Kimband - Is er genoeg kimband toegepast door de aannemer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 11:29
Mijn badkamer compleet laten renoveren door een aannemer, waarvan ik de naam nog even achterwege laat aangezien we nog in de afrondende fase zitten. Dit wil zeggen; Er moet nog een radiator worden opgehangen en een 2-tal tegels worden vervangen vanwege schade. De belangrijkste reden is nu wel het feit dat ik lekkage heb. Echt een drama, want lekkage was in eerste instantie de hoofdreden om de zeer gedateerde badkamer überhaupt te renoveren. Hier is veel geld in gestoken en mijn teleurstelling is nogal groot.

De foto's zeggen meer dan duizend woorden, en ik ben blij dat ik ze heb gemaakt want dit geeft mij de kans om het aan jullie voor te leggen.

Een vriend van mij wees mij erop dat hij het gek vond dat er geen kimband is gebruikt tijdens het renoveren van de badkamer. Hij was tussentijds komen kijken, en het viel hem op dat er geen "felle kleur" in de hoeken en naden te zien was. Toen ik hem vertelde over de lekkage wees hij mij hierop en hebben we de foto's bestudeerd.

foto 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJj7taQ1SP2M7p6fwJqqdk71D30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w32sJW3pyErgL7CIT9fKIdWs.jpg?f=fotoalbum_large

foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXo3Ryp4xuhb8cMCWX0el7Jcw_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YLIdG8VHD6I6Z9w5PpiGuHz.jpg?f=fotoalbum_large

foto 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUW2Cc6Neq7ZRN75dmCdpVbs2WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbC2qiq7dsDqEXTja0HUYYTb.jpg?f=fotoalbum_large

foto 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrGDYfwyx_RaGOj2VbCbvlipPu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsbfvjjWUCgCR8MBdO9xZHbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet bij foto 1 wel een rechte strook in een afwijkende grijze kleur ten opzichte van de rest. Er is geen kimband aangebracht rondom de waterpunten.

Foto 2 zie je bij de drain ook een rechte strook in een grijze kleur afwijkend van de rest. Ik weet niet of dit kimband is.

Foto 3 zie je dat alles dicht is. Dit was later op dezelfde dag. Deze tegelzetter had de vaart er lekker in. Maar wel met alleen tegelzetten. Heb de beste man niet bezig gezien met kimband, de pasta, en/of droogpauzes.

De lekkage vindt plaats op de achterwand van het douche gedeelte zie foto 4. Excuus voor de troep, maar het is dan ook een voorraadkast. Ik kan weinig meer in deze kast zetten want alles zit in no-time onder de schimmel. De gele vlek die je ziet is voelbaar nat, daar is geen meting voor nodig.

Dus samenvattend is mijn vraag; Is er aan de hand van de foto's te zien of er uberhaubt kimband is toegepast, en zo ja of dat voldoende is geweest?

[ Voor 0% gewijzigd door skaars op 25-10-2024 12:03 . Reden: Typo's ]

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
kimband zie je duidelijk zitten en dat is hier niet toegepast.
google er maar is op dan kan je zien hoe het aangebracht hoort te worden.
verder kan er met kimband nog steeds lekkage zijn natuurlijk, als de leiding in de muur lek is dan helpt kimband daar nauwelijks tegen.

maar wat heb je afgesproken met de aannemer, als je al lekkage had kan dat natuurlijk ook ergens zitten waar de aannemer niet geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 11:29
maar wat heb je afgesproken met de aannemer, als je al lekkage had kan dat natuurlijk ook ergens zitten waar de aannemer niet geweest is.
Goede opmerking, maar de initiële lekkage zat in de zijwand en werd veroorzaakt door gebrek aan kimband (bestond toen nog niet eens denk ik), slechte voegen, en nog slechtere kitranden. Deze wand heb ik volledig nieuw laten plaatsen en is nu (althans nog niet) de plek van de lekkage.

De waterleidingen zitten in deze lekkage-wand en zouden de oorzaak kunnen zijn.

Mocht het zo zijn dat het alleen de leiding(en) zijn en ze dit weten te repareren. Kan ik dan zonder kimband deze nieuwe badkamer accepteren, of is dat vragen om problemen in de toekomst?

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Het is een inloopdouche, zelfs op een zwak moment moet een professional nog goed beseffen dat dat een vochtige ruimte is toch? Als klant ben je amateur, je bent niet geacht zaken in detail te weten; terwijl de aannemer wel de "regels van goed vakmanschap" moet volgen (en een douche die lekt is geen goed vakmanschap, das niet moeilijk).
Dit is het moment om te checken of je rechstbijstand hebt, die kunnen je helpen. Er zijn wat fouten die je zou kunnen maken die ze helpen vermijden; maar vooral: ze kunnen je helpen om een zacht traject te volgen om zo snel mogelijk tot een goeie oplossing te komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kim pasta bestaat (helaas) ook grijs. ik kan dus op basis van de foto niet zeggen of de vloer is gedaan. rond de muurplaat mist het hoe dan ook. en de hoek van de douche lijkt niet voldoende te zijn gedaan (wellicht alleen een kwast kim pasta ) of het is gewoon een vlek van wat tegellijm.

Maar goed tegelwerk/kitwerk lekt doorgaans niet zo hard ook niet zonder kimband ik vermoed eigenlijk een waterleiding of riolering die lekt. Veder eens met ^^ kans is aanwezig dat de hele badkamer opnieuw moet en dan wil je geen foutjes maken die je zaak schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05
Zou kerdi doek aanraden voor een inloopdouche...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-06 22:56
Alles met doek is niet nodig voor een inloopdouche. Band is genoeg, maar wel wordt meestal aangeraden het hele natte gedeelte te coaten. Zelf heb ik bijna de hele vloer en bijna de gehele wanden van het douchegedeelte gecoat. Band in alle randen en rond de drain, band opnieuw gecoat en daarna met lijm eroverheen, en toen pas gaan tegelen.

Aan de andere kant: het vocht lijkt vanaf de hoogte van de kraanaansluitingen te komen, en niet vanuit de randen. Daar zit nooit band, dus het wel of niet gebruiken daarvan is misschien helemaal niet relevant. Zijn de koppelingen voor de kraan wel goed afgekit? Of lekt de aansluiting zelf domweg al in de muur? Is de hele aansluiting vervangen? Was dit ook de oorspronkelijke plek van de lekkage? Zijn de koppelingen goed getest op dichtheid voor alles is dichtgesmeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Heb je opdracht gegeven om de lekkage te verhelpen en de badkamer te vernieuwen of heb je opdracht gegeven om alleen de badkamer ter vernieuwen in de hoop/wens dat hiermee de lekkage ook zou verdwijnen?
In geval 1 is de aannemer aan te spreken om het niet deugdelijk uitvoeren van z’n werk. In geval 2 moet je eerst maar bewijzen dat de huidige lekkage een andere/nieuwe is en veroorzaakt is door de aannemer…

Of er nou wel of geen kimband of weet ik veel wat voor materiaal is gebruikt boeit natuurlijk niet. Je huurt een professioneel bedrijf in als consument. De kennis hoort bij hun te liggen.
(Behalve als je alleen maar ‘handjes’ via werkspot ingehuurd hebt natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Overigens is het misschien goedkoper om vanuit de voorraadkast de muur open te maken om leidingen eventueel te herstellen… ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 23:45
Kimband is een reserve middel. Een goed getegelde, gekitte, gevoegde douche lekt niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een ander probleem hebt wat niet is opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 15:45
HanM schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:19:
Kimband is een reserve middel. Een goed getegelde, gekitte, gevoegde douche lekt niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een ander probleem hebt wat niet is opgelost
Niet geheel mee eens, een voeg is vaak niet waterdicht en er kunnen makkelijk haarscheurtjes in ontstaan.
In onze badkamer is ook geen kimband gebruikt en dat heeft wel tot lekkage geleid.
Nu heeft onze tegelzetter ook waardeloos werk afgeleverd, veel holle ruimte onder de tegels, dat in combinatie met slecht voegwerk zorgt ervoor dat het makkelijk gaat lekken. Wij hebben het opgelost door er hars in de holle ruimtes te laten spuiten.

Daarnaast staat in de handleiding hoe een drainagegoot moet worden aangelegd, dat is altijd inclusief kimband

@skaars : tik op diverse plaatsen op de tegels en luister of er holle ruimte aanwezig is.
Heeft de tegelzetter garantie afgegeven? Het is op zich niet intressant of er genoeg kimband is toegepast, maar of het werk deugdelijk is uitgevoerd.
Pagina: 1