Hoe te handelen bij plotseling overlijden familielid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:01

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een familielid is plotseling op nare wijze overleden. Zijn naaste familie beschikt over weinig middelen en weinig kijk op de zaak. Momenteel ligt hij nog in het mortuarium, het is al dag 2 dat er niets geregeld is. Hij heeft naast weinig middelen, ook zeer waarschijnlijk geen uitvaartverzekering. De sleutel van zijn huis ligt ook in het mortuarium, maar zoals we begrijpen, is degene die die meeneemt meteen verantwoordelijk voor alle kosten en dergelijke.

Zelf kan ik weinig doen gezien de complexe situatie en ik er verder vanaf sta. Echter zou ik wel graag de zus van dit familielid goed adviseren over wat er gedaan moet worden, en ook dat het z.s.m. gedaan moet worden gezien de rekening per dag oploopt. Ik weet echter niet waar te beginnen: een begravenisondernemer inschakelen betekent volgens mij namelijk al dat je verantwoordelijk bent voor alle kosten die daaruit voortvloeien.

Wie heeft er tips wat te doen, in welke volgorde, en waarop te letten? Bedankt voor alle tips.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:36
Je kan een erfenis beneficiair aanvaarden.
Dan wordt er eerst gekeken wat de waardes en schulden zijn, zodat je niet zomaar schulden erft.

Aanvaard een erfenis nooit zomaar volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:48

Secsytime

Automagisch

Als er geen geld is kan het zijn dat de gemeente de kosten voor de uitvaart zal regelen, let wel dat het dan behoorlijk sober zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26:
Je kan een erfenis beneficiair aanvaarden.
Dan wordt er eerst gekeken wat de waardes en schulden zijn, zodat je niet zomaar schulden erft.

Aanvaard een erfenis nooit zomaar volledig.
Maar hoe doe je dat? Kan iemand gewoon die sleutel pakken en zijn huis in zonder dat de erfenis volledig aanvaard is?
Secsytime schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26:
Als er geen geld is kan het zijn dat de gemeente de kosten voor de uitvaart zal regelen, let wel dat het dan behoorlijk sober zal zijn.
Hoe werkt dat precies? Ik vind er wel wat algemene informatie over, maar niet hoe je dit proces kunt starten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Maar hoe doe je dat? Kan iemand gewoon die sleutel pakken en zijn huis in zonder dat de erfenis volledig aanvaard is?

[...]

Hoe werkt dat precies? Ik vind er wel wat algemene informatie over, maar niet hoe je dit proces kunt starten bijvoorbeeld.
Contact opnemen met je gemeente :+

Meestal zullen ze in het begin moeilijk gaan doen omdat ze deze kosten liever niet willen natuurlijk en alleen als het echt niet anders kan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:16:
De sleutel van zijn huis ligt ook in het mortuarium, maar zoals we begrijpen, is degene die die meeneemt meteen verantwoordelijk voor alle kosten en dergelijke.
Dat heeft geen juridische basis.

Mortuaria, etc. beweren graag anders. Die gijzelen bij voorkeur alles in hun bezit om de rekening betaald te krijgen.

Er zijn legio valide redenen om het huis te bezoeken: uitvaartverzekering zoeken of informatie over andere middelen om uitvaart te dekken, veiligheid van huisdieren en goederen, voorkomen van oplopen van onnodige kosten.

Uiteraard, blijft alles achter zoals het is. Vooral dus geen emotionele familieleden die potentieel erfgenaam zijn naar binnen maar een neutraal / zakelijk gedragend persoon. Dit inderdaad om gedragingen te voorkomen die wijzen op het aanvaarden van de erfenis.
Zelf kan ik weinig doen gezien de complexe situatie en ik er verder vanaf sta. Echter zou ik wel graag de zus van dit familielid goed adviseren over wat er gedaan moet worden, en ook dat het z.s.m. gedaan moet worden gezien de rekening per dag oploopt. Ik weet echter niet waar te beginnen: een begravenisondernemer inschakelen betekent volgens mij namelijk al dat je verantwoordelijk bent voor alle kosten die daaruit voortvloeien.

Wie heeft er tips wat te doen, in welke volgorde, en waarop te letten? Bedankt voor alle tips.
Die man heeft een uitvaart nodig. Of iemand regelt het, of de gemeente. Even rondbellen voor budgetoplossingen en contact opnemen met de gemeente liggen voor de hand.

En inderdaad, degene die opdracht geeft is verantwoordelijk voor de kosten. Als het goed is mag dat wel als eerste ten laste van de boedel gebracht worden (check dat).

Als de gemeente het doet dan zal mogelijk alsnog gepoogd worden het te verhalen, bijwonen tegengewerkt worden, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 24-10-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

[...]

Verwerpen of beneficiar accepteren van de erfenis moet via de rechtbank, dit kan via een formulier op de website dacht ik.

Edit: Link naar rechtbank: https://www.rechtspraak.n...en-of-verwerpen.aspx#tabs

[ Voor 11% gewijzigd door Secsytime op 24-10-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor alle input, waardevol!

Twee actiepunten voor morgen die we gaan doorgeven:
  1. Gemeente contacteren en vragen of er een bewindvoerder is (die zou eventueel banksaldo kunnen checken en kijken of er middelen zijn om een sobere uitvaart te betalen).
  2. Indien er geen geld is, of er geen zicht op is, dan nogmaals gemeente contacteren en een uitvaart via hen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Bij stap 2 ook opletten dat dit zomaar als schuld bij erfenis geteld kan worden.

Als erfenis voornamelijk uit schulden bestaat mag je dus ook geen fotos meenemen.

Crematie van gemeente is zonder ceremonie, gewoon rechtstreeks van mortuarium naar crematorium, zonder enige poespas, zonder echt afscheid nemen. Is dat wat je wilt?

Dit bedoel ik niet als veroordeling,maar als dit gebeurd is kan je niet terug en zeggen goh ik had toch iets anders gewild...

https://www.notaris.nl/bi...en%20op%20de%20erfgenamen.

Let op, als je een inkomen hebt of een erfenis krijgt wordt hiervan de uitvaart betaald!

https://www.rijksoverheid...iciair%20mag%20aanvaarden.

Enneh beneficiair aanvragen kan tot 3 maanden na per ongeluk aanvaarden :)

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 24-10-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 20:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Secsytime schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Verwerpen of beneficiar accepteren van de erfenis moet via de rechtbank, dit kan via een formulier op de website dacht ik.

Edit: Link naar rechtbank: https://www.rechtspraak.n...en-of-verwerpen.aspx#tabs
Let wel op dat je niets, maar dan ook niets uit de woning meeneemt dat onderdeel is van de erfenis. Daarmee aanvaard je de erfenis automatisch, ongeacht wat je later op papier zet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

99ruud99 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:42:

Crematie van gemeente is zonder ceremonie, gewoon rechtstreeks van mortuarium naar crematorium, zonder enige poespas, zonder echt afscheid nemen. Is dat wat je wilt?
Dit is niet altijd zo hoor.. beter even contact met de gemeente opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Robtimus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Let wel op dat je niets, maar dan ook niets uit de woning meeneemt dat onderdeel is van de erfenis. Daarmee aanvaard je de erfenis automatisch, ongeacht wat je later op papier zet.
Technisch waar natuurlijk, echter lastig te bewijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bij stap 2 ook opletten dat dit zomaar als schuld bij erfenis geteld kan worden.

Als erfenis voornamelijk uit schulden bestaat mag je dus ook geen fotos meenemen.
Check, dank je.

Dit bedoel ik niet als veroordeling,maar als dit gebeurd is kan je niet terug en zeggen goh ik had toch iets anders gewild...
Ik ken hem eigenlijk niet, 2x gezien in mijn leven. Maar kan me wel voorstellen dat de broers/zus dat liever niet willen. Maar ze lijken echt de middelen niet te hebben, ook niet tezamen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Check, dank je.

[...]

Ik ken hem eigenlijk niet, 2x gezien in mijn leven. Maar kan me wel voorstellen dat de broers/zus dat liever niet willen. Maar ze lijken echt de middelen niet te hebben, ook niet tezamen helaas.
Als er weinig middelen zijn is het misschien ook verstandig om samen de erfenis benficiair te accepteren of te verwerpen.. Dit kost 155 euro per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
In veel plaatsen zijn er (sociale) wijkteams, mogelijk kunnen die ook iets voor je/jullie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:41
De eerste erfgenaam word vaak contact mee gelegd welke op dat moment verantwoordelijk is. Die persoon heeft de volgende keuzes.

1. Aanvaarden inclusief alle lusten en lasten.
2. Benificair aanvaarden waarbij je zelf onderzoeksplicht heb naar de administratie. Alle schulden moeten vereffend worden. Alles wat overblijft is je erfenis.
3. Verwerpen. Afstand doen van de erfenis. De volgende erfgenaam of kinderen zijn dan verantwoordelijk voor de erfenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ook als de gemeente voor de begrafenis zorgt dan zal de gemeente verhalen. Eerst bij de boedel en als dat onvoldoende is bij ouders en kinderen. Broers en zussen vallen hier buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:58:
Ook als de gemeente voor de begrafenis zorgt dan zal de gemeente verhalen. Eerst bij de boedel en als dat onvoldoende is bij ouders en kinderen. Broers en zussen vallen hier buiten.
Weet niet waar je dit op baseert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:39:

1. Gemeente contacteren en vragen of er een bewindvoerder is (die zou eventueel banksaldo kunnen checken en kijken of er middelen zijn om een sobere uitvaart te betalen).
  2. Indien er geen geld is, of er geen zicht op is, dan nogmaals gemeente contacteren en een uitvaart via hen aanvragen.
Als deze persoon onder bewind stond, dan is dat bewind door de rechter uitgesproken en dan is dat bewind van rechtswege opgeheven na het overlijden. Bovendien hoeft de gemeente niet te weten of de persoon onder bewind stond.

Als er bewind was vanwege schulden, dan kun je hem opzoeken in het CCBR, centraal curatele en bewindregister. Als hij daar niet in staat, dan was er mogelijk nog een bewind vanwege een lichamelijke of geestelijke toestand, en dan staat het bewind niet in dat register. De directe familie (partner, kinderen, ouders of broers en zussen) kunnen bij de rechtbank van de woonplaats van de persoon nagaan of persoon onder bewind stond (zij zijn de belanghebbenden), maar daar bereik je niet zo gek veel mee.

Zonder verder de erfenis te aanvaarden kun je wel dingen gaan regelen, ook in het huis. Je kunt in ieder geval gaan checken of er vermogen of iets van geld is, maar neem vooral niets mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
Secsytime schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Weet niet waar je dit op baseert..
Artikel 22 van de wet op de lijkbezorging en artikel 392 burgerlijk wetboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Persoonlijk heb ik in eenzelfde situatie gezeten en ik kan je vertellen dat er niets verhaald is hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online

Waar heb je dat vandaan? Persoonlijke eigendommen die verder geen waarde vertegenwoordigen hebben we het toch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Waar heb je dat vandaan? Persoonlijke eigendommen die verder geen waarde vertegenwoordigen hebben we het toch over?
Precies. Daar blijft je dus vanaf. Wat wel kan:

Je zorgt voor een executeur. Via de executeur koop je vervolgens voor een realistische prijs die eigendommen uit de boedel waarbij alles exact wordt gedocumenteerd en daadwerkelijk betaald wordt.

De erfenis zelf aanvaard je beneficiair of weiger je.

Regel dat je het netjes overneemt(/koopt) uit de boedel met degene(n) die de erfenis afhandelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 24-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

1:392 BW gaat over levensonderhoud. Welke passage doel je precies op? Of heb je het niet over boek 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:42
Er is al een hoop hierboven aangegeven, maar toch nog even:
- Je mag best de woning in en uitzoeken wat er is of niet is, dat verplicht je tot niets. Het is nodig om iets te kunnen beslissen over het vervolgtraject lijkt mij.
- Ik heb zelf goede ervaringen met doehetzelfnotaris (is een website). Als je normale zaken moet regelen dan weet je van te voren wat dit kost en je hoeft nergens op bezoek. Als de zaak complexer is dan kan het nuttig zijn om er meer in te investeren.
- Als familie zal er iemand moeten bedenken of ze deze persoon een nette uitvaart willen geven en of ze daar geld voor hebben en over hebben. Het kan handig zijn om eerst te bekijken of er inderdaad geen uitvaartverzekering is. Zelfs al is die er, dan is het nog steeds mogelijk dat je daar geen gehele uitvaart van kan regelen. Dat hangt van de polis, de waarde en dat soort zaken af. Eerst uitzoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Fotos aannemen valt onder zuiver aanvaarden.

Dit kan je wel laten omzetten na beneficiair aanvaarden, maar dan moeten fotos terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:10:
Fotos aannemen valt onder zuiver aanvaarden.

Dit kan je wel laten omzetten na beneficiair aanvaarden, maar dan moeten fotos terug.

Nee? https://www.juridischloke...-aanvaarden-of-verwerpen/

Waardevolle spullen moet je niet aankomen. Een fotoalbum of familieportret is niet ‘waardevol’ in die zin dat het verkocht kan worden om schulden af te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kurkentrekker op 24-10-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

1:392 BW gaat over levensonderhoud. Welke passage doel je precies op? Of heb je het niet over boek 1?
Artikel 22
De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de werkgever indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 720, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek voor diens rekening komen. Paragraaf 6.5 van de Participatiewet is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 392
1Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:

a.de ouders;

b.de kinderen;

c.behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

2Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.

3De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.
Hierbij zit voor ouders dus nog wel een onderscheid in minderjarigheid en het aan interpretatie onderhevige 'tot levensonderhoud gerechtigde'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 11:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

LankHoar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:39:

1) Van rechtswege wordt bepaald wie er de erfgenaam is/erfgenamen zijn. Dit is, als er geen testament is, de echtgenoot en de kinderen, en indien deze overleden zijn, de kleinkinderen. Indien er geen kinderen zijn, zijn de ouders de erfgenamen en indien deze overleden zijn, de overige kinderen van zijn ouders.
2) Deze erfgenaam is aansprakelijk voor de erfenis en óók voor de uitvaart.
3) Je kan aansprakelijk worden voor de uitvaart, zonder erfgenaam te zijn. Degene die opdracht geeft tot de uitvaart, is ook aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart.
4) De kosten van de uitvaart mogen in mindering worden gebracht op de erfenis, ook als de opdracht tot uitvaart gegeven wordt door iemand die geen erfgenaam is.
5) Bij beneficiaire aanvaarding wordt er een vereffenaar / executeur aangewezen. Deze moet bepalen of de erfenis positief dan wel negatief is. Als de erfenis negatief is, mogen de erfgenamen de erfenis weigeren (verwerpen).
6) Een erfgenaam kan ook de erfenis verwerpen zonder beneficiaire aanvaarding. Als een erfenis verworpen wordt, wordt de volgende in lijn erfgenaam die op zijn/haar beurt de erfenis moet verwerpen (dus bijv. de kinderen worden dan erfgenaam). De ouders van minderjarige kinderen hebben toestemming nodig van de rechter om een erfenis te mogen verwerpen. Dit gaat zo door tot de 7e generatie. Daarna vervalt de erfenis aan de staat.
7) Gemeentes WILLEN geen erfenis afhandelen en geen uitvaart regelen. Ook zij zullen alles op alles stellen om dit niet te hoeven doen én kunnen en mogen de kosten van de uitvaart op de nabestaanden verhalen, zelfs als deze de erfenis verworpen hebben.

Je kan al 'n uitvaart (met crematie) voor ~€ 1.500 regelen. Het verwerpen van 'n erfenis kost minimaal € 134 PER PERSOON. Het kan dus uit om met meerdere mensen een budgeterfenis te regelen en 1 erfgenaam kosteloos te stellen voor het regelen en aanvaarden van de erfenis.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 24-10-2024 21:30 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Precies. Daar blijft je dus vanaf. Wat wel kan:

Je zorgt voor een executeur. Via de executeur koop je vervolgens voor een realistische prijs die eigendommen uit de boedel waarbij alles exact wordt gedocumenteerd en daadwerkelijk betaald wordt.

De erfenis zelf aanvaard je beneficiair of weiger je.
Je kunt geen executeur ‘verzorgen’ als deze niet in het testament is benoemd.

Niet om je aan te vallen, maar je spreekt hier redelijk zeker van jezelf en verwijst naar wetsartikelen, maar ik heb niet het idee dat je een juridische achtergrond hebt. Klopt dat? Want zo ja, dan zou ik dat wel even vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Je kunt geen executeur ‘verzorgen’ als deze niet in het testament is benoemd.

Niet om je aan te vallen, maar je spreekt hier redelijk zeker van jezelf en verwijst naar wetsartikelen, maar ik heb niet het idee dat je een juridische achtergrond hebt. Klopt dat? Want zo ja, dan zou ik dat wel even vermelden.
Of je het nu executeur of "gevolmachtigde" noemt, de taak blijft hetzelfde en in de volksmond is het de executeur / vereffenaar van de erfenis.

En: https://hulpbijuitvaart.n...etaalt-de-uitvaartkosten/
Door bloed- en aanverwanten

Als niemand de zorg op zich neemt om de uitvaart te regelen, zorgt de Burgemeester hiervoor en komen de kosten voor rekening van de gemeente. De gemeente heeft de bevoegdheid om de uitvaartkosten te verhalen op bloed- en aanverwanten (zoals de echtgenoot, ouders en kinderen) die “tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest”.
De onderhoudsplicht is dus wel degelijk van belang.:
Kosten van een gemeentelijke uitvaart worden verhaald

Als niemand het initiatief neemt om een uitvaart te regelen. Doet de gemeente waar de overledene zich bevindt dat. De gemeente kan de kosten daarvan verhalen op de nalatenschap en/of de erfgenamen (als zij de nalatenschap inclusief schulden hebben aanvaard).

Is de vordering niet op die manier inbaar, dan kan de gemeente de kosten verhalen op hen die een onderhoudsplicht ten opzichte van de overledene hadden. Op grond van de Wet op de lijkbezorging (artikel 22) en het Burgerlijk Wetboek 1 (artikelen 392-396) heeft de gemeente de bevoegdheid de uitvaartkosten te verhalen op bloed- en aanverwanten zoals de echtgenoot, ouders en kinderen, die “tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest”.

De verplichting om de kosten voor de uitvaart aan de gemeente te vergoeden, geldt voor hen ook als zij de erfenis hebben verworpen of beneficiair hebben aanvaard. En geldt ook als er weinig of geen contact meer was.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 24-10-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Of je het nu executeur of "gevolmachtigde" noemt, de taak blijft hetzelfde en in de volksmond is het de executeur / vereffenaar van de erfenis.

En: https://hulpbijuitvaart.n...etaalt-de-uitvaartkosten/

[...]
Ik snap wel hoe het werkt maar waar ik op doelde: als je in je advies wel met wetsartikelen werkt maar de terminologie door elkaar haalt, dan geef je er duidelijk blijk van dat je geen jurist bent. Dat mag je er dan wel bij vermelden.

En een boedelgevolmachtigde ‘regelen’ werkt ook weer een tikkeltje anders dan een benoemde executeur, dus ze mogen in de volksmond hetzelfde doen, maar zonder professionele kennis maar wat aanfröbelen gaat geheid tot ellende op lange termijn leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

1) Van rechtswege wordt bepaald wie er de erfgenaam is/erfgenamen zijn. Dit is, als er geen testament is, de echtgenoot en de kinderen, en indien deze overleden zijn, de kleinkinderen. Indien er geen kinderen zijn, zijn de ouders de erfgenamen en indien deze overleden zijn, de overige kinderen van zijn ouders.
2) Deze erfgenaam is aansprakelijk voor de erfenis en óók voor de uitvaart.
3) Je kan aansprakelijk worden voor de uitvaart, zonder erfgenaam te zijn. Degene die opdracht geeft tot de uitvaart, is ook aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart.
4) De kosten van de uitvaart mogen in mindering worden gebracht op de erfenis, ook als de opdracht tot uitvaart gegeven wordt door iemand die geen erfgenaam is.
5) Bij beneficiaire aanvaarding wordt er een vereffenaar / executeur aangewezen. Deze moet bepalen of de erfenis positief dan wel negatief is. Als de erfenis negatief is, mogen de erfgenamen de erfenis weigeren (verwerpen).
6) Een erfgenaam kan ook de erfenis verwerpen zonder beneficiaire aanvaarding. Als een erfenis verworpen wordt, wordt de volgende in lijn erfgenaam die op zijn/haar beurt de erfenis moet verwerpen (dus bijv. de kinderen worden dan erfgenaam). De ouders van minderjarige kinderen hebben toestemming nodig van de rechter om een erfenis te mogen verwerpen. Dit gaat zo door tot de 7e generatie. Daarna vervalt de erfenis aan de staat.
7) Gemeentes WILLEN geen erfenis afhandelen en geen uitvaart regelen. Ook zij zullen alles op alles stellen om dit niet te hoeven doen én kunnen en mogen de kosten van de uitvaart op de nabestaanden verhalen, zelfs als deze de erfenis verworpen hebben.

Je kan al 'n uitvaart (met crematie) voor ~€ 1.500 regelen. Het verwerpen van 'n erfenis kost minimaal € 134 PER PERSOON. Het kan dus uit om met meerdere mensen een budgeterfenis te regelen en 1 erfgenaam kosteloos te stellen voor het regelen en aanvaarden van de erfenis.
Welke kosten heb je het over? Want de griffiekosten voor het opstellen van de akte is 155 euro en deze kun je samen met de overige erfgenamen doen.. (mits je allemaal hetzelfde wilt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:28:
[...]
En een boedelgevolmachtigde ‘regelen’ werkt ook weer een tikkeltje anders dan een benoemde executeur, dus ze mogen in de volksmond hetzelfde doen, maar zonder professionele kennis maar wat aanfröbelen gaat geheid tot ellende op lange termijn leiden.
Ja en nee. Zo'n beetje alle erfenissen die hooguit 'n paar duizend in de plus of min zitten, worden zeer vaak zonder jurist, notaris of andere rechts-kennis-hebbende afgehandeld. Dat gaat 99 van de 100 keer goed. Dus zomaar wat aanfröbelen heeft meestal nauwelijks gevolgen.

Het kán uiteraard wél grote gevolgen hebben, maar 9 van de 10 keer is er geen haan die er naar kraait.

Een erfgenaam geeft opdracht tot de uitvaart, de uitvaart wordt betaald, de spullen worden verdeeld, er wordt belastingaangifte gedaan en klaar is klara. Komt geen jurist aan te pas.

PS: jurist is geen beschermde titel. Iedereen mag zich jurist noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 24-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Secsytime schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:32:
[...]
Welke kosten heb je het over? Want de griffiekosten voor het opstellen van de akte is 155 euro en deze kun je samen met de overige erfgenamen doen.. (mits je allemaal hetzelfde wilt)
Sorry, die € 134 was ff oude info of 'n tikfout.

En gezamenlijk verwerpen gaat nogal lastig als je geen contact met z'n allen hebt. Overigens weet ik ff niet sinds wanneer dat mogelijk is. Mijn kennis is mogelijk wat roestig ondertussen ;)

https://www.juridischloke...ik-een-erfenis-verwerpen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Ja en nee. Zo'n beetje alle erfenissen die hooguit 'n paar duizend in de plus of min zitten, worden zeer vaak zonder jurist, notaris of andere rechts-kennis-hebbende afgehandeld. Dat gaat 99 van de 100 keer goed. Dus zomaar wat aanfröbelen heeft meestal nauwelijks gevolgen.

Het kán uiteraard wél grote gevolgen hebben, maar 9 van de 10 keer is er geen haan die er naar kraait.

Een erfgenaam geeft opdracht tot de uitvaart, de uitvaart wordt betaald, de spullen worden verdeeld, er wordt belastingaangifte gedaan en klaar is klara. Komt geen jurist aan te pas.
Ik stelde ook niet dat er een jurist hoeft mee te doen aan het afwikkelen van de erfenis. Ik stelde alleen dat je beter niet kunt afgaan op het advies hierover van iemand die er blijk van geeft geen jurist te zijn, en impliceer daarmee dat mensen die zich laten leiden door advies van een amateur, vaker in de ellende komen.

Het begint al met ‘regel een executeur’. Als je dat advies geeft en er komt later gedoe in de familie, en deze zelfbenoemde executeur blijkt helemaal geen executeur maar iets anders, dan volgt gedonder. Of dat nu rationeel is of niet.

Dus: beter inlezen, advies van amateurs links laten liggen.

En op de ps;
Iedereen mag zich zo noemen ja. Maar ik zei dan ook alleen dat de poster op wie ik reageerde er blijk van geeft geen ‘jurist’ te zijn, en ik nam zelf de term ‘professional’ in de mond om te benoemen bij wie je dan wel moet zijn. Daarmee bedoel ik iemand die van dit soort dingen z’n beroep heeft gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurkentrekker op 24-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Sorry, die € 134 was ff oude info of 'n tikfout.

En gezamenlijk verwerpen gaat nogal lastig als je geen contact met z'n allen hebt. Overigens weet ik ff niet sinds wanneer dat mogelijk is. Mijn kennis is mogelijk wat roestig ondertussen ;)

https://www.juridischloke...ik-een-erfenis-verwerpen/
Kosten gezamenlijk aanvaarden of verwerpen
Zijn er naast u meer erfgenamen die dezelfde erfenis willen verwerpen of aanvaarden? Als u gezamenlijk de verklaring nalatenschap instuurt of inlevert, betaalt u samen eenmaal griffierecht.

Let op: als niet alle erfgenamen dezelfde keuze maken, dan worden er 2 verklaringen ingediend bij de rechtbank:

één door de erfgenaam die beneficiair aanvaardt namens de overige erfgenamen
één door de erfgenaam die verwerpt namens de overige erfgenamen.
De rechtbank maakt dan 2 aktes op en u betaalt 2 keer griffierecht.

Bron: https://www.rechtspraak.n.../Paginas/kosten.aspx#tabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Ik stelde ook niet dat er een jurist hoeft mee te doen aan het afwikkelen van de erfenis. Ik stelde alleen dat je beter niet kunt afgaan op het advies hierover van iemand die er blijk van geeft geen jurist te zijn, en impliceer daarmee dat mensen die zich laten leiden door advies van een amateur, vaker in de ellende komen.

Het begint al met ‘regel een executeur’. Als je dat advies geeft en er komt later gedoe in de familie, en deze zelfbenoemde executeur blijkt helemaal geen executeur maar iets anders, dan volgt gedonder. Of dat nu rationeel is of niet.

Dus: beter inlezen, advies van amateurs links laten liggen.
Tsja, dan kun je beter helemaal geen advies van welke Tweaker dan ook accepteren. Of van internet.

Maar als er geen geld is voor 'n goed gesprek bij 'n notaris (en heel eerlijk: ik vond hun informatie vaker dan eens teleurstellend, dus ik weet niet of dát nou zo helpend is), dan zul je toch wat moeten. Het kan iig een startpunt zijn voor je zoektocht naar informatie.

Maar ook voor dit geldt: controle is goed. Neem niet alles voor waar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Tsja, dan kun je beter helemaal geen advies van welke Tweaker dan ook accepteren. Of van internet.

Maar als er geen geld is voor 'n goed gesprek bij 'n notaris (en heel eerlijk: ik vond hun informatie vaker dan eens teleurstellend, dus ik weet niet of dát nou zo helpend is), dan zul je toch wat moeten. Het kan iig een startpunt zijn voor je zoektocht naar informatie.

Maar ook voor dit geldt: controle is goed. Neem niet alles voor waar aan.
Beetje flauw wat je nu doet. Ten eerste stel ik niet dat je beter geen advies van een tweaker aan kunt nemen: alleen geen juridisch advies van iemand waarvan het overkomt alsof hij geen jurist is. Dat is net zoals dat je geen medisch advies moet aannemen van iemand die niet medisch geschoold is, of nou ja, je snapt het wel.
Daarnaast zet je een hele beroepsgroep weg als onbetrouwbaar omdat je meer dan eens teleurgesteld bent geweest in advies dat je hebt gekregen? Is dat echt een reden om niet naar een notaris te gaan, als het onderwerp wat voorligt bij uitstek in hun vakgebied valt? Ik ben ook meerdere keren teleurgesteld door een autogarage maar toch breng ik mijn auto niet naar het tuincentrum als er iets aan gedaan moet worden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Beetje flauw wat je nu doet. Ten eerste stel ik niet dat je beter geen advies van een tweaker aan kunt nemen: alleen geen juridisch advies van iemand waarvan het overkomt alsof hij geen jurist is. Dat is net zoals dat je geen medisch advies moet aannemen van iemand die niet medisch geschoold is, of nou ja, je snapt het wel.
Daarnaast zet je een hele beroepsgroep weg als onbetrouwbaar omdat je meer dan eens teleurgesteld bent geweest in advies dat je hebt gekregen? Is dat echt een reden om niet naar een notaris te gaan, als het onderwerp wat voorligt bij uitstek in hun vakgebied valt? Ik ben ook meerdere keren teleurgesteld door een autogarage maar toch breng ik mijn auto niet naar het tuincentrum als er iets aan gedaan moet worden ;)
Iemand die voor 90% correcte informatie geeft, afserveren op 'n verkeerde terminologie of minor details vind ik gewoon zonde.

Maar het is gewoon een feit dat je informatie die je krijgt, of het nou op Tweakers is, of op internet, of van een jurist, of van een specialist op waarde moet leren schatten. Dat gaat beter als je zelf ook kennis hebt.

Of iemand hier jurist is, doet eigenlijk niet ter zake. Een notaris heeft nog beroepsaansprakelijkheid (mits je een overeenkomst met hem sluit), maar een willekeurig iemand hier niet, of het nou Pietje de minderjarige zoon van de bakker om de hoek is, of een beëdigd notaris met 40 jaar ervaring in zijn vakgebied. Juist omdat je dat hier niet kan controleren, zul je iedere info die je hier krijg met dezelfde houding moeten bekijken en beoordelen.

Het gaat om de informatie die gegeven wordt. Niet wat iemands achtergrond is. De kracht van een forum zit er júist in dat veel mensen een beetje weten. En dat verkeerde informatie gecorrigeerd wordt. Zoals ik gecorrigeerd werd met m'n € 134 griffiekosten. En dat is prima. Maar dat maakt niet dat wat ik in z'n geheel zeg absoluut fout is.

Ja, het afhandelen van een erfenis kan gigantisch fout gaan. Maar bij zéér veel erfenissen komt er geen jurist, notaris, executeur of rechtbank aan te pas. En die gaan voor het grootste deel allemaal goed.

Overigens: een executeur is in de meeste gevallen ook maar 'n leek die door de erflater aangewezen is, zo van "ik denk dat die het wel netjes zal afhandelen". Ook al heeft 'ie er de ballen verstand van.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 24-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@Ardana grotendeels gelijk hoor, maar op dat eerste punt verschillen we wel van mening. Als iemand voor 10% foute informatie geeft omdat hij geen expert is, dan is dat geen probleem als het bijvoorbeeld gaat over welke iPhone je het beste kunt kopen of welke Linux je op je koelkast moet installeren. Maar als die 10% reden geeft om de overige 90% ook in twijfel te trekken, en zelfs de indruk gewekt wordt (althans, bij de leek) dat iemand echt verstand van zaken heeft en dus die 10% ook correct is, dan kan dat potentieel grote gevolgen hebben bij iets ingewikkelds als een erfenis, waar naast de juridische en financiële aspecten ook nog emotionele componenten in zitten. Juist dan wil je geen informatie van mensen die zomaar wat roepen.

Dat is de nuance die ik wilde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:
@Ardana grotendeels gelijk hoor, maar op dat eerste punt verschillen we wel van mening. Als iemand voor 10% foute informatie geeft omdat hij geen expert is, dan is dat geen probleem als het bijvoorbeeld gaat over welke iPhone je het beste kunt kopen of welke Linux je op je koelkast moet installeren. Maar als die 10% reden geeft om de overige 90% ook in twijfel te trekken, en zelfs de indruk gewekt wordt (althans, bij de leek) dat iemand echt verstand van zaken heeft en dus die 10% ook correct is, dan kan dat potentieel grote gevolgen hebben bij iets ingewikkelds als een erfenis, waar naast de juridische en financiële aspecten ook nog emotionele componenten in zitten. Juist dan wil je geen informatie van mensen die zomaar wat roepen.

Dat is waar, maar iemand die dergelijk advies geborgd 100% goed kan geven, doet dat niet gratis. En dan is het een afweging tussen de kosten van professioneel juridisch advies versus de bedragen waar het om gaat.

Als er simpelweg geen geld in een nalatenschap zit, er geen schulden zijn (grote als dat je uit moet zoeken voor iets te beslissen!) en de discussie enkel gaat over wie de uitvaart betaalt, dan is alleen al het inwinnen van dat advies snel duurder dan de bedragen waar het verder over gaat. Is dat het waard?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:

Ik mag hópen dat juist op een platform als Tweakers dat bekend is. Niet voor niks geven we altijd aan dat je zélf informatie moet checken.

Maar we zijn nogal van de "ga naar een notaris toe en laat je voorlichten". Ook als dat niet nodig is, of als daar echt geen geld voor is. Ja, een professional kan dat beter. Maar ook een professional kan niet altijd alles voorkomen, of zien, zeker niet als het écht ingewikkeld is (onze notaris heeft bijv. een behoorlijke fout gemaakt bij onze huwelijkse voorwaarden, eentje waar we pas bij de scheiding achter kwamen).

Dus dan is ook de vraag: met welke oplossing ben je gered? Als ik moet uitrekenen wat 3845 x 2876 is, kan ik een supercomputer huren, en 'n programmeur, en die komen vast tot een correcte oplossing. Of een studie wiskunde volgen. Ik kan ook even de rekenmachine op m'n telefoon openen en het daar uitrekenen. Met welk advies ben ik dan meer geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
@LankHoar
Je kunt kijken of er een testament is opgemaakt, zie https://www.rijksoverheid...traal-testamentenregister
Daar staat dan mogelijk in wie de executeur(s) zijn en de erfgenamen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Begin hier maar
https://www.rijksoverheid.../checklist-bij-overlijden

De overheid heeft hier uitgebreide documentatie en stappenplan voor.

En ook de beroepsgroep notarissen heeft handige info
https://www.notaris.nl/page/brochures-en-checklists

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Dat is waar, maar iemand die dergelijk advies geborgd 100% goed kan geven, doet dat niet gratis. En dan is het een afweging tussen de kosten van professioneel juridisch advies versus de bedragen waar het om gaat.

Als er simpelweg geen geld in een nalatenschap zit, er geen schulden zijn (grote als dat je uit moet zoeken voor iets te beslissen!) en de discussie enkel gaat over wie de uitvaart betaalt, dan is alleen al het inwinnen van dat advies snel duurder dan de bedragen waar het verder over gaat. Is dat het waard?
Uiteraard, maar als er geen geld is (staat niet sluitend in de TS, wordt alleen vermoed?) dan is het advies waar de discussie mee begon (‘regel een executeur’) niet het juiste als de enige wens is om een uitvaart te regelen tegen zo laag mogelijke kosten. En dát was mijn punt. Niet dat TS naar een notaris of andere dure autoriteit moet om eens haarfijn te laten bepalen wat de punten en komma’s in de wet betekenen in zijn geval.

Mensen die heel resoluut en zelfverzekerd roepen ‘je moet x doen’, maar zelf vervolgens in hun onderbouwing niet verder komen dan verkeerde citaten, daar mag mijns inziens wel een kanttekening bij worden geplaatst.

En @Ardana , je trekt het nu in het belachelijke met je vergelijking met de simpele rekensom. Niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt allen voor de waardevolle informatie! Ik za lniet op iedereen individueel reageren gezien er binnen no-time 2 pagina's met reacties zijn gekomen.

Wat precies wel en niet aanvaarden van een erfenis is, is blijkbaar een grijs gebied. Daarom hebben we vandaag even een notaris gebeld, en gezien dat een bekende van mijn vader is kregen we al vlot reactie. Die bevestigde eigenlijk alleen maar dat het inderdaad een grijs gebied is: zo had hij een zaak gezien waarin familie met de pinpas van overledene de uitvaart had betaald, en na afloop een etentje. De eisers in die zaak voerden dat laatste aan als "kijk, ze aanvaarden de erfenis dus zijn verantwoordelijk voor kosten/schulden". De rechter ging daar echter niet in mee in deze zaak. Maar blijkbaar is andersom ook bekend, dus het is nogal vaag. M.a.w. voorzichtig zijn, en eerst 1 van de naasten beneficiar laten aanvaarden. De sleutel uit het mortuarium halen zou geen aanvaarden zijn, dat leek de notaris onzin.

@99ruud99 tipte nog een link met de strekking dat je tot 3 maanden na per ongeluk zuiver aanvaarden je een erfenis alsnog kan laten verwerpen door de kantonrechter. Echter is dat ook niet zo zwart/wit, gezien je dan moet bewijzen dat je er echt niet van had kunnen weten. Gezien er mogelijk schulden in het spel zijn, is dat geen fijn risico om te nemen.

Daarnaast heeft de zus nu contact gelegd met een budget coach, die een offerte voor een budget uitvaart gaat sturen (kleine 3.000 euro). Dus wellicht daarna kijken of er een pinpas in het huis van de overledene gevonden kan worden, en dan de pincode zien te vinden. Dan weet je in ieder geval wat de huidige balans is.

Verder zijn er handige checklists gedeeld, die gaan we ook delen en zelf even doornemen.

Nogmaals bedankt, allemaal een beetje hectisch, vooral gezien de omstandigheden en familie situatie. Dus alle inputs worden zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:42:

Daarnaast heeft de zus nu contact gelegd met een budget coach, die een offerte voor een budget uitvaart gaat sturen (kleine 3.000 euro). Dus wellicht daarna kijken of er een pinpas in het huis van de overledene gevonden kan worden, en dan de pincode zien te vinden. Dan weet je in ieder geval wat de huidige balans is.
Begrijpelijk om te doen, maar dit (inloggen met iemand zijn pas en pin) mag formeel volgens mij eigenlijk niet.

Je zult het overlijden moeten melden (zo snel mogelijk) bij de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:42
LankHoar schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:42:
Dus wellicht daarna kijken of er een pinpas in het huis van de overledene gevonden kan worden, en dan de pincode zien te vinden. Dan weet je in ieder geval wat de huidige balans is.
Wat hierboven staat klopt, je hoort het overlijden bij de bank te melden en dan wordt meteen de rekening geblokkeerd. Je krijgt pas informatie van de bank over de saldo's op de rekeningen wanneer je kan aantonen dat je erfgenaam danwel executeur bent. Daarvoor moet je eerst wat zaken geregeld hebben en is er vaak ook een overlijdensakte nodig en een verklaring van executele/erfrecht.

Het is wel altijd mogelijk om een rekening van een uitvaart rechtstreeks naar de bank te sturen met een brief waarin je verzoekt deze te betalen vanuit de rekening van de overledene. Dat kan ook al voordat je bovenstaande zaken geregeld hebt. De bank kan je hier verder over informeren via hun helpdesk voor nabestaanden.

Omdat dit alles tijd gaat kosten en je wellicht alvast wat informatie wil over de stand van zaken (financieel) snap ik de neiging om even met een pinpas en code het saldo te controleren. Je kan ook kijken of je afschriften kan vinden van niet al te lang geleden, dat is een minder omslachtige en risicovolle manier om een indruk te krijgen van de mogelijkheden. Er kunnen ook meerdere rekeningen aanwezig zijn en via de pinpas zie je waarschijnlijk alleen maar de betaalrekening.
Pagina: 1