Laatste waarde zichtbaar met tijd/naam Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 21:13
Mijn vraag
Voor mijn werk heb ik een locatie waar veelal dingen worden uitgegeven. over het algemeen zijn dit sleutels e.d.
Omdat het voor zeer korte duur is kunnen we niet ons normale systeem gebruiken. (locatie e.d.).
nu dacht ik via een andere manier een snelle / makkelijke oplossing te kunnen vinden.
op zich ben ik redelijk tevreden alleen nu loop ik tegen het laatste stukje aan.

Als iemand een ander systeem weet waar zoiets in gemaakt kan worden door een leek zoals ik dan hoor ik het ook graag.

Via Microsoft Forms vullen ze de informatie in en deze krijg ik dan in een excel bestandje terug. het wordt automatisch aangepast in het bestand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCRIPDKQ7XKB5Ho9i-EHteiYXnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4sWE9DXv1R0GmNDG7mVLfKf.png?f=fotoalbum_large

je kan je voorstellen als er 100 personen per dag dingen in/uit nemen dat we een giga lijst krijgen. om hier dan een goed overzicht te hebben welke items er nog binnen zijn en welke niet ingeleverd zijn zal niet makkelijk zijn. sommige items zullen ook meerdere keren worden uitgegeven

Hoe kan ik er voor zorgen dat op een andere tabblad of iets een overzicht komt te staan. Sleutel 1 laatste status is inname bijvoorbeeld?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Forms
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ChatGPT en google.

deze beginnen over een index en Max formule die ik niet snap en niet werkend krijg helaas.

Beste antwoord (via jeppekroezen op 25-10-2024 11:51)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een xlookup met als laatste argument -1 (last first)

=XLOOKUP(<veld met de zoekterm, bijvoorbeeld Laptop 40>;<kolom om te zoeken, bijvoorbeeld je Item>;<antwoord, bijvoorbeeld Naam of Tijd van voltooien of Vraag, of alledrie>;;;-1)

[ Voor 64% gewijzigd door pagani op 25-10-2024 10:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online

=XLOOKUP(<veld met de zoekterm, bijvoorbeeld Laptop 40>;<kolom om te zoeken, bijvoorbeeld je Item>;<antwoord, bijvoorbeeld Naam of Tijd van voltooien of Vraag, of alledrie>;;;-1)

[ Voor 64% gewijzigd door pagani op 25-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
pagani schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:05:

=XLOOKUP(<veld met de zoekterm, bijvoorbeeld Laptop 40>;<kolom om te zoeken, bijvoorbeeld je Item>;<antwoord, bijvoorbeeld Naam of Tijd van voltooien>;;;-1)
je hebt je post aangepast :)

Ik krijg nu wel in het vakje waar ik de formule in doe het antwoord. alleen ik wil dan ook de dag/tijd van uitgifte zien.

[ Voor 26% gewijzigd door jeppekroezen op 25-10-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daar geldt dan hetzelfde antwoord voor? :P Met xlookup opzoeken en dan de datumkolom pakken. In een losse cel, of samen via &

=A1 & " " & A2 resulteert in "inhoudA1 inhoudA2"

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
jeppekroezen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

je hebt je post aangepast :)

Ik krijg nu wel in het vakje waar ik de formule in doe het antwoord. alleen ik wil dan ook de dag/tijd van uitgifte zien.
Aangevuld met de voorbeeldformule. Dit werkt in mijn testje prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ah het werkt inderdaad. de tijd werkt niet met die formule omdat de cel dan een datum en tekst moet aanhouden maar dat is geen probleem.

ander vraagje hiermee.
Kan ik bijvoorbeeld een knop maken waar ze dan de waarde van "Laptop 40" kunnen invoeren en dat de formule dan zijn werk doet met deze aanpassing?

en als ze daarna ook sleutel 50 moeten zoeken dat de formule zijn werk doet met deze nieuwe waarde?

[ Voor 14% gewijzigd door jeppekroezen op 25-10-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dat kan met een macro, of je laat ze gewoon het veld invullen waar de xlookup naar kijkt.
Pagina: 1