advies aanschaffen netwerkpapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 10:49
Ik heb advies nodig over aan te schaffen netwerk apparatuur, want ik heb te weinig kennis om alles te kunnen overzien. Ik ben dit konijnenhol al een tijdje aan het verkennen en ik ben inmiddels de weg kwijt.

Huidige situatie
Odido klik en klaar router (en als enige alternatief is er Ziggo coax)
- WAN: 5G
- WIFI: uitgeschakeld
- LAN: (oude) wifi router in DMZ
wifi router (alleen 2.4GHz)
- WAN: DMZ van Odido router
- WIFI: IoT, laptop, telefoon, etc.
- LAN: Raspberry pi met Home Assistant, Shelly Pro 4PM, printer, etc.
Ook liggen er UTP kabels vanuit de meterkast naar de rest van het huis.

Gewenste situatie
- Volledige 5 GHz dekking huis en tuin.
- Gescheiden netwerk voor IoT.
- Gescheiden netwerk voor gasten.
- Automatisch gebruik VPN (NordVPN) en Pi-hole.
- Apparte SSID om VPN te omzeilen.
- Oplossing zonder cloud afhankelijkheid.

Mogelijke oplossing
‘EdgeRouter X’:
- ETH0/WAN: DMZ van Odido router
- ETH1: ‘Ubiquiti UniFi AP-AC LITE’; PoE, gedeelde SSID en kanaalscheiding
- ETH2: ‘Ubiquiti UniFi AP-AC LITE’; PoE, gedeelde SSID en kanaalscheiding
- ETH3: ‘Ubiquiti UniFi AP-AC LITE’; PoE, gedeelde SSID en kanaalscheiding
- ETH4: merkloze gbit switch:
o Raspberry Pi voor Home Assistant
o Extra Raspberry Pi voor Pi-hole
o Shelly Pro 4PM
o printer

Vragen waar ik nog mee zit
Kan ik hier de netwerken scheiden door verschillende SSID’s aan te maken en dan op de router instellen of deze via VPN/PiHole moeten lopen of niet? Of heb ik daarvoor VLAN’s nodig? Als ik VLAN’s nodig heb, kan dat dan met deze setup of heb ik daar een Unifi controller voor nodig? Moet een Unify controller 24/7 draaien? Is de ‘Cloud Gateway Ultra’ dan een goede keuze als vervanger van de ‘Edgerouter X’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:31

Eraser127

Nijkerk

Als je de Pi-Hole instelt als DNS in je router aan de LAN kant worden via DHCP alle clients voorzien van de Pi-Hole blocking, eventueel kun je daar in je Pi-Hole uitzonderingen op maken zodat die wel meer kunnen.

VLAN's kun je wel gebruiken om bijvoorbeeld de IOT spullen in een ander netwerk (andere ip range) te plaatsen dan je normale huis apparaten. Dan moet je eventueel nog wel regels opstellen om ze met elkaar te laten praten indien gewenst.

De controller hoeft in principe niet constant te draaien, ik had deze eerst als add-on in Home Assistant dus draaide gewoon constant en sinds een week de ExperiaBox12 vervangen voor een UCG Ultra waar de controller al in zit, maar dus ook weer constant aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Eraser127 op 25-10-2024 17:22 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
Ik ben vandaag weer met een verse blik gaan lezen en denk het volgende te hebben geleerd:

De UniFi controller is niet perse nodig. Voor netwerkbeheer zijn de Edgemax Routers net zo capabel als de UniFi Cloud Gateways. Ze zijn iets minder plug en play, maar hebben wel meer mogelijkheden. Ook de APs hebben geen 24/7 controller nodig. Voor wat ik wil zijn VLANs nodig. Je kan SSIDs aan VLAN koppelen en dan op basis van VLAN routeren.

Ik denk dat ik ga voor een Edgemax-X-SFP. Goedkoper dan de Cloud Gateways en met PoE tot 12W per aansluiting. Voor de AP's ga ik dan voor de U6+.

eth0: WAN (Odido router en ook Raspberry met PiHole)
eth1: U6+ (SSID a, b, c en d met VLAN 1, 2, 3 en 4)
eth2: U6+ (SSID a, b, c en d met VLAN 1, 2, 3 en 4)
eth3: unmanaged switch (VLAN 1)
eth4: unmanaged switch (VLAN 2)

Dan ga ik zien of ik weg kan komen met slechts 2 APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24
DCAC schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:05:
Ik denk dat ik ga voor een Edgemax-X-SFP. Goedkoper dan de Cloud Gateways en met PoE tot 12W per aansluiting. Voor de AP's ga ik dan voor de U6+.
Die Edgemax doet 24V passive POE, dat is niet compatible met de 802.11af POE die de AP's verwachten.

Stiekem ben ik wel benieuwd wat je in Edgemax verwacht dat je niet in een moderne Unifi Gateway tegen komt. Ik zou in elk geval niet zo snel nu nog een router in huis halen die 10 jaar geleden op de markt kwam.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
FredvZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Die Edgemax doet 24V passive POE, dat is niet compatible met de 802.11af POE die de AP's verwachten.
Dankjewel. Dat had ik nog niet gezien. :)
FredvZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Stiekem ben ik wel benieuwd wat je in Edgemax verwacht dat je niet in een moderne Unifi Gateway tegen komt. Ik zou in elk geval niet zo snel nu nog een router in huis halen die 10 jaar geleden op de markt kwam.
Voor mij is dit allemaal nieuw en daarom heb ik moeite om de juiste apparatuur uit te zoeken. Ik wil niet achteraf tot de conclusie komen dat ik het verkeerde heb gekocht voor wat ik ermee wil. Over de Edgemax lees ik dat het vaak dezelfde hardware is als de UniFi producten, maar dat ze meer functionaliteit bieden. Zie:

https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview#fnr8

Maar zoals ik eerder al zei: ik heb zelf te weinig kennis om alles te overzien en ik laat me dan ook graag overtuigen om iets anders aan te schaffen dan die Edgemax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:00
De laatste update van de firmware is van augustus 2023. Ik zou lekker verder zoeken naar een andere. Ubiquiti doet volgens mij niks / weinig meer met de edgemax serie.

https://www.ui.com/download/software/er-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
De edgemax serie was imho vele male krachtiger dan de hele unifi lijn voor routers.

Toch hebben ze ervoor gekozen de unifi routers door te zetten en de edgemax langzaam te laten sterven. Marketing technisch snap ik dat volgend het success van de unifi accesspoint.
Technisch vond ik een edgerouter x een fantastisch apparaat maar ik zou m nu idd niet meer zo snel kopen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
Heb toch maar de 'Cloud Gateway Ultra' besteld en ook een 'Lite-8-PoE' switch. Die laatste is met 114,- goedkoper dan de 'Switch Ultra 60W' van 148,-. Met 4 PoE poorten bespaar ik toch weer een aantal injectoren uit. Scheelt ook weer rommel in de meterkast.
Pagina: 1