Nieuwe thermostaat Open therm of aan/uit bij veel vermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Ik heb een werklocatie waar maar 1 grote radiator hangt.
Deze wordt verwarmd met een intergas ketel die op zijn minimale vermogensetting nog steeds 10kw geeft.

De ketel kan ik niets aan veranderen, omdat ik de ruimte huur. Nu ga ik een wat slimmere thermostaat ophangen, omdat ik deze op afstand moet kunnen regelen.
Heeft het zin om deze op opentherm te zetten of beter gewoon een aan/uit regeling behouden?

Ik kan mij zo indenken dat de open therm toch niet echt lekker kan regelen, omdat hij niet verder terug kan moduleren.

De vraag is: Opentherm of aan/uit regeling?

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 25-10-2024 10:37 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

paQ

Het lijkt mij dat als de radiator niet meer dan die 10 kW kan leveren, het zinloos is een modulerende sturing te kiezen. Er valt niets meer te moduleren. Dus ketel gewoon op zijn laagst instellen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
paQ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:07:
Het lijkt mij dat als de radiator niet meer dan die 10 kW kan leveren, het zinloos is een modulerende sturing te kiezen. Er valt niets meer te moduleren. Dus ketel gewoon op zijn laagst instellen?
De ketel staat op zijn laagst en dat is 40% en de Feenstra monteur zij dat het nog steeds zo'n 10kw is.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:52
Misschien handig om het model/type van de ketel te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
Sarge78 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

De ketel staat op zijn laagst en dat is 40% en de Feenstra monteur zij dat het nog steeds zo'n 10kw is.
normaal is het iets tussen de 6 en de 8kW.
maar een monteur neemt graag een handje marge zodat hij geen fouten maakt.
dus zoek die eens op.

1 grote radiator, zoek eens op hoeveel kW die is op LT en HT als het kan.
(het is vaak vrij simpel om er een radiator bij te hangen of iets dergelijks, kost niet veel, maar weet wat je hebt is voor nu het belangrijkste.)

in jouw situatie maakt het niet veel uit of je aan/uit of openterm gebruikt.
de ketel is beveiligt op grofweg 40%.
(in de ketel is het geen 40%, maar gewoon de laagste modulatie stand en dat is een vast getal.
de hoeveelheid kW kun je gewoon opzoeken in de handleiding in HT en LT.)

(HT = hoge temperauur en LT = lage temperatuur, het is eigenlijk erg simpel allemaal. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)