Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic
Vraag
Alle reacties
Wat gebeurd er als je de pomp van de cv ketel op continuebedrijf zet? Blijft de temperatuur hetzelfde of daalt deze en welke leidingen worden dan warm.
[ Voor 12% gewijzigd door Ricko1 op 25-10-2024 19:01 ]
Ik heb de ketel op continue staan maar het lijkt erop dat er geen warmte uitgaat. De ketel zelf warmt wel op.Ricko1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:59:
Tapwater gaat sowieso niet door de vloerverwarming. De meeste ketels schakelen via een driewegklep om naar de warmwater stand. Dat is een onderdeel dat vaak vast komt te zitten of een defecte motor heeft.
Wat gebeurd er als je de pomp van de cv ketel op continuebedrijf zet? Blijft de temperatuur hetzelfde of daalt deze en welke leidingen worden dan warm.
Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic
Je zegt dat er al meerdere bedrijven naar gekeken hebben. Wat hebben ze gecontroleerd? Dit lijkt mij echt een driewegklep probleem.lekzzz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Ik heb de ketel op continue staan maar het lijkt erop dat er geen warmte uitgaat. De ketel zelf warmt wel op.
Allen slechts naar de cv ketel. Ik vraag me af of het met de vloerverwarming te maken kan hebben. Als ik Google dan lees ik veel over de pompschakelaar dat die mogelijk niet goed functioneert?Ricko1 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:00:
[...]
Je zegt dat er al meerdere bedrijven naar gekeken hebben. Wat hebben ze gecontroleerd? Dit lijkt mij echt een driewegklep probleem.
Ik zal inderdaad ook eens naar de driewegklep laten kijken. Dankjewel voor het meedenken.
De vloerverwarming heeft inderdaad een regelklep en pomp die stuk kunnen gaan. Gezien je zegt dat zowel de vloerverwarming als de radiators het niet doen zou ik het probleem eerst in de ketel zelf zoeken.lekzzz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:03:
[...]
Allen slechts naar de cv ketel. Ik vraag me af of het met de vloerverwarming te maken kan hebben. Als ik Google dan lees ik veel over de pompschakelaar dat die mogelijk niet goed functioneert?
Ik zal inderdaad ook eens naar de driewegklep laten kijken. Dankjewel voor het meedenken.
Er zijn bedrijven die een koude woning betreden en zeggen dat de cvketel werkt.
Vragen ze zich dan niet af of de warmte terecht komt waar het zou moeten of vind je het wel prima dat ze niks doen waar je iets aan hebt
Betaal je dan ook nog een rekening voor dat 'kijken'?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zo sluit je normaal gesproken niet een (zonne)boiler aan een cv-ketel aan.
Het mengventiel zit normaal gesproken in de warmwaterleiding na de cv-ketel, en heeft als doel te voorkomen dat er te heet water naar de kraan stroomt. (Het is een bescherming tegen brandwonden.)
Een warmwaterboiler sluit je normaal niet aan op je cv-systeem. Je wilt drinkwater en cv-water niet mengen.
Ja je zou een e-boiler kunnen gebruiken ten behoeve van cv ondersteunig, maar dat is een compleet andere uitvoerings wijze dan ten behoeve van warmtapwater en ook anders dan op de tekening in de OP staat.
De tekening is wel correct. De meeste cv ketels hebben een maximale aanvoer temperatuur voor de koud waterleiding. Dit is vaak 60 graden.Lange Herman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:33:
De in de eerste post geplaatste tekening is wel wat raar.
Zo sluit je normaal gesproken niet een (zonne)boiler aan een cv-ketel aan.
Het mengventiel zit normaal gesproken in de warmwaterleiding na de cv-ketel, en heeft als doel te voorkomen dat er te heet water naar de kraan stroomt. (Het is een bescherming tegen brandwonden.)
Als de ketel dan op 60 graden (ipv 65 graden) tapwater staat gebruikt deze eerst het water uit de boiler voordat die gaat verwarmen tot het weer 60 graden is.
Dan gebruik je Zentasol, en dat is een ventiel met vier aansluitingen.De tekening is wel correct. De meeste cv ketels hebben een maximale aanvoer temperatuur voor de koud waterleiding. Dit is vaak 60 graden.
Als de ketel dan op 60 graden (ipv 65 graden) tapwater staat gebruikt deze eerst het water uit de boiler voordat die gaat verwarmen tot het weer 60 graden is.
Duidelijk een andere dan op de tekening en op de foto.
Bovendien lijkt het wel of het ventiel op de tekening in de cv leiding zit (buitenste leidingen, normaal zijn dit de cv leidingen. De waterleidingen zijn de leidingen daar naast. De middelste is de gasleiding.)
Als het ventiel (op de tekening) in de cv leiding zit zou je het, misschien, als een soort van mengklep kunnen gebruiken. Maar dan heb je wel grotere aansluit diameters nodig dan het ventiel op de foto (22 ipv 15 mm).
Maar nogmaals: een mengventiel wordt normaal gesproken gebruikt als een beveiliging om te voorkomen dat er te heet water uit de kraan komt. Het plaatsen van een dergelijke beveiliging is zelfs verplicht.
@Lange Herman Het mengventiel wat erop zit is inderdaad anders dan degene die jij omschrijft. Een die automatisch gaat is dan mogelijk een betere oplossing dan degene op mijn tekening en aansluiting.
[ Voor 64% gewijzigd door lekzzz op 31-10-2024 07:59 ]
Enige puntje waar ik zelf vreemd vond is dat de installateur met klem adviseerde, de ketel niet lager dan 80°c te zetten. Dit terwijl ik toch ook regelmatig lees dat veel mensen de ketel op 60°c hebben staan
Ik heb ook een intergas HRE36/30 en die staat op 40 graden. zou niet weten waarom deze niet lager kan (ben ook geen installateur oid.)lekzzz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:45:
Uiteindelijk is het toch een nieuwe intergas HRE 36/30E ketel geworden. De vorige had toch wat meerdere elementen die gerepareerd moesten worden. Kosten werden dus te hoog icm de leeftijd van de ketel. Wel mooi om te zien dat het gasverbruik meteen al aanzienlijk lager ligt.
Enige puntje waar ik zelf vreemd vond is dat de installateur met klem adviseerde, de ketel niet lager dan 80°c te zetten. Dit terwijl ik toch ook regelmatig lees dat veel mensen de ketel op 60°c hebben staan