Vloerverwarming bedrijf maakt schade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 15:47
4 Weken geleden zijn wij begonnen met de grote verbouwing van onze nieuwe woning waar ook op 2 verdiepingen vloerverwarming wordt geplaatst (frezen).

Situatie:
Afgelopen maandag heeft een onder onder aannemer van hoofdaannemer waar ik een contract mee heb het infrezen uitgevoerd. Deze heeft zonder overleg 8x de gas en waterleiding geraakt en deze onherstelbaar beschadigd.

Context:
  • Tijdens Opname een aantal weken ervoor en op maandag ochtend is door mij persoonlijk aangegeven wat de route van deze leidingen is, en dat deze koste wat kost gespaard moeten blijven
  • Er is geen overleg geweest tussen mij en de onderaannemer na het raken van de leiding
Resultaat
  • Hoofdaannemer wilt uiteraard de boel goed oplossen en komt met een offerte van 1500 euro voor het vervangen van beide leidingen
  • Hoofdaannemer stelt geen verantwoordelijkheid te hebben in geen situatie waar dit gebeurd
  • Hoofdaannemer wilt dat ik in conclaaf ga met hun onderaannemer voor het verhalen van de kosten.
  • Hoofdaannemer verwijst naar niet eerder gecommuniceerde voorwaarden waar alle verantwoordelijkheid wordt afgewezen.
Saillant detail is dat hoofdaannemer zelf nog de vloeren moet egaliseren, terwijl ik in discussie ben over de gemaakte schade. Dat is een lastige situatie.

Hebben jullie in een dergelijke situatie gezeten? Is het redelijk wat het bedrijf stelt en van mij vraagt? En wat zouden de slimme vervolgstappen zijn? Alle tips zijn welkom! :)

Uiteraard heb ik al meerdere keren contact gehad met de hoofdaannemer om tot een oplossing te komen, maar we zijn in een impasse beland waarbij het een welles nietes spelletje wordt.

Edit: verduidelijking Hoofd/onderaannemer

Schopje naar WON

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 25-10-2024 11:06 ]

Beste antwoord (via McMark op 27-10-2024 06:54)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tcw82 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:49:
Ik ga dit even volgen. Binnenkort ook bij ons op zolder wat freeswerk en tot nu toe veel "crea-bea" werk gevonden in de bovenste laag van de dekvloer.
E.e.a. uiteraard gedocumenteerd en doorgegeven, inclusief eventueel work-arounds.

We gaan het meemaken. TS: succes met de afhandeling.
Hoe ik het altijd heb gedaan:

Op locatie een gesprek met de aannemer,hoe het project aan te vliegen, eventuele nogo zones aangeven op de vloer, de diepte van de geulen afspreken etc. Foto's van de aantekingen op de vloer maken + een samenvatting van wat is afgesproken naar de aannemer whatsappen of mailen.

En genoeg ellende gehad, maar altijd duidelijk, in de nogo zone schade is voor de aannemer overige schade aan geraakte leidingen is voor "mij" (mits niet dieper dan de afgesproken diepte is gefreesd)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier meldde de frezer al bij de offerte dat er grote kans was dat we leidingen zouden raken en het herstel daarvoor voor eigen rekening zou zijn. Sowieso liep de boel uiteindelijk dwars door de kamer, daar had nooit omheen gefreesd kunnen worden.

Uiteindelijk waren we zo'n 2500 euro kwijt om zowel water als gas via een andere weg te leiden. Beide hoofdleidingen werden doorgefreesd in de eerste twee meters frezen.

Daarnaast ook een waterleiding in de badkamer, een netwerkkabel en de oervloerverwarming op meerdere plekken doorgefreesd. Dat kan bijna niet anders als de boel in de dekvloer ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 24-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
Heeft de aannemer van te voren gewaarschuwd over de onderliggende leidingen? ( mondeling, of per mail, contract etc? )

Zo niet, dan had de aannemer jou daar van te voren op moeten wijzen en heb je zeker in mijn ogen een case. Heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
Ik heb zowel bij de opname als in de ochtend duidelijk gewezen wat het trace was van de leidingen (een stuk van 1,5 meter bij 40 cm).
Er is van tevoren niet duidelijk gewezen naar de eigen kosten/risico voor het frezen. Maar ik was goed voorbereid met foto's van tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 11:57
Volgens mij heeft elke "vloerfreesboer" iets in zijn of haar voorwaarden staan zoals dit :

"Bij het infrezen kunnen leidingen (water, CAI, elektra) geraakt worden in de vloer. Dit is op eigen risico. Reparatie hiervan is in overleg. Voor ons is het meerwerk en dit zal in rekening worden gebracht. U mag het uiteraard ook zelf repareren of het door iemand anders laten uitvoeren."

in het geval dat je zelf het freesbedrijf ingeschakeld hebt, dan had je het kunnen weten. Uit je verhaal begrijp ik dat je een hoofdaannemer hebt. Die hadden jou dan moeten informeren.

lang verhaal kort zal het vast uitkomen op: repareren die hap en de factuur van 1500 euro's delen wellicht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Jij doet zaken met de hoofdaannemer, dat is jouw aanspreekpunt en waar jij melding hebt gedaan. Als zijn onderaannemer iets verkloot is het aan de hoofdaannemer om dat op te lossen.

Je zet in je TS drie keer onder elkaar 'het bedrijf' maar het is duidelijker als je hoofd en onderaannemer gebruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hou er ook even rekening mee dat een koudwaterleiding niet (dicht) bij vloerverwarming mag liggen. Even die leiding een paar centimeter lager in de vloer leggen is niet afdoende.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 24-10-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03
pagani schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:26:
Hou er ook even rekening mee dat een koudwaterleiding niet (dicht) bij vloerverwarming mag liggen. Even die leiding een paar centimeter lager in de vloer leggen is niet afdoende.
Inderdaad. Als je een waterleiding raakt met het frezen voor je vloerverwarming dan voldoet dit sowieso niet aan het bouwbesluit en ligt je waterleiding te dicht op je vloerverwarming.

Realiseert TS zich dat dit een legionella bron wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 24-10-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46

paQ

Sja voorwaarden of niet; ik mag aannemen (ha!) dat als je de uitvoerende partij er twee maal op wijst om weg te blijven bij stuk x bij y, en ze negeren dat, dat de aansprakelijkheid dan toch echt bij hen ligt.
Bijna geen enkele huispolis dekt dit, want 'installatiefout'. Ik zou toch kijken of het zin heeft hen officieel aansprakelijk te stellen. Het is niet alleen dat de leidingen geraakt zijn; het tracé moet ook gewijzigd worden, en als er al een slang in zit die er weer uit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
Draakje5 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Inderdaad. Als je een waterleiding raakt met het frezen voor je vloerverwarming dan voldoet dit sowieso niet aan het bouwbesluit en ligt je waterleiding te dicht op je vloerverwarming.

Realiseert TS zich dat dit een legionella bron wordt?
Zo goed dat je dit even aangeeft. Hier heb ik niet bij stil gestaan, en het bedrijf zeker ook niet.
Nou moet ik wel zeggen dat exact dezelfde leiding ook door de badkamer vloer gaat waar oude vloerverwarming in verwerkt was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Het verhaal bevat voor informatie die is 'gezonden' maar is er echt een afspraak gemaakt?

Als er een stuk gefreesd is dat buiten de opdracht lag dan is het gewoon schade. In dat geval zou ik wel een duidelijke markering en afzetting hebben verwacht.

Binnen het werkgebied is het te verwachten dat Bob met de frees zonder genade werkt. Daar passen die voorwaarden bij (in mijn ervaring zijn bedrijven met verhoogd risico daar vrij stipt in om mee te sturen met offerte maar hier mogelijk niet ivm onderaannemer).

Sowieso is de hoofdaannemer de aan te spreken partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:51
Leidingen in de vloer worden altijd geraakt met het infrezen. Er omheen gaan kan, maar dan heb je een grote koude plek in je vloer. Je ontkomt er dus niet aan eigenlijk. Hebben ze ook allemaal een clausule voor opgenomen.

Klinkt oneerlijk, maar dat is het risico van het vak, gewoon repareren en doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:41
Was er uberhaupt een alternatief? Want wat had ie kunnen doen om de leidingen niet te raken, een heel stuk niet infrezen?
Hier heb ik bijv. de nieuwe keuken afgetekend op de vloer, zodat duidelijk was waar niet gefreesd hoefde te worden. En liep ik die dag ook zelf rond om een oogje in het zeil te houden ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46

paQ

Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:56:
Leidingen in de vloer worden altijd geraakt met het infrezen. Er omheen gaan kan, maar dan heb je een grote koude plek in je vloer. Je ontkomt er dus niet aan eigenlijk. Hebben ze ook allemaal een clausule voor opgenomen.

Klinkt oneerlijk, maar dat is het risico van het vak, gewoon repareren en doorgaan.
Als dat een voorwaarde is van de onderaannemer aan de hoofdaannemer, dan hoeft TS daar helemaal niet van op de hoogte te zijn. Het komt op mij over als dat TS de hoofdaannemer er van doordrongen heeft (2 maal) dat dat stuk gespaard moet blijven. Hoofdaannemer heeft het schijnbaar niet kenbaar gemaakt aan onderaannemer / iig geen toezicht op gehouden.

Al wist TS van de clausule, dan nog is het aangenomen werk anders uitgevoerd dan wat is opgedragen door TS. En omdat dat het werk vervolgens niet volgens opdracht is uitgevoerd is deze schade ontstaan. Dat zou mijn betoog zijn iig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:13
TS heeft er nu niets aan, maar als bij mij een stuk vrij gehouden zou moeten worden zou ik denk ik met een fel rode of gele spuitbus aan de gang gaan... duidelijk op de vloer aangeven waar hij niet mag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als je als opdrachtgever de opdracht juist hebt geformuleerd en daar bewijs van hebt. (erkenning door de hoofdaannemer kan natuurlijk ook) dan is de hoofdaannemer aansprakelijk omdat hij het werk niet volgens afspraak heeft gedaan of laten doen. Je hebt in basis een overeenkomst met hem, als dan zijn personeel of onderaannemer toch de fout in gaat is dat voor zijn rekening. je hebt dan veder niets te maken met verhalen van de kosten op zijn personeel of onderaannemers. maargoed dan moet de opdracht wel echt duidelijk zijn geweest. dus: je mag in die zone NIET frezen. Mocht het meer zoiets zijn als: "waarschijnlijk liggen daar leidingen." dan zou de zorgplicht van de aannemer eigenlijk moeten zorgen voor het doorvragen van zijn kant, om de opdracht duidelijk te krijgen. echter is dit onderhevig aan interpetatie en dus minder zeker dat je "gelijk" hebt.
De onderaannemer moet wel echt via hem zijn, dus je betaald dan bv aan de aannemer en niet direct aan de onderaannemer.

Echter als de aannemer en onderaannemer dwars gaan liggen gaat het je veel vertraging kosten. je moet mensen aansprakelijk stellen de kans geven om het te herstellen etc. soms is 1500 euro dan heel onrechtvaardig maar nog steeds goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 25-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons is ook een gasleiding geraakt door een onderaannemer, deze partij heeft direct gemeld bij de hoofdaannemer en die stuurde een loodgieter om het te repareren. Dit ging om 1 leiding en was snel gepiept, maar uit hun handelswijze begreep ik dat het regelmatig voorkomt. Was ook niet de goedkoopste partij, wellicht dat ze dergelijke kosten simpelweg incalculeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2024 23:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:32
Ik ga dit even volgen. Binnenkort ook bij ons op zolder wat freeswerk en tot nu toe veel "crea-bea" werk gevonden in de bovenste laag van de dekvloer.
E.e.a. uiteraard gedocumenteerd en doorgegeven, inclusief eventueel work-arounds.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tcw82 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:49:

Op locatie een gesprek met de aannemer,hoe het project aan te vliegen, eventuele nogo zones aangeven op de vloer, de diepte van de geulen afspreken etc. Foto's van de aantekingen op de vloer maken + een samenvatting van wat is afgesproken naar de aannemer whatsappen of mailen.

En genoeg ellende gehad, maar altijd duidelijk, in de nogo zone schade is voor de aannemer overige schade aan geraakte leidingen is voor "mij" (mits niet dieper dan de afgesproken diepte is gefreesd)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMark
twain4me schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ja dit is inderdaad wat ik echt iedereen wil aanraden. Ik heb in principe dezelfde stappen doorlopen, behalve het bevestigen ervan op de mail. Dom Dom.

Maar na een week touwtrekken zijn er tot een compromis gekomen.
De hoofdaannemer gaat een nieuw leidingtrace neerleggen en ik verzorg de nodige doorgangen in de meterkast/koof. :)

Slag om de arm natuurlijk, maar eind deze week zou het allemaal opgelost moeten zijn.

Dank allemaal voor de reacties.
Pagina: 1