Is dampscherm badkamer noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyr.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het realiseren van een nieuwe badkamer in mijn jaren 30 woning.

Deze bevind zich onder een bitumen plat dak welke reeds is geïsoleerd met PIR platen aan de buitenzijde.

Hiernaast is een schuin dak, welke nog niet geïsoleerd is. Ik zou hier steenwol tussen de gordingen willen stoppen.

Ik vraag mij af of iemand weet hoe ik om moet gaan met vocht in deze situatie, en waar ik een dampdichte folie eventueel moet plaatsen.

De wanden (inclusief de schuine wand) worden afgewerkt met Wedi/Qboard bouwplaten. De plafonds en een klein stukje dakkapel met groene gipsplaten.

Moet ik hierachter nog iets doen qua dampdichte folies? Het is mij niet duidelijk wat ik hiermee moet. Ik snap dat ik vocht uit de badkamer niet de constructie in wil hebben, maar ik wil ook niets "opsluiten".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2vJtUQNhcSgflmqCCLtKtLOelQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgdYtBKvhgmdwy7dI9Ndg9qZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:52
aan de warme kant een dampdichtscherm kan toch nooit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
barry86 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:00:
aan de warme kant een dampdichtscherm kan toch nooit kwaad?
Wel als er nog eentje zit aan de koude kant en je daardoor vocht opsluit.

Dus de vraag is, wat zit er achter die geverfde planken (zo te zien deel van het dakbeschot)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
Dat zul je aan de buitenkant vast kunnen zien als je er even een paar dakpannen vanaf trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Mijn advies: probeer in een badkamer zoveel mogelijk risico vermijdend te werken. Controleer inderdaad of de boel naar buiten kan ventileren. Werk dan af met een dampdichtefolie en ik zou als isolatiemateriaal juist houtvezel of Isovlas pakken. Dat is wat vergevingsgezinder wanneer er toch vocht in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyr.
Voor zover ik weet is aan de buitenkant niks gedaan qua folie, en liggen hier enkel dakpannen op het dakbeschot. Ik ga dit binnenkort nog controleren.

Helaas heb ik de steenwol al ingekocht, maar wellicht kan ik dit nog retour brengen om iets anders op te halen.
Voor mijn gevoel krijg ik het nooit helemaal dicht met die folie, vanwege alle aansluitingen en gaten (centraaldoos, spotjes, ventilatiegat, e.d.).

Ik overweeg nu om alle isolatie maar in zijn geheel achterwege te laten, voor mij is geen vocht in de constructie belangrijker dan een goede isolatiewaarde met mogelijke risico's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Lyr. schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:22:
Voor zover ik weet is aan de buitenkant niks gedaan qua folie, en liggen hier enkel dakpannen op het dakbeschot. Ik ga dit binnenkort nog controleren.

Helaas heb ik de steenwol al ingekocht, maar wellicht kan ik dit nog retour brengen om iets anders op te halen.
Voor mijn gevoel krijg ik het nooit helemaal dicht met die folie, vanwege alle aansluitingen en gaten (centraaldoos, spotjes, ventilatiegat, e.d.).

Ik overweeg nu om alle isolatie maar in zijn geheel achterwege te laten, voor mij is geen vocht in de constructie belangrijker dan een goede isolatiewaarde met mogelijke risico's...
Ik denk dat je gewoon kritisch moet kijken naar je mogelijkheden. Ubakus helpt je daar ook bij. Isoleren is altijd even goed nakijken wat precies goed is. Het is ook zonde om nu niet te isoleren en daar later spijt van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyr.
Ik zal Ubakus erbij pakken om het nogmaals even door te lopen.

Waar ik voornamelijk mee zit is dat er eventuele problemen kunnen ontstaan met schimmel of houtrot, daar zit ik zeker niet op te wachten. Het isoleren van dat stukje dak wordt voor mij dan al vrij snel bijzaak, aangezien het toch maar één kamer betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:52
Wilke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Wel als er nog eentje zit aan de koude kant en je daardoor vocht opsluit.
Ik denk dat dat niet klopt.
Als je geen dampscherm gebruikt komt er sowieso vocht in je isolatie constructie.
Als je wel een dampecherm aan de warme zijde gebruikt dan komt de vocht vanaf de warme zijde niet in je isolatie constructie.

Dus 1 toepassen aan de warme zijde kan nooit negatief werken. Alleen maar positief.
Dit staat los van of je aan de koude kant wel of geen dampdoorlatend scherm hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 25-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:55
Als het vanaf buiten open is, dus geen dampscherm of dergelijke onder de pannen, dan kan het vocht weg uit de constructie. Je wil dus een dampscherm aan de (warme) binnenkant bevestigen. Alle gaten plak je af met de daarvoor bestemde tape. Mocht er toch nog ergens wat vocht doorgeraken dan zou het naar buiten toe weg moeten kunnen.
Mocht je toch blijven twijfelen, ga dan voor een middenweg en steek de isolatie wat minder dik (bv. 8 cm).
De risico's zijn eerder beperkt met een dunnere laag, vocht kan minder ophopen en kan sneller weg, temperatuurverschillen zijn kleiner (ivm condens). En het is beter dan helemaal niet isoleren.

[ Voor 4% gewijzigd door nightgold op 25-10-2024 20:33 ]

Pagina: 1