Dakisolatie en vochthuishouding; ik vind het ingewikkeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramaw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02 11:48
Hi! Komende weken wordt ons dak grotendeels vernieuwd. Als onderdeel daarvan ben ik tevens onze zolder aan het naisoleren. En hoewel dat allemaal prima gaat, merk ik dat ik behoorlijk panisch ben op potentiële toekomstige vochtproblemen.

Kan iemand mij informeren op de volgende twee vraagstukken waar ik mee zit?

1) Aan de binnenzijde zijn we aan het isoleren met van die steenwol rollen, met dampdichte folie dat er al op zit. Echter, in een van de kamers is het dakbeschot geverfd. Ik weet niet waarmee maar het is dakbeschot is van spaanplaat, dus er zal wel een flinke laag op zijn gegaan.
-> Gaat het problemen geven als ik daar m’n isolatie direct op doe? Door de verf kan het dakbeschot immers minder ademen en sluit ik dus de isolatie op tussen twee dampdichte lagen? Of overdrijf ik dan?

2) Ons dak is circa 60 jaar oud en en heeft aan de buitenzijde ook een kleine isolatielaag. Deze stelt waarschijnlijk weinig voor, betreft volgens mij glaswol van circa 5cm. Maar deze is nog in goede staat en we zijn voornemens deze terug te leggen in de nieuwe constructie. (Waarbij pannen, latten en folie worden vernieuwd). Nu weet ik dat dubbel isoleren extra aandacht vereist om geen vocht op te sluiten. Is de volgende constructie voldoende om ons geen zorgen te hoeven maken?
-> Pannen, dampopen folie, isolatie buiten, dakbeschot (spaanplaat) isolatie binnen, dampdichte folie, rachels met gipsplaat.

Bedankt voor het lezen!!

Mvg,
Daan

[ Voor 3% gewijzigd door Ramaw op 25-10-2024 09:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
Ik zou sowieso even beginnen met het te modelleren in Ubakus. Details qua input en het interpreteren van de resultaten kan alsnog wat complexiteit hebben maar daar kan in dit topic dan wellicht input op gegeven worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Zie ook het dakisolatie topic.

Ubakus inderdaad. Zorg dat je zeker bent van de bestaande opbouw.

Voor de geverfde spaanplaat kun je worst case ook modelleren (dampdicht). Vervolgens kun je kijken wat het effect is als je de dampdichte folie wisselt voor klimaatfolie.

Het zou me ook niet verrassen als je de latex er eventueel grotendeels af kan poetsen met overdosis water of schuren. Die zooi hecht vrij slecht op hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramaw
Thanks! Ik heb mijn situatie na proberen te maken, is dat naar jullie idee goed zo?

Als ik ter simulatie van de verf een extra dampdichte laag onder het dakbeschot toevoeg, heeft dat vooral effect op de droogreserve. De waarde gaat dat ook in het rood.. Dus dat is denk ik geen goed nieuws.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T23XnAs8zlTCL9l4PTmpVAMCU2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUlndrUYgwnxJmD8lshHhMc3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door Ramaw op 25-10-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
Ik kan je geen garantie geven maar een gewone binnenlatex in normale laagdikte zal waarschijnlijk nauwelijks dampremmende zijn. Ik durf er vanuit te gaan dat je met een goed dampscherm gewoon goed zit.

Ik denk dat de kwaliteit van aanbrengen van het dampscherm een grotere rol zal spelen dan die laag verf.

Persoonlijk ben ik nooit zo fan van die isolatie met dampscherm er op. Losse folie in grote banen geeft veel meer mogelijkheden het goed te doen.

Dus:
Alle naden kieren dampdicht aftapen/kitten
Naden overlappend volgens instructie
Nietjes aftapen
Spotjes/elektra door folie heen vermijden
Idealiter rachels over folie zodat er luchtspouw tussen gips en folie is

Als je het echt niet vertrouwd kan je klimaatfolie overwegen.

Maar, je hebt de isolatie al dus dat is wat het is. Ik weet niet of het nog mogelijk toegevoegde waarde zou hebben een dampscherm over de geïntegreerde aan te brengen. Wellicht kan iemand anders daar een geïnformeerde mening over heeft.

Ik denk overigens dat je sowieso al gewoon goed zit. Isolatie buitenzijde is dampopen en waterkerende folie aan buitenzijde is top. Daarmee heb je al een beter startpunt dan vele andere daken. Ik betwijfel ten zeerste of dat laagje latex daar iets aan verandert. Weinig reden om aan te nemen dat er speciale dampremmende latex op die binnenkant gegaan is.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 25-10-2024 11:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramaw
Dank voor je reactie! Ik zou de rollen met dampscherm erop inderdaad aan niemand aanraden. Het is erg kwetsbaarspul en geeft ontzettend veel naden die afgetaped moeten worden. Ook komt het spul soms al van de rol met een beschadiging in het dampscherm..

Voor de afwerking bij de dakkapel heb ik ook een rol losse klimaatfolie gekocht. Daar is veel van over, dus ik ga proberen om nog als extra laag in te zetten op de geschilderde muur. Goede tip.

Voor de rest ben ik het precies aan het doen op de wijze die je omschrijft, inclusief de rachels over de klimaatfolie. Ik denk ook wel dat ik goed zit, maar zoals gezegd merk ik dat ik er gewoon erg panisch over ben. Ik lag vannacht te piekeren over die geverfde muur. 😅
Pagina: 1