werkt dus ook nog precies hetzelfde bij de laatste 24H2 Windows 11 ISO.

Buffalo in 'Windows 11-bèta bevat patch waardoor TPM 2.0-workaround niet meer werkt'
Nu heb ik van de week toevallig Windows 11 geïnstalleerd op een laptop die officieel niet voldoet aan de eisen van Windows 11. Nu bleek alleen de processor te oud. Laptop is uit 2016 en betreft een Intel Core i5-6200U. TPM 2.0 heeft de laptop wel.
Windows 11 kon zonder problemen geïnstalleerd worden via een USB Stick en draait verder prima.
Nu vraag ik mij wel af of bij toekomstige nieuwe versies de processor alsnog een harde eis wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Als je moederbord en cpu upgrade naar minimaal 8e gen, kan je zonder problemen win11 draaien.
8e gen is makkelijk 7 jaar oud, ondertussen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 26-10-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_dv
Hi all,

Zoals in de reacties inderdaad opgemerkt (en ik had het iets duidelijker kunnen vermelden), heb ik dus al Windows 11 draaiend op m'n PC. Het probleem is dat als ik 'tmp.msc' run, er geen TPM module herkend wordt, ook al heb ik die dus wel achteraf fysiek op het moederbord geplaatst. Ik zie sinds het plaatsen geen additionele opties in het BIOS menu, UEFI staat wel aan. Uit de handleiding van het moederbord kon ik ook niet veel vinden, behalve dat er wel een fysiek slot voor TPM op het moederbord zit.

(off-topic: het gaat inderdaad om het kunnen runnen van League of Legends in dit geval. Vanguard anti-cheat vereist sinds een tijdje minimaal TPM 2.0) -> het is daarom ook niet per se mijn doel om Windows 11 zo goed als mogelijk te laten runnen (dat doet het al), maar enkel en alleen om de TPM module herkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Heb je trouwens de juiste TPM module? Ik zie bij de gelinkte producten eentje met een 14-1 connector terwijl je moederbord een 20-1 TPM connector heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_dv
Hoi Nielson, ik heb wel een 20-1 TPM module, deze pastte ook prima op het moederbord, en met een lampje geeft hij aan dat er iig stroom op staat. Dit is degene die ik gekocht heb: https://de.aliexpress.com...90e5975&afSmartRedirect=y

Misschien nog wat aanvullende info: in "device manager" zie ik wel dat deze als "unknown device" naar voren komt. Ik heb op internet geprobeerd te zoeken of ik ergens aparte drivers kan vinden o.i.d, maar dit is nog niet gelukt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Ik denk dat het probleem met name de gekochte TPM module is. Ik heb zelf geen eigen ervaring met dit soort modules, maar wat ik nog wel eens op hardware threads voorbij zie komen, is dat dit soort merkloze varianten eigenlijk nooit werken. Wat nog wel eens wil werken is een module van gelijk merk als je moederbord. Maar zelfs daar ervaringen die ik lees vaak wisselend.

Zie bijvoorbeeld ook deze Asus variant in de pricewatch:
uitvoering: ASUS TPM-M R2.0

Met opmerking werkt niet op MSI board. Maar Asus gebruikers dus wel lijken aan te geven dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
[b]koen_dv in "Oude computer windows 11/TPM2.0 compatible maken"Misschien nog wat aanvullende info: in "device manager" zie ik wel dat deze als "unknown device" naar voren komt. Ik heb op internet geprobeerd te zoeken of ik ergens aparte drivers kan vinden o.i.d, maar dit is nog niet gelukt ...
Komen de HW-ID's in de device-manager dan ook overeen met die gelinkte TPM (Infineon SLB 9665) module?

Je zou in de bios deze instellingsoptie moeten hebben: Enable Security Device Support
Google: Asus Enable Security Device Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:15

Aganim

I have a cunning plan..

Probeer de suggestie van @Andre_J eens. Je draait W11 in een niet-standaard configuratie, dus ik zou dat eerst uitsluiten als oorzaak.

Mijn Windows 11 geeft overigens ook aan dat er geen TPM aanwezig is, ook al heeft mijn CPU die gewoon geintegreerd, deze geactiveerd is in de bios en Windows 11 gewoon op de normale manier geinstalleerd is zonder kunstgrepen. Mijn hardware voldeed op moment van installatie gewoon aan de vereisten.

In mijn geval is Secure Boot op de een of andere manier weer in Setup Mode terechtgekomen (geen idee wanneer of hoe) en geeft Event Viewer een TPM-WMI melding dat er bepaalde Secure Boot gegevens niet geladen kunnen worden. Mijn vermoeden is dat dat ermee te maken heeft, dus je kan nog even kijken of Secure Boot aan staat en/of je iets in het event log kan vinden (eventvwr.msc).

Nu speel ik overigens niets wat dit soort anti-cheat software nodig heeft, dus ik heb nog geen behoefte gevoeld om hier diepgravend onderzoek naar te doen. Het is dus een inschatting, ik kan er ook compleet naast zitten dat dit verband houdt met elkaar.
Pagina: 1