Geschorste en onverzekerde auto op eigen oprit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Goedendag, mijn opa gaat zijn E190 uit '92 vervangen door een iets recentere model.

De Mercedes heeft een hoge emotionele waarde bij ons in de familie (we hebben hem al sinds 1992 in bezit). Wij willen de auto daarom niet verkopen.

Ik heb een eigen oprit. Mag ik de auto daarop stallen? We zullen de Mercedes dan schorsen en de verzekering beëindigen.

Eventueel doe ik er een autohoes omheen, zodat het kenteken niet zichtbaar is (indien dat een vereiste is).

Op het internet kom ik allerlei verschillende berichten tegen.

Mijn oprit grenst uiteraard aan de openbare weg, maar het is wel mijn eigen grond. Heeft iemand raad?

Hoor graag!

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 24-10-2024 12:26 ]

Beste antwoord (via turkeyhakan op 24-10-2024 19:15)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39
turkeyhakan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:14:
Ik ben van mening dat het dus verboden is om een auto te parkeren op eigen terrein (oprit), die grenst aan de openbare weg maar niet is omringd door hekken (of ander "afsluit"meteriaal).
Je links werken niet, maar ik weet waar je naartoe wilt.

De definitie van een openbare weg of openbare parkeerplaats, want daar gaat het in dit geval om, is dat deze afgesloten moet kunnen worden. Dat kan door middel van een hek of een slagboom. Of beide. Echter is een altijd openstaand hek of slagboom onvoldoende volgens de rechter en maakt het dus nog steeds deel uit van de openbare weg. Ook al is het privé terrein. Dit is de reden dat sommige supermarkten een slagboom voor de parkeerplaats hebben, ook al is het parkeren gratis. Immers maakt het dan geen deel uit van de openbare weg.

Echter is dit niet evident bij particulieren. Dat wil zeggen dat jouw opa's oprit duidelijk jouw opa's oprit is. Iedereen snapt en begrijpt dat dit geen openbare parkeerplaats is. Dat zie je ook bijvoorbeeld in deze post op het infopolitie forum.

Als we dan de vergelijking maken bij een openbare, of met andere woorden, niet afgesloten parkeerplaats bij een supermarkt, dan kun je als je aan komt rijden niet van te voren weten of dat een parkeerplaats is van Jumbo of van de gemeente. Een reclamebord of een welkomsbord doet daar niets aan af. Die kan immers ook op het openbare voetpad staan. Hierbij is het dus niet in één oogopslag duidelijk van wie het terrein is en dan is het dus openbare weg.

Een treinstation is een ander voorbeeld. Dat is geen openbare weg, maar is vaak wel openbaar toegankelijk. Echter kun je weten dat een treinstation van ProRail is en niet van de gemeente. Dat maakt het privé terrein. Hier heb je dus bijvoorbeeld toestemming nodig om te filmen.

Terug naar de auto. Die mag je dus parkeren, of eigenlijk stallen, want je wilt het voertuig schorsen op eigen terrein. Dat mag, maar de auto mag de openbare weg niet op. Dat wisten we natuurlijk al, echter wordt vaak de auto inderdaad afgedekt zodat ze ook niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Er zou dan ook een stuk karton onder kunnen staan. Ook de schorsing is beperkt van duur.

Je zou ook nog een paar jaar kunnen wachten, dan is de auto 40 jaar oud en kan deze onder de oldtimerregeling vallen. Dan betaalt jouw opa maar een kwart van de wegenbelasting. Dit is natuurlijk wel nog 3,5 jaar door de zure appel heenbijten. Met een jaar schorsing is dat 2,5 jaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:04
Je geeft het juiste antwoord al. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
-Muncky- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:26:
Je geeft het juiste antwoord al. Succes.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een geschorste auto waar de verzekering van is stopgezet mag niet op de openbare weg, die moet op eigen terrein staan. Dat ga je doen, en dat is dus geen enkel probleem.

Dus je geeft al antwoord op de vraag die je stelt: Mag dat? Ja dat mag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 23:31
Volgens ANWB mag dit:
https://www.anwb.nl/auto/...eparatie/apk/apk-verlopen
Om boetes te voorkomen, is het dus mogelijk om de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. Hiermee zet je overigens ook de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop. Als je jouw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft hij niet meer APK-goedgekeurd te zijn. Maar je mag er dan ook niet meer mee rijden. Ook mag het voertuig niet op de openbare weg staan. Als de schorsing afloopt, moet je weer aan de APK-plicht voldoen. Je kunt de schorsing eventueel verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Dank allen, dat is snel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:51

franssie

Save the albatross

Wat ik meen te herinneren is dat een schorsing slechts tijdelijk ik. Als je die niet verlengt krijg je alsnog een boete voor geen APK en/of niet verzekerd zijn. Dus ga dit nog even goed na.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
franssie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Wat ik meen te herinneren is dat een schorsing slechts tijdelijk ik. Als je die niet verlengt krijg je alsnog een boete voor geen APK en/of niet verzekerd zijn. Dus ga dit nog even goed na.
Klopt, dat staat ook duidelijk in het ANWB artikel (tijdelijk en moeten verlengen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Dank voor de tip, heb ik overheen gelezen denk ik. Ik ga er even naar kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Pas op met het parkeren van een geschorste auto op uw eigen inrit:
https://elbertfiscaal.nl/...e-auto-op-uw-eigen-inrit/

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 15:15
Zou niet zo snel zijn in de conclusie trekken. Als hij grenst aan de openbare weg dan is het net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Juup schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:41:
Deze website heb ik ook gezien. Vandaar mijn twijfels.

Mijn oprit is niet afgesloten met een hek o.i.d.. je kunt er vanaf de openbare weg gewoon op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juup schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:41:
Daat staan dat je met de geschorste auto je niet op de openbare weg mag, ook niet om die auto te verplaatsen. Die mag niet met z'n eigen wielen op de openbare weg, dus verslepen mag niet. De auto op eigen terrein op een aanhanger / autoambulance zetten en dan mag je via de openbare weg verplaatsen. En als je je gewoon aan de regels houdt is er niks aan de hand ;)

Dus nee, niet even de auto op de openbare weg duwen, omdat je een bankstel geleverd krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
Op je eigen oprit latenstaan, doek erover en geen haan zal er naar kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:38

MeesterPieter

PnP Pinball

Schorsen en op inrit kan prima, ik haalde altijd de kentekenplaat aan de straatkant eraf ivm scan auto’s van de gemeente. Tevens is de auto door het ontbreken van een kentekenplaat niet meer ‘klaar om aan het verkeer deel te nemen “ en kun je dus ook geen bekeuring van een volhoudende boa meer krijgen

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

Je kunt hem ook exporteren. Dat is een permanente schorsing, en als je hem weer in gebruik wil nemen importeer je hem weer. Je kunt dan ook gewoon hetzelfde kenteken terugkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik zou naast dit vraagstuk, ook afvragen wat je zo met de auto wil. Stilstand is meestal niet goed voor een auto, misschien leuker om deze auto in rijdende conditie te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Waarschijnlijk kraait er inderdaad geen haan naar maar een overijverige agent kan toch een boete schrijven en de rechter zal die agent gelijk geven als er geen hek tussen de geschorste auto en de openbare weg staat.
Ik weet het, het is zo krom als wat.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Juup schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:54:
Waarschijnlijk kraait er inderdaad geen haan naar maar een overijverige agent kan toch een boete schrijven en de rechter zal die agent gelijk geven als er geen hek tussen de geschorste auto en de openbare weg staat.
Ik weet het, het is zo krom als wat.
Waarom zijn er tegenstrijdige berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Dennism schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:54:
Ik zou naast dit vraagstuk, ook afvragen wat je zo met de auto wil. Stilstand is meestal niet goed voor een auto, misschien leuker om deze auto in rijdende conditie te houden.
Eens, als de auto in aanmerking was gekomen voor vrijstelling MRB dan hadden we er ook zeker meegereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
turkeyhakan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Deze website heb ik ook gezien. Vandaar mijn twijfels.

Mijn oprit is niet afgesloten met een hek o.i.d.. je kunt er vanaf de openbare weg gewoon op komen.
Veiligste is wat je zelf al zegt, een doek erover of de kentekenplaten eraf schroeven. Dan is er nooit discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:38

MeesterPieter

PnP Pinball

Yucon schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:53:
Je kunt hem ook exporteren. Dat is een permanente schorsing, en als je hem weer in gebruik wil nemen importeer je hem weer. Je kunt dan ook gewoon hetzelfde kenteken terugkrijgen.
Wel met een mooi 1tje erop

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou er hoe dan ook een hoes om doen, zowel voor het behoud als ook om die camera auto's die automatisch kentekens scannen te verhinderen dat die hem toch per ongeluk meepakken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ik ben van mening dat het dus verboden is om een auto te parkeren op eigen terrein (oprit), die grenst aan de openbare weg maar niet is omringd door hekken (of ander "afsluit"meteriaal).

Dit vond ik op een forum:
Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein, maar omdat er geen belemmeringen waren zoals hekken ,slagbomen of borden stonden dat het om privegrond gaat , werd het gezien als openbare weg :
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 003:AF8423

Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein. Omdat er blijkbaar op toe werd gezien dat er niet werd geparkeerd door onbevoegden, de parkeerplek niet zichtbaar was vanaf de weg en omdat een en ander onverhard terrein was , werd het niet gezien als openbare weg,
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 2016:14349

Hier een auto die stond geparkeerd op priveterrein, voorzien van een bordje “verboden toegang art. 461 wetb. van strafr.”. Het bordje werd echter niet voldoende geacht om het parkeren door overigen te belemmeren zodat toch sprake was van openbare weg.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 012:BZ7973
Opmerkelijk in deze uitspraak (want misschien biedt dat juist wel mogelijkheden in de situatie van TS) is het zinnetje : "Niet aannemelijk is dat het algemeen rijverkeer een inrit van een woning zal gebruiken en de rechthebbende(n) van een dergelijke inrit dat gebruik zal (willen) gedogen zoals dat bij de parkeerplaats het geval is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

[...]
Hoe ik het vroeger had geleerd moet er inderdaad een soort iets zijn waardoor er niet directe toegang met de openbare weg is. Er moet iets in de weg staan dus (scheiding). Dit kan een paaltje met bordje volgens mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:41
Afhankelijk van de oprit (feitelijke situatie) kan het zijn dat er sprake is van de openbare weg en dat het stallen van een geschorst voertuig daar niet is toegestaan. In dat geval moet er namelijk een WAM-verzekering worden afgesloten.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]
Als je die auto op je oprit zet, en je zet dan een plantenbak met windscherm op wieltjes voor de auto, dan valt ie al helemaal niet meer op, zoiets als dit: https://www.bol.com/nl/nl...hutting/9300000154432031/

Als je het toch een risico vindt, dan zal je een stallingsplek moeten vinden voor die auto, en ik heb al vernomen dat mensen met caravans en campers heel veel moeite hebben om een stallingplek te vinden, want die krengen mogen ook niet langer dan 3 dagen op een openbare parkeerplek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
RaZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:26:

Als je het toch een risico vindt, dan zal je een stallingsplek moeten vinden voor die auto, en ik heb al vernomen dat mensen met caravans en campers heel veel moeite hebben om een stallingplek te vinden, want die krengen mogen ook niet langer dan 3 dagen op een openbare parkeerplek staan.
Misschien als het gratis moet, maar ik ben eigenlijk nog geen locatie tegengekomen in het land waar het lastig is een plek in een caravan of camperstalling te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
Gewoon op je oprit neerzetten en schorsen. Ik geloof niet dat de belastingdienst in de bosjes gaat liggen om een naheffings aanslag te sturen voor een oude mercedes die op een oprit staat zonder slagboom :+
Zelfs al moet je die auto eens verplaatsen en je rijd dan 3 meter over de openbare weg, who cares. De popo komt echt niet met zwaailichten en helicopters je auto klemrijden.

[@Lollercopter pakt de popcorn erbij :7 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05
Waarom allemaal zo moeilijk doen, gewoon op de oprit parkeren en de kentekenplaat eraf halen.

Edit;
Wel zonde om de wagen stil te zetten, hij zal er niet beter op worden.
Integendeel eerder hard achteruit gaan.
Gewoon regelmatig lekker mee blijven rijden.

[ Voor 47% gewijzigd door Ad de Jong op 24-10-2024 14:40 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:17
Zet je zoiets voor je oprit.. is het ineens wel afgelosten van de openbare weg..

https://www.amazon.nl/-/e...ive-Wooden/dp/B07NS91YDZ/
https://www.amazon.nl/-/e...ction/dp/B0CFFNL961/?th=1

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81cX3yr5UvL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door DonJunior op 24-10-2024 14:41 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dennism schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Misschien als het gratis moet, maar ik ben eigenlijk nog geen locatie tegengekomen in het land waar het lastig is een plek in een caravan of camperstalling te vinden.
Oh, het was een tijdje terug, misschien wel 1 a 2 jaar ofzo, dat er in Hart van Nederland een item was, dat alle Corona-caravan/camper-kopers problemen hadden om een stallingsplek te zoeken. Dat stond nog in m'n geheugen. Met een beetje Google-werk, kom ik inderdaad berichten tegen over die uitzending, en dat er wel genoeg plek is. Dat je er misschien 80km voor moeten rijden, tjah, dat zij dan zo :P

En ja, een oude auto met emotionele waarde zal je niet gratis in een weiland van een boer willen hebben, dan rot ie vanzelf wel weg, en dan kost het wat het kost om die overdekt te hebben staan ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• alex3305

De definitie van een openbare weg of openbare parkeerplaats, want daar gaat het in dit geval om, is dat deze afgesloten moet kunnen worden. Dat kan door middel van een hek of een slagboom. Of beide. Echter is een altijd openstaand hek of slagboom onvoldoende volgens de rechter en maakt het dus nog steeds deel uit van de openbare weg. Ook al is het privé terrein. Dit is de reden dat sommige supermarkten een slagboom voor de parkeerplaats hebben, ook al is het parkeren gratis. Immers maakt het dan geen deel uit van de openbare weg.

Echter is dit niet evident bij particulieren. Dat wil zeggen dat jouw opa's oprit duidelijk jouw opa's oprit is. Iedereen snapt en begrijpt dat dit geen openbare parkeerplaats is. Dat zie je ook bijvoorbeeld in deze post op het infopolitie forum.

Als we dan de vergelijking maken bij een openbare, of met andere woorden, niet afgesloten parkeerplaats bij een supermarkt, dan kun je als je aan komt rijden niet van te voren weten of dat een parkeerplaats is van Jumbo of van de gemeente. Een reclamebord of een welkomsbord doet daar niets aan af. Die kan immers ook op het openbare voetpad staan. Hierbij is het dus niet in één oogopslag duidelijk van wie het terrein is en dan is het dus openbare weg.

Een treinstation is een ander voorbeeld. Dat is geen openbare weg, maar is vaak wel openbaar toegankelijk. Echter kun je weten dat een treinstation van ProRail is en niet van de gemeente. Dat maakt het privé terrein. Hier heb je dus bijvoorbeeld toestemming nodig om te filmen.

Terug naar de auto. Die mag je dus parkeren, of eigenlijk stallen, want je wilt het voertuig schorsen op eigen terrein. Dat mag, maar de auto mag de openbare weg niet op. Dat wisten we natuurlijk al, echter wordt vaak de auto inderdaad afgedekt zodat ze ook niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Er zou dan ook een stuk karton onder kunnen staan. Ook de schorsing is beperkt van duur.

Je zou ook nog een paar jaar kunnen wachten, dan is de auto 40 jaar oud en kan deze onder de oldtimerregeling vallen. Dan betaalt jouw opa maar een kwart van de wegenbelasting. Dit is natuurlijk wel nog 3,5 jaar door de zure appel heenbijten. Met een jaar schorsing is dat 2,5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zouden twee paaltje in de grond en een rood-wit ketting spannen voor de ingang van de oprit en dan is het toch opgelost? Is het meteen afgesloten en als je de auto dan onder een doek zet, dan is er geen haan die er naar gaat kraaien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
alex3305 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor je uitgebreide reactie! Je hebt gelijk, want alle voorbeelden die ik had gevonden hadden te maken met bedrijven.

Super, dank je wel.

De oldtimerregeling gaat pas vanaf 2032 gelden (want bouwjaar 1992), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
itsalex schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:19:
Zouden twee paaltje in de grond en een rood-wit ketting spannen voor de ingang van de oprit en dan is het toch opgelost? Is het meteen afgesloten en als je de auto dan onder een doek zet, dan is er geen haai die er naar gaat kraaien.
Ik heb een betonnen oprit :-) Gaat lastig om zo maar paaltjes in te slaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ad de Jong schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:39:
Waarom allemaal zo moeilijk doen, gewoon op de oprit parkeren en de kentekenplaat eraf halen.

Edit;
Wel zonde om de wagen stil te zetten, hij zal er niet beter op worden.
Integendeel eerder hard achteruit gaan.
Gewoon regelmatig lekker mee blijven rijden.
Eens, ik zal de auto zo nu en dan ook even starten maar rijden verwacht ik niet als we hem daadwerkelijk gaan schorsen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:50
turkeyhakan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Eens, ik zal de auto zo nu en dan ook even starten maar rijden verwacht ik niet als we hem daadwerkelijk gaan schorsen :-)
Dan zou ik, als ik jou was, kijken naar een droge overdekte stalling. Die auto binnen zetten. Het zal die auto geen goed doen als ie alleen maar stil staat onder een doek op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
turkeyhakan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:54:
De oldtimerregeling gaat pas vanaf 2032 gelden (want bouwjaar 1992), toch?
Jij rekent duidelijk beter :). Echter linkte ik de overgangsregeling. Die is er nu voor auto's vanaf 1 januari 1988 en ook die schuift elk jaar een jaartje op ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
alex3305 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Jij rekent duidelijk beter :). Echter linkte ik de overgangsregeling. Die is er nu voor auto's vanaf 1 januari 1988 en ook die schuift elk jaar een jaartje op ;).
Uw motorrijtuig komt niet in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers. Uw motorrijtuig komt in aanmerking voor de oldtimervrijstelling op het moment dat het 40 jaar oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:01

-tom-562

Oliesjeik

Schorsen en de platen er af, dat is voldoende.
De overbuurman hier heeft op die manier 2 semi wrakken (Alfa Romeo's) op de oprit staan en daad is nog nooit wat over gezegd

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:04
Helaas een ervaring deskundige hier...

Wij hadden onze VW Kever bj '69 bij mijn ouders op eigen terrein naast het huis staan. (koopwoning, dat stuk terrein was +40m2)
Onder een hoes, APK nog op orde, maar wel geschorst ivm een zaak bij de kanton rechter (ander verhaal)
Na een maand of 2 a 3 heeft er een "goeie" buur geklaagd en een melding gedaan bij de politie.

Wij hebben destijds een beschikking gekregen voor deze situatie.
Bij navraag op het bureau bleken er nogal wat haken en ogen aan eigen terrein te kleven.

Ondanks het uitzoek werk wat er mogelijk is hoop ik dat het jullie lukt om zo'n parel in de familie te houden! d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
raymondw schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:30:
Helaas een ervaring deskundige hier...

Wij hadden onze VW Kever bj '69 bij mijn ouders op eigen terrein naast het huis staan. (koopwoning, dat stuk terrein was +40m2)
Onder een hoes, APK nog op orde, maar wel geschorst ivm een zaak bij de kanton rechter (ander verhaal)
Na een maand of 2 a 3 heeft er een "goeie" buur geklaagd en een melding gedaan bij de politie.

Wij hebben destijds een beschikking gekregen voor deze situatie.
Bij navraag op het bureau bleken er nogal wat haken en ogen aan eigen terrein te kleven.

Ondanks het uitzoek werk wat er mogelijk is hoop ik dat het jullie lukt om zo'n parel in de familie te houden! d:)b
Ik maak me dus ook zorgen over mijn “goeie” buur die mogelijk ook een melding gaat doen.

Wat is er bij jullie uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

-tom-562 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:36:
Schorsen en de platen er af, dat is voldoende.
De overbuurman hier heeft op die manier 2 semi wrakken (Alfa Romeo's) op de oprit staan en daad is nog nooit wat over gezegd
De platen er af is niet nodig. Sterker nog, dit gaat mensen triggeren om een melding van een autowrak te doen. Eigen oprit die duidelijk aan het woonhuis toebehoort en schorsen. En lekker aan werken tot de oldtimersregeling in kan gaan!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
turkeyhakan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Ik maak me dus ook zorgen over mijn “goeie” buur die mogelijk ook een melding gaat doen.

Wat is er bij jullie uitgekomen?
Wij hebben de auto uiteindelijk op eigen afgesloten terrein van een kennis kunnen stallen.
Hier waren alle eisen wel op orde.

De Kever is helaas weg gegaan na de uitspraak van de rechter.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
raymondw schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Wij hebben de auto uiteindelijk op eigen afgesloten terrein van een kennis kunnen stallen.
Hier waren alle eisen wel op orde.

De Kever is helaas weg gegaan na de uitspraak van de rechter.
Jammer! Maar de eis is dus wel dat die op een afgesloten terrein komt te staan??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Punt waar het om gaat is of het (juridische term)openbare weg is. Ook particulier terrein kan tot de openbare weg horen, wanneer iedereen er kan komen. Met bijv. een hekje of barrière en een bordje verboden toegang eigen terrein oid wordt het een ander verhaal.
Maar zelfs een parkeerterrein achter een slagboom is openbare weg wanneer deze voor iedereen (die betaalt) toegankelijk is.

Vraag is natuurlijk hoe de plaatselijke handhaving hier mee omgaat.
In principe is elke oprit waar iedereen zo op kan openbare weg, maar in de praktijk zal dit meestal niemand interesseren wat je daar uitspookt, totdat een buur gaat klagen.
Dan doe je een touwtje tussen 2 paaltjes en een bordje "eigen weg", en dan is het geen openbare weg meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je de auto een jaar of langer echt niet gaat gebruiken dan zou ik hem ergens droog (betaald) stallen. Niet rijden en alleen onder een doek in de open lucht jarenlang laten staan betekent meestal een hoge prijs als je de boel daarna weer wilt opknappen. En dan bedoel ik niet de verkoopprijs natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Ik denk dat @ASW1 de beste omschrijving heeft : wat is openbare weg.
Met mijn huidige kennis zou ik overleggen met de plaatselijke handhavers wat er nodig is.
Liefst per email oid en dat ook goed opslaan indien je een boete krijgt.

Echter het droog stallen van @Valorian spreekt mij veel meer aan.
Ja, het kost wat, maar wat is het je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:39
ASW1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:16:
In principe is elke oprit waar iedereen zo op kan openbare weg, maar in de praktijk zal dit meestal niemand interesseren wat je daar uitspookt, totdat een buur gaat klagen.
Dit. Ik heb zelf ook een tijdlang mijn geschorste hobbyauto gestald op de oprit. Op internet kom je tegenstrijdige verhalen tegen mbt of het volgens de regels is toegestaan, maar de meest recente bronnen leken wel te wijzen dat het mag.

Anekdotisch, maar bij mij in de buurt staan er genoeg oldtimers/hobbyauto's op de opritten van mensen. En dan gaat het om auto's die op kriksteunen staan of in ieder geval duidelijk in huidige staat niet wegwaardig zijn. Een zo'n auto (Fiat Barchetta) stond echt 7 jaar ofzo op Spaanse kentekenplaten, inmiddels staat die auto nog steeds op de oprit van diegene maar nu zonder kentekenplaten erop.

Het lijkt mij dat het gedoogd wordt, in zoverre het al juridisch een probleem zou kunnen zijn, want bij al die mensen gaat het al jaren 'goed' neem ik aan, anders hadden ze de auto's wel van hun oprit weggehaald.

Ik snap dat een dergelijke regel bestaat, ook zodat niet iedereen zijn of haar wrak op de oprit kan stallen, maar in de praktijk zal de handhaving hierop echt niet hoog zijn lijkt mij. Het enige risico, is een buurman- of vrouw waarmee je een slechte relatie hebt die toevallig weet dat de regel bestaat en je verlinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
Even opgezocht als voorbeeld.

https://stalling-aandedijk.nl/prijzen-2/

Hier in Utrecht kan je al voor 99 euro per strekkende meter je auto stallen, dus bij een mercedes voor zo’n 500 euro per jaar. En dat is dan nabij stad. Woon je in een buitengebied dan vind je misschien nog wat scherpers. Al hoor ik van collega’s met caravans dat stallingen soms ook vol zijn en wachtlijsten hebben.

Als je gaat stallen google dan ook even op tips rond inspuiten deurrubbers, bandenspanning, accu eventueel verwijderen en af en toe opladen (of aan druppellader) etc.

NB: als je zelf geen sleutelaar bent en de auto één winter geheel zonder rijden onder allleen een doek buiten zet dan zou het mij niet verbazen dat alleen al het gangbaar maken van de remmerij je meer kost dan een jaar stallen.
Pagina: 1