Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-08 15:56
Mijn vraag
Ik heb nu i7 12700 in combinatie met een Gigabyte B760 Gaming X DDR4 moederbord. Als koeler heb ik een NZXT Kraken 240.

Ik heb laatst mijn RTX 3060 geüpgraded naar een RTX 4070 ti Super Maar merk dat de i7 12700 het toch wat moeilijk heeft met deze kaart in combinatie met 1440p.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet dat de 13th en 14th gen problemen hebben/ hadden met temperatuur en voltages. Ik heb mijn Bios al op de nieuwste F12 update (https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios)

Ik wil verder toch niet overklokken of andere dingen doen. Gewoon een iets zwaardere processor. Ik zag dat de i7 ook een 14700 versie zonder dingen had maar is dat verstandig om dat te doen, aangezien de k versie standaard al hoger geklokt is.

De temperatuur die ik nu met de i7 12700 heb is is in idle zoon 20 graden. Onder load max op 50 graden (Pushpull op het koelblok)

Wat zouden jullie mij aanraden? Wel of geen 14th gen. Switchen van platform ga ik toch niet doen want vindt het dat niet waard. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Met alle problemen die nog steeds aanwezig lijken te zijn rondom 13th en 14th gen zou ik het zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Maar na updates die zijn gedaan door intel en de fabrikanten is/ lijkt alles wel weer wat gestabiliseerd. Ik lees inderdaad heel veel negatieve reviews maar die zijn allemaal van begin/ midden dit jaar. In september is er door veel fabrikanten en ook door Gigabyte waar het in mijn geval om gaat een update gedaan wat het probleem zou moeten verhelpen of in ieder geval drastisch moet verbeteren.

Dit is wat er bij de update staat.

Checksum : 4CFA
Introduce the "Intel Default Settings" and enabled as default, user needs to disable it first to use GIGABYTE PerfDrive profiles
Introduce microcode 0x12B as the final mitigation of 13/14th Gen desktop processor Vmin Shift Instability issue according to Intel official

i. 0x12B encompasses 0x125 and 0x129 microcode updates, and addresses elevated voltage requests by the processor during idle and/or light activity periods.

ii. microcode 0x129 (August 2024) addresses high voltages requested by the processor.

iii. microcode 0x125 (June 2024) addresses eTVB algorithm issue.

Add EZ-OC support for AORUS x XPG co-branding DRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Ik zou 13th en 14th gen ook mijden.
Wil je echt upgraden, dat dan gelijk naar DDR5 en koop dan een Intel Core Ultra (200 series).
Die is voor lichte workloads ook gelijk een stuk zuiniger in stroom

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Wat kan je nu niet op een i7-12700, wat je wel denkt te kunnen doen met een i7-13xxx of i7-14xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Ik snap jouw antwoord. Alleen moet dan erg veel vernieuwen.
Heb nu 64GB DDR4 --> wordt dan DDR5
Moederbord moet worden vervangen
CPU moet worden vervangen

Dat gaat dan weer behoorlijk in de kosten lopen. En dat puur voor een CPU upgrade waar het eigenlijk om te doen is. Denk niet dat ik dat er voor over heb. + de nieuwe Ultra core processors zijn net up. Zijn daar dan geen problemen mee of wellicht komen die er? Dat weet je natuurlijk niet dus dat is ook weer risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
dehardstyler schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:49:
Wat kan je nu niet op een i7-12700, wat je wel denkt te kunnen doen met een i7-13xxx of i7-14xxx?
Ik merk tijdens games ( Far Cry 6, The Last of us, F1 23 etc) dat de cpu het wel zwaar heeft. De GPU heeft dan wat over wat die nu niet kan benutten.

Als je dan video's kijkt waarin de 12700 (K) versie wordt vergeleken met een 14700 (K) Zie je toch wel een hele mooie prestatie winst. Dit door meer cache en cores natuurlijk.

Maar ja dat was allemaal in het begin en wellicht dus ook met die problemen die de 13th en 14th gen hebben/ hadden. Als je dan de video van JayTwoCents bekijkt (YouTube: Do this NOW if you want your Intel CPU to live...) Waarin nu Intel default settings staan ingesteld en dus de CPU niet meer tegen de 100 graden aan hickt en dus uitvalt/ BSOD en of zichzelf vernielt lijkt me dat het nu wel te doen is met zoon processor.

Ik heb bij mij in de bios ook al gekeken en heb nu inderdaad Intel Default settings. Ik kan ook gaan overklokken (Wat niet kan met de 12700) maar krijg de optie wel en krijg dan duidelijk in beeld dat het schade kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
DKGAMER16 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Ik merk tijdens games ( Far Cry 6, The Last of us, F1 23 etc) dat de cpu het wel zwaar heeft. De GPU heeft dan wat over wat die nu niet kan benutten.

Als je dan video's kijkt waarin de 12700 (K) versie wordt vergeleken met een 14700 (K) Zie je toch wel een hele mooie prestatie winst. Dit door meer cache en cores natuurlijk.

Maar ja dat was allemaal in het begin en wellicht dus ook met die problemen die de 13th en 14th gen hebben/ hadden. Als je dan de video van JayTwoCents bekijkt (YouTube: Do this NOW if you want your Intel CPU to live...) Waarin nu Intel default settings staan ingesteld en dus de CPU niet meer tegen de 100 graden aan hickt en dus uitvalt/ BSOD en of zichzelf vernielt lijkt me dat het nu wel te doen is met zoon processor.

Ik heb bij mij in de bios ook al gekeken en heb nu inderdaad Intel Default settings. Ik kan ook gaan overklokken (Wat niet kan met de 12700) maar krijg de optie wel en krijg dan duidelijk in beeld dat het schade kan opleveren.
Ahh oke, begrijpelijk dan. Ik wilde gaan voorstellen om eerst deze die je nu hebt te overklokken, maar dat kan dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKGAMER16
dehardstyler schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ahh oke, begrijpelijk dan. Ik wilde gaan voorstellen om eerst deze die je nu hebt te overklokken, maar dat kan dus niet?
Correct ik heb de i7 12700 en niet de K versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Op wat voor resolutie speel je? En wat voor grafische settings?

En er is natuurlijk altijd een onderdeel dat een ander onderdeel tegenhoudt. Heb je er last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
White Feather schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:55:
Op wat voor resolutie speel je? En wat voor grafische settings?

En er is natuurlijk altijd een onderdeel dat een ander onderdeel tegenhoudt. Heb je er last van?
Ik speel op 2560 x 1440p 165hz
Grafisch alles op Max settings in de games die ik eerder noemde.

Een vriend van mij heeft een i9 12900ks en die heb ik even 2 dagen mogen lenen. Hier merkte ik al dat dat al veel scheelde. Dus vandaar dat ik dacht ik ga voor de 14th gen aangezien dat de hoogste cpu serie is voor socket 1700.

Maar ik kan denk ik beter ook voor de i9 12900ks gaan aangezien de 12th gen geen problemen heeft met koeling/ voltages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Hier ook een artikel waarin wordt bevestigd dat toch echt de 13th en 14th gen geen problemen meer hebben. Maar kan dit als geloofwaardig worden aangenomen?

https://www.techradar.com...ve%20been%20fully%20fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

DKGAMER16 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:46:
Hier ook een artikel waarin wordt bevestigd dat toch echt de 13th en 14th gen geen problemen meer hebben. Maar kan dit als geloofwaardig worden aangenomen?

https://www.techradar.com...ve%20been%20fully%20fixed.
Intel had een lange tijd de problemen genegeerd, in de doofpot willen steken, de schuld aan de rest te geven,... totdat hun zakelijke klanten rebelleren en via YouTube aan het grote publiek liet zien wat er verkeerd gaat, dan hebben veel mensen geen vertrouwen dat het opgelost is en dat je geen defecte CPU krijgt.

Het was dramatisch slecht als je 24/7 single-core belast (bv gameserver), dan ging de helft van de CPU's binnen een week dood. Rotten zoals groenten en fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Maar is dit probleem er dan nog steeds of is dat wel opgelost.

Ander is het nog niet eens zoon heel slecht idee om eens te kijken naar compleet iets anders.
Want ik zit dan nu op slot kwa upgraden. Heb dan wel een videokaart die toekomstbestendig is maar de cpu dus niet.

Daar wil ik niet aan dus dan gaat de intel met toebehoren de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
De 12900k is in games maar een fractie sneller dan de 12700 non k volgens een review van techspot...

De KS zit daar een fractie weer boven.

Als de 12900ks voelbaar beter is dan lijkt het me dat de 12700 niet max. Presteert?

Ik heb een 12400f gehad die ook verkocht wordt als een 65w cpu net als de 12700. De 12400f had op mijn bord trage prestaties omdat hij gewoon flink power gelimiteerd werd. De settings verhogen naar 180w in bios gaf hem alle vrijheid en dat ging een flink stuk beter.

Wellicht moet je dus die settings in bios veranderen. De 12900KS krijgt standaard in bios veel vrijheid en kan dus sowieso veel hoger boosten. Het kan dus ook totaal geen kwaad, hij wordt alleen warmer en is minder zuinig (net als een 12700K zou doen!)

Check anders eerst je kloksnelheid tijdens benchmarks/games met hwinfo64 op de achtergrond. Check daarna met de hogere power settings.

Je cpu blijft nu namelijk ook wel erg koel tijdens load.

Edith: doe anders even een cinebench R23 run (multi threaded) en vertel even je score.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 27-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik snap niet dat je zoveel mist een 4070ti moet prima kunnen met de 12700,zonder merkbare bottleneck.

Heb je al gekeken wat je qua fps zou moeten halen met een 12700 en 4070ti vergeleken met een vergelijkbaar systeem?

Merk zelf dat je aardig wat kan optimalieseren aan settings in game ect. Zou zeker daar ook naar kijken

Verder welke ram gebruik je en op wat voor snelheid draait deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
GarBaGe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
Waarom?
Fabrikant heeft al oplossingen geïntroduceerd.
Buiten dat, wanneer er echt een groot probleem zou zijn dan zouden wereldwijd talloze PC's 'omgevallen' zijn.
Intel zou dan een verkoopstop hebben ingevoerd en terugroepacties hebben ingesteld.
Dat een 'probleem' zich kan voordoen wil nog niet zeggen dat iedereen er last van zal krijgen.
Hooguit sommige 'top-end' CPU's die op verhoogde Vcore spanningen lopen zouden issues kunnen krijgen, maar zoals het er nu naar uitziet hoeft de gemiddelde gebruiker zich nergens druk om te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus 7
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 13:16
Ik ben een pc aan het samenstellen,en heb op dit moment het moederbord de asus rog maximus Z790 hero,videokaart de Nvidia RTX 4080 Super Founders Edition,voeding seasonic TX-1000.Ik heb deze componenten al wat langer in huis dus ruilen of terug sturen is geen optie.
Mijn vraag is het probleem met deze processors 13700K en 14700K echt een probleem op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
virus 7 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:24:
Mijn vraag is het probleem met deze processors 13700K en 14700K echt een probleem op dit moment.
Ze worden wereldwijd gewoon door Intel aangeboden; als er echt een 'probleem' zou zijn dan zou zo'n wereldspeler het product allang uit de markt genomen hebben.
Zolang jij geen gekke dingen doet (extreem overklokken en koelen met vloeibare stikstof bijvoorbeeld) dan gaat het gewoon goed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus 7
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 13:16
Oke gelukkig dan ga ik voor de 14700K , heb nog 1 vraag DDR5 Ramgeheugen 2x32GB ik twijfel tussen Gskill en corsair maar naar wat ik zo'n beetje heb gelezen gaat mijn voorkeur uit naar Gskill ,maar dan met Hyninx geheugen .
Heb je misschien nog een tip of welk type ik moet nemen 6200 / 6400 / 6600 deze kunnen zeker in mijn moederbord.
Maar misschien heb je zelf met een ander merk een goede ervaring ik hoor het graag .

[ Voor 20% gewijzigd door virus 7 op 27-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
virus 7 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:54:
Oke gelukkig dan ga ik voor de 14700K , heb nog 1 vraag DDR5 Ramgeheugen 2x32GB ik twijfel tussen Gskill en corsair maar naar wat ik zo'n beetje heb gelezen gaat mijn voorkeur uit naar Gskill ,maar dan met Hyninx geheugen .
Heb je misschien nog een tip of welk type ik moet nemen 6200 / 6400 / 6600 deze kunnen zeker in mijn moederbord.
Maar misschien heb je zelf met een ander merk een goede ervaring ik hoor het graag .
In ieder geval iets uit de qvl van je moederbord is altijd aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11-09 19:38
De 12700 zou geen bottleneck moeten zijn voor de 4070ti op 1440p en max settings. Heb je wel gekeken wat de CPU load is tijdens het spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
freaky35 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:31:
ik snap niet dat je zoveel mist een 4070ti moet prima kunnen met de 12700,zonder merkbare bottleneck.

Heb je al gekeken wat je qua fps zou moeten halen met een 12700 en 4070ti vergeleken met een vergelijkbaar systeem?

Merk zelf dat je aardig wat kan optimalieseren aan settings in game ect. Zou zeker daar ook naar kijken

Verder welke ram gebruik je en op wat voor snelheid draait deze
Ram is gewoon Kingston 3200. Geen xmp of iets dergelijks. Heb inderdaad gekeken naar vergelijkbare systemen. En dan zie en merk ik gewoon dat ik er wat onder zit. Nu is het wel zo dat er niet veel video’s zijn met de non k versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
meljor schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:08:
De 12900k is in games maar een fractie sneller dan de 12700 non k volgens een review van techspot...

De KS zit daar een fractie weer boven.

Als de 12900ks voelbaar beter is dan lijkt het me dat de 12700 niet max. Presteert?

Ik heb een 12400f gehad die ook verkocht wordt als een 65w cpu net als de 12700. De 12400f had op mijn bord trage prestaties omdat hij gewoon flink power gelimiteerd werd. De settings verhogen naar 180w in bios gaf hem alle vrijheid en dat ging een flink stuk beter.

Wellicht moet je dus die settings in bios veranderen. De 12900KS krijgt standaard in bios veel vrijheid en kan dus sowieso veel hoger boosten. Het kan dus ook totaal geen kwaad, hij wordt alleen warmer en is minder zuinig (net als een 12700K zou doen!)

Check anders eerst je kloksnelheid tijdens benchmarks/games met hwinfo64 op de achtergrond. Check daarna met de hogere power settings.

Je cpu blijft nu namelijk ook wel erg koel tijdens load.

Edith: doe anders even een cinebench R23 run (multi threaded) en vertel even je score.
Kan in de buis voltages niet aanpassen. Is geen K versie. Heeft een locked multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

DKGAMER16 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 05:42:
[...]

Ram is gewoon Kingston 3200. Geen xmp of iets dergelijks. Heb inderdaad gekeken naar vergelijkbare systemen. En dan zie en merk ik gewoon dat ik er wat onder zit. Nu is het wel zo dat er niet veel video’s zijn met de non k versie.
Je geheugen is dan ook deels een bottleneck. Je zou met ddr4-3600 cl14 of 15 best wat kunnen winnen over generiek 3200 CL22 oid.

Maar een tweedehandse 12900 of een nieuwe 14700k zouden dan ook kunnen. Neem iig geen Core Ultra, dat is uit verschillende bronnen gebleken geen echte upgrade te zijn voor gamen, alleen voor stroomverbruik.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44
GarBaGe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
Wil je echt upgraden, dat dan gelijk naar DDR5 en koop dan een Intel Core Ultra (200 series).
Die is voor lichte workloads ook gelijk een stuk zuiniger in stroom
Zou ik persoonlijk niet doen, in ieder geval niet met de kennis van nu. De gaming performance valt echt zwaar tegen in diverse benchmarks. Zie bijvoorbeeld GamersNexus en Hardware Unboxed.

Daarnaast is het twijfelachtig wat Intel met de socket ontwikkeling zijn doen. Rumor mill is slechts 1 generatie op huidig socket. Je maakt dan een overstap naar een compleet ander platform, tegen relatief hoge prijs voor de Ultra CPU er bovenop. Met bijzonder weinig bang for buck. En grote kans dat je ook nog bijzonder weinig toekomst bestendig bent qua moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
psychodude schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

Zou ik persoonlijk niet doen, in ieder geval niet met de kennis van nu. De gaming performance valt echt zwaar tegen in diverse benchmarks. Zie bijvoorbeeld GamersNexus en Hardware Unboxed.

...
Persoonlijk vind ik de performance niet tegenvallen (in gaming), maar...
De prijs (zeler van de 285K) is enorm.
Voor minder geld heb je bij AMD een X3D die ook nog eens beter performt in gaming.
Dit was bij de 14900K ook al zo, dus die situatie is niet gewijzigd.

Voor lagere resolutie (1080) hoge FPS ben je beter af met een X3D.
Voor hoge resolutie (4K) maakt het niet zoveel uit.

Overigens, voor non-gaming doet de nieuwe Intel het nog niet zo slecht....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DKGAMER16 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 05:43:
[...]

Kan in de buis voltages niet aanpassen. Is geen K versie. Heeft een locked multiplier.
Gaat niet om voltage maar powerlimits. En wat doet cinebench R23?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als het puur een gaming pc word, dan zou ik ook voord e AMD weg gaan.
Zeker een x3d is dan een goede optie.
Zijn nou eenmaal veel zuiniger en leveren meer fps als de intels, helemaal op lagere resoluties.

Maar ik blijf erbij dat de 12700 het prima zou moeten kunnen.
Zeker als je systeem net wat minder presteert als vergelijkbare system, dan zou ik eerst kijken wat je zou kunnen aanpassen

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 28-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Is een pc voor alles. Hoofdzaak is wel gaming maar doe er ook gewoon nog wel andere dingen op zoals tekstverwerking in word of filmpje kijken via nas, F1 TV en of gewoon internetten.

Ik heb nog even gekeken naar het geheugen. Dit betreffen 4 sticks van 16Gb Kingston KDK8NX-MIF

De Cinebench R23 laat ik zo direct even op de pc lopen. Het resultaat zal ik wanneer deze klaar is hier vermelden.

Edit 13:30: De score uit de Cinebench 23 bedraagt 15138

[ Voor 6% gewijzigd door DKGAMER16 op 28-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11-09 19:38
Heb je nog gekeken wat je CPU verbruik is tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DKGAMER16 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:08:
Is een pc voor alles. Hoofdzaak is wel gaming maar doe er ook gewoon nog wel andere dingen op zoals tekstverwerking in word of filmpje kijken via nas, F1 TV en of gewoon internetten.

Ik heb nog even gekeken naar het geheugen. Dit betreffen 4 sticks van 16Gb Kingston KDK8NX-MIF

De Cinebench R23 laat ik zo direct even op de pc lopen. Het resultaat zal ik wanneer deze klaar is hier vermelden.

Daar heb je het. De 12700 non-k moet 20.000 + scoren. Je powerlimits staan veel te zuinig en daardoor wordt ie ook maar 50 graden ofzo terwijl dat normaal echt veel hoger is.

Of je HT staat uit of je E-cores staan uit. Hoe dan ook: VEEL te lage score voor die cpu

[ Voor 5% gewijzigd door meljor op 28-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Denk dat het handig is als je iets als userbenchmark draait.

https://www.userbenchmark.com

Disclaimer: Deze site is ass en aanbevelingen/adviezen moet je negeren.
Om te kijken of je PC performed zoals het hoort is het de snelste en makkelijkste tool zonder poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
DKGAMER16 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 05:42:
[...]

En waar draait het dan op? Als je XMP niet aan hebt staan dan ga je ook al flink de mist in met performance.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:17:
[...]

En waar draait het dan op? Als je XMP niet aan hebt staan dan ga je ook al flink de mist in met performance.
Het geheugen wat ik heb is niet XMP. Maar ik ga vandaag even een ander setje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Het geheugen wat ik heb is niet XMP. Maar ik ga vandaag even een ander setje bestellen.
Heeft het geen XMP? Dat is wel vrij bijzonder maar het kan. Hoe heb je het dan ingesteld? Als je dat er gewoon ingeprikt hebt en niets heb ingesteld dan zal het op lagere snelheden/timings draaien (JEDEC). Je kan het zien met CPU-Z bijvoorbeeld. Tabblad SPD voor de technische gegevens en de Memory tab hoe het nu draait.

Overigens gezien de terechte opmerking van @meljor. Ik zou eens een BIOS reset doen en daarna alleen je geheugen instellen (moet je dus blijkbaar helaas handmatig doen) en dan eens kijken wat je performance is. Misschien ook even updaten naar het laatste BIOS (bij voorkeur niet via brakke Windows tooltjes). Let even op als je Bitlocker aan hebt staan en zet deze voor de update even op suspend. Voorkomt dat je na de update een recovery key mag invoeren.

Edit: ow sorry, je zit al op BIOS F12. Excuus.

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44

Gelet op de overige zaken binnen dit alles, zou ik qua eventuele hardware keuzes het gewoon beschouwen als gaming PC. De overige zaken die je benoemd gaat met geen enkele moderne hardware een probleem vormen.
GarBaGe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Persoonlijk vind ik de performance niet tegenvallen (in gaming), maar...
De prijs (zeler van de 285K) is enorm.
Voor minder geld heb je bij AMD een X3D die ook nog eens beter performt in gaming.
Dit was bij de 14900K ook al zo, dus die situatie is niet gewijzigd.

Voor lagere resolutie (1080) hoge FPS ben je beter af met een X3D.
Voor hoge resolutie (4K) maakt het niet zoveel uit.

Overigens, voor non-gaming doet de nieuwe Intel het nog niet zo slecht....
Prijs is hoog, performance is significant lager dan X3D, zelfs frequent lager dan Intel eigen prior gen ondanks hogere prijs.

Sure, het FPS getal welk je ziet is niet deprimerend laag dus je kunt er op gamen. Maar er zijn gewoonweg veel betere keuzes te maken wanneer het aankomt op gaming hardware. Is het primair een workstation waar sporadisch op gegamed wordt, sure, dan te overwegen denk ik. Maar buiten de vrij synthetische benchmarks voor workstation performance, heb ik hier zelf verder vrij weinig zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Heeft het geen XMP? Dat is wel vrij bijzonder maar het kan. Hoe heb je het dan ingesteld? Als je dat er gewoon ingeprikt hebt en niets heb ingesteld dan zal het op lagere snelheden/timings draaien (JEDEC). Je kan het zien met CPU-Z bijvoorbeeld. Tabblad SPD voor de technische gegevens en de Memory tab hoe het nu draait.
Het betreft KDK8NX-MIF geheugen (https://www.compuram.biz/...8nx-mif.htm?st=tab_tecdat)

Dit heeft na mijn weten geen XMP. Ik kan dit niet aanzetten met dit geheugen in de bios. De optie blijft grijs.
Het geheugen draait dus gewoon op 3200 CL22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Het betreft KDK8NX-MIF geheugen (https://www.compuram.biz/...8nx-mif.htm?st=tab_tecdat)

Het geheugen draait dus gewoon op 3200 CL22
Weet je dat zeker? Lees: heb je dat gevalideerd met bv CPU-Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Weet je dat zeker? Lees: heb je dat gevalideerd met bv CPU-Z?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHCBYT7ATmZUt1yIAfonYuWKD6k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HK0raCircyA5przPhVbXjGnv.png?f=user_large

Dit is wat ik te zien krijg in CPU-Z

[ Voor 5% gewijzigd door DKGAMER16 op 29-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat ik te zien krijg in CPU-Z
En dat zijn de specs :) Nu het tabje ernaast om te zien hoe het echt draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

En dat zijn de specs :) Nu het tabje ernaast om te zien hoe het echt draait :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5bDmbTAjMxaU_j8JyALyFUe9PM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wKBmrCQ4C1xRBWk6Yv7uA4P2.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door DKGAMER16 op 29-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@DKGAMER16
Check. Het draait in ieder geval op de goede snelheid. Het is verder een trage kit (CL22 is echt matig voor DDR4-3200. Meestal is dat CL16) maar dat is weer even een ander probleem. Het zou wel je matige prestaties kunnen verklaren. Ik weet even niet uit m'n hoofd hoe gevoelig Intel 12th gen voor traag geheugen is. Je gaf echter al aan een andere kit besteld te hebben dus ik ben benieuwd hoe het daarmee werkt. Ik verwacht best wel wat winst met een 3600 MT/s CL18 kit.

Je BIOS-instellingen zijn trouwens gereset en volledig standaard nu? Zou wel moeten na een BIOS-update overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:15:
@DKGAMER16
Check. Het draait in ieder geval op de goede snelheid. Het is verder een trage kit (CL22 is echt matig voor DDR4-3200. Meestal is dat CL16) maar dat is weer even een ander probleem. Het zou wel je matige prestaties kunnen verklaren. Ik weet even niet uit m'n hoofd hoe gevoelig Intel 12th gen voor traag geheugen is. Je gaf echter al aan een andere kit besteld te hebben dus ik ben benieuwd hoe het daarmee werkt.

Je BIOS-instellingen zijn trouwens gereset en volledig standaard nu? Zou wel moeten na een BIOS-update overigens.
Ik heb nog niks besteld. Ga vanavond eerst even dit setje proberen (CMK16GX4M2B3000C15)
Heb dit even geleend van mijn vriend van mij. Is wel wat lager geklokt maar wil even kijken of de drops die soms ervaar hiermee wel kwijt ben. Daarnaast even kijken of dit type geheugen beetje werkbaar is met deze i7. Wil dan zelf de set bestellen met 3600mhz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb3oHSoZ1nx1yXGuo1BYV3bZdfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD4SYnFCscq5zMQswWXgaBc8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@DKGAMER16
Inderdaad iets lager geklokt maar VEEL betere primaire timings (CL15). Hou er rekening mee dat je met deze set XMP waarschijnlijk wel moet aanzetten.

Als je zelf een kit gaat kopen, dan zijn twee dimms over het algemeen een veiligere optie dan vier dimms omdat je met vier dimms mogelijk niet de snelheden gaat halen die de kit adverteert. Dit heeft te maken met memory layout van het bord en de memory controller in de CPU. Voor 3000 MT/s zal dit issue waarschijnlijk niet spelen, maar hoe hoger je in snelheid gaat zitten hoe meer last je hebt van vier dimms tov twee dimms.

Probeer 2x16GB dual rank te halen als je voor 32-gig totaal gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:22:
@DKGAMER16
Inderdaad iets lager geklokt maar VEEL betere primaire timings (CL15). Hou er rekening mee dat je met deze set XMP waarschijnlijk wel moet aanzetten.

Als je zelf een kit gaat kopen, dan zijn twee dimms over het algemeen een veiligere optie dan vier dimms omdat je met vier dimms mogelijk niet de snelheden gaat halen die de kit adverteert. Dit heeft te maken met memory layout van het bord en de memory controller in de CPU.

Probeer 2x16GB dual rank te halen als je voor 32-gig totaal gaat.
Oh dat is goed om te weten. Ik zou graag 64GB wel weer willen. Zeker als ik ook nog een i7 14700k erbij ga halen. Wil ik wel een beetje toekomst bestendig zijn.

Raad je dan 2x 32GB aan? en van welk merk? Ben niet zo heel erg thuis in de geheugens moet ik eerlijk zeggen.

Wat zou beter zijn
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16
Of
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18

[ Voor 15% gewijzigd door DKGAMER16 op 29-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Oh dat is goed om te weten. Ik zou graag 64GB wel weer willen. Zeker als ik ook nog een i7 14700k erbij ga halen. Wil ik wel een beetje toekomst bestendig zijn.

Raad je dan 2x 32GB aan? en van welk merk? Ben niet zo heel erg thuis in de geheugens moet ik eerlijk zeggen.
Ik moet ook weer even graven voor DDR4 hoor. Ik ben alweer een tijdje over op DDR5. Is er een specifieke reden dat je 64GB wilt? Gebruik je dat daarwerkelijk? Over het algemeen is 32GB namelijk meer dan zat maar het is natuurlijk mogelijk dat jij een specifieke use case hebt voor 64GB.

Zelf zat ik aan deze kit te denken maar dat is dus 2x16:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Corsair Vengeance LPX is wel een beetje ehh.. hoe zeg ik dat netjes. Goedkoop. Hoeft zeker niet direct wat mis mee te zijn en als het werkt dan werkt het, maar het is bijvoorbeeld vaak niet het beste geheugen om met een AMD-processor te combineren maar dat is bij jou niet aan de orde :)

Zo te zien is de 64GB versie van die kit dan deze (again: twee dimms):
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18

Let er trouwens dan wel op in welke slots je de dimms plaatst. Je moet ze vanaf het socket aan het 'eind' van het memory channel zetten. Elke channel heeft 2 slots. Dit betekent over het algemeen dat je ze in slot 2 en 4 moet zetten vanaf het socket gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Het geheugen is idd niet supersnel maar gaat je echt geen 30% lagere prestaties geven in cinebench.

Nogmaals: 20.000 is gewoon een vrij normale standaard score in CB23 voor die cpu. Dus nogmaals in bios cpu power limits op minstens 180w zetten en checken of HT (hyperthreading) en de E-cores wel aan staan.

Dat ding kan nooit maximaal presteren als ie maar 50 graden onder volle belasting is dus dat is een extra indicatie.

[ Voor 16% gewijzigd door meljor op 29-10-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
meljor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:30:
Het geheugen is idd niet supersnel maar gaat je echt geen 30% lagere prestaties geven in cinebench.

Nogmaals: 20.000 is gewoon een vrij normale standaard score in CB23 voor die cpu. Dus nogmaals in bios cpu power limits op minstens 180w zetten en checken of HT (hyperthreading) en de E-cores wel aan staan.
Dat is zeker waar. Cinebench is niet zo gevoelig voor geheugensnelheid, maar veel andere zaken zoals games wel. We zitten hier dus denk ik met een tweeledig probleem:
1. issue dat de CB score laag is -> CPU-instellingen
2. issue dat de ervaren prestaties matig zijn -> kan zeer goed liggen aan het trage geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
meljor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:30:

Dat ding kan nooit maximaal presteren als ie maar 50 graden onder volle belasting is dus dat is een extra indicatie.
Hier ga ik vanavond zeker ook even naar kijken. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Dat is zeker waar. Cinebench is niet zo gevoelig voor geheugensnelheid, maar veel andere zaken zoals games wel. We zitten hier dus denk ik met een tweeledig probleem:
1. issue dat de CB score laag is -> CPU-instellingen
2. issue dat de ervaren prestaties matig zijn -> kan zeer goed liggen aan het trage geheugen
Beide natuurlijk verbeteren maar als hij zon duidelijk verschil voelt in games met een geleende 12900ks (die van bios wel de volle power krijgt omdat het een K(S) cpu is) dan lijkt het mij duidelijk. En 50 graden onder volle belasting is dus waarschijnlijk omdat hij van de instellingen niet veel meer dan de 65w mag trekken.

Ik had in iets mindere mate hetzelfde met een 12400f, powerlimits was standaard laag en dat scheelde aardig wat. Bij de 12700 dus waarschijnlijk nog veel meer.

Hij haalt 15000 multi core terwijl hij 20.000 moet kunnen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
meljor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Beide natuurlijk verbeteren maar als hij zon duidelijk verschil voelt in games met een geleende 12900ks (die van bios wel de volle power krijgt omdat het een K(S) cpu is) dan lijkt het mij duidelijk. En 50 graden onder volle belasting is dus waarschijnlijk omdat hij van de instellingen niet veel meer dan de 65w mag trekken.

Ik had in iets mindere mate hetzelfde met een 12400f, powerlimits was standaard laag en dat scheelde aardig wat. Bij de 12700 dus waarschijnlijk nog veel meer.

Hij haalt 15000 multi core terwijl hij 20.000 moet kunnen breken.
Nogmaals (niet vervelend bedoeld): ik ben het met je eens. Op CPU-vlak zit een beperking, maar voor games zit die er zeker ook op geheugensnelheid. Zeker als hij wil gaan upgraden naar een 14th gen dan wil je dat echt niet combineren met 3200CL22. Dat staat niet in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Nogmaals (niet vervelend bedoeld): ik ben het met je eens. Op CPU-vlak zit een beperking, maar voor games zit die er zeker ook op geheugensnelheid. Zeker als hij wil gaan upgraden naar een 14th gen dan wil je dat echt niet combineren met 3200CL22. Dat staat niet in verhouding.
Klopt. Dat geheugen doet trouwens 3200cl22 op 1.2v. Grote kans dat 1.35v prima draait op 3200cl16 of cl18. Xmp geheugen draait ook op 1,35v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
meljor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Klopt. Dat geheugen doet trouwens 3200cl22 op 1.2v. Grote kans dat 1.35v prima draait op 3200cl16 of cl18. Xmp geheugen draait ook op 1,35v.
Hmja bij deze dimms kan er ook rustig bottom of the barrel spul op zitten helaas. Het is vaak niet voor niets value :) Je kan echter mazzel hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
vanuit eigen oogpunt heb zelf een i5 12600k in combinatie met een 4070 ti super, zou je kunnen goedkoop kunnen upgraden naar 14700k (is iets wat ik zelf nog overweeg) als geld geen rol speelt ga voor AM5 AMD platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Korvaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Hmja bij deze dimms kan er ook rustig bottom of the barrel spul op zitten helaas. Het is vaak niet voor niets value :) Je kan echter mazzel hebben!
Jedec spul was toch vaak 2666 of 2400?
Als tweaker vind ik 3200 op 1.2v wel interessant 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
meljor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Jedec spul was toch vaak 2666 of 2400?
Als tweaker vind ik 3200 op 1.2v wel interessant 😋
Zo moeilijk is dat niet met CL22 :+

Er is blijkbaar een JEDEC standaard voor DDR4-3200 (quote van een andere kit).

The SPD is programmed to JEDEC standard latency DDR4-3200 timing of 22-22-22 at 1.2V.

Kijk je naar DDR4-2666 dan zie je op 1.2V een CL van 17-20 (er zijn meerdere standaarden). Grofweg is het zo dat als je in snelheid omhoog gaat je in latency naar beneden moet bij hetzelfde voltage. Ik ben dus niet bijzonder onder de indruk van de 3200 op 1.2V. De vraag is wat het doet met meer voltage. Heel heet worden en errors geven of succesvol draaien op DDR4-3200 CL16 :+ Ik zou er zonder heatspreader niet aan beginnen met ValueRAM.

[ Voor 55% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 07:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afhankelijk van het moederbord kan de CPU boosten volgens het oude normaal van eventjes PL2 (180W) en lange tijd op PL1 (65W).
This is a bit complex and messy, that's anything but consumer friendly. Intel fixed this for the K-SKUs, but the locked parts are all over the place. For example, if you install the 12700 on any Z690 motherboard with the exception of entry-level models from Asrock, it will run in the PL2 state indefinitely, despite the fact that it's a locked part. This can also happen on some B660, H670 and H610 boards. For example, the MSI B660M Mortar WiFi DDR4 runs without power limits by default.

This means the 12700 can consume as much power as it likes on the B660M Mortar and typically this should see package power up around 180 watts. But if you were to install it on some of the most entry-level B660 boards, the default would likely be for PL2 to hit 180 watts for a limited period of time before dropping to PL1, or 65 watts. What that does to clock speeds depends on the workload and for today's review we'll be testing the 12700 at the max power state as well as the 65 watt spec.
https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/
Of het blijft de hele tijd 180W stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7abHmvCRs7GnoNiEPv8xef8Ns3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/flrcQhn2Ah5gUryOEh8yix1m.jpg?f=user_large

Als je de 65W limiet eraf haalt, dan moet de score richting 20k gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Onder wat voor term in de bios kun je de wattage ophogen dan? Ik zie alleen dat ik de voltage kan aanpassen (staat nu op 1.200. Of heet dat anders? Ben totaal niet bekend in overklokken of wattage ophoging?

Waar in de bios kan ik dat vinden? Heb een Gigabyte moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:59:
Onder wat voor term in de bios kun je de wattage ophogen dan? Ik zie alleen dat ik de voltage kan aanpassen (staat nu op 1.200. Of heet dat anders? Ben totaal niet bekend in overklokken of wattage ophoging?

Waar in de bios kan ik dat vinden? Heb een Gigabyte moederbord.
Ken het BIOS zelf niet. Beetje googlen geeft dit:
https://support.punchtech...for-Gigabyte-Motherboards

Speel er eens mee :)

Ik zou je geheugen absoluut niet zomaar op 1.35V gaan zetten als je daar niet eerder mee gespeeld hebt. Je moet dan zelf timings gaan instellen (immers: geen XMP) en daarna zeer uitgebreid testen met meerdere tools om te kijken of het stabiel is. CPU-voltage moet je ook niet zomaar aankomen als je niet weet wat je doet. Met power limits geeft je je CPU simpelweg meer 'ruimte'. De CPU zelf regelt z'n voltage dan prima zelf. Hij wordt dan wel heter maar dat is niet erg omdat:
1. Je koeler dat prima trekt
2. CPU's zelf slim genoeg zijn om zichzelf wat te beperken als ze te heet dreigen te worden

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Zoals rapture hierboven keurig laat zien kan het bijna niet anders dan dat hij flink beperkt wordt.

En nee, met geheugen niet prutsen als je er geen verstand van hebt. Ik denk dat ook dat wel wat sneller kan lopen maar een 3600 xmp setje halen met cl18 of lager is in dit geval logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKGAMER16
Ik heb de wattage nu op 100 gezet. De laatste benchmark komt uit op 19780. Dus dat komt inderdaad meer in de buurt.

Ik heb nu ook het ander setje geheugen geïnstalleerd. 300mhz cl 15 Dit bied inderdaad al veel verlichting en ik merk tijdens gamen dat ik de kleine lags kwijt ben. Ook zijn de fps iets stabieler na mijn idee.

Sowieso draait de pc in zijn geheel nu iets beter maar dan kan ook zo zijn omdat ik er nu echt aandachtig mee bezig ben.

Vindt het toch gek dat deze 3000 set beter presteert dan die 3200. Maar goed dat is dan ook een ander kaliber werkgeheugen denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:15:
Vindt het toch gek dat deze 3000 set beter presteert dan die 3200. Maar goed dat is dan ook een ander kaliber werkgeheugen denk ik dan maar.
Dat is dus helemaal niet gek. Geheugen kan op 2 manieren snel zijn (dit is even heel simpel gesteld overigens):
1. In MT/s (dat is de 3200 of de andere kit 3000)
2. In toegangstijd: hoe lang duurt het voordat de instructies verwerkt worden (CAS latency of CL)

Jouw oude geheugen is in MT/s net iets sneller maar de geheugencontroller in de CPU moet veel langer wachten (in nanoseconden) voordat de geheugenmodule dingen verwerkt heeft.

Wat je dus wilt is geheugen wat in MT/s snel is, en in CL snel is. Daar komen dus de wat duurdere (en dat is relatief hoor) geheugenkits aan de orde. 3600CL18 of 3200CL16 is een stuk sneller dan 3200CL22.

Overigens is dit een wat versimpelde weergave. CL is in clock ticks dus de snelheid speelt hierin mee. De geheugen module die je hebt heeft een 'true latency' van 13,75ns. De kit die je nu tijdelijk hebt heeft een true latency van 10ns. Dit betekent dat je CPU een stuk langer aan het wachten is met je eigen kit.

Sommige applicatie zijn wel gevoelig voor latency, sommige applicaties weer meer gevoelig voor bandbreedte. Games houden van beide. Het is dus zaak een voor je budget zo snel mogelijke kit te halen omdat je anders je CPU onnodig lang laat wachten. Kan je er wel een snellere CPU in zetten maar als die net zo hard aan het wachten is schiet het niet op.

Lees bijvoorbeeld ter info dit eens door:
https://www.techspot.com/...lder-lake-memory-scaling/

Helaas hebben ze daar geen geheugen getest wat zo traag is als de jouwe in CL (no offence), maar het gaat hier even puur om de scaling in MT/s. Bedenk je dan dat CL dus ook zo'n soort scaling kent en tel uit je winst.

Ik quote even uit de conclusie:
The sweet spot for DDR4 memory is around the 3600 to 4000 range, depending on pricing in your region. For gamers, DDR4-3200 CL16 and up will do pretty well and get the most out of the Core i9-12900K when CPU limited, so make your purchase with that information in mind.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 29-10-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
DKGAMER16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:15:
Ik heb de wattage nu op 100 gezet. De laatste benchmark komt uit op 19780. Dus dat komt inderdaad meer in de buurt.

Ik heb nu ook het ander setje geheugen geïnstalleerd. 300mhz cl 15 Dit bied inderdaad al veel verlichting en ik merk tijdens gamen dat ik de kleine lags kwijt ben. Ook zijn de fps iets stabieler na mijn idee.

Sowieso draait de pc in zijn geheel nu iets beter maar dan kan ook zo zijn omdat ik er nu echt aandachtig mee bezig ben.

Zet het gerust nog wat hoger, 180 is prima. Je gaat niks opblazen of wat dan ook. Bedenk dat een 12900ks nog een flink stuk meer krijgt. En bovendien heb je een goede koeling. Dik 80 graden is normaal en dus probleemloos. Het is ook geen overclock, je laat hem gewoon vrij boosten en daar is hij voor gemaakt.

Heel veel hoger gaat hij nu ook niet meer maar alle beetjes helpen. Er staat ergens bij die settings ook een tijd voor hoelang hij mag boosten. Dit gewoon max zetten is geen probleem, anders klokt hij al vrij snel weer wat terug.

Maar mooi dat hij al flink beter presteert, bijna 25-30% hoger is niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKGAMER16
Ik heb hem nu op 125 wattage staan. Heb daarnaast ook een upgrade van de ram gedaan naar 3600.
Ben voor nu wel even tevreden.

Iedereen bedankt voor de tips en tricks en duidelijke uitleg.
Pagina: 1