Condens en water in koelkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVanderbek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-03 17:38
Ik vroeg mij af of ik kan verhinderen dat er condens en water in de vershoudbakjes voor o.a. toespijs komt die in de koelkast staan.
Vroeger had ik bakjes die gewoon op elkaar gestapeld waren. Nu bakjes die elk een eigen deksel hebben en die zeer goed afgesloten worden (Tefal Masterseal Fresh Mealprep Vershouddozenset).

Toch blijft er condens en water in die bakjes komen. Hoe los ik dat het beste op?

Dank je wel voor de reacties.

Michel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45

D4NG3R

kiwi

:)

Dat water zal gewoon uit het eten zelf komen, laat je eventueel bereide gerechten wel eerst afkoelen voordat je het in de koelkast stopt? Je krijgt veel meer condensvorming als je dat niet doet.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 24-10-2024 11:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
Afhankelijk van wat je in de bakjes hebt zitten, zal het of water in de lucht zijn die condenseert of water wat uit het eten komt en condenseert.

Laat je eten afkoelen (niet afgedekt, anders zit het vocht alsnog gevangen in het bakje) voordat je het in de koelkast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVanderbek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-03 17:38
Het gaat in de eerste plaats over toespijs - kaas, salami, gekookte en gerookte ham, .....

Die haal ik uit de verpakking die zich al in de koelkast bevindt.
Wanneer het uit het voedsel zelf zou komen, is er een manier om dit te voorkomen? Is een stuk keukenrol in de bakjes plaatsen een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 22:30
Je koelkast werkt deels als een luchtontvochtiger door het koude element aan de achterwand waarop zich ijs vormt. Dit ijs is water dat is onttrokken aan de lucht en dat water komt deels uit de binnenlucht van je woning en verdamping van alle etenswaren in de koelkast.

De genoemde producten zijn relatief hoog in water wat graag wil verdampen in de relatief lagere luchtvochtigheid van je koelkast. Water blijft dus uit je kaas en salami komen, of je dat nu wil of niet. Kwestie van sneller opeten als je geen condens wil.

Keukenrol in de bakjes lijkt mij een erg slecht idee, dat gaat dan vochtig worden en kan een voedingsbodem zijn voor micro-organismen en dus bederf.

Een bakje kaas of vleeswaren zal dus condens blijven vormen. Zelf heb ik kaas ook in een bakje waarvan ik dan het deksel open zet om het vocht langzaam te laten verdampen. Ik vermijd liever het risico op natte kaas dat sneller bederft.

Een echte oplossing is er dus niet, het vocht moet ergens heen. Je kan hooguit sneller de producten op eten of in vervolg er minder grote verpakkingen van kopen.