Raamkozijnen vervangen: zelf doen of laten doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irdc
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-07 12:28
M'n lief en ik hebben een kluswoning gekocht om op te knappen en daarbij grondig te verduurzamen. Daarbij gaan we ook de verwaarloosde en verrotte kozijnen vervangen voor nieuwe isolerende houten kozijnen met triple-glas.

Nou kan ik natuurlijk bij diverse kozijnenboeren zelf kozijnen kopen en plaatsen. Ik ben best handig (geen twee rechterhanden maar toch zeker wel anderhalve). Voordelen:
  • gaat precies zoals ik wil, met name luchtdicht
  • kost niets extra's behalve mijn (op het moment gratis) tijd
Echter belangrijkste nadeel is dat ik dit nog nooit eerder heb gedaan en, niet geheel onbelangrijk, er ook geen goede YouTube-filmpjes van kan vinden. En hoewel Pippi Langkous de heldin van m'n lief is ("ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!") stuur ik er zelf liever niet op dat ik er pas achter kom dat ik het écht niet kan als het oude raam er uit is en ik niet meer terug kan.

Nadelen van iemand inhuren:
  • wat als diegene van de luchtdichtheid een potje maakt?
  • kost een boel geld, voor 8 kozijnen is dat €4200
Jullie ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
Ligt er voor een belangrijk deel aan of je zelf ook het goede gereedschap hebt of shortcuts gaat zoeken omdat je dat gereedschap ook uit wilt sparen. Vaak door gebruik van het goede gereedschap + ervaring is het resultaat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Het hangt er wat vanaf wat voor muren je hebt en wat voor kozijnen je besteld.

Ik heb het zelf een paar keer gedaan en dat was elke keer een peuleschil. Kozijn goed uitrichten met blokjes aan alle zijden. Dan wat gaten boren en schroeven erdoor. Pur langs de zijkanten voor goede afdichting en stevigheid. Latjes erlangs voor de afwerking en op naar de volgende, stelde echt niets voor.

Tip 1: Laat het inmeten door het bedrijf waar je besteld, als je zelf een fout maakt hiermee kan dat rap in de papieren lopen.
Tip 2: Kijk goed of je overal bij kunt en of je hulpmiddelen nodig hebt.
Tip 3: Je bespaard zoveel geld, dat je niet moeilijk moet doen om goed gereedschap en dat gereedschap kun je altijd weer gebruiken.
Tip 4: Bekijk goed dat de bakstenen boven de kozijnen nog goed vastzitten, soms kun je die beter even opnieuw inmetselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zit in dezelfde situatie. Via verschillende online aanbieders krijg je wel beeld van de materiaalkosten. Je bent zo 1000 euro per kozijn kwijt. Echt besparen doe je als je met standaard maten kunt werken maar dat kan meestal niet in bestaande situaties.

Wat ik nog niet goed kan inschatten wat lokale kozijnleverancier dan vraagt aan extra marge op materiaal + kosten plaatsing.

Op YouTube zijn er overigens wel diverse filmpjes, met name voor de plaatsing van kunststof kozijnen.

Ik ben redelijk handig dus maak me over installatie geen zorgen. Vind alleen het gewicht van hardhouten kozijnen en triple glas wel een dingetje. Om groter raam of kozijn erin te tillen heb je wel wat handjes nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 25-10-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:01
voordelen is dat je voor kleine prijsjes direct leverbare kozijnen kan nemen in plaats van maanden wachten op op maat gemaakte, dat is wat ik heb gedaan met 3 kozijnen in mijn huis.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
AteZ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:39:
voordelen is dat je voor kleine prijsjes direct leverbare kozijnen kan nemen in plaats van maanden wachten op op maat gemaakte, dat is wat ik heb gedaan met 3 kozijnen in mijn huis.
Websites als toelevering online leveren binnen 4 werkdagen maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
4200 euro voor 8 kozijnen zijn flink wat uren. Of het veel is ligt aan de werkzaamheden. Complete kozijn en glas renovatie incl afwerking bij een tussenwoning kan al week werk zijn voor 2 man.

Wat als je een timmerman op uurbasis laat komen. Eventueel gecombineerd met ander werk zodat je minimaal x dagen afneemt.

Voordeel is meteen dat je een factuur hebt om subsidie mee op te strijken (let op isolatiewaarde).

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
Ook voor het tillen en inplaatsen is speciaal materiaal beschikbaar zoals een lift, soms verplicht voor de professional. Heb je dat, of denk je laat maar en ontstaan er daardoor allerlei onnodige beschadigingen omdat je het gewicht net niet kan houden.

Ik vind 4200 eigenlijk acceptabel, zelfs aan de lage kant. Ze komen met 2 man denk ik? Afwerking aan binnen- en buitenkant er ook bij in? Of ga je daarom misschien juist twijfelen aan de mogelijk te leveren kwaliteit.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 25-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy81
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-07 13:25
Wij zijn eindelijk klaar met onze kozijnen.
Bij ons zijn de kozijnen door een installateur geplaatst. Kunststof kozijnen in ons geval.

Wij hebben de fout gemaakt (uit onwetendheid) om niet na te vragen hoe de boel afgewerkt wordt aan de binnenkant.

Wat bleek: als afwerking hebben ze een plankje tegen de dagkanten (binnenkant van de nis) aan gezet (met wat nagels) om de overgang van stelkozijn, lucht (isoband) en muur te overbruggen.
Maar de dagkant is zo'n 25cm diep, terwijl de plank die ze hebben geplaatst, maar 10cm breed was.
Alsof je een plint om het hele raam zet.
Dit vinden wij niet mooi, want zo krijg je een 2 extra hoeken in je raam. Wij zouden het mooier hebben gevonden om deze afwerking helemaal door te trekken tot aan de hoek van de muur.

Wij hebben dus overal zo'n lelijke plint gekregen.

Wat wij uiteindelijk hebben gedaan:
Wij hebben alle stuc profielen van de hoek muur/dagkant getrokken, en daar zogenaamde "dagkant-gipsplaten" in gezet. Dat is in feite een gipsplaat met een stuc profiel, zodat je die helemaal vanaf de muur tot aan het kozijn een gipsplaat hebt, en de hoek van de gipsplaat is dan beschermd vanwege dat hoekprofiel dat er aan vast zit. Vastzetten met high tack kit, en daarna de hoeken opnieuw stuccen.
Wel erg veel werk, maar het resultaat is veel strakker.

Wat ik hier mee wil zeggen: Vraag na hoe ze het aan de binnenkant willen afwerken.
Ik heb inmiddels wel meer nieuwbouw huizen gezien waar dit met zo'n plint wordt gedaan, en iedere keer als ik er naar vraag bij de 'vakmensen' is het antwoord: Dat doen we altijd al zo.

Vind je dat prima zo, mooi, fijn!
Maar mocht je het niet mooi vinden, dan kun je vragen of de raamzetter dit voor je wil doen, en zo niet, vragen of hij de boel niet af wil werken en zelf doen. We hebben al die afwerking dus er uit moeten breken, iets waar we helaas wel voor betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irdc
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-07 12:28
Bedankt voor alle reacties. We hebben nu bedacht er gewoon één klein raam uit te halen en daar een stukje OSB voor in de plaats te zetten, dan kunnen we rustig naar de constructie kijken alvorens we besluiten of we het zelf aandurven.

@Indy81 bedankt, goede tip, er komt inderdaad ook nog een isolerende voorzetwand van 10cm dus alles mooi aan laten sluiten is inderdaad een ook aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Bij het zelf plaatsen kan het moeilijk worden subsidie aan te vragen. Die gaat voor nieuwe kozijnen incl triple glas enorm omhoog per 1 jan. €222,-/m2 subsidie is niet mis (bij 2 werkzaamheden).
Pagina: 1