Zwakste schakel: MacBook Pro of Bluesound NODE (N130)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Nu ik een supermooi hifi-systeem heb (Cambridge Audio CXA81 mkII en Arcam CD-speler met Dali Oberon 5 en Bluesound NODE N130) komt bij mij een vraag op.
Het verschil in kwaliteit tussen een CD en hetzelfde nummer via Spotify is enorm (CD is al echt stukken beter). Tidal zegt dit verschil te kunnen overbruggen en CD-kwaliteit te kunnen overtreffen. Nu kan ik Tidal downloaden op mijn MacBook Pro (of matig mobieltje).
De NODE zou deze betere kwaliteit van Tidal goed moeten kunnen handelen. Maar wordt de kwaliteit van muziekdoorgave dan niet beperkt door de tussenliggende zwakkere schakel van mijn MacBook? (Of erger, is zelfs mijn mobieltje de zwakste schakel als ik de NODE met mijn telefoon bedien?)
Zo ja, is daar een betere oplossing voor?

[ Voor 8% gewijzigd door Steinwaytune op 25-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 17:07
Volgens mij zouden je iPhone en MacBook Pro allebei streaming via aptX ondersteunen.

Maar waarom niet een proefabonnement nemen en gewoon uitproberen of het werkt?

En ja, Spotify staat nou niet bepaald bekend om zijn goede streaming-kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:34
Ik neem aan dat je het Tidal account koppelt aan je Bluesound Node en vervolgens alleen via je telefoon het afsprelen start.
Net als bij Spotify Connect. Je streamt geen audio naar de Node maar je vertelt deze welke audio hij zelf moet gaan afspelen. Dus je telefoon/macbook is slechts een afstandabediening en niet de streamer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@philippw Ja, proefabo inderdaad, maar ik dacht dat de kwaliteit toch zou worden beperkt...
@DonJunior Ah, dus de MacBook en telefoon spelen in de kwaliteit helemaal geen rol?
Dank voor jullie antwoord!
Hoe koppel ik een proefabonnement aan mijn node en niet aan mijn MacBook, of gaat dat 'vanzelf' goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@DonJunior Abonnement genomen, en je hebt helemaal gelijk! Mijn Node pakt de hogere resolutie inderdaad vanzelf op. Het verschil is enorm.

Het antwoord op mijn vraag is dus dat gelukkig niet MacBook, maar de Node de zwakste schakel is. En daarmee is er geen probleem meer omdat de Node HighResolution prima aan kan.

Dit draadje mag daarmee dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:53
Je MacBook speelt hierin geen rol. De muziek gaat rechtstreeks via de server van de streamingdienst naar je Bluesound Node. Van Bluetooth is dus ook geen sprake en de opmerking over aptx kan je dus ook negeren.

Als de app van Tidal opent heb je een icoontje waar je "speakers" kan kiezen. Hier tip je de node aan en deze is vervolgens verbonden. Over de kwaliteit van Tidal valt overigens ook te twisten, ze zijn gestopt met MQA. Ze gebruiken net als andere streamingdiensten een dynamische loudness. De bedoeling is dat alle muziek even hard over je speakers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@Greentea Dank je wel, zo is het inderdaad, weet ik nu!
Hoe dan ook hoor ik op mijn installatie duidelijk dat het geluid van Tidal aanmerkelijk helderder / opener / rijker is dan dat van mijn toch echt prima CD-speler.
Pagina: 1