HTPC die UHD kan afspelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heb momenteel een Intel NUC om series en films te downloaden. HD is het maximale wat deze aan kan. Eigenlijk wil ik mijn NUC vervangen zodat deze ook UHD aan kan. En dan bedoel ook bijvoorbeeld een UHD rip met HDR, 10bit ect....
Nieuwe NUC's kunnen wel 4k aan (60hz, of 120 met een hoger model) maar ik vraag me af of deze ook de zwaarste UHD aan kan. Dus een echte Blueray rip.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nvt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al een keyboard. Zojuist een LG G4 gekocht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was altijd erg blij met mijn NUC. Super klein en deed wat het moet doen. Bij voorkeur weer iets kleins.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, hij komt onder de TV te staan. De huidige is ook stil.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat er mensen zijn die al een dergelijke oplossing hebben staan of mensen met ervaringen op dit gebied. Hoe ver kom ik met de huidige serie NUC's. Of zijn er andere nuc achtige oplossingen die beter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
4K rip playback is kinderspel tegenwoordig. Een 8e generatie i5 U chip kon dat al in mijn geval.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 24-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:04
Welke NUC heb je nu? Post een link, of het typenummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 13:17
Ik heb een jaartje geleden een minix aangeschaft.

Op dit moment ben ik nog niets tegen gekomen wat het niet goed afspeelt.
UHD blurays doet ie ook gewoon goed zonder framedrops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11
youridv1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:10:
4K rip playback is kinderspel tegenwoordig. Een 8e generatie i5 U chip kon dat al in mijn geval.
Ja, als je een HEVC of VP9-codec gebruikt die precies voldoet aan de eisen die die decoder wil hebben.

Wikipedia: Intel Quick Sync Video
The Kaby Lake, Coffee Lake, Whiskey Lake and Comet Lake microarchitectures implementation adds full fixed-function H.265/HEVC 10-bit 4:2:0 decoding and encoding acceleration, and full fixed-function VP9 8-bit and 10-bit decoding acceleration and 8-bit encoding acceleration.
Aka alleen als het dus precies met die settings gecodeerd is, wordt het ondersteund.

De opvolger, Quicksync 7 (in Ice Lake) is veel minder kieskeurig in HEVC en VP9. Ook is de kwaliteit verbeterd.

In Quicksync 8 (Tiger Lake/Rocket lLake/Alder Lake/Raptor Lake) is er ondersteuning voor AV1, wat erg vaak voor 4K films wordt gebruikt.

Een paar jaar geleden kwam je nog wel weg met de standaard HEVC-ondersteuning, maar diezelfde tips worden nu in zwaardere codecs online gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07
Ik zou gewoon een Mibox pakken. Ik ben al jaren geleden gestopt met HTPC's. Gaf te veel gedoe omdat bijvoorbeeld Netflix dan weigert in de hoogste kwaliteit te streamen. Ondertussen kan Google TV prima Kodi draaien.

https://www.mi.com/nl/product/mi-box-s/

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
TweakerCarlo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:
Ik heb een jaartje geleden een minix aangeschaft.

Op dit moment ben ik nog niets tegen gekomen wat het niet goed afspeelt.
UHD blurays doet ie ook gewoon goed zonder framedrops.
Tis wel een beetje wat ik zoek. Zeker goedkoper dan een NUC.

Maar ook met HDR?

Dat zou suggereren dat de laatste NUC 14 n100 dit dus ook kan. Wel alleen 4k 60hz. (geen 120hz helaas)
Ben alleen een beetje bang voor de zwaarste UHD rips.
sdk1985 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:50:
Ik zou gewoon een Mibox pakken. Ik ben al jaren geleden gestopt met HTPC's. Gaf te veel gedoe omdat bijvoorbeeld Netflix dan weigert in de hoogste kwaliteit te streamen. Ondertussen kan Google TV prima Kodi draaien.
Ook leuk maar dat vind ik dus weer gedoe. Zeker Kodi. Netflix en andere streaming kan gewoon via de TV. Gaat puur om wat ik download en wil zien.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 13:17
Ik blijf juist weg van nuc omdat die opstijgen. Het moest echt stil zijn was mijn vereiste.

Met kodi speel ik in alles wel af wat ik er tegenaan gooi. Als juist iets geen gedoe geeft is het kodi als je er maar niet mee gaat kloten. Alles ff goed instellen library aanmaken en af en toe updaten.

Ook 100gb blurays met hdr en atmos etc spelen goed af, wel rips. Maar dan is het een mkvtje zonder conversie van die bluray.
Uiteindelijk speel ik de films af in de framerate van de film. Dolby vision films spelen als hdr af omdat men tv dat niet ondersteun maar ga er vanuit dat dat ook goed moet gaan.

N64 emuleren gaat ook nog wel maar wii eigenlijk niet meer. Voordeel is stil en laag stroomverbruik. Paar watt idle en tegen 15 watt onder load.

En deze minix throttled niet. Dus blijft wel oke presteren voor de cpu die erin zit. Die n100 is echt zo slecht nog niet voor films. Vp9 niet getest want kijk echt alleen films en tv ermee. H246 en de H265 gaat echt top.

120hz ben ik niet voor gegaan/vind ik geen toegevoegde waarde. Al zou je hfr films afspelen is de max 60 zelfs voldoende.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakerCarlo op 24-10-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:17
Ik doe dit met de een minisforum pc. Laatste amd chipset met een 780 ofzo. Wel rond de 700€.

120H UHD HDR/DV.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07
Akemi schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Maar ook met HDR?

Dat zou suggereren dat de laatste NUC 14 n100 dit dus ook kan. Wel alleen 4k 60hz. (geen 120hz helaas)

[...]

Ook leuk maar dat vind ik dus weer gedoe. Zeker Kodi. Netflix en andere streaming kan gewoon via de TV. Gaat puur om wat ik download en wil zien.

Het is minder gedoe omdat je het os van de tv dan niet gebruikt. Je start de tv door de mibox in te schakelen. Heb zelf een g2.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Akemi schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Maar ook met HDR?

[...]

.

[ Voor 34% gewijzigd door MeesKees21 op 27-10-2024 11:39 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
Voor mensen die uiteindelijk willen weten waarvoor ik gegaan ben.

Toch voor een NUC14 pro core 3 gegaan.

https://tweakers.net/pric...t-2-komma-5-inch-bay.html

In feite een upgrade van de NUC die ik eerder had. Kan nu fatsoenlijk 4k content afspelen. Weliswaar met limiet van 60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Krijg je daar ook hdmi surround uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:35
sdk1985 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:50:

Ook gekocht, 2de generatie, en dan met adb tv bepaalde zaken uitgezet zoals Google Apps, telemetrie. Enkel nog uitzoeken je de launcher uitzet en flauncher als default instelt. Gebruik je WiFi of toch een USB naar ethernet adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:27:
Krijg je daar ook hdmi surround uit?
Gebruik het zelf niet op die wijze aangezien het direct op de TV is aangesloten maar het zou wel zo moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier hangt er een HP ultraslim desktop achter de TV..

Draait nog op een Ryzen 5 chip met ingebakken graphics, nog geen 4K materiaal gehad wat die niet wou spelen...
heb volgens mij ooit ook de 400mbit test file van https://repo.jellyfin.org/jellyfish/ getest.. maar weet niet meer100% zeker...

sowieso draait die hier Kodi icm Plex (transcode staat uit)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Natuurlijk gaat het direct naar de tv, die heeft vervolgens arc naar de soundbar/receiver.
Ik vraag het omdat het mij niet is gelukt om uit een Ryzen 3 meer dan 2 kanaals audio te krijgen via hdmi.
Toch vrij essentieel als je films wil kijken al zeg ik het zelf.
Dus als dat met intel lukt moet ik misschien ook upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:34:
Natuurlijk gaat het direct naar de tv, die heeft vervolgens arc naar de soundbar/receiver.
Ik vraag het omdat het mij niet is gelukt om uit een Ryzen 3 meer dan 2 kanaals audio te krijgen via hdmi.
Toch vrij essentieel als je films wil kijken al zeg ik het zelf.
Dus als dat met intel lukt moet ik misschien ook upgraden.
Voor zover ik weet moet het eerst naar je soundbar en dan naar de TV.
Daarbij heeft deze NUC twee HDMI uitgangen en zou je zelfs beide apparaten direct kunnen aansluiten.

Wellicht zit het in je windows en staat die niet goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
Akemi schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:18:
[...]

Voor zover ik weet moet het eerst naar je soundbar en dan naar de TV.
Daarbij heeft deze NUC twee HDMI uitgangen en zou je zelfs beide apparaten direct kunnen aansluiten.
Dat is incorrect. Het hele idee van HDMI ARC is dat je alle input en output devices op de TV zelf aan sluit.
Soundbars hebben helemaal geen HDMI UITgangen. Alleen INgangen. Dus doorlussen heeft geen zin, want je krijgt geen signaal.

De opstelling die jij omschrijft bestaat wel, maar dan heb je een surround receiver, geen soundbar.

Beide op de NUC aansluiten zou ik ook niet doen. Dan verlies je de volumeregeling via HDMI CEC waarmee je alles met 1 afstandsbediening kunt doen.

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 09-12-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
youridv1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:39:
[...]

Soundbars hebben helemaal geen HDMI UITgangen. Alleen INgangen. Dus doorlussen heeft geen zin, want je krijgt geen signaal.
Hmmm bijzonder. De soundbar van mijn vader heeft toch echt wel HDMI uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
youridv1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:39:
[...]
Soundbars hebben helemaal geen HDMI UITgangen. Alleen INgangen.
Soundbars hebben zeker wel HDMI uitgangen. Kijk maar eens naar de soundbars van Samsung bijvoorbeeld.
Pagina: 1