Netwerk verbeteren/uitbreiden. Welke hardware nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-11-2024
Hi allemaal,

Ik zou graag mijn thuisnetwerk verbeteren om irritatiepuntjes weg te nemen. Ik ben abonnee bij Odido met Gigabit abonnement, en heb hun standaard modem en netwerkpunt in gebruik.

Het modem staat in de meterkast, en het wifipunt op de eerste verdieping in mijn kantoor. Het wifipunt is draadloos verbonden met het modem. Ik heb foto's bijgevoegd om het een beeld te geven.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat hij vaker niet dan wel goed overschakeld naar het wifipunt wanneer ik van beneden naar boven verplaats. En andersom ook dat hij maar zelden goed verbind met het modem wanneer ik naar beneden ga. Ik moet dan telkens even wifi uit en aan zetten op mijn telefoon voordat hij verbinding maakt met het juiste wifipunt.

De instellingen staan allemaal goed, wat bevestigd is door de installateur van Odido.

Omdat ik vaker slechte geluiden hoor van de stockhardware van providers zou ik deze graag vervangen.
Ik ben niet helemaal thuis in dit wereldje, dus weet niet wat ik precies nodig heb, en welk budget hiervoor nodig is.

Ik heb een max. van 250 euro in gedachten, heb zo het gevoel dat het hiermee wel zou moeten lukken.

Waar ik dus naar opzoek ben is een modem voor beneden, welke geschikt is voor gigabit verbindingen en sterk genoeg is om de hele beneden verdieping te voorzien van wifi.
En een netwerkpunt voor op de eerste verdieping, welke goed samenwerkt met het modem. Hiermee bedoel ik dat deze naadloos in elkaar overgaan wanneer je van boven naar beneden gaat en andersom. Voor het wifipunt is eventueel een netwerkaansluiting beschikbaar op het kantoortje

Ik hoor graag jullie input, bijvoorbaat dank!

Marcel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM6sWmPILGmkSFHRtVIekao38M4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxwLoZYUauRwIlvUOwhQaJZb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxTRJAJeIax0PlfUH0v7Nma0OUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DgtJlTsnL7ofmN0FDx31V2No.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
Kan ook aan de telefoon / laptop / tablet liggen die niet goed willen overschakelen naar een ander wifi-punt. Als het "mesh" is zou het beter moeten gaan. Je kan eens voor de gein de Wifi-punt op de eerste verdieping met een kabel aan het modem hangen. Dan is die verbinding echt stabiel. Dan sluit je weer wat uit. Draadloos kan bagger zijn, bekabeld is altijd beter.

O ja: Niet roepen dat het bij jou niet kan. Het kan altijd wel. Alleen wil je er moeite voor doen en / of hoe afgewerkt moet het zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-04 21:34
MarcelB96 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:47:
Hi allemaal,

Waar ik dus naar opzoek ben is een modem voor beneden, welke geschikt is voor gigabit verbindingen en sterk genoeg is om de hele beneden verdieping te voorzien van wifi.
Zoek niet naar een wifi punt met de sterkste zender, dat haalt niets uit, wifi is een 2-wegsysteem, je wifi punt kan hard zenden, maar de antenne van je toestel moet ook terug geraken ..

De modem kan je gewoon houden, enkel de wifi functionaliteit moet je uitzetten. Je hebt dan enkel 2 wifi access points nodig, eentje beneden en eentje boven. Die in het kantoor UITERAARD ook bekabeld aansluiten.

2x uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+

Je hebt dan nog een kleine PoE switch nodig of 2 PoE injectors.

De controller voor de AP's kan je op je computer draaien, de wizard helpt je door de instellingen, je maakt een WIFI SSID aan en hij pushed die meteen naar de 2 AP's en zet de instellingen voor roaming goed. Wil je zelf nog aanpassen dat kan, bijvoorbeeld MIN RSSI configureren, bijvoorbeeld zetten dat vanaf een bereik van -75db of slechter, de client gekicked wordt van de AP en de client dus automatisch op zoek gaat naar de dichtsbijzijnde AP, maar vaak heb je die instelling niet nodig en gaat de standaard config goed.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Tha Render_2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Je hebt dan nog een kleine PoE switch nodig of 2 PoE injectors.
Thanks voor de input. Waar zijn deze precies voor nodig als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batavier
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 10:15

batavier

Grazen, kreng!!!

Simpel gezegd: PoE injector zorgt voor de stroom over de netwerkkabel. Kan ook met een PoE switch

Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die zijn voor de voeding van de accesspoints. Die dingen werken niet op lucht, helaas.
Het wifipunt is draadloos verbonden met het modem.
Dit is per definitie een beroerde opstelling. Afhankelijk van je apparatuur gaat de snelheid daar gehalveerd worden. Vandaar de reacties om de boel bekabeld aan te gaan sluiten.

Verder is het handig om beide wifi's exact hetzelfde te maken, te zorgen dat ze door dezelfde router gevoed worden om zo het overschakelen zo makkelijk mogelijk te maken. Ook dit is nog geen garantie dat het vlekkeloos gaat. Vaak is het handiger om je wifi gedeelte en mogelijk ook je router van hetzelfde merk/serie te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Omdat ik vaker slechte geluiden hoor van de stockhardware van providers zou ik deze graag vervangen.
Ik ben niet helemaal thuis in dit wereldje, dus weet niet wat ik precies nodig heb, en welk budget hiervoor nodig is.
Mwoah dat zijn vaak verhalen op oude ervaringen. Het spul wat ze tegenwoordig leveren is vrij goed

Kun je het 5ghz/2.4ghz signaal splitsen over 2 ssids met je huidige apparatuur?
Mijn ervaring is dat t roamen/sticky clients stuk beter gaat als je op een 5ghz only netwerk zit

Owja en als er kabel ligt, waarom is die niet verbonden met de extender?

[ Voor 54% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2024 22:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 22:11
Vaste punten zoveel mogelijk bedraad aansluiten, een AP is dus een ding wat je bedraad wil doen.
Het Odido modem is niet het beste qua wireless helaas...

Opzet
- Odido modem laten staan en wifi uitzetten.
- Mesh setup bouwen met bedrade back haul

Er zijn verschillende mogelijkheden van verschillende merken en sommige hebben een extra stukje hardware of VM nodig (bv TP-link Omada)
Andere oplossingen werken zonder controller en kun je met 2 devices al leuk werkend krijgen.
TP-link heeft bv de Deco lijn

Opzet
modem <draad> deco-1/meterkast <draad> deco-2/kantoor

De Deco's zorgen onderling voor de benodigde wifi afwikkelingen
Zorg dat de unit in de meterkast 2 netwerkpoorten heeft, de andere unit kan van alles zijn, zoals bv een goedkope X20.

Wil je gaan voor een leukere setup, dan kun je kijken naar Omada met de extra controller.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Deze https://tweakers.net/pric...0/ubiquiti-unifi-u6+.html lijken me erg interessant. Vraag me alleen af of ze niet een beetje overkill zijn om er hier twee van in huis te nemen. Of valt dat wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb 3 Unifi Ap's in huis (iedere verdieping een schoteltje. Voldoet uitstekend. Overkill? Geen idee. Ik hoor in ieder geval niemand meer klagen over wifi, zelf heb ik er ook niets over te klagen.

Enige punt is dat ik de rest ook van Ubiquiti heb waardoor ik mijn modem alleen gebruik als doorgeefluik naar het netwerk van de provider. De wifi van het modem staat uit. DHCP en routering doet mijn UBNT router (USG Pro 4).

Of de Unifi AP's het doen zonder controller durf ik niet te zeggen, ik ben niet bekend met die situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MarcelB96 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:58:
Deze https://tweakers.net/pric...0/ubiquiti-unifi-u6+.html lijken me erg interessant. Vraag me alleen af of ze niet een beetje overkill zijn om er hier twee van in huis te nemen. Of valt dat wel mee?
Dat zijn prima modellen voor thuis.

Heb je de mogelijkheid om er eentje in je woonkamer te plaatsen? Ik vermoed dat een deel van je issue's mede veroorzaakt worden doordat de modem met wifi in de meterkast staat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:14:
Of de Unifi AP's het doen zonder controller durf ik niet te zeggen, ik ben niet bekend met die situatie.
Het schijnt dat ze tegenwoordig ook met app in te stellen zijn. Heb er zelf ook geen ervaring tbh.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1