RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:44
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
32gb ddr5 geheugen dat goed werkt op mijn moederbord (uitvoering: ASRock B650M PG Riptide), ik gebruik een ryzen 5 7600

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
euro'tje of 100-110 ofzo lijkt me prima toch?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
geen voorkeur, als t maar stabiel werkt. ik heb momenteel wat issues omdat ik de verkeerde set heb gekocht destijds.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

uitvoering: ASRock B650M PG Riptide moederbord
ryzen 5 7600
voor de rest niet persé relevant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:11
Wat heb je zelf al gevonden? Welke 'Verkeerde' set heb je eerder gekocht?
Wat doe je op je PC? Ben je opzoek naar 4800 MT/s of naar 7200 MT/s?
geen voorkeur, als t maar stabiel werkt. ik heb momenteel wat issues omdat ik de verkeerde set heb gekocht destijds.
Heb je deze lijst aangehouden?
https://pg.asrock.com/mb/...ptide/index.asp#MemoryRAP

[ Voor 19% gewijzigd door Christoxz op 24-10-2024 10:27 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Christoxz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:25:
Wat heb je zelf al gevonden? Welke 'Verkeerde' set heb je eerder gekocht?

[...]

Heb je deze lijst aangehouden?
https://pg.asrock.com/mb/...ptide/index.asp#MemoryRAP
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36

ik had destijds geen idee dat zoiets uitmaakte, beetje naief van mij dus. ik krijg instabiliteit als ik het geheugen boven de ongelofelijk lage baseclock draai. het draait nu op echt hele lage speeds in ieder geval

het begon met bluescreens na het bouwen, ram teruggezet naar standaardsnelheid en dat verhielp in ieder geval de bluescreens, maar alsnog is de boel niet ideaal stabiel

[ Voor 25% gewijzigd door doebbalapoent11 op 24-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
doebbalapoent11 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36

ik had destijds geen idee dat zoiets uitmaakte, beetje naief van mij dus. ik krijg instabiliteit als ik het geheugen boven de ongelofelijk lage baseclock draai. het draait nu op echt hele lage speeds in ieder geval

het begon met bluescreens na het bouwen, ram teruggezet naar standaardsnelheid en dat verhielp in ieder geval de bluescreens, maar alsnog is de boel niet ideaal stabiel
CMK32GX5M2B5600C36 ver 4.43.02 staat in de QVL lijst, maar max 5600MT/s.

Wil je iets hoger dan 5600MT/s zou ik de lijst bekijken en zoeken naar een gewenste snelheid.
Het lijkt er op dat geen een DRAM is de QVL lijst staat, die je kan 'overclocken'. (RAM Speed vs Supported Speed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Christoxz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

CMK32GX5M2B5600C36 ver 4.43.02 staat in de QVL lijst, maar max 5600MT/s.

Wil je iets hoger dan 5600MT/s zou ik de lijst bekijken en zoeken naar een gewenste snelheid.
Het lijkt er op dat geen een DRAM is de QVL lijst staat, die je kan 'overclocken'. (RAM Speed vs Supported Speed)
ram draait nu echt lage snelheid, ergens rond de 3000mt, alles dat hierboven zit is instabiel met de overklok profielen die je kan aanvinken etc.
boel draait nu ook niet stabiel dus wisselen van ram lijkt me gewoonweg een goede keuze in dit geval. zijn er aanraders voor ram dat op de lijst staat en qua specs goed zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik raad je aan om even de versie van je BIOS te checken en zo nodig te updaten. AMD is nogal kieskeurig met geheugen. Misschien lukt het dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
DVDL schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:39:
Ik raad je aan om even de versie van je BIOS te checken en zo nodig te updaten. AMD is nogal kieskeurig met geheugen. Misschien lukt het dan wel :)
bios update ik altijd als ik de updates zie verschijnen, mede dankzij dit probleem. helaas verhelpt het de instabiliteit met dit geheugen niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
doebbalapoent11 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

ram draait nu echt lage snelheid, ergens rond de 3000mt, alles dat hierboven zit is instabiel met de overklok profielen die je kan aanvinken etc.
boel draait nu ook niet stabiel dus wisselen van ram lijkt me gewoonweg een goede keuze in dit geval. zijn er aanraders voor ram dat op de lijst staat en qua specs goed zit?
Als het de juiste versie is Corsair is, zou het inderdaad moet werken, maar Corsair & AMD zijn niet altijd even goede vrienden, kan te maken hebben met de verschillende chips die Corsair gebruikt.
Om zeker te weten kan je de versie vergelijken: CMK32GX5M2B5600C36 ver 4.43.02

Kan je geen definitief antwoord geven op wat wel perfect gaat werken, maar ben altijd tevreden geweest met Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

zou zo'n setje bijvoorbeeld wel (beter) werken? ik geloof dat 6000mt/s cl30 een beetje de sweetspot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb hetzelfde geheugen hier al een ruim jaar prima stabiel draaiende op 5600 mtps op een 7800x3d op 1,25 volt.

Standaard is dit 4800 mtps en 3000 mtps is wel heel erg langzaam en is dus niet goed. Als een bios flash niet helpt verdenk ik eerder het moederbord. 4800 mtps moet namelijk altijd lukken. Verder weet ik niet hoe handig je bent met het bios en wat je kunt proberen om het voltage 'iets' hoger te zetten. Is het dan nog niet stabiel dan moeten we verder gaan kijken.

>werkt geheugen van een ander merk wel goed?
>werkt het wel goed op 1,30 volt, dus een hele lichte overclock?
>is het moederbord wel in orde?

Hier moeten wij achter zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Zitten ze wel in de juiste sloten? Volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Ze zitten in de sloten zoals aangegeven in de handleiding. Zojuist gecheckt en draait op 4200 mt/s sneller dan gedacht maar nog lang niet de 5600 die het zou moeten zijn.
Overklokken van ram heb ik geen ervaring mee, vind dat enigszins "eng" om te doen, vooral met een set functionele ram. Lijkt me dan handiger om de huidige set te verkopen en dan een nieuw setje met expo te halen van de qvl lijst toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
doebbalapoent11 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:43:
Ze zitten in de sloten zoals aangegeven in de handleiding. Zojuist gecheckt en draait op 4200 mt/s sneller dan gedacht maar nog lang niet de 5600 die het zou moeten zijn.
Overklokken van ram heb ik geen ervaring mee, vind dat enigszins "eng" om te doen, vooral met een set functionele ram. Lijkt me dan handiger om de huidige set te verkopen en dan een nieuw setje met expo te halen van de qvl lijst toch?
Wat is er eng aan als het verkocht wordt als 5600 geheugen??

Gewoon xmp of expo aanzetten, is het compatibel dan werkt het. Dat is een standaard "oc" setting waar het voor bedoeld is. Zowel de snelheid als het voltage gaan dan omhoog. Die je het handmatig omhoog zetten dan krijgt het te weinig voltage standaard.

Is het niet compatibel dan heb je de keuze voor de lage standaard snelheid of een andere set die wel compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
meljor schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Wat is er eng aan als het verkocht wordt als 5600 geheugen??

Gewoon xmp of expo aanzetten, is het compatibel dan werkt het. Dat is een standaard "oc" setting waar het voor bedoeld is. Zowel de snelheid als het voltage gaan dan omhoog. Die je het handmatig omhoog zetten dan krijgt het te weinig voltage standaard.

Is het niet compatibel dan heb je de keuze voor de lage standaard snelheid of een andere set die wel compatibel is.
dat is mijn probleem dus, met de standaard xmp instelling krijg ik blue screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:23
Volgens mij is je RAM is geschikt voor Intel, niet voor AMD.
Volgens mij haal je pas 5600 als EXPO enabled is.

Als je nieuwe RAM (geschikt voor AMD) aanschaft, kijken welke snelheden processor én moederbord aankunnen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 20:34
Ben recent ook op zoek geweest naar passend RAM geheugen voor AM5.

Deze set werkt bij mij goed: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32

Startte standaard wel op 4800 MT/s, maar dmv Expo settings in het BIOS naar 6000 MT/s gezet.

Edit, dit was trouwens in combi met een MSI Pro B650 en Ryzen 7 7700:
uitvoering: MSI Pro B650-S WiFi
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray

[ Voor 30% gewijzigd door Stefan H op 28-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Stefan H schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:10:
Ben recent ook op zoek geweest naar passend RAM geheugen voor AM5.

Deze set werkt bij mij goed: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32

Startte standaard wel op 4800 MT/s, maar dmv Expo settings in het BIOS naar 6000 MT/s gezet.

Edit, dit was trouwens in combi met een MSI Pro B650 en Ryzen 7 7700:
uitvoering: MSI Pro B650-S WiFi
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
dit is inderdaad het setje dat ik nu op mijn wensenlijst heb staan. staat op de QVL lijst en heeft EXPO
Pagina: 1