Vloerverwarming: sleuven dicht of open bij tegelvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Dag allemaal,

al veel gelezen in de diverse topics over VVW maar heb een specifieke vraag.
Onze situatie wat we graag willen uitvoeren:
- begane grond; ~ 48 m2
- vloerverwarming laten infrezen en leggen
- offerte binnen gehad: infrezen, 5 groepen, 16mm buis, verdeler met pomp: €2150
- (wil nog vragen voor 1 extra groep, las hier dat minder lengte buis beter voor pomp en energiezuiniger is)
- offerte betreft enkel infrezen en leggen vvw/aansluiten verdeler, dus niets daarna
- bedrijf gaf aan dat bij tegels (wat wij willen) de sleuven niet dicht hoeven, er ook niets geëgaliseerd dient te worden en dat tegels er dus direct op gelijmd kunnen worden. Vraag mij af in hoeverre dit dus handig is? Wat met warmteverlies e.d. bij open sleuven? Of is dit juist beter dan dichtzetten?
- offerte voor tegels leggen is bijna €3000, ex tegels. Mag ik hier een :+ bij zetten?

Dit is btw allemaal onder de voorwaarde dat de dekvloer dus geschikt is om direct te beginnen met frezen. En dat de dekvloer uiteraard niet volledig naar de vaantjes is met grote oneffenheden. Dan krijg je alsnog niet op een normale manier een tegel netjes.

Waarom geen pvc? Vinden we niet zo mooi, maar is niet ons definitieve uitgangspunt.

Dus alle tips en adviezen ook zeker welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Volgens mij moeten de sleuven altijd gedicht worden, ook bij tegels. Wat je zelf ook aangeeft is dat ook beter tegen warmteverlies en zorgt voor een betere warmte overdracht.

Wij hebben eerst een tegelvloer verwijderd zodat het de freeskoppen van de sleuvenmachine minder slijtage kregen. Vloer was daardoor niet heel vlak met her en der tegellijm resten, dit was voor het frezen geen probleem.

Sleuven hier dichtgesmeerd met Uzin NC180 en daarna egaline + PVC vloer. Moest wel veel meer egaline op dan aanvankelijk begroot vanwege de oneffenheden. Denk dat dat dat voor de tegelvloer ook geldt; de tegelzetter zal een vlakke basis willen om tot een mooi resultaat te komen. Geloof dat je voor tegels de sleuven ook dicht kan zetten met tegellijm, dat is veel goedkoper dan een sneldrogende vulmortel.

Maar goed, ik denk dat je er nog wel €1000 bij op mag rekenen voor sleuven vullen en egaliseren. Ik zou dit via de tegelzetter proberen te laten doen, dan heb je een aanspreekpunt voor de vloerafwerking. Anders he je kans dat straks de tegelzetter de egaliseermeneer de schuld geeft als het niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:03
Stilstaande lucht isoleert, dus altijd de vloerverwarming na infrezen met een vloeibare mortel aanwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
100% dichtzetten met geschikte " mortel ", tegellijm is dit niet!
Zo dun mogelijk erin vloeien zodat de buizen er volledig inliggen, dit is inderdaad voor een betere warmteoverdracht, smeren ze er niets in dan heb je er dus lucht tussenin zitten, iets wat je warmteoverdracht dus niet ten goede komt..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Ok, thnx helder! Dus met deze info en info elders vanuit dit forum:

- wel de sleuven dichtmaken, met mortel (geen tegellijm)
- lees ook berichten dat dunne (= meer water?) mortel averechts werkt?
- wellicht egaline voor vlakke afwerking

zit er btw aan te twijfelen om zelf tegels te leggen (vaker gedaan). Scheelt behoorlijk wat kosten. Ook zelf sleuven vullen en egaliseren (simpele klus).

Verder lees ik ook dat de verdeler, bij 5 of meer groepen, aangesloten moet worden op 22m cv-leiding. Wij behouden onze radiatoren in heel onze woning, ook woonkamer. Probleem is dat ik geen 22mm leiding beneden heb... Dus toch nog maar de loodgieter bellen voor dit klusje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sleuven altijd dichtsmeren. Je kunt het meenemen als je aan het tegelen bent (dan druk je de sleuven vol met tegellijm) maar dat is gehannes en nooit fatsoenlijk dicht.

Zorg dat de buizen vol water zitten en geen lucht bevatten (als het goed is doet de installateur dat).

Dan de sleuven goed met een geschikte primer behandelen (bijvoorbeeld Eurocol 044) en laten drogen.
En de sleuven dichtsmeren met een geschikte reparatiemortel (bijvoorbeeld Eurocol 945).

Gebruik geen egaline om de sleuven te dichten. Zorg ervoor dat voor het frezen van de sleuven je geen maanoppervlak meer heb. Dat is fijner voor de sleuvenfrees (minder slijtage) en makkelijker af te werken.

Je kunt prima voor het frezen nog een laag egaline toepassen. Met het dichtsmeren kun je prima glad afwerken. Daarna kun je direct erop tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
honda-noob schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:38:
Ok, thnx helder! Dus met deze info en info elders vanuit dit forum:

- wel de sleuven dichtmaken, met mortel (geen tegellijm)
- lees ook berichten dat dunne (= meer water?) mortel averechts werkt?
- wellicht egaline voor vlakke afwerking

zit er btw aan te twijfelen om zelf tegels te leggen (vaker gedaan). Scheelt behoorlijk wat kosten. Ook zelf sleuven vullen en egaliseren (simpele klus).

Verder lees ik ook dat de verdeler, bij 5 of meer groepen, aangesloten moet worden op 22m cv-leiding. Wij behouden onze radiatoren in heel onze woning, ook woonkamer. Probleem is dat ik geen 22mm leiding beneden heb... Dus toch nog maar de loodgieter bellen voor dit klusje?
Een 15mm leiding zal niet voldoende warmte kunnen transporteren naar de verdeler als je meerdere groepen hebt (zit hem vooral in combinatie waterinhoud & warmtevraag en niet zozeer het aantal groepen). Een 22mm leiding laten aanleggen is dan wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Ook bij max 5 groepen? Maximale oppervlakte is 48m2. Hoor namelijk tegenstrijdige berichten.

Overigens dank tot nu toe voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:40
welke hart op hart afstand wordt gehanteerd? maximaal 10cm mag dat zij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

systeem / slangen ook eerst vullen met water voordat je de sleuven gaat dichtsmeren. dit om te zorgen dat ze niet opdrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 24-10-2024 16:50 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
honda-noob schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:39:
Ook bij max 5 groepen? Maximale oppervlakte is 48m2. Hoor namelijk tegenstrijdige berichten.

Overigens dank tot nu toe voor alle reacties!
Ik zou denken van wel (22mm dus) enkel heb je het er ook over dat je de radiatoren laat zitten. Hierdoor is je vloerverwarming niet je hoofdverwarming dus zal je woonkamer ook wel warm worden met een kleinere voeding naar je verdeler.

Wil je in de toekomst radiatoren gaan weghalen zou ik wel gelijk een upgrade naar een 22mm voeding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
@BlueKeenan Waarom geen egaline om de sleuven te dichten? Heeft die te weinig warmtegeleiding mss?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:09:
@BlueKeenan Waarom geen egaline om de sleuven te dichten? Heeft die te weinig warmtegeleiding mss?
Dat zit hem vooral in de prijs van egaline...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:09:
Egaline is geen geschikt product voor het dichtsmeren, dat hecht niet aan de buizen en kan op lange termijn gaan brokkelen. Naast de overige eigenschappen van dat product.

Daarnaast is egaline inderdaad een stuk duurder dan een reparatiemortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Gotenx schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Ik zou denken van wel (22mm dus) enkel heb je het er ook over dat je de radiatoren laat zitten. Hierdoor is je vloerverwarming niet je hoofdverwarming dus zal je woonkamer ook wel warm worden met een kleinere voeding naar je verdeler.

Wil je in de toekomst radiatoren gaan weghalen zou ik wel gelijk een upgrade naar een 22mm voeding doen.
in de offerte wordt het wel aangeduid als hoofdverwarming. Dat ik mijn radiatoren laat zitten is dan mijn keuze maar volgens het bedrijf kan het wel weg (want VVW = hoofdverwarming).

Probleem is echter dat ik dan vanaf de ketel op zolder 2 etages naar beneden 22mm leidingen moet trekken... en nergens is een fijne plek waar ze netjes uit kunnen komen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
honda-noob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

in de offerte wordt het wel aangeduid als hoofdverwarming. Dat ik mijn radiatoren laat zitten is dan mijn keuze maar volgens het bedrijf kan het wel weg (want VVW = hoofdverwarming).

Probleem is echter dat ik dan vanaf de ketel op zolder 2 etages naar beneden 22mm leidingen moet trekken... en nergens is een fijne plek waar ze netjes uit kunnen komen helaas
Vloerverwarming is een traag afgifte systeem, radiatoren leveren direct warmte. Zolang de radiatoren ingebruik zijn winnen deze het dus van de vloerverwarming. Vandaar mijn opmerking m.b.t. het niet zijn van de hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Gotenx schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:09:
[...]Vloerverwarming is een traag afgifte systeem, radiatoren leveren direct warmte. Zolang de radiatoren ingebruik zijn winnen deze het dus van de vloerverwarming. Vandaar mijn opmerking m.b.t. het niet zijn van de hoofdverwarming.
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je de hele dag rustig water toevoert van 30°C zullen je radiatoren nagenoeg niets bijdragen, maar wordt het door de vloerverwarming toch lekker warm want die kan wel dat vermogen afgeven.

Bij combo radiatoren en vloerverwarming zal in een koud huis (met modulerende thermostaat) eerst een hoge temperatuur/vermogen gevraagd worden, en dan zullen de radiatoren een snelle boost geven aan de luchttemperatuur. Ondertussen zal de vloer opwarmen, en met straling de muren, plafond, meubels opwarmen. Geleidelijk zal de thermstaat minder temperatuur/vermogen vragen, waardoor de radiatoren nauwelijks nog meespelen en de vloer nagenoeg alle warmte zal afgeven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
resumé: het kan dus prima naast elkaar bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
naftebakje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:22:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je de hele dag rustig water toevoert van 30°C zullen je radiatoren nagenoeg niets bijdragen, maar wordt het door de vloerverwarming toch lekker warm want die kan wel dat vermogen afgeven.

Bij combo radiatoren en vloerverwarming zal in een koud huis (met modulerende thermostaat) eerst een hoge temperatuur/vermogen gevraagd worden, en dan zullen de radiatoren een snelle boost geven aan de luchttemperatuur. Ondertussen zal de vloer opwarmen, en met straling de muren, plafond, meubels opwarmen. Geleidelijk zal de thermstaat minder temperatuur/vermogen vragen, waardoor de radiatoren nauwelijks nog meespelen en de vloer nagenoeg alle warmte zal afgeven.
Zeker waar! Alleen moet er dan wel een voldoende grote voeding naar de verdeler liggen. Ik ben uitgegaan ook van de 15mm voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:48
@honda-noob 5 groepen kan aan 15 mm. zie linkje voor de onderbouwing https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex
Opmerking: 15 mm kan precies 5 kw verzetten dus je kan hoh 10 leggen past gewoon precies. zie tabel.
Of je nauw 5 lange of 6 kortere groepen hebt maakt in principe niet zoveel uit voor de input kwa vermogen.
Ook bij een eventuele overstap naar een warmte pomp kom je ermee wel weg. mits je de verdeler vervangt.

(maar dan is 6 groepen wel beter, een lagere watertemperatuur is meer rendement van je toekomstige warmtepomp/niet dat je dit in dit topic vermeldt maar als je over x jaar toch besluit om over te stappen. toch een leuk achtergrond gedachte dat je vloer erin kan blijven. niet dat met vijf groepen je vloer er meteen uit moet. zo groot is dat verschil nauw ook weer niet. het zal zeg maar ongeveer 5 graden watertemp schelen)

Ik adviseer je liever om de aanvoer en retour een maatje groter te maken. biedt kunststof 26 mm met
een mantel door de kruipruimte heen en dan ergens omhoog naar de tweede verdieping en of zolder
nog een optie vaak zit op de tweede verdieping wel 22 mm. en op zolder zit natuurlijk ook 22 mm.
De reden voor dit advies 5 groepen is op het randje van 15 mm, wat gelijk staat aan 20 mm kunststof.
(of in jouw geval 6 groepen voor 48m2) Je komt er wel mee weg maar het is een hmm. (net niet eigenlijk)
waardoor je veel meer moet gaan inregelen benden en boven en ook kwa toekomst is grotere voeding
beter. maar waar ga je eventuele warmte pomp neerzetten. ineens weet ik het zet een mono blokje in
de tuin. sluit 26 mm aan op je 5 a 6 groeps verdeler. en blijf boven stoken met je radiatoren. probleem verholpen. je hoeft niet meer omhoog met je cv leidingen. dan heb hoog rendement voor je cv ketel hoog rendement voor warmte pomp en je gasrekening omlaag. ( nee dit advies in een beetje met sarcasme)
a je hebt als je goed inregelt altijd een hoog rendement met je cv ketel. b je kan nog lang niet van het gas af.
c een mono block in je tuin was niet je vraagstelling. d sommige mensen kunnen niet goed tegen het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Ik zou in dat geval de CV beperken qua temperatuur en vermogen en dan een pomploze verdeler pakken. Pomp in de CV ketel hoger zetten zodat het water goed rond gaat door de hele installatie. Dan wil je gewoon 22mm staal naar de verdeler, met 15 red je dat niet op lage temperatuur.

Die mengverdeler wil 60 graden hebben. Dat krijgen de radiatoren ook, dus de radiatoren gaan het meeste doen. Zodra de thermostaat het warm genoeg vindt gaat de temperatuur terug naar 30-40 graden, maar mengt de pompverdeler dat met het koude water in de vloer waardoor die koud blijft.

Alternatief is de radiatoren knijpen om de afgifte te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 13:12
Heb zelf op advies alle sleuven dichtgemaakt met Ardex X77 (tegellijm op cementbasis) en daarna is er ook met deze lijm getegeld. Tegels 80x80.

there's no tweak without the tweaker

Pagina: 1