Vraag mbt afzuiging keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mika71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-09 08:15
Hoi, onlangs is het buitenrooster vd afzuiging (die er vermoedelijk al vanaf 1997 in hing) vd keuken vervangen door een montagebedrijf. Er zat een plastic rooster in die kapot was en is nu vervangen voor een aluminium Renson overdrukrooster. Het was best even een klus omdat ons huis in water staat dus men heeft via trappen een weg door het water moeten banen. Daar werd geconstateerd na het verwijderen vh oude rooster dat de ventilatiebuis (van 12,5) er nu eigenlijk ‘bij hangt’? Ook kan je wat vinden vd manier hoe ze het gat hebben ‘gebikt’ maar dat terzijde. Gezien de situatie heb ik toch maar dat Renson rooster laten monteren en af laten kitten maar goed, mijn vraag is: kan het kwaad als ik het laat zoals het is? Zie ook de foto’s, hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdqXB7MmYeHXHRu4H2c1odJYIHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjeL17qX6Vz8wIE3jWlnQ46L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ahRuGCi4WNQomfPwc6cMXBGk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAwjJKv9L1Anhp7KPnhEyiIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mika71
Situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW3L9l_Y7ObpeB380Wb28ykc5YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p3V2sK6ZTNkdzFDpaVGr4af.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Zolang de afgevoerde lucht niet in je spouw kan komen is er niet veel aan de hand.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mika71
En hoe is dat te constateren?
En wat als het wel in de spouw komt? Wat voor problemen kan dat opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Voornamelijk vochtproblemen -> schimmel en verminderde isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
mika71 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 05:59:
En hoe is dat te constateren?
En wat als het wel in de spouw komt? Wat voor problemen kan dat opleveren?
Hoe ver naar binnen stopte die buis en hoe lang was de buis die aan het rooster zat? Als die twee in elkaar passen/overlappen dan gaat al je lucht naar buiten. Als dat niet het geval is dan zal je spouw volgeblazen worden met vettige kookdamp en gaan stinken en beesten aantrekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

Hoe ver naar binnen stopte die buis en hoe lang was de buis die aan het rooster zat? Als die twee in elkaar passen/overlappen dan gaat al je lucht naar buiten. Als dat niet het geval is dan zal je spouw volgeblazen worden met vettige kookdamp en gaan stinken en beesten aantrekken.
Dat witte ding op de foto.

De installateur zal daar wel iets in kunnen stoppen toch wat past in de buis dat die wel tot het einde komt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
Marzman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Dat witte ding op de foto.

De installateur zal daar wel iets in kunnen stoppen toch wat past in de buis dat die wel tot het einde komt?
Vast wel, maar dan moet ie dus met zijn ladder in het water weer terugkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mika71
Dank voor de reacties. Tsja, wat moet erin, de buis die je ziet is overigens geen beweging in te krijgen, dus die kan niet beter voor het gat komen. Tenzij er weer steen weggesloopt moet worden maar daar heb ik weinig trek in.
Ik heb zojuist het oude witte rooster gemeten maar dat ding is 12,5 breed buitenzijde qua diameter en 10 cm diameter onderzijde en daarnaast is hij slechts 8,6 cm diep. De muur is dik 20 cm diep dus dat rooster heeft eigenlijk nooit echt een functie gehad? Hangt er dus al 27 jaar. Of zien jullie dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Je moet de buis zodanig verlengen dat hij tot het buitenspouwblad komt. Daar pur je rondom af en plaatst er een rooster voor. Alternatief is dat je een rooster hebt wat er precies ingeschoven kan worden. Uiteraard alles passend /afsluitend.

Kooklucht wil je niet in je spouw krijgen en dat gebeurt anders wel. Je hele huis kan potentieel gaan meuren en de temperatuur in de spouw loopt significant op. Bron: ondergetekende die hiervoor eens advocaat achter een klunzende buurman aan heeft moeten sturen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mika71
Snap wat je zegt maar feit is ook dat het al 27 jaar er blijkbaar zo bij ‘hing’ Dat oude rooster sloot natuurlijk ook niet af met maar 8,6 cm diep. En nee, ons huis meurt niet 😁
Mijn vraag is eigenlijk, heeft het nu nog nut om dat werk te gaan doen? Want het gat verder slopen zie ik eigenlijk ook niet zitten, uiteindelijk komt al die troep in de koof lijkt mij zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Dat gat slopen valt ook wel mee. Paar mm-cm.

Mogelijk dat je een verlengstuk als https://www.ventilatielan...00mm-voor-spirobuis/7673/ erin kunt wringen. Of een verloop naar 100mm https://www.ventilatielan...00mm-voor-spirobuis/7673/ .

Of het echt moet is natuurlijk aan jezelf. Hopelijk houdt het nieuwe rooster niet meer lucht tegen.

Een hobbybob oplossing is om de aansluiting tussen buis en buitenspouwblad af te dichten met PUR. Dan kan de lucht maar een pad volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2024 19:53 ]

Pagina: 1