onderhoud en aarding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Mijn vraag
Ik heb hier een pc staan die ontstoft dient te worden (ventilators werken hard en zichtbaar stof binnenin).
Om het toestel geaard te houden dacht ik een kort verlengdraadje te maken met enkel de aarding aangesloten.
Goed idee of overbodig?
Of is voor ontstoffen de schakelaar van de stekkerdoos uitzetten al voldoende? (Is 1polige schakelaar)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Game pc en Ps4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik weet: zelfde potentiaalspanning hebben is belangrijk, altijd zelf even zelfde aarding als pc aanraken en behuizing, statische elektriciteit vermijden (katoen ja, synthetisch nee), standaard stofzuiger nee / perslucht ja...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 19:54

rdejongjr

Gnome

PC in een geaard stopcontact houden met de schakelaar op 0.
Uitblaffen met een olie-loze compressor/bladblazer/pc-duster liever geen direct contact maken.
Nadien een half uurtje laten staan voor eventuele condens en je kunt weer.

Wil je verder gaan en alles afborstelen zou je voor een volledige ESD-set moeten gaan, arm/been band en mat om potentiaal te vereffenen en af te voeren naar een geaard stopcontact.

Voor het standaard werk lekker bij de compressor houden, ook handig voor de banden etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Blokkeer de ventilator met een potlood als je de compressor erop zet. Je wil niet dat dat ding keihard gaat draaien en uit z'n lagers loopt of een hoge spanning gaat opwekken.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl