Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marion01
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik werk bij een bedrijf in Nederland als Scrum Master. Ik krijg vanuit mijn privé een kans om 2 jaar in de US te gaan wonen, Washington DC. Ik wil mijn werk als SM bij mijn bedrijf remote blijven doen. Ik moet hier voor nog het gesprek aangaan. Ik heb verschillende voorstellen en ik zie ook kansen dat ze dit toe gaan staan. Ik heb alleen nog antwoord nodig op de mogelijke vraag van mijn werkgever wat het hen (uiteindelijk) oplevert als ik die 2 jaar vanuit Washington DC werk. Ihkv "halen en brengen".

Ter info: Ik weet dat daar de grootste agile community van de US zit.

Ik wil hier geen discussie ajb of het mogelijk is remote te kunnen werken met het tijdsverschil in mijn rol als SM. Of welke andere wettelijke problemen ik bewust v moet zijn. Mijn hulpvraag gaat om wat ik als SM of Agile Coach na 2 jaar mee terug kan nemen vanuit daar, wat mij een betere SM maakt, enz

Jullie meedenken is gewaardeerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

Qwerty-273

Meukposter

Als je puur remote voor je rol in Nederland blijft werken. Dan doe je dus geen enkele “lokale” (VS in dit geval) ervaring op. Dat lijkt mij erg karig te zijn om iets extra’s mee terug te brengen.

Zal je wel lokaal werk oppakken (of netwerken etc) dan ligt dat natuurlijk anders, maar dat komt niet naar voren in je verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 25-10-2024 00:01 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:49
Wat je zal oppikken is dat je volledig afgebrand zal zijn na 2 jaar. Fysiek ga je het niet volhouden om vanaf 02:00 tot 10:00 Washington DC tijd te werken voor NL en dan nog een normaal leven daar te hebben. Tenzij je natuurlijk elke dag om 18:00 naar bed gaat.

Wat het je verder oplevert, daarvoor moet ik de glazen bol even opwarmen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Welke nationaliteit heb je? Officieel mag je niet werken op bijvoorbeeld een toeristenvisum in de US, ook niet remote.

Ik heb zelf 2 jaar vanuit Calgary, Canada voor NL werkgever gewerkt, het is te doen als je doorhebt dat je dag ook met 6-8 uur is verschoven, dus ook je sociale leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je zelf geen plannen hebt om te groeien en hier naar ideeen moet komen vissen zou ik zeggen: niet veel. Vele mensen doen net een korte stint in het buitenland met het expliciete doel bepaalde skills op te doen door net lokaal te gaan werken. Wanneer jij als doel hebt om je huidige job in NL gewoon remote te gaan uitvoeren, dan zit er niet direct een meerwaarde in.

Je stelt zelf dat de grootste agile community van de VS er zit, al zou ik die eerder aan de andere kant van het land verwachten, maar hoe ga jij met die community de interactie aangaan, wat zijn je plannen om van hen te leren?

En ik denk ook niet dat een werkgever noodzakelijk op zoek zal gaan naar meerwaarde voor hen, maar vooral wil weten hoe jij van plan bent om de kwaliteit van het werk hoog te houden als je zoiets doet. Want ook zij gaan al snel terug vallen op dat tijdsverschil. Want in de basis is jouw verzoek niet veel anders dan het verzoek van een collega op elke dag remote te mogen werken vanuit NL. Als dat wordt toegestaan in je firma zal de grootste bezorgdheid dus dat tijdsverschil worden.

@msteggink, op een toeristenvisum kan je ook geen 2 jaar blijven. Als ik het mij nog goed herinner mag je in de VS maximaal 180 dagen per jaar verblijven als toerist met periodes van maximaal 90 dagen elks. Nu is dat laatste relatief eenvoudig omheen te werken door even de grens met Canada over te steken voor een weekendje weg bijvoorbeeld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:40
Een voordeel voor je werkgever is dat ze geen vervanging voor jou hoeven te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Ik denk dat je het meeste opsteekt en leert als je ook daar bij een bedrijf scrum master gaat zijn. Dan moet je in een andere wereld, cultuur en taal je werk doen. In Nederland werk je toch al snel met mensen die je begrijpt omdat je grofweg hetzelfde referentie-kader hebt. Onbewust zijn een heleboel dingen die je doet in het sturen van mensen 'logisch' en 'afgesproken' binnen onze cultuur.

Als je dat comfort helemaal overboord gooit dan zul je jezelf moeten ontwikkelen en daar ga je een boel van leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Ik heb ooit een week vanuit Mexico gewerkt in Nederlands dag ritme. De gedachte dat je dit twee jaar doet vind ik enorm deprimerend. Tevens denk ik dat jouw rol nou net een rol is die geregeld fysieke interactie behoeft. M.a.w. ik zou als werkgever hier niet zo op zitten wachten.

Als jouw partner dus die kant op kan gaan snap ik dat je graag je eigen werk wilt houden. Maar ik denk dat een hush skilled visa voor scrum master niet echt mogelijk zal zijn daar. Maar ik zou die weg verkennen als ik jou was, dan heb je tenminste een fijn dagritme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Door voor je bedrijf hier te blijven werken en enkel daar te wonen (en dat alles te doen in de Europese tijdzone) brengt het je niets behalve wat het je prive brengt om daar te wonen. Dat wordt ook nog een uitdaging, want met een Nederlands Scrum Master salaris daar een beetje leuk leven is prijstechnisch een uitdaging. Daarnaast is het de vraag met wat voor visum je daar zit. Inderdaad mag je op bijvoorbeeld een toeristenvisum geen werk verrichten, ook niet voor een Nederlandse werkgever. Je zal niet de eerste zijn (ik ken ze persoonlijk) die het proberen en vervolgens de rest van hun leven niet of nauwelijks de VS meer in mogen.

Daarnaast wordt het belasting-/verzekeringstechnisch een uitdaging, want wederom afhankelijk van je visum is het maar de vraag waar je die belasting betaalt, waar je sociale premies betaalt en waar je je kan verzekeren. Een goede Amerikaanse zorgverzekering (Platinum plans, vergelijkbaar met onze zorg hier) kost je zo de helft (1200$) van je netto Nederlandse salaris.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 25-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:53
Dat is precies een systeem waarbij je voor jezelf EN voor je werkgever de minimale meerwaarde uit de situatie weet te slepen.

En dat is er vanuit gaande dat je er uberhaupt meerwaarde uitsleept, de kans dat je in werkelijkheid zowel persoonlijk als op carrierevlak achteruit gaat is groter. Dat zal je werkgever ook wel inzien en die kansen die je ziet zijn waarschijnlijk een stuk kleiner dan je verwacht.

Als iemand die voor een internationaal bedrijf werkt in zo'n 40 landen kan ik alleen maar zeggen, doe het jezelf niet aan. Een tijdje naar het buitenland klinkt spannend en uitdagend maar neem daar dan ook baan zodat je nog wat aan jezelf hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:22
Wil je remote gaan werken vanuit de VS zorg dan inderdaad dat je visum en verzekering op orde zijn. Ik werk ruim 2 jaar vanuit Zuid-Amerika voor een Europees bedrijf. Het tijdsverschil is nu 5 uur. Ik sta iedere dag stipt iets voor 5 uur op. Ik werk dus al naar gelang de zomer of wintertijd van 9-17 of van 10-18. Dit gaat erg goed. Meetings worden zelden voor 10:00 gepland en onze daily is net voor de lunch. Het vergt discipline en op tijd naar bed gaan.

Als je niet teveel gehecht bent aan je huidige baan, dan zou ik een baan zoeken in de VS. Hoger salaris en je krijgt extra ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Marion01 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:37:
Ik heb alleen nog antwoord nodig op de mogelijke vraag van mijn werkgever wat het hen (uiteindelijk) oplevert als ik die 2 jaar vanuit Washington DC werk.
Ik wil best met je meedenken, maar dan is het wel handig dat je zelf ook je gedachtes omtrent voordelen voor je werkgever op papier zet. Nu geef je aan dat je wilt dat we méédenken, maar eigenlijk vraag je of we vóór je willen denken..

Welke voordelen zie je zelf voor je werkgever? Hoe is je werkgever gesitueerd en welke cultuur heerst er? Wordt er nu voornamelijk remote gewerkt, of ligt de focus op fysieke aanwezigheid?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45

M14

Ik krijg vanuit mijn privé een kans om 2 jaar in de US te gaan wonen, Washington DC. Ik wil mijn werk als SM bij mijn bedrijf remote blijven doen.
De meeste reacties hierboven gaan er vanuit dat je vanuit Nederland remote werkt voor een bedrijf in de USA. Maar klopt dat? Ik interpreteer het anders: Je wil in de USA gaan wonen en werken; daarnaast wil je je scrummaster activiteiten voor je huidige bedrijf, in NL, voortzetten. Is die interpretatie correct?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
M14 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:36:
[...]
De meeste reacties hierboven gaan er vanuit dat je vanuit Nederland remote werkt voor een bedrijf in de USA. Maar klopt dat? Ik interpreteer het anders: Je wil in de USA gaan wonen en werken; daarnaast wil je je scrummaster activiteiten voor je huidige bedrijf, in NL, voortzetten. Is die interpretatie correct?
Alle reacties hierboven gaan ervanuit dat hij tijdelijk naar de USA gaat en blijft werken voor z'n NL werkgever. Volgens mij interpreteer je alle reacties verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Naar mijn idee heeft je werkgever hier helemaal geen voordeel bij maar wel nadelen. Tijd verschoven, daar kun je vast "gemiddeld" wel omheen werken maar als je een partner hebt die "lokaal" werkt wordt dat moeilijk want je "gedeelde leven" vermindert. Dat gaat geheid tot spanningen leiden. Ook ben je niet (nooit?) lijfelijk aanwezig terwijl dat zelfs bij scrummasters zo af en toe voordelen heeft.

Dat er "de grootste community van scrummasters zit" sleep je er met de haren bij. Zitten die in DC, in CA of in WA? Of zitten ze door het hele land? Dat soort communities zijn nou juist online goed bereikbaar - behalve echt lokale clubs waar je af en toe een borrel of een presentatie bijwoont. Maar daar kom je niet als een betere SM van terug naar NL.

Als ik werkgever zou zijn zou ik hier - zeker voor de periode van 2 jaar - heel veel moeite mee hebben. De "what's in it for me" is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
Ik denk eigenlijk niet dat werkgever echt enige voordeel van zal hebben.
Als je heel lang nadenkt wellicht een gelukkige werknemer? (Ik weet niet hoe de SM markt in NL is en of ze makkelijk/moeilijk aan een andere scrummaster kunnen komen).

Voor de rest zie ik heel veel nadelen.
Mijn bedrijf heeft zelf buiten de EU werken afgeschaft, wegens security redenen. Hoe zit dat bij jou?
Verder je bedrijf heeft een verzekering voor jou lopen, voor als er wat mis gaat tijdens het werken.
Is dit geldig in Amerika of niet? Zo niet, gaat het bedrijf dan speciaal voor jou iets afsluiten daar?
Mag je wel (remote) werken vanuit Amerika volgens de wet?

Jij moet elke dag heel vroeg in de ochtend beginnen, want neem aan dat je wel hetzelfde schema aan zal houden als je nederlandse collega's. Ga je dat twee jaar lang volhouden? (ik heb een tijdje vanuit za gewerkt, in het begin leuk als je om 12.00 "vrij" bent, maar dan ben je sinds 4.00 al aan het werk. Dat is leuk voor twee weken, maar daarna is het echt niet zo fijn.).
Ik neem aan dat er ook wel situaties zijn waarbij het fysiek afspreken met collega's ook gebeurd en de voorkeur heeft (ik werk zelf veelal vanuit huis, maar sommige vergaderingen doe je toch t liefst op locatie).

Als je puur en alleen voor je nederlandse werkgever blijft werken, wat heeft die eraan dat volgens jou de grootste scrummaster community daar zit? Ga je fanatiek die 2 jaar alle scrummaster bijeenkomsten af? Ga je speciale trainingen volgen daar? Zo nee, dan is die hele community geen voordeel.

[ Voor 23% gewijzigd door Jobjl op 25-10-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47

hamsteg

Species 5618

Ik werk bij een bedrijf in Nederland als Scrum Master. Ik krijg vanuit mijn privé een kans om 2 jaar in de US te gaan wonen, Washington DC. Ik wil mijn werk als SM bij mijn bedrijf remote blijven doen. Ik moet hier voor nog het gesprek aangaan. Ik heb verschillende voorstellen en ik zie ook kansen dat ze dit toe gaan staan. Ik heb alleen nog antwoord nodig op de mogelijke vraag van mijn werkgever wat het hen (uiteindelijk) oplevert als ik die 2 jaar vanuit Washington DC werk. Ihkv "halen en brengen".

Ter info: Ik weet dat daar de grootste agile community van de US zit.

Ik wil hier geen discussie ajb of het mogelijk is remote te kunnen werken met het tijdsverschil in mijn rol als SM. Of welke andere wettelijke problemen ik bewust v moet zijn. Mijn hulpvraag gaat om wat ik als SM of Agile Coach na 2 jaar mee terug kan nemen vanuit daar, wat mij een betere SM maakt, enz

De essentie van Scrum Master is communicatie, verbindingen leggen en dingen uit de weg ruimen. De essentie van de Agile concepten is bij voorkeur alle disciplines in een ruimte zodat snel voortgang gemaakt kan worden. Remote en Agile zijn niet meteen tegenpolen, het kan werken, maar zijn ook niet optimaal. Waarom zou je een semi-optimale oplossing in stand willen houden? Laat los en begin bij een bedrijf in de USA, leer je meer van.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik alleen hierop mag reageren:
Niets, want naast je werkdag en je dagritme kun je helemaal niets meer doen in de lokale tijd daar. Dus naar events gaan over agile/scrum gaat 'm niet worden.
  • Je gaat fysiek kapot met het verschil in dagritme.
  • Je hebt hierdoor geen energie om iets anders te doen.
  • Je raakt opgebrand.
  • Je heb te weinig sociale interactie en raakt terneergeslagen.
  • Je krijgt ziekteverzuim.
Bedrijfsperspectief:
  • Er is geen weldenkend bedrijf die voor een actieve SM rol 100% remote werken toelaat terwijl de rest van het team niet 100% remote zit.
  • Er is geen weldenkend bedrijf die dit tijdsverschil toelaat voor een rol waarbij je NL-uren moet aanhouden.
  • Er is geen weldenkend bedrijf die dit dan ook nog eens voor de duur van twee jaar toelaat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:59
Het kan natuurlijk zijn dat de werkgever van TS klanten in de US heeft en daardoor het voordeel is dat TS in realtime kan werken en on the ground is. Acquisitie (nieuwe klanten werven of bestaande relaties uitbouwen) kan ook een gegronde reden zijn.

Als die redenen er niet zijn, dan zou de enige overweging nog zijn om TS persoonlijke levenservaring te laten opdoen in de US, een soort incentive om TS binnen boord te houden. Daar zou ik als werkgever echter niet enthousiast van worden want het is duurder om TS remote te laten werken in de US (visa is administratief gedoe en kost geld en levenskosten liggen ook hoger) en na 2 jaar bestaat natuurlijk de kans dat TS alsnog gaat lopen.

Je ziet ook vaker dat mensen op langere assignments "disconnected" raken van hun oorspronkelijke omgeving en bij terugkomst dan ook niet lang blijven.

Washington DC zou wat mij betreft een no go zijn als werkgever. Ja je hebt de politiek daar maar verder zit er qua bedrijfsleven niet veel. Dan zou ik eerder opteren voor een locatie waar je wel kunt netwerken. En vergis je ook daar niet in, na COVID wordt er veel meer remote gedaan en is het veel lastiger om te netwerken. Ik heb in de US gezeten, en bedrijven hebben dit soort posities teruggeschaald vanwege verminderde vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik woon en werk in de VS en ben inmiddels ook Amerikaan geworden. Nederlandse salarissen blijven aardig achter, uitzonderingen daargelaten, dus het lijkt me eigenlijk beter om lokaal iets te gaan doen.

Je zegt geen commentaar over een visum te willen, misschien lees ik het verkeerd, maar ik krijg het idee dat je zonder woon- of werkvisum in de VS wilt wonen en werken. Zoals gezegd, met wat pech word je al snel persona non grata en kom je er nooit meer in.

Het tijdsverschil zal een probleem worden, want op een gegeven moment zal men, als het klopt dat je remote vanuit de VS in Nederland de Scrum Master rol wil doen, dagelijkse stand-ups willen doen aan het begin van de dag (werkt het best, in mijn beperkte ervaring) en iedere dag om half 3 of 3 uur fris en fruitig een meeting in goede banen leiden? Dat lijkt me zwaar worden. Iedere dag om 2 uur je bed uit, dat betekent om 6 uur 's avonds erin, om tegen een Nederlands salaris geen leven te hebben in de VS? Je moet het maar willen.

Je gaf aan de visum situatie niet te willen bespreken, maar het lijkt me handig dat toch een beetje toe te lichten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Blokker_1999 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:41:
@msteggink, op een toeristenvisum kan je ook geen 2 jaar blijven. Als ik het mij nog goed herinner mag je in de VS maximaal 180 dagen per jaar verblijven als toerist met periodes van maximaal 90 dagen elks. Nu is dat laatste relatief eenvoudig omheen te werken door even de grens met Canada over te steken voor een weekendje weg bijvoorbeeld.
Dat lukt al een hele tijd niet meer. Het maximaliseren en direct terugkomen is een reden om het visum/ESTA/watjeookhebt in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:59
Yep, en op je I-94 formulier staat precies aangegeven wanneer en waar je het land bent binnengekomen (en weer hebt verlaten).

Op lokaal contract gaan is ook niet eenvoudig als je huidige werkgever dit niet kan regelen. Andere werkgevers zijn huiverig om een visa te sponsoren, het is simpelweg veel rompslomp en kostbaar. Het makkelijkste is als je huidige werkgever dit kan regelen. Het nadeel is dan weer wel dat je visa vaak specifiek gebonden is aan die werkgever, totdat je bijv. een green card hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marion01
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Dank je aan alle positieve meedenkers! Sorry, alle andere afbouwende kritiek is niet meedenken. Het is de 1e keer
In mijn leven dat ik op een forum meedenken vraag. En nu de laatste keer. Jammer dat mensen je zo kunnen afbreken. Ik hoop dat er geen Scrum Masters bij zitten die zo afbouwend praten hier.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Je hebt al een account sinds 2016 dus had je kunnen weten dat het hier niet het ViVa forum is of Instagram.

Dus een vraag stellen hier is zeker als je je vraag niet goed onderbouwd de deur open zetten naar eerlijke Hollandse feedback en doorvraag vragen.

Dat is in mijn ogen ook het aantrekkelijke van Tweakers. Een plek waar niet alleen maar sunshine comments je ten deel vallen en waar je niets van leert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
Marion01 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:01:
Dank je aan alle positieve meedenkers! Sorry, alle andere afbouwende kritiek is niet meedenken. Het is de 1e keer
In mijn leven dat ik op een forum meedenken vraag. En nu de laatste keer. Jammer dat mensen je zo kunnen afbreken. Ik hoop dat er geen Scrum Masters bij zitten die zo afbouwend praten hier.
Tja, misschien kun je aangeven waar bij jou het verschil tussen opbouwend en afbrekend ligt?

Los van alle visum opmerkingen waar je inderdaad expliciet niet om vroeg, maar waar je wel voor wordt gewaarschuwd - als ervaringsdeskundige zeg ik: terecht, wordt er wel degelijk inhoudelijk gereageerd met opmerkingen waar je wat mee zou moeten kunnen. De tendens die ik eruit haal: Er is geen voordeel voor je werkgever.

Nou kan het zijn dat je omstandigheden bijzonder zijn maar dat heb je dan niet met ons gedeeld. De startpost is sowieso een tikje vaag wat mij doet vermoeden dat er op de achtergrond meer mee speelt.

Maar, hopelijk is er voldoende meegegeven waar je je vervolgstappen op kunt baseren! Veel geluk en wijsheid....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht helpt het als je zelf wat voordelen benoemt? Dan kan de discussie daar over gaan of kan het aangevuld worden. Het is nu een beetje gissen.

En dat afbouwende kritiek valt wel mee toch? Wellicht een harde realitycheck of een niet gehoopte uitkomst, maar het lijkt me wel een zinvolle discussie toch? Het hoort allemaal bij je afwegingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je doet dan zelf ook niet echt je best om een nuttige basis te geven en er is absoluut wel kritiek gegeven waar je iets aan hebt.

De hamvraag blijft wat je daar gaat doen, als je enkel daar gaat wonen en voor je huidige werkgever blijft werken (en dus niet daar bij een grotere partij gaat werken) dan doe je geen relevante werkervaring op, dus op basis van de informatie die je ons nu hebt gegeven zie ik niet waarom je werkgever dit zou accepteren.

Dat je nu meteen op die manier reageert lijkt mij ook geen goed teken, volgens je eigen woorden zou je van een scrum master verwachten dat die mee kan denken en dat laat je echt niet zien nu. Als jij het zo lastig vindt om via het internet een goede discussie aan te voeren dan zou ik je ten zeerste afraden om je werk remote te gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Gezien de lokatie en de woordkeuze in de startpost vermoed ik (speculatie dus) dat er een diplomatieke connectie is waardoor visum mogelijk niet relevant is. Dat doet niks af dat een werkgever niks heeft aan een scrummaster die zijn/haar gezicht nooit laat zien. Je bent toch een soort oliemannetje. Maar, mogelijk begrijpt de werkgever niet exact wat scrummaster inhoud- hij zou de eerste niet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:25

mwa

Ik, ik, ik, ik, ik, ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:48
Lekker makkelijk, je gaat zelf op niks in. Dit forum is geen helpdesk, er wordt wel een beetje van je verwacht dat je meepraat en meer (achtergrond)info geeft die wellicht in je eerste post niet staat.

Communiceren is wel een beetje een competentie die je moet hebben als scrum master, toch?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dank je aan alle positieve meedenkers! Sorry, alle andere afbouwende kritiek is niet meedenken.
Wat noem je "afbouwend", en waarom zou dat niet nuttig zijn? Er zitten welgeteld nul trol-posts tussen, allemaal serieuze invalshoeken en wedervragen. Even ter zelfreflectie, je vraagt letterlijk wat het je werkgever gaat opleveren dat je remote gaat werken, in een andere tijdszone, in een functie sterk om communicatie en omgang met mensen gaat. Als je dan verwacht dat niemand vindt dat dat voor de werkgever niet handig is leef je op een roze wolk.
Jammer dat mensen je zo kunnen afbreken. Ik hoop dat er geen Scrum Masters bij zitten die zo afbouwend praten hier.
Als je zo makkelijk wedervragen of kritische opmerkingen opvat als persoonlijke aanval hoop ik dat een gesprek als scrum master je beter afgaat...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Om enkel te reageren op die laatste zin hoop ik dat je geen SM bent in mijn organisatie, want je laat nu in ieder geval blijken niets te willen doen met nuttige feedback ook al vraag je hier niet om.
Als SM zou je juist toch beter moeten weten? :(:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Laatst online: 15:03

rob_erwt

What does this button do?

Om dan toch te proberen je hulpvraag te beantwoorden:

- Algemene werkervaring (je bent toch weer twee jaar verder)
- Weten hoe het is om remote te werken (kan handig zijn als binnen het bedrijf meer mensen remote werken of gaan werken)
- Indien in DC bedrijven zitten die min of meer in hetzelfde hoek zitten qua industrie: leren hoe andere bedrijven hun manier van werken aanpakken (door contacten leggen, Meet-ups bezoeken, etc).
- Indien je bedrijf in de toekomst (meer) remote/hybride wil gaan werken, is dit de kans om ervaring op te doen.

Ik ben overigens wel benieuwd of je zelf nog andere invalshoeken bedacht had. Ik ben zelf scrummaster en het eerst wat ik aan mijn teams vraag als ze met een vraag komen, is wat ze zelf al hebben bedacht. Dus niet meer dan fair om die vraag ook aan een mede scrummaster te stellen. ;)

Overigens als je nog niet het gesprek bent aan gegaan met je werkgever, draai het dan ook om: bedenk van tevoren wat hun zorgen zijn en zorg voor een oplossing daarvoor. Veel van hun vragen kun je waarschijnlijk ook bedenken (of uit dit topic halen):

- Hoe zit dat met het tijdsverschil? Mogelijk meeting-window is best klein (tenzij je op 'vreemde' tijden gaat werken).
- Wat doe je als NL al naar huis is en jij nog een paar uur te gaan hebt?
- Hoe zorg je dat dat je goed op de hoogte blijft met wat er speelt in de teams? Meer 1-1's zitten niet alle developers op te wachten is mijn ervaring, maar hoe spreek je de mensen dan?
- Als jullie nu nog niet (veel) ervaring hebben met hybride meetings: hoe gaan jullie dat aanvliegen? Is de infrastructuur van de organisatie hierop ingericht (wellicht is een VPN handig/verplicht omdat je buiten Europa bent)?
- Wat wil je gaan halen uit het feit dat daar de grootste Agile community van de VS daar zit?

Daarnaast nog een paar tips voor praktische zaken waar je expliciet niet om gevraagd hebt (en waar je wellicht al aan gedacht hebt), maar die wel belangrijk zijn om helder te hebben:

- Werkvisum
- (Werkgevers)verzekeringen
- Mag jullie bedrijfsdata zomaar in de VS komen (GDPR)?

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Laatst online: 15:03

rob_erwt

What does this button do?

Overigens hoop ik dat, ondanks het feit dat je wellicht niet helemaal de input kreeg waar je op hoopte, je toch op enig moment komt vertellen hoe het verder gegaan is. Dat is sowieso interessant om te lezen, maar kan ook anderen helpen die met eenzelfde idee/kans rondlopen! :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Ik ving je reactie zacht gezegd vrij bijzonder voor iemand die prenteert te werken als agile coach. Een functie waar je nog al een open blik behoord te hebben om dat te kunnen vervullen.

Als iedereen hier hetzelfde antwoord geeft wat blijkbaar niet jouw gewenste antwoord is. Aka remote werken vanuit usa is technisch vrij lastig maar ook waarschijnlijk voor je werkgever totaal geen toegevoegde waarde. Dan moet je dat toch kunnen reflecteren( wederom een vrij belangrijke eigenschap vanuit de rol als SM of agile coach)

Wat zou je aan een antwoord hebben hebben als joh gewoon doen, gaat vast wel lukken joh. Totaal geen argumenten waar je het niet zou doen? Maar je wilt graag je werkgever overtuigen dat hij er ook wat aan heeft, nu je weet dat dit niet gaat lukken moet je een plan b gaan maken.

Niemand breekt je hier af. Vrij bijzonder dat je dit zo opvat als mensen gewoon constructieve feedback geven. Vanuit de rol van agile coach zal je vast wel eens rollenspellen hebben gedaan op het vlak van feedback geven en ontvangen. Die kan je hier ook op toepassen.

Voor de rest gunt iedereen je avontuur en dat kan best, maar niet in de vorm die jij graag voor ogen hebt. Sta open voor een plan b en je kan alsnog met je partner gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
@mannowlahn eens idd.

Mocht je werkgever ook in de US actief zijn dan kunnen er eventueel nog opties zijn om je rol te verplaatsen.
Anders zou ik me afvragen of voor de genoemde periode niet een soortgelijke baan is de US kan vinden ipv je huidige baan hier vast te houden.

Qua immigratie/visa etc zullen hier nog wel een aantal uitdagingen aan zitten, maar als je werkgever voornamelijk Nederlands is dan zal ik dit zeker overwegen aangezien het anders behoorlijk wat impact gaat hebben op je ritme icm gezin/partner etc.

Afhankelijk van je toegevoegde waarde voor je werkgever zul je uiteindelijk wel tot een compromis kunnen komen (of niet, dan weet je dat ook meteen :+). Mocht het voornamelijk een virtuele rol zijn, dan is dit waarschijnlijk meer een dingetje mbt belastingen etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
Sineplex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:11:
Het kan natuurlijk zijn dat de werkgever van TS klanten in de US heeft en daardoor het voordeel is dat TS in realtime kan werken en on the ground is. Acquisitie (nieuwe klanten werven of bestaande relaties uitbouwen) kan ook een gegronde reden zijn.
Wel is het dan de vraag of bedrijf dit door een scrummaster wil laten doen..
Pagina: 1