Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i99sommie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 21:08
Hoi mede-Tweakers,

Allereerst is een introductie van het probleem op zijn plaats. Ik zal daarna zoveel mogelijk (technische) specs meegeven in de post. Ik ben recent verhuisd en heb logitech z533 pc speakers die ik niet meer voor mijn desktop gebruikt. Ik heb een wat oudere en goedkoop segment televisie van Samsung, dus ik dacht ik kan met deze speakers de televisie een boost geven. Ik kwam erachter dat ik, om de speakers aan te sluiten, een DAC nodig heb om het signaal om te vormen. Deze heb ik aangeschaft en zodoende de de speakers aangesloten op de tv. Het geluid werkt prima alleen kan ik niet met de afstandsbedieding en volume van het geluid via Optical aanpassen. Weten jullie hier een oplossing voor?

Televisie:
Samsung Series 7 TU7000 50" Zwart
https://tweakers.net/pric...tu7000-50-inch-zwart.html

Speakers:
Logitech Z533 Zwart
https://tweakers.net/pric.../logitech-z533-zwart.html

DAC:
LiNKFOR DAC Converter Digitale naar Analoge Converter
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A1C9OGW1ARPO59&th=1

De DAC zit aangesloten via RCA in de subwoofer van de Logitech speakers. Tevens is de DAC aangesloten via een optical kabel aan de TV. Via de instellingen heb ik de audio uitvoer nu op Optical staan. Ik heb deze video gevolgd https://www.youtube.com/watch?v=lDDFhersXMs&t=1s om de afstandsbieding te koppelen aan de optical aansluiting. In deze video zie je dat er links in beeld een plus en minus komt te staan. Ik heb dat ook, alleen veranderd dit niets aan het daadwerkelijke volume. De enige manier voor mij om op dit moment de speakers harder, zachter of uit te zetten is via de draaiknop regelaar die vast zit aan de subwoofer.

Mijn vraag is: Is er nog een work around mogelijk waardoor ik wel het volume kan regelen via de afstandsbediening? Ik ben bang dat de draaiknop regelaar die vast zit aan de subwoofer roet in het eten gooit. Ik hoor het graag van jullie ervaren audio Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:52
i99sommie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:43:
Ik heb deze video gevolgd https://www.youtube.com/watch?v=lDDFhersXMs&t=1s om de afstandsbieding te koppelen aan de optical aansluiting. In deze video zie je dat er links in beeld een plus en minus komt te staan. Ik heb dat ook, alleen veranderd dit niets aan het daadwerkelijke volume.
Persoon in de video zal de Sonos en TV met een optische kabel aan hebben gesloten, in jouw situatie zit er een DAC tussen. Volume regelen met de TV remote op een device aangesloten met optisch is niet standaard. Mogelijk is dit een functie van Sonos en ondersteunt een ander merk dit niet. Analoge audio out (3,5mm jack, die jouw Samsung helaas niet heeft) is veelal wel te bedienen omdat de TV het signaal regelt, Optisch signaal gooit de TV als het ware alleen naar buiten toe en laat volume regelen aan het externe audio device over.
Mijn vraag is: Is er nog een work around mogelijk waardoor ik wel het volume kan regelen via de afstandsbediening?
HDMI ARC Audio Extractor met ingebouwde DAC. Device welke (digitale) audio vanaf HDMI ARC om kan zetten naar een analoog signaal wat jij wilt. HDMI ARC ondersteunt CEC wat voor bediening zou moeten zorgen. In theorie zou de remote van de TV dan wel het volume van de Logitech moeten kunnen bedienen. Let op, theorie. HDMI CEC tussen twee apparaten met HDMI is namelijk al hit or mis, een extractor maakt de keten langer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Second that. Sonos heeft bij mijn weten wel de mogelijkheid om volume te regelen via de app. Dat lukt jou niet.
Je tv heeft geen regelbare uitgang, dus met afstandsbediening volume regelen wordt hem niet.

Hdmi CEC via extractor: ik zou die kant niet in gaan. Theoretisch kan het meen ik, maar beetje hit and miss, en bovendien niet heel goedkoop.

Wat ik zou doen: Logitech setje naar opslag of verkopen, dac terugsturen en op MP een tweedehands setje scoren met een receiver die HDMI of optical doet en een paar leuke speakers. Zeker met alleen optical hoeft dat echt niet veel te kosten. En geloof me als ik zeg dat zoiets rondjes draait om je Logitech.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i99sommie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 21:08
FeaR schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:30:
HDMI ARC Audio Extractor met ingebouwde DAC. Device welke (digitale) audio vanaf HDMI ARC om kan zetten naar een analoog signaal wat jij wilt. HDMI ARC ondersteunt CEC wat voor bediening zou moeten zorgen. In theorie zou de remote van de TV dan wel het volume van de Logitech moeten kunnen bedienen. Let op, theorie. HDMI CEC tussen twee apparaten met HDMI is namelijk al hit or mis, een extractor maakt de keten langer.
Okay helder, dankjewel voor je uitleg. Ik denk net als The Eagle zei in zijn post. Wellicht schiet dat zijn doel voorbij. Ik denk dat ik dan de speakers te koop zet en een betere soundbar koop. Hebben jullie ideeën of suggesties voor een soundbar/speaker installatie die je wel met de afstandsbediening kan bedienen? Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:52
i99sommie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:41:
[...]
Hebben jullie ideeën of suggesties voor een soundbar/speaker installatie die je wel met de afstandsbediening kan bedienen?
Zie mijn eerdere post: als je optisch aan gaat sluiten zal dat een functie van de sound bar zijn. Specs dan wel handleidingen checken om hier zeker van te zijn. Aansluiten via HDMI ARC geeft dezelfde mogelijke issues als de HDMI ARC Audio Extractor omdat HDMI CEC hit or mis is en nul garantie heeft te blijven werken. Natuurlijk is dit het slechtste scenario maar de kans is er. Persoonlijk zou ik een device nemen met eigen remote, nooit gezeur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je al een Samsung TV he t zou ik voor een simpele Samsung soundbar gaan. Die werken gek genoeg meestal wel goed samen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1