Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-05 13:17
Een schenking aan een van mijn drie kinderen voor de aankoop van een huis wil ik vastleggen in een schenkingsakte. In de schenkingsakte leg ik vast dat deze ingebracht moet worden in de toekomstige erfenis.

Bijvoorbeeld zoals hier is beschreven:

https://www.infotaris.nl/...met-uitsluitingsclausule/
echter het rente percentage is hier beschreven
https://www.infotaris.nl/...g-schenkingen-zo-zit-het/

Om de andere kinderen niet te benadelen en omdat ik hopelijk nog heel wat jaren te gaan heb op deze wereld, wil ik het rente percentage koppelen aan de WOZ waarde van het huis. De rente die verrekend wordt bij de erfenis wil ik vast leggen in dezelfde schenkingsakte.

1) Kan het rentepecentage vastgelegd worden in de schenkingsakte of moet dit in het testament?
2) Artikel 4:233 Burgelijk Wetboek schrijft een rentepecentage van 6% voor. Kan hiervan afgeweken worden?

Kan iemand hier adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zie niet zo waarom je het wel koppelen aan een WOZ waarde, als het huis over de kop gaat wil je graag 100% rente bij je kind erop gooien?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Echt een vraag voor een notaris. Maar de gemiddelde rente van bijvoorbeeld drie banken in een leningsovereenkomst, en dan de rente aan alle kinderen gelijk schenken. Door de leningsovereenkomst is het automatisch een schuld die wordt meegenomen in de erfenis lijkt mij? Dan kan je dus ook met rentevaste periodes gaan werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
han.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:30:
Een schenking aan een van mijn drie kinderen voor de aankoop van een huis wil ik vastleggen in een schenkingsakte. In de schenkingsakte leg ik vast dat deze ingebracht moet worden in de toekomstige erfenis.

Bijvoorbeeld zoals hier is beschreven:

https://www.infotaris.nl/...met-uitsluitingsclausule/
echter het rente percentage is hier beschreven
https://www.infotaris.nl/...g-schenkingen-zo-zit-het/

Om de andere kinderen niet te benadelen en omdat ik hopelijk nog heel wat jaren te gaan heb op deze wereld, wil ik het rente percentage koppelen aan de WOZ waarde van het huis. De rente die verrekend wordt bij de erfenis wil ik vast leggen in dezelfde schenkingsakte.

1) Kan het rentepecentage vastgelegd worden in de schenkingsakte of moet dit in het testament?
2) Artikel 4:233 Burgelijk Wetboek schrijft een rentepecentage van 6% voor. Kan hiervan afgeweken worden?

Kan iemand hier adviseren?
Waarom aan de woz waarde? Is het niet eerlijker om de hoogte van de schenking te koppelen aan de inflatie? 100k nu is over 30 jaar als je aan je andere kind schenkt natuurlijk een heel ander bedrag waard...

Of bedoel je met je bericht dat je het wil koppelen aan de waarde van huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Elke methode kan door rente op rente en de potentiële hele lange looptijd een enorm voordeel of nadeel geven.

Woz is duidelijk zo'n voorbeeld met als extra nadeel dat het object mogelijk niet in eigen bezit is op termijn. 6% ook.

NL of EU inflatie index lijkt meer geschikt.

En anders is 0% ook een benadering.

Over het percentage en waar vastleggen stelt https://www.fiscount.nl/p...e-nalatenschap-met-rente/ ook wel wat nuttigs.

Je ontkomt er bijna niet aan als je heel lang leeft na de gift dat je je testament moet updaten om eventueel iets te corrigeren als je het oneerlijk vind uitpakken (wetende dat het percentage of rekenmethode zelf volgens de link hierboven niet achteraf gewijzigd kan worden). Of je probeert het bij leven zoveel mogelijk gelijk te houden als je dat belangrijk vindt.

Een notaris kan helpen maar dan helpt het om te weten wat je wilt bereiken en wat je zeker niet wilt bereiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
De erfenis wil ik eerlijk verdelen over de drie kinderen. Als na 20 jaar de erfenis wordt verdeeld dan is de schenking in waarde toegenomen rechtevenredig met de WOZ waarde van het huis 20 jaar geleden gekocht.

Stel ik schenk 25 % van het huis wat Euro 200.000 kost dus Euro 50.000. Het huis is na 20 jaar 400.000 euro waard. Dan is de schenklng van 20 jaar geleden gelijk aan een schenking van Euro 100.000 tijdens de erfenis. Dus het erfdeel van het kind met het huis kan met Euro 100.000 verminderd worden. Daarnaast is er ook een positief "geen huur voordeel" en groot huisonderhoud wat in mindering gebracht moet worden dus de zaak is gecompliceerd.

Alternatief is inflatie aanhouden.

Maar de vraag is kan ik zelf een eerlijke rente vaststellen voor de erfenis verdeling? En waar leg ik het vast? Schenkingsakte of testament?

[ Voor 12% gewijzigd door han.k op 25-10-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Vraag dat gewoon aan de notaris.
Of vraag het eerst aan je kinderen. Wellicht willen ze nu ook wel 50k van je hebben.

Zo heb ik het met mijn zus en ouders gedaan. Mijn zus had geld nodig en mijn ouders wilden geen gedoe met de erfenis dus hebben mij hetzelfde bedrag op hetzelfde moment geschonken. Was voor mij niet echt nodig, maar was wel lekker helder.

En dat bedrag over 20 jaar pas krijgen zou voor mij wel heel negatief uitpakken.

En als dat over de schenkbelasting drempel gaat kan je ze ook ieder jaar wat schenken totdat je op dat bedrag als je een kind zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Barrycade schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:01:
Vraag dat gewoon aan de notaris.
Of vraag het eerst aan je kinderen. Wellicht willen ze nu ook wel 50k van je hebben.

Zo heb ik het met mijn zus en ouders gedaan. Mijn zus had geld nodig en mijn ouders wilden geen gedoe met de erfenis dus hebben mij hetzelfde bedrag op hetzelfde moment geschonken. Was voor mij niet echt nodig, maar was wel lekker helder.

En dat bedrag over 20 jaar pas krijgen zou voor mij wel heel negatief uitpakken.

En als dat over de schenkbelasting drempel gaat kan je ze ook ieder jaar wat schenken totdat je op dat bedrag als je een kind zit.
Ja alle drie de kinderen het zelfde schenken is het meest transparante. Dit spreiden over een aantal jaren bespaard schenkingsbelasting/ erfbelasting.

Maar terug naar de vraag weet de notaris hier wat van of moet je naar een erfrecht advocaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

han.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:55:
De erfenis wil ik eerlijk verdelen over de drie kinderen. Als na 20 jaar de erfenis wordt verdeeld dan is de schenking in waarde toegenomen rechtevenredig met de WOZ waarde van het huis 20 jaar geleden gekocht.

Stel ik schenk 25 % van het huis wat Euro 200.000 kost dus Euro 50.000. Het huis is na 20 jaar 400.000 euro waard. Dan is de schenklng van 20 jaar geleden gelijk aan een schenking van Euro 100.000 tijdens de erfenis. Dus het erfdeel van het kind met het huis kan met Euro 100.000 verminderd worden. Daarnaast is er ook een positief "geen huur voordeel" en groot huisonderhoud wat in mindering gebracht moet worden dus de zaak is gecompliceerd.

Alternatief is inflatie aanhouden.

Maar de vraag is kan ik zelf een eerlijke rente vaststellen voor de erfenis verdeling? En waar leg ik het vast? Schenkingsakte of testament?
Gewoon inflatie aanhouden, verwijzen naar de officiële CPI van de CBS.

Als je 50k schenkt voor een auto is het ten tijde van de erfenis nog maar 10k waard ;)
Koppelen aan waar het voor gebruikt wordt is aardig krom.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Rukapul schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:54:
Elke methode kan door rente op rente en de potentiële hele lange looptijd een enorm voordeel of nadeel geven.

Woz is duidelijk zo'n voorbeeld met als extra nadeel dat het object mogelijk niet in eigen bezit is op termijn. 6% ook.

NL of EU inflatie index lijkt meer geschikt.

En anders is 0% ook een benadering.

Over het percentage en waar vastleggen stelt https://www.fiscount.nl/p...e-nalatenschap-met-rente/ ook wel wat nuttigs.

Je ontkomt er bijna niet aan als je heel lang leeft na de gift dat je je testament moet updaten om eventueel iets te corrigeren als je het oneerlijk vind uitpakken (wetende dat het percentage of rekenmethode zelf volgens de link hierboven niet achteraf gewijzigd kan worden). Of je probeert het bij leven zoveel mogelijk gelijk te houden als je dat belangrijk vindt.

Een notaris kan helpen maar dan helpt het om te weten wat je wilt bereiken en wat je zeker niet wilt bereiken.
Ja het komt neer op :
https://www.fiscount.nl/p...e-nalatenschap-met-rente/

Soms is rente door de schenker niet bedoeld, maar zul je de inbrengvordering toch moeten verhogen met rente. Dat is het geval als de schenking de andere kinderen schaadt in hun legitieme portie. BW 4:66, eerste lid bepaalt dat voor de omvang van de legitieme portie (van de andere kinderen) de gift wordt gewaardeerd naar het tijdstip van de prestatie.
Wie bepaald of het de andere kinderen schaad. Dat wordt lastig. Misschien moeten alle kinderen de overeenkomst tekenen.....Lastig

[ Voor 3% gewijzigd door han.k op 25-10-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

han.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Ja alle drie de kinderen het zelfde schenken is het meest transparante. Dit spreiden over een aantal jaren bespaard schenkingsbelasting/ erfbelasting.

Maar terug naar de vraag weet de notaris hier wat van of moet je naar een erfrecht advocaat?
Als je zeker wil spelen en wil voorkomen dat de ene de bak geld al binnen heeft en jij in de tussentijd voordat de jaarlijkse schenkingen zijn afgerond er tussen uitknijpt moet je inderdaad langs de notaris om je andere 2 kinderen niet met een lege dop te laten.

In mijn geval hebben we gewoon schenkbelasting betaald. Dus was een hele gang langs de notaris niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Wat je ook nog kan doen, is de anderen hetzelfde schenken en dan aan je terug laten lenen tegen een conforme rente. Je betaald dan wel echte rente aan ze (die belast wordt in box 3), maar dat kan het wel mooi rechttrekken.

Deze constructie moet je wel vastleggen bij de notaris, anders krijgen ze ruzie bij het verdelen van de erfenis.

[ Voor 20% gewijzigd door MrAngry op 25-10-2024 17:39 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
MrAngry schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:37:
Wat je ook nog kan doen, is de anderen hetzelfde schenken en dan aan je terug laten lenen tegen een conforme rente. Je betaald dan wel echte rente aan ze (die belast wordt in box 3), maar dat kan het wel mooi rechttrekken.
Ja "schenken op papier". Maar de 6% rente maakt het weer ongelijk voor het kind met het huis zonder de 6% rente.

In iedergeval alle drie de kinderen gelijke bedragen schenken in de zelfde jaren lijkt de meest eerlijke constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31

blitzkrieg

Whoop Whoop!

En hoe wil je het gaan doen met een gestegen woz door woningverbetering in de toekomst die niet betaald is door de schenking?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

han.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ja "schenken op papier". Maar de 6% rente maakt het weer ongelijk voor het kind met het huis zonder de 6% rente.

In iedergeval alle drie de kinderen gelijke bedragen schenken in de zelfde jaren lijkt de meest eerlijke constructie.
Het leven is niet 100% eerlijk (edit; je kan niet alles afdekken), ga met je kinderen eens op een oriënterend gesprek bij de notaris, dan kan je dit bespreken en ook kijken of zij nog persoonlijke wensen hebben, wellicht hun eigen testament, voogdij, levensloop testament en meer.
Een notaris ziet alle problemen langskomen bij het afwikkelen van testamenten dus heeft ervaringskennis.
Je ene kind investeert het geld in een woning, dat rendement was de afgelopen jaren enorm op papier.
De andere kinderen kunnen zelf bepalen waar ze het in investeren (of teruglenen aan jou) - wellicht hebben ze al een eigen woning die een duurzaamheidsslag kan maken/ OF ze kopen er een zeilboot van voor een betere en minder CO2 uitstoot t.o.v. de vliegvakanties :+

Ga in gesprek met je kinderen en gebruik de ervaring van een (aspirant)notaris (vraag wel rond in je vrienden en kennissen kring naar ervaringen, want niet elke (aspirant) notaris is wat je zoekt, ze zijn meestal wel vrij risico-avers, maar vooraf dingen beter kan, achteraf lukt dat bijna nooit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Ik ben geen expert maar volgens mij kan je in je testament opnemen dat een schenking later inflatie gecorriseerd wordt meegenomen zolang ieder minimaal 50% van zijn legitiem deel krijgt. Dat betekend dat ik het volgende moet doen:

1) In de schenkingsakte opnemen: begiftigde is niet de enige erfgenaam van schenker(s) en daarom moet de schenking wel worden ingebracht in de nalatenschap van schenker(s)

2) In testament opnemen dat schenkingen inflatie (NL) gecorrigeerd worden ingebracht. Daar kan niemand bezwaar tegen maken zolang ieder minimaal 50% van zijn legitieme deel krijgt volgens de 4:233 BW 6%. Dus bij 3 kinderen 50% van 33.3% is 16.75% van erfenis.

Zie bijgaande spreadsheet berekening. Dat gaat goed met 3% inflatie/jaar over 20 jaar. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Zds7XY7BnYfVGRZQujJoIpynA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kscfjRbWJFnunhoUZ37q16Dh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Eigenlijk geef je je kind nu dus een aflossingsvrije lening...

Je zou even kunnen berekenen wat goedkoper is op lange termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
han.k schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:41:
Ik ben geen expert maar volgens mij kan je in je testament opnemen dat een schenking later inflatie gecorriseerd wordt meegenomen zolang ieder minimaal 50% van zijn legitiem deel krijgt. Dat betekend dat ik het volgende moet doen:

1) In de schenkingsakte opnemen: begiftigde is niet de enige erfgenaam van schenker(s) en daarom moet de schenking wel worden ingebracht in de nalatenschap van schenker(s)

2) In testament opnemen dat schenkingen inflatie (NL) gecorrigeerd worden ingebracht. Daar kan niemand bezwaar tegen maken zolang ieder minimaal 50% van zijn legitieme deel krijgt volgens de 4:233 BW 6%. Dus bij 3 kinderen 50% van 33.3% is 16.75% van erfenis.

Zie bijgaande spreadsheet berekening. Dat gaat goed met 3% inflatie/jaar over 20 jaar. Klopt dit?

[Afbeelding]
Maar, je ene kind krijgt nu de 100k voor een huis te kopen en de andere kinderen krijgen niks om een huis te kopen of? Of is je kind wat nu gaat kopen 21 jaar en is je jongste kind 1 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Reken ook even met 30 en 40 jaar.

Theoretisch: In specifieke situaties zou het voor andere kinderen potentieel meer opleveren om de legitieme portie op te eisen :P

Persoonlijk vind ik veel wettelijke rentepercentages niet representatief op lange(re) termijn. De 6% hier valt daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

Honesty

kattenneus!

99ruud99 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:04:
Eigenlijk geef je je kind nu dus een aflossingsvrije lening...

Je zou even kunnen berekenen wat goedkoper is op lange termijn...
Wat ik had begrepen(of wilde lezen) geld rente alleen als je legitieme portie niet gevuld wordt.
Maar ga er zelf ook achter aan nu de schenker van onze jubelton nog leeft. Als dit klopt en we moeten over de jubelton 6% rente 'betalen' per jaar dan waren we beter af met 2% hypotheekrente waarbij we ook hra recht hadden. Dus in mijn voorbeeld en volgens mij ook die van TS loopt de schenking ieder jaar met 6% op. Dus als je 20 jaar wacht dan heb je 212k inbreng in de erfenis?
Als dit zo werkt dan noem ik het geen jubelton meer.

#####
Inbrengen in de nalatenschap – met rente?
In een gezin met drie kinderen is aan een van de kinderen ‘vooruit’ geschonken. Denk aan een onderneming, of een schenking voor een eigen woning. De middelen (of de noodzaak) om de andere twee ook alvast een gelijk bedrag te schenken, ontbreken. Omdat de ouders wel graag gelijk willen delen, heb je deze cliënt geadviseerd om de schenking door de begiftigde te laten inbrengen in de nalatenschap. Als het een onderneming betreft, is er ook bij vermeld voor welk bedrag moet worden ingebracht. Schenk echter nooit meer vooruit aan een kind dan zijn/haar vermoedelijke kindsdeel, als je gelijk wilt delen. Maar hoe zit het dan met rente over de inbrengvordering?

Meestal wil je het zo simpel mogelijk houden, dus laat je het kind een bedrag inbrengen zonder rente. Dat bedrag wordt dan opgeteld bij de nalatenschap, herverdeeld, en weer op het aandeel van het inbrengende kind in mindering gebracht. Iedereen blij, en meestal wordt het dan ook zo afgewikkeld. Heeft de inbrenger bedoeld dat het bedrag van de inbreng in de nalatenschap wel moet worden verhoogd met rente? Dan moet duidelijk worden vermeld in de schenkovereenkomst dat de inbreng met rente wordt verhoogd, vanaf wanneer, en met welk percentage. Achteraf alleen in het testament een renteplicht toevoegen werkt niet, omdat de schenking een meerzijdige rechtshandeling is en de schenker de voorwaarden achteraf niet eenzijdig kan aanpassen.

Ophoging met rente
Soms is rente door de schenker niet bedoeld, maar zul je de inbrengvordering toch moeten verhogen met rente. Dat is het geval als de schenking de andere kinderen schaadt in hun legitieme portie. BW 4:66, eerste lid bepaalt dat voor de omvang van de legitieme portie (van de andere kinderen) de gift wordt gewaardeerd naar het tijdstip van de prestatie. Neem even aan dat tussen de gift en het overlijden van de schenker 20 jaar zijn verstreken en dat de gift zo groot was, dat de legitieme porties van de andere kinderen bijna of geheel zijn geschonden. De inbrengverplichting op zichzelf kan niet leiden tot een door de begiftigde terug te betalen bedrag, maar de gift kan wel door de andere kinderen worden ingekort als en voor zover zij worden geschaad in hun legitieme portie. Daarbij helpt BW 4:66, eerste lid; ter berekening van de legitieme portie moet de gift worden verhoogd met rente. Had de schenker zo gerekend dat de andere kinderen net aan de legitieme zouden krijgen, dan kan de uitkomst door tijdsverloop dus toch aanzienlijk afwijken van de gewenste uitkomst.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Maar, je ene kind krijgt nu de 100k voor een huis te kopen en de andere kinderen krijgen niks om een huis te kopen of? Of is je kind wat nu gaat kopen 21 jaar en is je jongste kind 1 jaar?
Andere kinderen krijgen ook een schenking voor een huis maar later. De spreadsheet is dus een extreem geval.
Dan moet duidelijk worden vermeld in de schenkovereenkomst dat de inbreng met rente wordt verhoogd, vanaf wanneer, en met welk percentage. Achteraf alleen in het testament een renteplicht toevoegen werkt niet, omdat de schenking een meerzijdige rechtshandeling is en de schenker de voorwaarden achteraf niet eenzijdig kan aanpassen.
Goed punt. Ook in de schenkakte opnemen dat de inbrenging later wordt opgehoogd met de officiele NL inflatie.

Theoretisch: In specifieke situaties zou het voor andere kinderen potentieel meer opleveren om de legitieme portie op te eisen :P

Persoonlijk vind ik veel wettelijke rentepercentages niet representatief op lange(re) termijn. De 6% hier valt daar ook onder.
Zal het ook doorrekenen voor 40 jaar en andere inflatiewaarden maar pas na het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• han.k
Wat ik had begrepen(of wilde lezen) geld rente alleen als je legitieme portie niet gevuld wordt.
Dat begrijp ik nu ook als leek. Maar alleen als het in zowel het testament en schenkingsakte wordt vastlegd dat de NL inflatie moet wrrden toegepast. De 6% wordt dan alleen toegepast als de 50% van het legitieme deel niet wordt gehaald volgens de 6% berekening....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Ik zou niks schenken maar een familiebank / hypotheek opzetten.
Volgens mij zijn deze schenking bedragen tegenwoordig ook belast? Wat ga je doen dan ? extra belasting betalen.. :?
Wilt u uw kind zelf laten beslissen wat het doel is van uw schenking? Dan mag u eenmalig maximaal € 31.813 belastingvrij schenken. Zorg er wel voor dat u de schenking doet als uw kind tussen de 18 en 40 jaar oud is.
https://www.belastingdien...even-schenkbelasting-2024
volgens mij 10% van die restende grofweg 70k, is even ~7k belasting extra aftikken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 79% gewijzigd door 3DDude op 27-10-2024 00:03 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@han.k
Start om de schenking los te koppelen van de woning.
Dat iemand met de aankoop van een woning op de lange termijn meer geld kan "verdienen" moet je volgens mij los laten.
Belangrijkste is dat je kinderen allemaal hiervan op de hoogte zijn en ermee instemmen.

Je kan volgens mij beter in fiscaal slimme opties gaan verdiepen. Zoals hierboven het teruglenen en het benutten van het belastingvrije kindsdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

Honesty

kattenneus!

3DDude schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:27:
Ik zou niks schenken maar een familiebank / hypotheek opzetten.
Volgens mij zijn deze schenking bedragen tegenwoordig ook belast? Wat ga je doen dan ? extra belasting betalen.. :?

[...]

https://www.belastingdien...even-schenkbelasting-2024
volgens mij 10% van die restende grofweg 70k, is even ~7k belasting extra aftikken.

Familie-Constructie:
Je rekent een hogere zakelijke rente en schenkt een deel van de rente terug. (dit is jaarlijks)
(hoeft niet alles natuurlijk). Idee is dat de belastingdienst meebetaald aan je huis.

Als er dan een erfenis komt staat er nog wat open en kan dat verrekend worden.

Inflatie kan je toch niet voorspellen. en als je 3e kind over 20 jaar pas die 100k krijgt staat niet totaal niet in verhouding met nu..
Sinds de nieuwe box 3 regels is dit de minst interessante optie omdat de belasting op de box 3 van de schenker/familie hypotheek erg hoog is. beter 1 keer 10% aftikken dan ieder jaar 1% ofzo.
Ik snap de schenking van de rente maar als de belasting erg hoog is valt er weinig te schenken meer

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Wilt u uw kind zelf laten beslissen wat het doel is van uw schenking? Dan mag u eenmalig maximaal € 31.813 belastingvrij schenken.
Ja dat eerst,
"In 2024 in elk geval € 6.633." <--- dit kan elk jaar.
Dat ook.

Of je schenkt of erft, je betaald altijd 10% belasting tot 150k. Daarboven 20%. Dus er is geen tariefverschil tussen erven of schenken. Echter als het geld in de eigen woning van mijn zoon gaat, dan valt het buiten de vermogensbelasting. Vermogen in je eigen huis wordt niet belast. Als het vermogen wat de kinderen kunnen erven niet in je eigen huis zit, kan dat voordelig zijn op familieniveau.
Sinds de nieuwe box 3 regels is dit de minst interessante optie omdat de belasting op de box 3 van de schenker/familie hypotheek erg hoog is. beter 1 keer 10% aftikken dan ieder jaar 1% ofzo.
Ik snap de schenking van de rente maar als de belasting erg hoog is valt er weinig te schenken meer
Als we een familiehypotheek opzetten dan moet mijn zoon jaarlijks een verplichte marktconforme rente van misschien 4% betalen. Deze 4% over 30 jaar wordt bij mij als extra inkomen gezien en weer met circa 1.2%/jaar (of hoger?) belast. Dat is na 8 a 9 jaren ook weer totaal 10% belasting en de hypotheek is nog steeds niet volledig afgelost. Bij erven wordt de resterende hypotheekschuld als een schenking gezien en nog steeds belast. Verder is er voor een familiehyptheek een nauwkeurige boekhouding en bewijslast vereist van de rentebetalingen. Dit om te voorkomen dat de familiehypotheek na 20 jaar alsnog als een schenking wordt gezien. Met een schenking is het meteen klaar en duidelijk daar deze aangemeld moet worden bij de belastingdienst.

Dus schenken (e.v.t. over een aantal jaren) en parkeren in het huis van de kind(ren) lijkt toch een redelijk goede oplossing om op familieniveau minder belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Rukapul schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:14:

Vandaag maar een nieuwe spreadsheet gemaakt voor twee of drie kinderen waarvan een eerder een schenking krijgt. Over een periode van 25 jaar en als de gemiddelde inflatie tussen circa 1% en 9% blijft dan krijgt iedereen minstens zijn legitieme portie als de verdeling getoetst wordt tegen de 6% van artikel 4:233 BW. Wel grote verschillen tussen de te erven bedragen. Dus inflatie moet in de schenkingsovereenkomst en testament. See bijgaande spreadsheet. De spreadsheet kan fouten bevatten dus geen garantie dat het klopt.

Ik zit alleen nog met de laatste zin van artikel 4:233 BW:
Inbreng is niet verplicht voor zover de waarde van de gift groter is dan het aandeel van de erfgenaam.
Is dit voor het geval dat de werkelijke inflatie heel laag is of de 6% te hoog?

[ Voor 10% gewijzigd door han.k op 28-10-2024 17:14 ]

Pagina: 1