Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
Ik heb een Lenvo ideacentre 5-14are05.(2,5 jaar oud)
De SSD zit vast op het moederbord en de HDD zit in de kast en krijgt stroom via het moederbord.
Op het moederbord was nog plaats voor een tweede HDD en die heb ik er ook aan gehangen.
Echter heeft dit blijkbaar iets met het moederbord gedaan want wanneer ik de pc nu volledig uitschakel begint de ventilator van de CPU 100% te draaien.
Ook krijgt de eerste HDD geen stroom meer nu.
De voeding is nagekeken en nog volledig in orde.

Wat raden jullie aan, pc weggooien en een nieuwe kopen of zijn er andere oplossingen.
Ik zou eventueel de AMD Ryzen 5 4600G en de 32 DDR4 3200 en de HDD 1TB nog kunnen recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:18
En als je het terugbouwt naar de oorspronkelijke situatie, werkt het (de eerste HDD) dan nog wel?

[ Voor 8% gewijzigd door alex3305 op 24-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
alex3305 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:20:
En als je het terugbouwt naar de oorspronkelijke situatie, werkt het (de eerste HDD) dan nog wel?
Spijtig genoeg niet, anders was ik al heel tevreden geweest.
Het lijkt dus dat het moederbord ergens een defect heeft.
De pc werkt maar enkel de ingebouwde SSD, de HDD werkt niet meer en na het uitzetten begint de CPU fan volop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
karine1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:17:
Ik heb een Lenvo ideacentre 5-14are05.(2,5 jaar oud)
De SSD zit vast op het moederbord en de HDD zit in de kast en krijgt stroom via het moederbord.
Op het moederbord was nog plaats voor een tweede HDD en die heb ik er ook aan gehangen.
Echter heeft dit blijkbaar iets met het moederbord gedaan want wanneer ik de pc nu volledig uitschakel begint de ventilator van de CPU 100% te draaien.
Ook krijgt de eerste HDD geen stroom meer nu.
De voeding is nagekeken en nog volledig in orde.

Wat raden jullie aan, pc weggooien en een nieuwe kopen of zijn er andere oplossingen.
Ik zou eventueel de AMD Ryzen 5 4600G en de 32 DDR4 3200 en de HDD 1TB nog kunnen recupereren.
De omschrijving is nogal ongelukkig volgens mij, of ik begrijp het niet helemaal.

je SSD zit direct op een nvme/sata slot op het moederbord. Daarnaast had je nog een oude sata hdd, deze krijg als het goed is stroom via de voeding, en een sata kabel regelt de data. de tweede hdd die je hebt aangesloten, op welke sata poort is die aangesloten. En heeft elke HDD een aparte voedingskabeltje?
Als de pc uit staat zou de cpu fan niet moeten draaien, dan is de pc niet uit. Schakel de voeding is helemaal uit en dan aan.

Het is mogelijk dat je in de bios voor de sata en/of raid controller iets moet instellen.

Niks is uitgesloten maar ik zou het raar vinden als de HDD's ineens niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De PC weggooien is wel erg rigoureus. En te makkelijk. ;)

De SSD is van het type M.2, waarschijnlijk NVMe. En is gewoon los te draaien lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnYGzcAbe2jqKysfSDav3XBpsgw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQUSDWvosCaeFwYa8fwAbFss.png?f=user_large
het zwarte voetje links

Haal het knoopcelbatterijtje eens van het moederbord, én de PC spanningsloos maken (stroomstekker eruit).
Wacht een paar uur. Daarna de knoopcel terugplaatsen en start de PC. Wacht 10 minuten en hopelijk heb je beeld.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
De SSD zit inderdaad direct op het moederbord.
Er zat een HDD in die stroom krijgt vanaf het moederbord.
Op het moederbord was ook nog een tweede aansluiting voor een tweede HDD die ik dus gebruikt heb.
Alles heeft dan prima gewerkt tot ik de pc uitschakelde en merkte dat de cpu ventilator volop blijf draaien ondanks dat de pc uitstond.
Dan heb ik alles weer origineel gemaakt maar toch blijft de ventilator 100% draaien wanneer de pc uitstaat.
Wanneer ik de pc aanzet draait de ventilator wel normaal maar krijg de HDD geen spanning meer.
Wanneer de pc uitstaat en ik trek de voedingskabel ook uit dan stopt pas de ventilator met draaien, steek ik de voedingskabel weer in begin de ventilator weer direct aan 100% te draaien desondanks de pc uitstaat.

P.S: de pc werkt verder perfect hoor, enkel de HDD werkt niet meer en de cpu blijft altijd draaien.
Ik heb de knoopcel er al eens uitgehaald maar zonder resultaat.
Ik zou dit nogmaals kunnen doen en misschien dan wat langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Met of zonder harde schijf, batterij eruit, het maakt allemaal geen verschil.
Zelf denk ik dat die oude harde schijf één of andere kortsluiting ergens op het moederbord veroorzaakt heeft.

Ik ben aan het denken om de goede onderdelen te recupereren en misschien kan ik daar zelf nog een pc mee samenstellen?
Momenteel nog goed aan de Lenovo en wat ik nog heb liggen :
SD 256GB is van het type M.2, waarschijnlijk NVMe.
HDD 1TB
AMD Ryzen 5 4600G + koeler
32GB DDR4 3200
Voeding Corsair CX650F
GigaByte GV-N970WF3OC-4GD - Grafische kaart
Crucial MX100 - Solid state drive - 256 GB
CoolerMaster V450 Semi-Modular - Voeding

Heb ik enkel nog een moederbord en behuizing nodig.
Lenovo behuizing is allemaal maatwerk, daar zal ik geen deftig moederbord voor vinden.
Wel heb ik nog een mooie Fractal Design Node 304 - Bureaumodel - mini ITX.. liggen.

Zou hier nog iets deftigs van te maken zijn ?
Een moederbordje dat in de Fractal past en waar de Ryzen 5 en het 32GB DDR4 op kan.
Pagina: 1